۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
چنگ لانگ کامیونت برقی دافران l2ev

بررسی کامیونت برقی دافران L2EV محصول شایان دیزل

همراه اتوبان باشید تا با اولین کامیونت برقی کشور محصول شایان دیزل، آشنا شوید.

شایان دیزل در نمایشگاه خودرو اصفهان ۱۴۰۲، برگ متفاوتی رو کرد! در این نمایشگاه کامیونت برقی دافران L2EV بعنوان اولین کامیونت برقی عملیاتی ایران رونمایی شد. کامیونت L2EV هم مثل دیگر محصولات دافران، محصولی از کمپانی چنگ لانگ چین (زیر مجموعه ی دانگ فنگ) میباشد. این محصول در سایت چنگ لانگ با عنوان ChengLong New Energy Light Truck L2EV معرفی شده است.

با توجه به معضل تامین سوخت و نیز آلودگی شدید شهرهای بزرگ کشورمان، خودروسازان داخلی روی به معرفی گسترده ی انواع مدل خودروهای برقی آورده اند. انواع خودروهای سواری برقی مثل هونگچی E-QM5 که توسط بهمن خودرو ارائه خواهد شد یا اتوبوس برقی آتروس (E-ATROS) ایران خودرو دیزل! اما باید دید در آینده استفاده گسترده از این خودروهای برقی در ناوگان حمل و نقل مسافری و حالا به لطف شایان دیزل ناوگان حمل و نقل باری، چطور جواب خواهد داد…؟!

طراحی ظاهری کامیونت برقی دافران

داشبرد کامیونت برقی دافران
نمای داخلی کامیونت برقی دافران

اِلِمانهای طراحی در کامیونت برقی دافران L2EV شباهتهایی با کشنده دافران H7 480 دارد. نحوه ی طراحی و قوس جلوپنجره، جاگذاری لوگو و درج سری مدل، حتی طراحی کلی ِ کاسه چراغها نیز هم سبک بقیه محصولات دافران می باشد. در نمونه ی معرفی شده در نمایشگاه، استفاده از دو نوار آبی رنگ در قسمت جلو پنجره، موجب ایجاد تمایز زیبایی شده است. البته این دو نوار آبی در نمونه های ساخت چین مشاهده نمیشود.

نمای داخلی کامیونت برقی دافران ساده و کاربردی طراحی شده است. شیفتر دنده جای خود را به یک کلید تعویض جهت حرکت دیمری شکل در کنار صندلی راننده داده است که حالت های R/N/D بروی آن حد شده است. در این نوع خودروها ضرایب دنده بی معناست و توان حرکتی نسبت به فشرده شدن پدال گاز زیر پای راننده، به چرخهای عقب منتقل میشود. در واقع با اغماض و فقط نگاه کردن به کلید تعویض جهت حرکت، میتوان گفت شاهد عرضه ی تنها کامیونت اتوماتیک هم هستیم! تهویه مطبوع در کامیونت چنگ لانگ L2EV از نوع تنظیم دستی می باشد و یک هولدر موبایل نیز بروی داشبرد قرار گرفته است.

سایر کلیدها در دو طرف سیستم پخش صوت قرار گرفته است. البته امکان دارد با توجه به حرکت اکثر رقبا به سمت استفاده از مولتی مدیا در پنل میانی داشبرد کامیونتهای مونتاژ داخل، در نمونه ی تولیدی شایان دیزل این اتفاق از سوی تولید کننده نیز رقم بخورد.

مشخصات فنی کامیونت دافران برقی L2EV

کامیونت برقی دافران l2ev
محور عقب و موتور برقی کامیونت برقی دافران L2 EV

قطعا برای نوشتن در مورد یک کامیونت برقی، اولین مطلبی که به ذهن خطور میکند مشخصات فنی و چگونگی حرکت و شارژ این وسیله نقلیه میتواند باشد. در کامیونت برقی دافران دیگر نه خبری از موتور دیزل و ادبلو(!) هست و نه گیربکس و سیستم انتقال قدرت به شکل سنتی. قاعدتا استهلاک مرتبط به این سیستم هم به صفر میرسد.

اما از سوی دیگر هزینه های نگهداری سیستم های نسبتا پیچیده برقی + هزینه نگهداری باتری ها را باید در نظر داشت. دو باکس باتری بزرگ در دو سمت شاسی به صورت قرینه قرار گرفته است. ادوات کنترلی سیستم برق زیر کابین، اما موتور برقی در انتهای شاسی و چسبیده به دیفرانسیل قرار گرفته. یعنی دقیقا همان جایی که در کامیونتهای سنتی میل گاردان به دیفرانسیل متصل میشود.

این کامیونت ۶ تُن، با استفاده از ظرفیت ۱۰۰ کیلوواتی دو پک باتری در طرفین شاسی، قادر به پیمایش مسیر حدود ۲۵۰ کیلومتر میباشد که در مسافتهای داخل شهری و بین شهری کوتاه، کارایی مناسبی از خود نشان خواهد داد. این باتری ها از صفر تا ۱۰۰، توسط استیشنهای شارژ سریع در حدود ۹۰ دقیقه قابلیت شارژ دارند. با توجه به اوزان این کامیونت L2EV، این محصول قادر به حمل ۳ تُن بار مجاز می باشد.

موتور برقی این کامیونت قادر به تولید ۱۱۵ کیلووات (معادل ۱۵۵ اسب بخار) در حالت قدرت کامل (پاور) می باشد. این موتور در حال اقتصادی (اکو) حدود ۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. حداکثر گشتاور تولیدی این موتور ۳۵۰ نیوتن متر اعلام شده است.

قیمت کامیونت برقی دافران

در حال حاضر این کامیونت در فاز شناخت بازار و معرفی آن می باشد. بدیهی ست که هنوز قیمتی برای آن نمیتوان متصور بود. قیمت بازار کامیونت برقی دافران با توجه کارایی آن و استقبال بازار تعیین خواهد شد. اما همین عدم وابستگی به گازوئیل و نداشتن هزینه های تعمیرات دوره ای موتور و گیربکس، بعید به نظر میرسد در بازه ی قیمتی زیر ۲ میلیارد تومان قرار بگیرد. معضل ساخت و جانمایی جایگاههای تامین برق این قبیل خودروها هم مسئله ای هست که در فروش این محصولات بسیار تاثیرگذار خواهد بود. باید دید در آینده بازار چه عکس العملی نشان خواهد داد.

قیمت محصولات صفر و کارکرده دافران را میتوانید را اینجا ببینید. و در قسمت اطلاعات خودرو میتوانید ریز مشخصات فنی محصولات دافران را مشاهده کنید.

شما برای ما بنویسید نظرتان در مورد این کامیونت تمام برقی چیست…؟!

5 پینگ

  1. پینگ بک: گزارش تصویری اتوبان از نمایشگاه خودرو اصفهان 1402 | اتوبان

  2. پینگ بک: بررسی کامیون دافران H7C 380 + قیمت | مجله خودرو اتوبان

  3. پینگ بک: ولوو FH برقی،کشنده سال 2024! | مجله خودروی سنگین | اتوبان

  4. پینگ بک: کیا خودروی سال 2024 در جهان؛ جوایز جهانی خودرو 2024 اعلام شد! | مجله خودروی سنگین | اتوبان

  5. پینگ بک: فهرست پرفروش ترین کشنده های ایران در سال 1402 | اتوبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *