۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
کمپرسی امپاور یا دیما؟

کمپرسی دیما MR285 یا کمپرسی امپاور BD300؟!

کمپرسی دیما و کمپرسی امپاور دو محصول جدید مایان دیزل و بهمن دیزل هستند. برای بررسی شان با ما همراه باشید.

در پنجمین نمایشگاه اتواکسپو تهران، شاهد رونمایی از محصول شرکت مایان به عنوان کامیون کمپرسی دیما ۱۹ تُن MR285 بودیم. این محصول در همین نمایشگاه دارای رقیبی بنام کمپرسی امپاور BD300 در همان تُناژ ۱۹ بود.

در این سگمنت میتوان گفت رقیب در حال تولید قابل ذکری بجز کامیون نارنجی ۱۹۲۴ واگن هود ایران خودرو دیزل برای این دو نمیتوان متصور بود. که این کامیون هم خالی از هرگونه آپشن و امکانات رفاهی حتی در حد تخت کوچکی برای استراحت راننده می باشد. بنابراین میتوان کمپرسی دیما و کمپرسی امپاور را رقیب مستقیم همدیگر در نظر گرفت.

بررسی مشخصات کمپرسی دیما MR285

نمای روبرو کمپرسی دیما 19 تن
نمای روبرو کمپرسی دیما ۲۸۵

شرکت مایان بعد از عرضه ی موفق کشنده HT490 از برند جک، به سراغ دیگر محصولات این سازنده‌ی خودروهای تجاری چینی رفت. یعنی تولید کامیون باری MR285 که قبلا در مجله خودرو اتوبان آنرا بررسی کرده ایم. در پنجمین اتواکسپوی تهران اما گل سر سبد غرفه‌ی مایان در سالن A6 ماموت، نمونه ی کمپرسی ۱۹ تُن یا همان تک دیفرانسیل این کامیون بود که توجهات زیادی را به خود جلب کرده بود.

دیما کمپرسی دارای موتور ۶ سیلندر و هفت لیتری توربودیزل کامینز با کد ISD285-50 می باشد که همانطور که از نامش پیداست، قادر به تولید ۲۸۵ اسب بخار قدرت هست. گشتاور تولیدی این موتور نیز در محدوده ی ۱۰۰۶ نیوتن متر در دورموتور ۱۲۰۰ الی ۱۸۰۰ قرار دارد. استاندارد آلایندگی یورو ۵ از دیگر مشخصات این پیشرانه می باشد.

مایان جعبه دنده فست با تعویض دستی و هشت دنده با کد ۸JS118T-B را برای این محصول در نظر گرفته است. تعلیق به کار رفته در این کمپرسی در هر دو محور فنر تخت پارابولیک + کمک فنر می باشد. مخزن سوخت این کمپرسی ۴۰۰ لیتر ظرفیت دارد و دارای یک مخزن ادبلو با ظرفیت ۳۵ لیتر نیز هست.

Dima mr285 otoban
نمای داخلی کمپرسی دیما MR285

طراحی داشبرد کمپرسی دیما نسبت به نمونه ی باری آن کاملا عوض شده هم به لحاظ طراحی هم از نظر کیفیتی وضعیت بسیار بهتری را دارد. در مجموع میتوان گفت داشبرد جدید این محصول شباهتهای زیادی با داشبرد کشنده دیما HT490 پیدا کرده است. صندلی ها در نمونه ی نمایشگاهی با کیفیت و تنظیمات مناسب ارائه شده است که روکش چرمی و عبارت JAC قرمز رنگ در بالای آن دیده میشود. فضای استراحت اتاق هم نسبتا جادار و قابل اتکا می باشد و آسایش مناسبی را برای راننده به ارمغان می آورد.

از سایر امکانات کمپرسی ۱۹ تن دیما میتوان به رادار خط خوان، ترمز هوشمند اضطراری، سیستم کنترل پایداری ESC، مولتی مدیا، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک و… اشاره کرد.

کاربری کمپرسی دیما شرکت داده شده در نمایشگاه اتو اکسپوی تهران، ساخت شرکت ماموت بود. همانطور که احتمالا میدانید، شرکت مایان دیزل همچون پیلسان و ویرا و … از زیرمجموعه های گروه معظم ماموت محسوب می شود. هرچند بعید هست که در نمونه های تحویلی، مایان دیزل تصمیم به ارائه محصول با کاربری به مشتریان کند.

این کمپرسی نسبت به گونه ی باری از طول شاسی کمتری به میزان ۷۶۳۲ میلیمتر (نمونه ی باری ۹۳۶۰ میلیمتر) و فاصله محوری ۵۲۰۰ میلیمتر (نمونه ی باری ۵۳۰۰ میلیمتر) بهره میبرد. شاسی کمپرسی دیما نسبت به نمونه ی تک باری، از نوع دوبل می باشد (به اصطلاح رانندگان، شاسی تو دلی دارد!) که مقاومت شاسی را برای کاربری های سنگین بیشتر میکند. هرچند خبری از استفاده ی دیفرانسیل قدرتی در این محصول نیست و از همان دیفرانسیل سرعتی سابق بر روی نمونه ی باری استفاده شده است که باید دید در عمل چطور جواب خواهد داد.

قیمت کمپرسی دیما در حال حاضر مشخص نیست ولی با توجه به قیمت نمونه ی باری آن، بعید به نظر میرسد در بازار آزاد زیر ۳.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ قیمت داشته باشد!

بررسی مشخصات کمپرسی امپاور BD300

کامیون کمپرسی امپاور BD300 هم دارای موتور ۶ سیلندر کامینز با حجم موتور ۶۷۰۰ سی سی می باشد. حداکثر قدرت موتور تولیدی این موتور همانطور که از اسم مدل هم پیداست، ۳۰۰ اسب بخار در ۲۵۰۰ دور بر دقیقه می باشد. این موتور همچنین قادر به تولید ۱۱۰۰ نیوتن متر گشتاور در دور موتور ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ دور بر دقیقه هست. استاندارد آلایندگی این موتور نیز Euro 5 EEV می باشد. این موتور به نوعی قدرتمندترین موتوری هست که برروی کامیون کمپرسی های تولید داخل وجود دارد.

گیربکس بکار رفته در کمپرسی امپاور از نوع FAST فست (۸JS118TA-B) هشت دنده با تعویض دستی هست. این گیربکس مجهز به بغل گیربکسی یا همان PTO نیز می باشد. سیستم تعلیق جلو و عقب کمپرسی EMPOWER از نوع فنر تخت (پارابولیک) به همراه کمک فنر هست که برای کاربری این خودرو لازم به نظر میرسد. بد نیست بدانید بهمن دیزل تعلیق عقب در کاربری باری کامیون BD300 را از نوع بادی (بالنی) قرار داده است. این کامیون نیز مجهز به مخزن سوخت ۴۵۰ لیتری آلومینیومی + یک مخزن ادبلو ۲۵ لیتریست.

امپاور اتوبان
نمای داخلی کمپرسی ام پاور BD300

طراحی داخلی داشبرد کمپرسی امپاور، جذاب و بروز هست و مطابق با آن چیزیست که قبلا در نمونه ی بارBD300 هم دیده بودیم. متریال مورد استفاده هم در وضعیت خوبی قرار دارد. فضای داخلی کمپرسی امپاور نسبت به دیما، محدودیت بیشتری دارد. مخصوصا در قیمت فضای بین صندلی و نیز فضای استراحت راننده، فضا شاید اندکی بیش از یک کامیونت ۹ تُن جای خوابدار باشد!

از دیگر امکانات کمپرسی ام پاور هم میتوانیم به ترمز اضطراری هوشمند AEBS، رادار خط خوان LDWS ، سیستم ضد لغزش ASR، کروز کنترل، مولتی مدیا، کنترل حرکت در سربالایی HSA، تهویه مطبوع دستی و … اشاره کرد.

کاربری کمپرسی (اصطلاحا لگن!) این کامیون ساخت شرکت بهمن دیزل می باشد و نمونه های تولیدی با کاربری به مشتریان تحویل میشوند. در حال حاضر حدود قیمت کمپرسی امپاور در بازار آزاد برابر با ۳.۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ الی ۳.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان می باشد.

کمپرسی دیما یا امپاور…؟!

انتخاب بین کمپرسی ام پاور و کمپرسی دیما شاید کار راحتی نباشد. یک طرف قدرت و گشتاور بیشتر، طرف دیگر فضای داخلی با کیفیت تر و بزرگتر را داریم. ابعاد کوچکتر و طول شاسی کمتر امپاور آنرا شاید برای معابر شهری و پروژه ها ساختمانی گزینه ی بهتری کند. از طرفی اتاق دیما فول تر و بزرگتر از امپاور هست. از نظر خدمات پس از فروش هر دو شرکت بهمن دیزل و مایان دیزل تقریبا در یک سطح هستند. از نظر قطعات و لوازم نیز احتمالا هر دو گزینه تا زمان رسیدن به تیراژ بالاتر در مضیقه باشند.

شما کدام را انتخاب میکنید؟ واگن هود نارنجی سنتی ایران خودرو دیزل؟ امپاور BD300 بهمن دیزل؟ یا محصول جدید کمپرسی ۱۹ تن مایان دیزل؟ یا نمونه های دست دوم و قدیمی مثل بادسان و رنو میدلام و ولوو FM9؟!

7 دیدگاه

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      سلام. در خدمت تان هستیم. بفرمایید بنام خودتان اضافه کنم به مطلب اصلاحات رو.

      1. دکتر الیاس غب پاسخ

        مطلب که مدنظر بود مقاله ای با عنوان `واردات خوب است` می باشد
        باید کمی تفکر بیشتری در آن انجام دهم و سپس برایتان ارسال کنم
        باتشکر از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *