۶ مرداد ۱۴۰۳
تصویر خودروی رنو برقی

رنو برقی، خودروی سال ۲۰۲۴ اروپا!

شرکت رنو با رونمایی خودروی سواری تماما برقی خود به نام رنو سنیک برقی(Renault Scenic E-Tech) توانست به عنوان خودروی سواری برتر سال 2024 در اروپا انتخاب شود. با اتوبان همراه شوید تا به بررسی این خودروی شگفت انگیز بپردازیم.

شرکت رنو با رونمایی خودروی سواری تماما برقی خود به نام رنو سنیک برقی(Renault Scenic E-Tech) توانست به عنوان خودروی سواری برتر سال ۲۰۲۴ در اروپا انتخاب شود. با اتوبان همراه شوید تا به بررسی این خودروی شگفت انگیز بپردازیم.

طبق گفته شرکت رنو، خودروی رنو برقی فقط یک خودروی برقی عالی نیست بلکه یک خودروی سواری عالی می باشد که در هر حال برقی هم هست. رنو برقی به انداره کافی قدرتمند هست که نه تنها با خودرو های برقی مانند تسلا مدل Y می تواند رقابت کند بلکه با خودرو های بنزینی و هیبریدی قدرتمند توان رقابت دارد.

نکته قابل توجه راجع به خودرو های رنو سری سنیک(Scenic) این است که اولین خودروی این سری در سال ۱۹۹۶ به عنوان خودروی سال اروپا انتخاب شد و حالا با رونمایی اولین خودروی برقی این سری باز هم توانست تا برند رنو را به صدر رقابت ها برساند و جایزه خودروی سال اروپا را در سال ۲۰۲۴ از آن خود کند.

مشخصات فنی خودروی رنو برقی

مشخصات باتری رنو برقی

برای رنو برقی بسته به انتخاب مشتریان ۲ نوع باتری ارائه شده است. باتری ۶۰ کیلووات بر ساعت با یکبار شارژ کامل تا ۴۶۶ کیلومتر توان پیمایش دارد. انتخاب بعدی مشتریان باتری ۸۷ کیلووات بر ساعت است که تنها با یکبار شارژ تا حداکثر ۶۱۰ کیلومتر پیمایش می کند. که باتری ۸۷ کیلووات بر ساعت رقیب خود یعنی تسلا مدل Y را شکست می دهد. وزن کلی این خودرو با احتساب باتری حدود ۱۸۵۰کیلوگرم می باشد.

مشخصات موتور رنو برقی

این خودرو با یک موتور برقی با تکیه بر دیفرانسیل جلو کار می کند. باتری ۶۰ کیلووات و ۸۷ کیلووات به ترتیب این توان را به موتور این خودرو می دهند تا ۱۶۸ اسب بخار و ۲۱۵ اسب بخار نیرو تولید کند و قادر است با انتخاب باتری اول شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را تنها در ۹.۳ ثانیه و با انتخاب باتری دوم شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را تنها در ۸.۴ ثانیه طی کند.

نمای داخلی خودروی رنو برقی

شرکت رنو با ساخت این خودرو نشان داد که به ارزش های کاهش گاز های گلخانه ای متعهد و پایبند است و این مجموعه تمام تلاش خود را می کند تا در کاهش آسیب های زیست محیطی و صدمه به طبیعت سهیم باشد. برای مثال در ساخت نمای داخل و اتاق رنو برقی از از مواد بازیافتی مانند بطری های پلاستیکی برای تولید داشبورد، قطعات و حتی سقف شیشه ای این خودرو استفاده شده است.

جالب است بدانید از هیچ چرمی برای این خودرو استفاده نشده است و حتی از آلومینیم بازیافتی برای ساخت ۴۰ درصد از در ها و کاپوت صورت گرفته است. ۹۰ درصد از اجزا و قطعات این خودرو قابلیت بازیافت شدن را دارد که در نوع خود بی نظیر است! رنو برقی به بیش از ۳۰ سامانه ایمنی و پشتیبان راننده مجهز شده است، که از میان آن‌ها می‌­توان به کروزکنترل تطبیقی و رادار خط خوان اشاره کرد.

اتاق این خودرو با ظرفیت ۵ نفر دارای یک صفحه کیلومتر تماما دیجیتال و یک صفحه دیجیتال ۱۲ اینچی است که از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی میکند و نرم‌­افزار های کاربردی مانند پخش کننده موسیقی، پخش کننده ویدیو، صفحه تماس،گوگل مپ و…. آماده به استفاده هستند. در کنسول این خودرو دو کاپ هولدر (جا لیوانی) و دو درگاه USB-C، چندین فضا کوچک در نظر گرفته شده است.

مراسم خودروی سال اروپا و رنو برقی

خودروی سال اروپا نام جایزه‌ای است که از سال ۱۹۶۴ هرساله برگزار می‌شود. برگزارکنندگان فعلی این مراسم از کشورهای ایتالیا، بریتانیا، اسپانیا، هلند، فرانسه، آلمان و سوئد هستند.

این مسابقه دارای کلاس‌بندی یا دسته‌بندی نیست. هیئت داوران که شامل خبرنگاران دنیای خودرو بوده و ملیت یکی از کشورهای اروپایی را دارند، به خودروها رأی می‌دهند که البته تعداد نمایندگان از یک کشور بستگی به بازار فروش و صنعت خودروسازی آن کشور دارد. به عنوان مثال، هیئت داوران سال ۲۰۱۲ شامل ۵۹ عضو بود که این اعضاء از ۲۳ کشور انتخاب شده بودند.

خودرو هایی میتوانند در این مراسم شرکت کنند که با تکنولوژی روز دنیا ساخته بشوند و حداقل در ۵ کشور اروپایی عرضه شده باشند.

از رقبای مهم رنو برقی در مراسم خودروی سال ۲۰۲۴ اروپا می توان به رقیب آلمانی خود یعنی BMW سری ۵ و پژو ۳۰۰۸ اشاره کرد که رنو توانست با کسب ۳۲۹ امتیاز صدرنشین این رقابت شود و BMW سری ۵ با امتیاز ۳۰۸ و پژو ۳۰۰۸ به ترتیب رتبه دوم و سوم خودروی سال اروپا در سال ۲۰۲۴ انتخاب شدند.

خودروی رنو برقی نماد تلفیق نوستالژی و نوآوری می باشد.

نظر شما راجع به این خودرو چیست؟ بنظر شما می تواند در بازار جهانی عملکرد خوبی داشته باشد و مشتریان را راضی کند؟ یا اینکه روزی شاهد تردد آن در جاده های کشورمان باشیم؟!

رنو برقی، خودروی سال ۲۰۲۴ اروپا!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *