۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

جرثقیل خودروبر – جرثقیل حمل خودرو

امروزه وسایل نقلیه گوناگونی جهت حمل و نقل خودروها به کار می‌روند. تجهیزاتی شامل سیستم حمل و نقل ریلی، هواپیماهای باربری، کامیون‌های حمل خودرو و غیره. شرکت‌های بسیاری سالانه هزینه‌های بالایی برای جابجایی خودروها در شرایط مختلف دریافت می‌کنند. این وسایل باید دارای ویژگی‌هایی باشند تا امکان جابجایی خودروها به راحتی و به صورت ایمن میسر شود. مانند امکان دسترسی به بار، تجهیزات انتقال شامل رمپ ربع انتهایی، رمپ‌های کناری، رمپ‌های داخلی دارای پوشش، جرثقیل، صفحه جابجا شونده و غیره. از انواع تجهیزات حمل خودرو، جرثقیل حمل خودرو یا جرثقیل خودرو بر است که در ادامه با مشخصات، اجزا و کاربردهای آن آشنا می‌شویم.

image1 6

کاربرد جرثقیل خودروبر

در شرایط مختلفی ممکن است که نیاز به جابجایی خودرو وجود داشته باشد. برای مثال در مواردی که خودرو از حرکت باز مانده است. در این زمان، خودروهای امدادی باید خودرو را جابجا کنند. یا وقتی خودرو در محل نامناسبی پارک شده است. در این هنگام پلیس سعی در جابجا نمودن خودرو و باز کردن مسیر دارد. در مواردی نیز لازم است تا وسیله توقیف شده توسط جرثقیل خودرو بر به پارکینگ منتقل شود. در هنگام برخی تصادفات نیز نیاز است خودروی حادثه دیده از محل حادثه خارج شود. همچنین در شرایط جوی نامناسب گاهی لازم است تا خودرو تا سطح قابل رانندگی، حمل شود. در هنگام بروز خرابی در خودرو نیز جرثقیل خودروبر می‌تواند خودرو را به تعمیرگاه منتقل کند.

در کلیه این موارد و سایر شرایط مشابه، جرثقیل خودرو بر وسیله‌ای کارآمد و با کارایی بالاست که به سادگی می‌تواند کار بلند کردن، حمل و جابجایی خودروها را انجام دهد.

جرثقیل خودرو بر


جرثقیل خودرو بر شامل یک بدنه مستقل و جداگانه است که سایر بخش‌ها شامل بوم جرثقیل، جک‌ها و سایر مکانیزم جرثقیل خودروبر به آن متصل شده‌اند. طول تلسکوپ یا بوم جرثقیل بستگی به ظرفیت حمل جرثقیل خودرو بر دارد و هرچه تعداد این تلسکوپ‌ها بیشتر باشد، ظرفیت حمل بیشتر می‌شود. علاوه بر این قسمت، یک وینچ شامل پمپ هیدرولیکی، قرقره و بکسل بر روی جرثقیل نصب شده است. این بوم‌های جرثقیل خودروبر به راحتی می‌توانند خودرویی که در آب غرق شده یا از صخره سقوط کرده را نجات دهند. در شرایط نجات، بازوهای افقی به حفظ تعادل جرثقیل خودروبر کمک شایانی می‌کنند. این جرثقیل‌ها در ابعاد و ظرفیت‌های متفاوتی تولید می‌شوند.

رعایت اصول ایمنی در هنگام بلند کردن و حمل بار در این وسایل، بسیار حائز اهمیت است چرا که اشتباه احتمالی می‌تواند خسارات مالی و حتی جانی غیر قابل جبرانی به همراه داشته باشد. به همین جهت استانداردهای جهانی برای تجهیزات حمل و نقل از جمله جرثقیل خودرو بر تدوین شده است. همچنین شرایط منطقه‌ای که جرثقیل خودرو بر در آن عملیات انجام می‌دهد و شرایط باری که قرار است حمل کند، باید مورد توجه قرار گیرند. به همین جهت شرکت‌هایی که کار حمل و نقل خودرو را انجام می‌دهند مسئولیت سنگینی به عهده دارند. لذا لازم است که ابتدا از جرثقیل خودروبر سالم و قابل اطمینانی استفاده کنند. سپس کلیه تجهیزات ایمنی مورد نیاز را فراهم نمایند و حتما با راننده‌های مسلط و آگاه جهت کار بر روی جرثقیل خودرو بر همکاری نمایند.

جرثقیل خودروبر در واقع یک بازوری هیدرولیکی متصل بر روی یک کامیون یا تریلر است. بازوی نصب شده بر روی تریلر برای بار گذاری و بار برداری از روی تریلر به کار می‌رود. در اکثر مدل‌های این تجهیز، پس از اتمام عملیات حمل بار توسط جرثقیل خودروبر، بازو که از مفاصل متعددی تشکیل شده است، به آرامی جمع می‌شود. این بازوها می‌توانند دارای ویژگی‌های اضافی و خاص مثل عملکرد خودکار یا بارگیری خودکار باشند. در مدل‌های جدید و با امکانات بالاتر جرثقیل خودرو بر، جرثقیل با امکان بازوی قابل انعطاف با قابلیت تغییر طول و ارتفاع ساخته می‌شود. در برخی موارد نیز برای جابجایی آن از کنترل از راه دور استفاده می‌گردد. این ویژگی‌ها قدری گران قیمت هستند اما ایمنی بیشتری فراهم می‌آورند و کاربر را قادر می‌سازند تا کنترل بهتری از فاصله دور داشته باشد. برای مثال ویژگی کنترل از راه دور کمک می‌کند تا کاربر، فرآیند بارگذاری را با فاصله از جرثقیل خودروبر انجام دهد تا این کار را در شرایط ایمن تری انجام گیرد.

جرثقیل حمل خودرو


علاوه بر این‌ها، تجهیزات ایمنی مانند تجهیزات عایق، چرخ دنده‌های ایمنی، پیشگیرانه و گیره‌های ضد سقوط نیز می‌توانند در جرثقیل خودرو بر به کار روند تا ایمنی آن را تا حد قابل توجهی بالا ببرد.

در هنگام انتخاب یک تجهیز، لازم است تا به ظرفیت آن متناسب با نیاز و کاربری توجه نمود. جرثقیل خودروبر باید به اندازه‌ی کافی مستحکم، بلند و قابل انعطاف باشد تا کارآمدی لازم را داشته باشد. فاکتور بعدی، شاسی جرثقیل خودرو بر است که باید به اندازه‌ی کافی بزرگ و سنگین باشد تا در زمان جابجایی خودرو، متعادل باقی بماند. جرثقیل بر روی شاسی کامیون با بدنه سنگین نصب می‌شود، پس لازم است که به اندازه کافی سنگین باشد تا بتواند باری که به آن تحمیل می‌شود را تحمل کند. به علاوه قدرت موتور و توان کشندگی تجهیز نیز بسیار دارای اهمیت است.

مزایای استفاده از جرثقیل خودروبر

  • امکان استفاده در شرایط مختلف و برای مقاصد گوناگون
  • دسترسی راحت‌تر به خودرو در شرایط سخت مانند سقوط در دره یا آب
  • قدرت مانور بالای جرثقیل در جهات گوناگون
  • قابلیت حرکت در سطوح ناهموار و شرایط زمینی نامناسب
  • مقرون به صرفه بودن
  • عدم نیاز به روشن بودن خودرو برای حمل به این جهت که عمل بارگذاری و بار برداری توسط جرثقیل انجام می‌شود.
  • و…

نتیجه گیری و جمع بندی

انواع مختلفی از جرثقیل خودرو بر در بازار عرضه می‌شوند. در هنگام خرید لازم است که حجم کار و مورد مصرف آن را در نظر بگیریم. به علاوه لازم است در نظر داشته باشیم که به کدام یک از ویژگی‌هایی که قبلا به آن‌ها اشاره کردیم، نیاز داریم. پس به دنبال جرثقیل خودروبری باشید که جهت مورد مصرف شما، کارایی بیشتری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *