۶ آبان ۱۴۰۳
اسکانیا جی 380

بررسی و معرفی کشنده اسکانیا G380 (جی ۳۸۰)

در این مطلب به بررسی کشنده اسکانیا جی 380 پرداختیم. با اتوبان همراه باشید.

کشنده G380 اسکانیا یک کشنده تک‌محور از شرکت اسکانیا است. این کشنده ساخت کشور سوئد است و جزء تریلی‌های محبوب و پر طرفدار محسوب می‌شود. نوع طراحی کشنده‌های اسکانیا سری G به گونه‌ای است که می‌تواند برای مسافت‌های طولانی و کاربری‌های مختلف مناسب باشد. در اینجا سعی داریم با کلیه مشخصات ظاهری و فنی این تریلی بیشتر آشنا شویم و امکانات به کار رفته در این کشنده را معرفی نماییم. همراه اتوبان باشید.

معرفی کشنده اسکانیا G380

کشنده ۳۸۰ اسکانیا از سری G است. این کشنده در سال ۲۰۱۷ میلادی روانه بازار شد. در این سری از کشنده اسکانیا سعی شده است که برای راننده دید بهتری فراهم شود و کیفیت رانندگی بیشتر حفظ شود. همچنین هارمونیک بودن طراحی ظاهری نیز بیشتر در نظر گرفته شود. بالا رفتن کیفیت رانندگی در اسکانیا سری G باعث شده است که برای رانندگی در مسافت‌های طولانی در جاده‌ها مناسب باشد. این نوع کشنده ها می‌توانند در زمینه ساخت و ساز و انتقال مصالح، بسیار مفید واقع شوند. کشنده های اسکانیا شامل سری R و سری S نیز هستند که جایگاه سری G را می‌توان مابین این دو سری قرار داد. در زیر مشخصات ظاهری این کشنده را بررسی می‌کنیم.

مشخصات ظاهری کشنده اسکانیا G380

چراغ‌های کشنده ۳۸۰ اسکانیا به‌صورت مستطیل و چراغ‌های مه‌شکن به‌صورت گرد طراحی شده‌اند. همچنین چراغ‌های LED نیز در آن دیده می‌شود که توانسته است آن را زیباتر کند و در شب، جلوه زیباتری به آن بدهد. طراحی داخل کابین نیز با ظرافت انجام شده است و برای راحتی راننده امکانات خوبی در نظر گرفته شده است. اغلب المان‌های داخل کابین از جنس پلاستیک هستند. صندلی راننده نیز به صورت ارگونومیک طراحی شده تا بتواند سلامت گردن و کمر راننده را حفظ کند.

در مورد ابعاد کشنده ۳۸۰ اسکانیا می‌توان گفت: طول کشنده اسکانیا G380 در حدود ۵۹۳۵ میلی‌متر، عرض آن ۲۵۵۰ میلی‌متر و ارتفاع آن بدون بادگیر ۳۵۳۲ میلی‌متر است. فاصله محورها در آن ۳۷۰۰ میلی‌متر بوده و مرکز محور عقب تا انتهای شاسی ۷۸۰ میلی‌متر در نظر گرفته شده است. وزن تریلی ۶۷۵۰ کیلوگرم و وزن مجاز برای آن نیز در حدود ۲۰۵۰۰ کیلوگرم است. مشخصات فنی این کشنده  در بخش بعدی به طور کامل آورده شده است.

مشخصات فنی کشنده اسکانیا G380

کشنده ۳۸۰ اسکانیا دارای موتور DC12 17 L02 با قدرت موتور ۳۷۵ اسب بخار و ۱۹۰۰ دور در دقیقه است. حداکثر گشتاور در این کشنده، در حدود ۱۹۰۰ نیوتن متر و ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ دور در دقیقه است. حجم موتور ۱۱.۷ لیتر و دارای ۶ سیلندر است. ظرفیت مخزن سوخت در این تریلی ۱۲۰۰ لیتر بوده و شامل دو باک آلومینیومی است. مصرف سوخت کشنده اسکانیا از نوع دیزلی بوده و به میزان ۳۰ تا ۳۲ لیتر در هر صد کیلومتر است. این تریلی دارای ۱۲ دنده جلو بوده و سیستم ترمز آن نیز از نوع ABS است.

برای کشنده ۳۸۰G اسکانیا استاندارد آلایندگی یورو ۳ در نظر گرفته شده است. ظرفیت باتری در آن ۲۲۵ آمپر ساعت و ظرفیت آلترناتور به میزان ۱۰۰ آمپر است. نسبت دیفرانسیل ۳.۲۷ و سایز چرخ‌های جلو و عقب ۳۱۵/۷۰R22.5 است. ظرفیت مجموع مجاز محور جلو در تریلی اسکانیا ۳۸۰ حداکثر ۷۵۰۰ کیلوگرم و ظرفیت مجموع مجاز محور عقب حداکثر ۱۳۰۰۰ کیلوگرم است. کلاچ در آن، از نوع هیدرولیکی است که با کنترل بادی کار می‌کند. همچنین در محور عقب آن هم قفل کن دیفرانسیل قرار داده شده است. در ادامه امکانات این تریلی را به طور کامل معرفی می‌کنیم.

امکانات کشنده اسکانیا G380

امکاناتی که در هر کشنده تعبیه می‌شود؛ می‌تواند تا حد زیادی راحتی راننده را فراهم کند و در جاده‌ها و مسافت‌های دور شرایط بهتری را فراهم کند. در کشنده ۳۸۰ اسکانیا نیز امکانات متعددی در نظر گرفته شده است. از جمله امکانات این کشنده و ماشین سنگین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آینه دید جلو، آینه جدول، آینه قیچی، آینه جدول و آینه‌های گرمکن‌دار برقی
  • آفتاب‌گیر داخلی
  • مجهز به اینورتر کولر
  • مه‌شکن عقب و جلو
  • ترانسفورمر رادیو پخش
  • بوق بادی و بوق دنده عقب
  • بادگیر سقف و کنار کابین
  • شیشه بالابر برقی
  • نور افکن سپر
  • مبدل ۲۴ ولت به ۱۲ ولت
  • تجهیزات کاهش آلودگی صوتی
  • لاستیک زاپاس و زاپاس بند
  • فن ترموستاتیک
  • مجهز به قفل مرکزی دستی

یکی از امکانات مهم دیگر در کشنده ۳۸۰ اسکانیا، پیش گرم‌کن سوخت است. پیش گرم‌کن سوخت، کمک می‌کند تا در روزهای سرد زمستان، استارت زدن تریلی آسان‌تر انجام شود و همان‌طور که از نامش مشخص است؛ می‌تواند سوخت را گرم نگه دارد. مشخصه مهم دیگر در آن، مجهز بودن به کاهنده آلودگی صوتی است. تریلی‌های دیگر سر و صدای بسیار زیادی ایجاد می‌کنند که برای تردد شبانه و یا تردد در جاده‌های شهری مناسب نیستند. اما استفاده از کاهنده آلودگی صوتی در این کشنده باعث شده است که تریلی G380 برای تردد کاملاً کم صدا شود. علاوه ‌براین؛ سر و صدای موتور آن نیز کمتر شود. بنابراین برای انتقال مصالح در مسیرهای شهری نیز کاملاً مناسب است.

در این مقاله سعی شد تمامی مشخصات ظاهری و فنی کشنده ۳۸۰G اسکانیا همراه با کلیه امکانات آن معرفی شود. این کشنده به عنوان یکی از کشنده‌های پر قدرت می‌تواند برای کاربری‌های مختلف مورد استفاده واقع شود.

نظر شما درمورد این کشنده چیست؟اگر تجربه کار با کامیون کشنده G380  را دارید حتما با مخاطبان اتوبان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *