۶ مرداد ۱۴۰۳
حادثه شکستن اکسل ام وی ام اکس 55 ایکس 55

ماجرای اکسل ایکس ۵۵؛ از ابتدا تا توقف شماره‌گذاری!

در این مطلب به حواشی ایجاد شده در مورد محصول پر فروش مدیران خودرو پرداخته ایم. یعنی ام وی ام ایکس 55 پرو که در روزهای اخیر و بعد از پر بازدید شدن کلیپ چپ کردن ان در اتوبان قم کاشان، بسیار خبر ساز بود.

خبر کوتاه بود: توقف شماره گذاری ام وی ام ایکس ۵۵ پرو! کراس اُوِر (Crossover) خوش سیما و عمدتا پر فروش شرکت مدیران خودرو! خودروی جنجالی چند روز اخیر که بعد از وایرال شدن کلیپ در رفتن اکسل ایکس ۵۵ در اتوبان قم کاشان و چپ کردنش، بسیار سر و صدا کرد. کار تا آنجایی پیش رفت که اداره استاندارد، رای به توقف شماره گذاری آن داد! صفر تا صد جنجال اکسل ام وی ام X55 را در اتوبان بخوانید.

شروع ماجرا – چپ کردن X55 در اتوبان قم کاشان!

کلیپ کوتاهی از چپ کردن X55 منتشر میشود. اکسل به صورت کامل از زیر خودرو در حال حرکت در باند وسط اتوبان خارج شده و در ادامه ماشین ام وی ام ایکس ۵۵ با شدت از جاده خارج میشود. تعادل خودرو به دلیل برخورد با عوارض کنار جاده ای برهم میخورد و بعد از دو بار معلق زدن، در مقابل یک کشنده ولوو متوقف میشود.

تمام کلیپ از نگاه دوربین نظارتی این کشنده هست. جایی که باید گفت استحکام اتاق و سلامت نسبی سرنشینانش، حکایت از ساخت و ایمنی مناسب این محصول دارد. هرچند در وصف خوش شانسی سرنشینان خودرو هم باید به محل وقوع حادثه اشاره کرد که محلی صاف و بدور از عوارض طبیعی همچون کوه یا دره بوده است.

در ادامه – انتشار اطلاعیه فنی و تعویض اکسل ایکس ۵۵

اکسل ایکس 55 اکسل X55 چپ کردن فراخوان اکسل ام وی ام
اطلاعیه فنی شرکت مدیران خودرو در مورد اکسل ام وی ام X55 (اکسل ایکس ۵۵)

بررسی های بیشتر نشان داد در ۲۷ فروردین ۱۴۰۳، شرکت مدیران خودرو اطلاعیه فنی (تصویر بالا) را برای نمایندگی هایش منتشر کرده است. یعنی دقیقا چند روز قبل از وقوع حادثه ی اتوبان قم کاشان. چیزی که شاید اگر اندکی مسئولیت پذیری بیشتر در قبال محصول تولیدی وجود داشت، میبایست بدل به فراخوان عمومی می شد. در این صورت شرکت میتوانست از طریق پیامک یا تماس تلفنی مالکان را از وجود مشکل آگاه کند. البته شرکت مدیران خودرو در ادامه با پذیرش مشکل، اقدام به فراخوان عمومی و یا اشتراک گذاری راههایی برای کنترل کیفیت قطعه توسط خریداران نموده است.

بر طبق متن فراخوان اکسل X55 پرو، کد تأمین کننده اکسل اگر شامل ۵AJ باشد و یکی از کدهای شناسه خود قطعه نیز شامل موارد ۲۳H14C ،۲۳H15C ،۲۳H16C و ۲۳H17C باشد، میبایست هرچه سریعتر برای تعویض آن به نمایندگی های سراسر کشور مدیران خودرو مراجعه کرد. سایر دارندگان این قبیل خودروها نیز برای بازبینی نقاط اتصال و جوش میبایست در اسرع وقت به نزدیکترین نمایندگی محل سکونت خود مراجعه کنند.

چپ کردن X55 در سایر نقاط دنیا؟!

آیا حادثه شکستگی اکسل ام وی ام ایکس ۵۵ در سایر نقاط دنیا هم تکرار شده است؟ در جواب باید گفت بله! هرچند در سایر نقاط دنیا این خودرو به چری تیگو ۴ (Chery Tiggo 4) معروف هست اما دست کم دو مورد شکستگی اکسل ایکس ۵۵ در روسیه و آفریقای جنوبی پیش از این مشاهده شده است. همین مورد احتمالا باعث فراخوان شرکت چری اینترنشنال برای این قبیل خودروها شده است.

بد نیست بدانید اکسل استفاده شده در X55، مشابه با اکسل خودروی فونیکس FX میباشد (از نظر پارت نامبر یکی هستند!) بنابراین میتوان انتظار داشت این مورد در نمونه ی فونیکس اف ایکس (یا همان OMODA C5) هم وجود داشته باشد. همینطور گزارشاتی مبنی مشکلات اکسل در خودروی چری تیگو ۲ یا همان ایکس ۲۲ خودمان هم وجود داشته است. دلیل شکستگی و در رفتن اکسل نیز توسط شرکت چری، مشکلات جوش قطعه یکی از تامین کنندگان عنوان شده است. نحوه ی کنترل کیفیت قطعه نیز از طریق کد تامین کننده و سری محصول خواهد بود (به تصویر اطلاعیه فنی مراجعه کنید)

عذرخواهی رسمی مدیرعامل شرکت مدیران خودرو

آقای جک لی – مدیرعامل ایران خودرو

سرانجام در اواخر اردیبهشت ۱۴۰۳، آقای جک لی مدیرعامل چینی شرکت مدیران خودرو، بابت حادثه ی پیش آمده برای اکسل ایکس ۵۵ در اتوبان قم کاشان، در یک نشست رسانه ای عذرخواهی کرد. ایشان در ادامه اظهار امیدواری کرد که به صورت مداوم کسب تجربه کنند و عملکرد را بهبود ببخشند.

هرچند ما در مجله خودرو اتوبان هم از اتفاق پیش آمده برای یک هموطن ناخشنودیم، ولی پذیرفتن ایراد توسط نفر اول یک شرکت خودروساز داخلی و عذرخواهی ایشان را به فال نیک میگیریم. باشد تا از سایر خودروسازان داخلی نیز این قبیل رفتارها را در این گونه مواقع شاهد باشیم.

مشخصات فنی ام وی ام X55 Pro

در زیر با مشخصات خودروی ام وی ام ایکس ۵۵ پرو محصول مدیران خودرو آشنا میشویم:

نوع موتور۱۵۰۰ سی سی توربو
قدرت و گشتاور موتور۱۵۶ اسب بخار – ۲۳۰ نیوتن متر
گیربکساتوماتیک CVT
شتاب ۰-۱۰۰۱۱.۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
وزن۱۴۳۹ کیلوگرم
ظرفیت صندوق بار۳۷۰ لیتر
ظرفیت باک سوخت۵۵ لیتر
ظرفیت صندوق عقب۳۷۰ لیتر
کنترل ایستایی در سربالاییدارد
کنترل سرعت در سرازیریدارد
کنترل کششدارد
کنترل پایداریدارد
ترمز پارک برقیدارد
دوربین ۳۶۰ درجهدارد
جدول مشخصات فنی MVM X55 PRO

حرف آخر…

با تعدد یافتن این اتفاقات به نظر میرسد چری در ابعاد جهانی دچار مشکلاتی شده است. که البته در خیلی موارد طبیعی هست. رخداد این حوادث حتی در خودروسازی های معتبر اروپائی و آمریکایی هم دور از ذهن نیست. اما نوع مواجه شدن و فراخوان عمومی کردن مطلب، موضوعیست که جای سوال دارد. جایی که تفاوت یک خودروساز مسئولیت پذیر و یک خودروساز بی توجه به مشتریان و کیفیت محصولش را متوجه خواهید شد.

هرچند مدیران خودرو اما در ادامه عکس العمل مناسبی را نشان داد و در پی پایان دادن به وضعیت موجود و بهبود نظر مشتریان خویش برآمد. باید دید در آینده و در صورت تکرار این قبیل حوادث چه تدابیری از سوی این خودروساز یا سایر خودروسازان اتخاذ خواهد شد.

شما در مورد ماجری اکسل ایکس ۵۵ چه فکر میکنید؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

ماجرای اکسل ایکس ۵۵؛ از ابتدا تا توقف شماره‌گذاری!

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *