۱۵ تیر ۱۴۰۳
کشنده هیدروژنی هوندا کلاس 8

آشنائی با کشنده هوندا Class 8 هیدروژنی!

هوندا را همواره با خودروهای سواری ش در سایزهای مختلف میشناسیم! اما این بار این خودروساز قدیمی ژاپنی به سراغ بازی بزرگان رفته است! این شرکت با معرفی کشنده هوندا کلاس ۸ هیدروژنی ( Honda Class 8 Hydrogen Fuel Cell Truck) حسابی سر و صدا کرده است. این کشنده البته نه با گازوئیل، بلکه با هیدروژن کار میکند. یعنی خروجی اگزوزش آب یا بهتر است بگوییم بخار آب هست!

این کشنده برای اولین بار هفته ی گذشته در نمایشگاه حمل و نقل پاک پیشرفته (Advanced Clean Transportation) در لاس وگاس آمریکا رونمایی شد و توجه همگان را به خود جلب کرد.

کشنده هوندا کلاس 8 نمایشگاه حمل و نقل پاک
بنر نمایشگاه حمل و نقل پاک پیشرفته

مشخصات کشنده هوندا هیدروژنی

کشنده هوندا کلاس ۸ هیدروژنی هرچند به صورت مفهومی از سوی هوندا ارائه شده است، اما نشان دهنده ی عزم این خودروساز با سابقه برای ورود به بازی خودروهای کار و تجاری می باشد. همینطور اثباتگر تکنولوژی بالای ساخت موتورهای هیدروژنی (پیل سوختی) از سوی هوندا هست.

همانطور که از تصاویر نیز مشخص است، کشنده هوندا با پلتفرم کشنده پیتربیلت آمریکایی ارائه شده است. یعنی کشنده ای که در میان رانندگان کامیون آمریکایی محبوبیت بسیار بالایی دارد. در این نمایشگاه هوندا تمام سعی خود را برای برداشتن علائم پیتربیلت از روی کشنده کرده بود.

استایل اتاق این کشنده از نوع دماغ دار می باشد که مدلی مرسوم در آمریکای شمالی محسوب میشود. آرایش محور کشنده ی جدید هوندا نیز از نوع ۶×۴ هست. یعنی سه محور و دو دیفرانسیل. فضای کابین خواب هم فعلا به مخزنهای هیدروژنی اختصاص یافته است.

کشنده هوندا هیدروژنی اتوبان
نمای بیرونی کشنده هوندا هیدروژنی

قدرت تولیدی پیشرانه ی برقی این کشنده حدود ۳۳۱ اسب بخار می باشد و حداکثر سرعت آن نیز به ۱۱۳ کیلومتر در ساعت محدود شده است و با هر بار سوخت گیری قادر به پیمایش حدود ۶۵۰ کیلومتر می باشد. هوندا فعلا قصدی بر تجاری سازی این کشنده ندارد اما به زودی با ورود سایر بزرگان همچون ولوو و تویوتا به بازار خودروهای کار و تجاری با سوخت هیدروژنی، رقابت گرمی ایجاد خواهد شد!

بد نیست بدانید خودورهای هیدروژنی از نظر کارایی بسیار شبیه خودروهای برقی (EV) هستند که این روزها بحث شان در کشورمان نیز داغ است. در مواردی همچون عدم انتشار آلاینده‌های زیست محیطی اشتراکات فراوانی دارند. اما برتری اصلی خودروهای هیدروژنی در سرعت سوخت‌گیری آنها و نیز کیلومتر پیمایش بیشتر آنها نسبت به نمونه های مشابه برقی هست. واکنش اصلی موتورهای پیل سوختی هیدروژنی هم به این شکل هست: ۲H2 + O2 → ۲H2O

شما در مورد این کشنده و کلا استفاده از سوخت هیدروژن در خودروهای سبک یا سنگین چه نظری دارید؟ آیا این پایانی بر استفاده از بنزین و گازوئیل در موتورهای سنتی درون سوز خواهد بود؟ منتظر نظرات شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *