۶ مرداد ۱۴۰۳
کشنده بهمن دیزل اتوبان بایک

معرفی کشنده بایک BAIC X9 + قیمت

در نمایشگاه خودروی اصفهان سال ۱۴۰۲ بود که بهمن دیزل در غرفه خود اقدام به عرضه یک کشنده شیک و جذاب تحت عنوان کشنده بایک BAIC X9 نمود. هرچند دربهای این کشنده در این نمایشگاه و همچنین در اتو اکسپوی تهران به روی عموم بسته بود، اما به دلیل طراحی متفاوت و اتاق بلند این کشنده توجهات بسیاری را به خود جلب کرده بود. البته این جلب توجه بیراه هم نبود. به این علت که در سال ۲۰۲۴ میلادی این کشنده عنوان برترین کشنده ساخت چین را در بازار این کشور از آن خود کرد. بایک X9 البته در چین تحت عنوان BEIJING X9 (به معنای پکن) به بازار عرضه شده است.

این جایزه به صورت سالانه مطابق با جوایز ITOY اروپا (کشنده سال اروپا) و با درنظر گرفتن پارامترهای کشور چین به برترین و بروزترین تولیدات سنگین وزن ساخت این کشور اهدا میشود. بایک X9 این جایزه را به خاطر مدیریت هوشمند مصرف سوخت، ضریب درگ مناسب، ایمنی بالا نسبت به سایر رقبا، تجربه رانندگی مناسب و… دریافت کرده است.

شرکت خودروسازی بایک(Beijing Automotive Industry Holding Co)، از بزرگترین خودرسازان چین محسوب میشود که در میانه ی دهه هشتاد میلادی با سرمایه گذاری دولت چین پا به عرصه گذاشت. این شرکت به تولید و عرضه انواع خودروهای سواری، اتوبوس و البته کامیون (کشنده) میپردازد. یکی از زیرمجموعه های بایک، برند فوتون محسوب میشود که در حال حاضر با بهمن دیزل، ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل همکاری تجاری دارد!! با مجله خودرو اتوبان همراه باشید تا با مشخصات فنی و رقبای بایک X9 560 آشنا شوید.

طراحی ظاهری کشنده بایک ۵۶۰

طراحی کلی کشنده بایک X9 به صورت مشخص شباهتهایی به مرسدس بنز آکتروس دارد. در نمای بیرونی کشنده بایک جدید شاهد استفاده از چراغهای بزرگ با تکنولوژی LED هستیم. در کنار آن شبکه ی بسیار بزرگ و کشیده جلوپنجره (گریل) با نمای کرومی جلوه گر خواهد بود. در این قسمت نیز شباهت به جلوپنجره آکتروس نسل چهارم غیر قابل کتمان هست. البته این را میتوان الگوبرداری و نه کپی کاری نامید!

به جرات میتوان لقب زیباترین کشنده ی چینی ساخت داخل را به X9 560 داد. ارتفاع ۳۹۰۰ میلیمتری اتاق عملا بایک را تبدیل به یکی از مرتفع ترین کشنده های بازار میکند هرچند هنوز تا رسیدن به ارتفاع ۳۹۷۰ میلیمتری کامل P9 و ارتفاع ۴۱۸۴ میلیمتری پیلسان C9 راه زیادی دارد!

ترکیب جلوپنجره پهناور و چراغهای نافذ جلو، مجموعه ای خشن را پدید آورده است. بعید هست خودروی جلویی با دیدن رخ تهاجمی این کشنده در آینه ش، مقاومتی در راه دادن به بایک X9 از خود نشان دهد!!

برای رسیدن به فضای داخل اتاق این کشنده، گذر از ۴ پله با فاق بلند را پیش رو خواهیم داشت! فضای داخل جادار هست و کف آن به صورت صاف در نظر گرفته شده است. داشبرد اما به اندازه ی نمای خارجی جذاب و بروز نیست و طرح معمولی تری دارد. هرچند استفاده از دو صفحه نمایشگر بزرگ در تغییر این فضا بسیار موثر بوده است. در این قسمت هم به وضوح ردپای طراحی داخلی مرسدس بنز دیده می شود. طراحی دکمه های پنل میانی به سادگی و در نهایت ارگونومی انجام شده است.

در این کشنده اهرم ترمز دستی حذف شده و به صورت یک کلید برقی بروی داشبرد منتقل شده است. از طرف دیگر شیفتر گیربکس (دسته دنده) نیز در کنار صندلی یا چسبیده به داشبرد نیست بلکه مشابه برخی خودروهای اروپایی در کنار غربیلک فرمان (دنده بغل) می باشد. این دو اتفاق باعث مدیریت بسیار مناسب فضای داخلی و سهولت تردد سرنشینان شده است.

رنگ در نظر گرفته شده داشبرد کشنده بایک X9 ترکیبی از روشن و تیره هست که فضای متفاوت و پر آرامشی را پدید آورده است. البته باید دید در نمونه ی مونتاژی توسط بهمن دیزل چه حذف و تعدیلی در این ترکیب انجام خواهد شد.

مشخصات فنی کشنده بایک X9 560 بهمن دیزل

دو نام آشنا! پیشرانه کامینز حدود ۱۳ لیتری با کد Cummis X13NS5-560/X13NS5-520 دارای استاندارد آلایندگی Euro V+EEV و گیربکس ZF Traxon اتوماتیک ۲+۱۲ اینتاردر دار! آشنا ترین ترکیبی از موتور و گیربکس کشنده های عمدتا ساخت چین در کشورمان! این ترکیب در کشنده هایی مثل دیما، فوتون H5، امپاور، دانگ فنگ KX520 و… نیز وجود دارد. موتور این کشنده قادر به تولید گشتاور ۲۶۰۰ نیوتن متری در دورموتور بین ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ دور بر دقیقه می باشد.

کشنده محصول جدید بهمن دیزل دارای دو باک سوخت آلومینیومی در دو سمت شاسی هست که ظرفیت مجموع ۱۰۵۰ لیتری (۴۹۰+۵۶۰) را دارد. هرچند نمونه ی چینی دارای مخزن سوخت پرظرفیت تر ۱۱۶۰ لیتری هست. مخزن ادبلو نیز ۶۵ لیتر ظرفیت دارد.

مندل ضربه گیر دیفرانسیل کشنده بایک X9 560 از طراحی خاص و X شکل یا همان عنکبوتی بهره مند هست. این اتصالات قوی به نظر میرسد سربلند از دفع ضربات وارده به دیفرانسیل این کشنده بیرون آیند.

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی بایک X9 560

کشنده ی بایک X9 با لیست کاملی از تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی پا به عرصه رقابت گذاشته است. میتوان گفت شاهد یکی از فول آپشن ترین محصولات داخلی هستیم. از تجهیزات ایمنی بایک X9 میتوان به ترمز پنوماتیک و دیسکی در هر چهار چرخ،‌ سیستم ترمز الکترونیکی EBS، سیستم ضد لغزش ASR، ترمز هوشمند اضطراری AEBS، کنترل الکترونیکی پایداری ESC، ترمز هوشمند موتور، ریتاردر هیدرولیکی گیربکس (یا همان اینتاردر)، سیستم هشدار حرکت بین خطوط LDWS، رادار تشخیص نقاط کور BSD، سیستم پایش خستگی راننده DFMS و… اشاره کرد.

سیستم تعلیق این کشنده مثل اکثر رقبای چینی ش می باشد. تعلیق محور جلوی بایک X9 560 از نوع فنر تخت پارابولیک به همراه کمک فنر و میل موجگیر هست. در محور عقب اما شاهد استفاده از ۴ بالن با قابلیت تنظیم ارتفاع هستیم. تعلیق اتاق نیز مبتنی بر ۴ بالن هست.

از نظر تجهیزات رفاهی هم میتوان به گزینه هایی همچون مولتی مدیا ۱۳.۵ اینچی، غربیلک فرمان مجهز به کلیدهای کروز کنترل و مولتی مدیا، تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه کولر درجا، استارت دکمه ای، شارژر وایرلس، جلو آمپر دیجیتالی، دوربین ۳۶۰، رادار کروز کنترل تطبیقی ACC، پایش لحظه ای فشار باد تایرها TPMS، کنترل شروع حرکت در سربالایی HSA، ترمز پارک برقی EPB، چراغهای فول LED، صندلی های بادی راننده و شاگرد، صندلی های گرمکن/سردکن دار، یخچال مسافرتی، مایکروویو، دو تخت خواب عریض و … اشاره کرد.

وجود کروز کنترل تطبیقی برای اولین بار در لیست آپشنهای یک کشنده ی ساخت داخل دیده می شود که این محصول را از نظر ایمنی و میزان مصرف سوخت در موقعیت برتری نسبت به سایر رقبا قرار میدهد. این کشنده مجهز به تاییدیه ADR نیز هست و مشکل برای حمل کالای خطرناک مثل تانکرهای سوخت ندارد.

بررسی رقبای کشنده بایک X9 560

اصلی ترین رقبای بایک X9 ۵۶۰ را میتوان کشنده دیما HT490، کشنده پیلسان C9 540 جدید و همینطور کشنده کامل P9 در نظر گرفت. که هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ آپشن قادر به رقابت با این محصول کشنده جدید بهمن دیزل خواهند بود. کامل P9 که از نظر قدرت موتور نیز با بایک یکسان است، اما از مجموعه موتور گیربکس متفاوتی استفاده میکند. یعنی یک موتور یوچای + گیربکس فست ۲+۱۶ دنده اتوماتیک که ترکیب کمتر مرسومی در کشنده های داخلی محسوب میشود. باید دید سابقه ی مناسب بهمن دیزل در عرضه ی امپاور به بازار همراه با تسهیلات خرید و همینطور خدمات پس از فروش گسترده، این بار به کمک بایک X9 هم خواهد آمد یا خیر…؟!

قیمت کشنده بایک X9 560

ثبت نام کشنده بایک ۵۶۰ با قیمت ۵.۹۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان از تاریخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ الی ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ آغاز شد. رنگ این مدل طوسی و تحویل این خودرو در هفته آخر مرداد صورت میگیرد. به نظر میرسد بهمن دیزل تلاش خود را کرده تا با قیمت زیر ۶ میلیارد تومان این کشنده را به بازار عرضه کند. میتوان گفت رقیب سرسختی برای دیما، پیلسان و کامل خواهد بود.

بهمن دیزل اعلام کرده است تا پایان سال ۱۴۰۳ قصد تولید و عرضه ی ۱۹۰۰ دستگاه از این محصول را دارد. میتوان گفت با توجه به گذشت ۳ ماه از سال، این عدد بسیار بلند پروازانه ای هست مگر اینکه شرکت با تبلیغات گسترده و استفاده از تسهیلات خرید خودرو سنگین به این عدد دست یابد. باید دید چه آینده ای در انتظار کشنده بایک X9 ۵۶۰ و بازار خودروهای چینی ساخت داخل خواهد بود…

از طریق صفحه قیمت روز خودرو میتوانید قیمت آخرین محصولات تولیدی و وارداتی ایران را مشاهده کنید.

نظر شما در مورد کشنده بایک X9 چیست؟ به نظرتان گزینه ی خوبی در بازار خواهد بود؟

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: معرفی کشنده آکروکس 560 آرشام دیزل + قیمت | مجله خودرو

4 دیدگاه

  1. Avatar for مازیار خاموشیمحمودیان پاسخ

    خیلی خدایی قشنگه من با پلاک تست فنی دیدمش تو جاده همین رنگ طوی خاکستری خیلی قشنگه
    دم قسط بدن به راننده از رانندگی مردم در بیام خداوکیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *