۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تراکتور باغی کمرشکن

از بزگترین و آشکارترین نمونه‌های پیشرفت فناوری در صنعت باغداری و کشاورزی، می‌توان به ابزارآلات و ماشین‌های مخصوص آن اشاره کرد؛ از جمله تراکتور باغی کمرشکن. تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است و با هر قدمی که رو به جلو برداشته می‌شود، باری هم از روی دوش آدمی کاسته می‌شود. تکنولوزی دیگر فقط محدود به یک بُعد و یا یک حیطه نمی‌شود و در هر امری که فکرش را کنید، حضوری پررنگ دارد. باغداری و کشاورزی هم از این قاعده مستثنی نیستند. تراکتور باغی کمرشکن، تراکتورهایی بسیار قدرتمند و کارا هستند و موارد استفاده‌ی آن‌ها از آنچه که فکر می‌کنید بسیار بیشتر است. می‌توان چنین گفت که به قول معروف تراکتور کمرشکن، عصای دست باغبان‎ها و کشاورزان است. در این مقاله ما قصد داریم تا به معرفی این نوع از ادوات کشاورزی بپردازیم.

image1 3

منظور از ادوات کمرشکن چیست؟


برای اینکه محتوای این مقاله را عمیق‌تر درک کنیم، لازم است ابتدا بدانیم که منظور از ماشین‌آلات کمرشکن، به خصوص تراکتور کمرشکن چیست. به زبان ساده می‌توان اینطور بیان کرد که ادوات کمرشکن، آن دسته از ماشین‌آلاتی هستند که بدنه‌ی آن‌ها به دو قسمت اصلی تقسیم شده و این دو قسمت، به وسیله‌ی قطعات مفصلی ثابت و یا نیمه‌ثابت، به یکدیگر متصل شده‌اند.

حال باید دید که اصلا فایده و نکته‌ی مثبت این نوع از طراحی ماشین‌آلات چیست و اصلا چه ویژگی منحصر به فردی را برای کاربران و مصرف‌کنندگان آن ایجاد می‌کند. مهم‌ترین خاصیت این نوع طراحی که استفاده از چنین ادواتی را بسیار بهینه‌تر می‌کند، خاصیت کنترل و دَوَران ساده‌تر و سریع‌تر است. به طور مثال، در تراکتور باغی که موضوع اصلی این مقاله هم هست، خاصیت ذکر شده باعث می‌شود که حرکت و گشت در محیط‌های نامساعد بسیار سهولت یابد و اینکه امکان اتصال سایر ادوات باغی و کشاورزی و زراعی هم به چنین وسیله‌ای فراهم آید.

ادوات کمرشکن

ویژگی‌های تراکتورهای باغی کمرشکن


این نوع از ماشین‌آلات کشاورزی، همانطور که در مقدمه ذکر شد بسیار قدرتمند هستند. به صورت دقیق، قدرت تراکتور باغی کمرشکن، حدود ۲۰ تا ۳۰ اسب بخار است. این در حالی است که مدل‌های ساده‌تر و سبک‌تر، تنها حدود ۱۵ تا ۲۵ اسب بخار قدرت دارند. از دیگر جزییات فنی این نوع تراکتورها، می‌توان به وضعیت دیفرانسیل و محور آن‌ها اشاره کرد. تراکتور باغی، اکثرا به صورت دو دیفرانسیله است و هر چهار چرخ آن‌ متحرک است.

گفتنی است که چهار چرخ متحرک و البته پهن و بزرگ این نوع تراکتورها، باعث شده تا در محیط‌های سنگلاخ و خاکی و یا گل و لای و خلاصه هر محیطی که شرایط مساعدی ندارد، به راحتی توانایی حرکت داشته باشند. به علاوه، این ویژگی در افزایش قدرت این نوع تراکتور هم مؤثر بوده و امکان جابه‌جایی بار تا حدود ۳۵۰ کیلوگرم را برای آن فراهم آورده است.

کاربرد تراکتورهای باغی کمرشکن


کمی پیشتر اشاره کردیم که یکی از مهم‌ترین کاربردهای تراکتور کمرشکن، این است که می‌توان سایر ادوات کشاورزی و باغی را به آنان متصل کرد. به طور مثال، ادواتی چون گاوآهن، چاله‌کن، سمپاش، کمباین، صاف‌کن و… به علاوه، از این نوع تراکتور می‌توان برای شخم زدن، کرت‌کنی، یدک‌کشی و حتی پاروکردن برف هم استفاده کرد. خلاصه اینکه در یک کلام، امر فلاحت و زراعت و باغبانی را می‌توان تا چندین برابر آسان‌تر کرد.

گذشته از آن، امر باغداری و کشاورزی، نیازمند جابه‌جایی بارهای سنگین و گاهی اوقات حجم‌های بزرگ و ثقیل است. یکی دیگر از کاربردهای مهم تراکتور باغی، درست در همین موضوع نهفته است. با اتصال یدک‌کش به این تراکتورها، می‌توان تا وزنی حدود ۳۵۰ کیلوگرم را به کمک آن‌ها حرکت داد.

تراکتور باغی

راهنمای انتخاب تراکتور باغی کمرشکن


شاید بتوان گفت که این نوع از تراکتورها، از پس هر کاری بر می‌آیند و هیچ سدی مانع کارشان نیست. که البته همینطور هم هست. اما باز هم به هر حال، برای خرید یک تراکتور باغی، طیف وسیعی از انواع و اقسام مختلف پیش روی شما خواهد بود که انتخاب را برایتان مشکل می‌سازد. در این قسمت چند نکته را که باید هنگام خرید به یاد داشته باشید به شما گوشزد خواهیم کرد.

  • قابلیت اتصال هر نوع ادوات دیگر

درست است که این تراکتورها قابلیت اتصال سایر ادوات را برای کاربر فراهم می‌سازد، اما به هنگام خرید باید دقت کنید که تراکتور کمرشکن شما، بر اساس آنچه که از آن انتظار دارید، قابلیت اتصال هر نوع ادوات کشاورزی و باغبانی دیگر را داشته باشد.

  • دقت به محورها و اسکلت تراکتور

محورها و اسکلت تراکتور، رازهای زیادی را درباره‌ی تراکتور برای شما فاش می‌کنند. گذشته از آن، این نوع تراکتورها برای کارهای سنگین طراحی شده است؛ به همین دلیل لازم است تا هنگام خرید، توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشید. محور و اسکلت‌بندی یک تراکتور باغی خوب، معمولا از جنس آهن است، که هم استحکام آن را بالا برده و هم اینکه وزن آن را (نسبت به سایر تراکتورها) کاهش می‌دهد.

  • توجه به قدرت موتور

همانطور در بالا ذکر شده، این نوع تراکتورها معمولا قدرتی بین ۲۰ الی ۳۰ اسب بخار دارند و موتور آن‌ها دو سیلندر دارد. اما انتخاب از این طیف، به نیاز و کاربری مورد نظر شما بستگی دارد. هر چه قدر که توانایی موتور تراکتور کمرشکن شما بیشتر باشد، شما هم قادر خواهید بود تا کارها و امور سنگین‌تری را به کمک آن به انجام برسانید.

جمع بندی


کشاورز و یا باغبانی که هوشمندانه کار می‌کند، خوب می‌داند که دوره‌ی زور بازو و عرق ریختن به سر آمده. چرا که با پیشرفت تکنولوژی در همه‌ی ابعاد و در همه‌ی صنایع، استفاده از ماشین‌آلات و ادوات پیشرفته، جایگزین زور بازو و نیروی انسانی شده است. صنعت کشاورزی، زراعت و باغبانی هم از این قافله عقب نمانده و خودش را حسابی با شرایط جدید وفق داده است.

از جمله مواردی که حضور پیشرفت فناوری به خوبی در آن حس می‌شود، همانطور که گفتیم، ماشین‌آلات کشاورزی هستند. تراکتور باغی کمرشکن درست یک نمونه‌ی بارز از همین موضوع است. این نوع تراکتورها طیف وسیعی دارند و امکانات فراوانی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند و به قول معروف، عصای دست هستند. ما در این مقاله این نوع از تراکتورها را به شما معرفی کردیم و از جزییات و کاربرد و نکاتی که در هنگام خرید باید به آن‌ها توجه کرد، برایتان حرف زدیم. در پایان اما، باید بپرسیم که تجربه‌ی شما در رابطه با استفاده از این تراکتورها چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *