۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
کشنده فردا دیزل FD550-II

کشنده FD550-II و FD560-I محصول فردا‌دیزل

بعد از اینکه شرکت فردادیزل تصمیم به عدم تولید کشنده های سانی FD480 و FD520 گرفت، این شرکت اقدام به معرفی و عرضه ی دو کشنده ی دیگر تحت برند فردا FD550-II جفت و FD560-I نمود. اینکه چه باعث شد تا خبری از کشنده های سانی با طراحی خاص و متفاوتشان در بازار ایران نباشد و جای خود را به مدلهای جدیدتر بدهند، تا این لحظه بر نگارنده ی متن پوشیده است. فقط شایعاتی در مورد نرسیدن قطعات CKD این دو کشنده از چین به کشورمان به گوش رسید.

حالا اینبار شرکت نوپای فردا دیزل (فادکو) به سراغ محصولی بنام CAMC H9 چین رفته است. برند CAMC یا همان (Anhui Hualing Automobile Co) در سال ۱۹۹۹ میلادی در این کشور تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در شهر مانشان (Ma’anshan) قرار گرفته است. این شرکت به تولید و عرضه ی انواع کاربری های کامیون، کشنده و کامیونت میپردازد. از دیگر محصولات آن میتوان به ماشینهای معدنی، ماشینهای کار کشاورزی و… اشاره کرد.

CAMC در چین و در مقام مقایسه با برندهایی همچون فاو، دانگ فنگ، سینوتراک و… حرف چندانی برای گفتن در بازار ندارد. اما ارائه ی مدل پرقدرت ۵۵۰ اسب بخاری جفت دیفرانسیل ۴×۶ و ۵۶۰ اسب بخاری تک دیفرانسیل ۲×۴ در بازار ایران، اگر با شرایط فروش خوب و خدمات پس از فروش مناسبی هم همراه شود، میتواند فروش قابل توجهی داشته باشد.

کشنده ی فردا FD550-II جفت در چین بنام CAMC H9 6×4 شناخته میشود. یعنی ۶ نقطه ی اتصال به زمین که در ۴ نقطه (دو دیفرانسیل) دارای امکان گردش چرخ (محور محرک) میباشد. از این جالبتر که نمونه ی تک دیفرانسیل آن که شرکت آنرا با کد FD560-I معرفی کرده است، اساسا فقط در سایت سازنده اصلی اشاره ی کوچکی شده و در جستجوی اینترنتی نمونه ی تک دیفرانسیل دیده نمیشود.

تصویر ارائه شده فردا دیزل برای نمونه ی تک دیفرانسیل نیز فقط ادیتهای نه چندان حرفه ای بروی مدل جفت دیفرانسیل بوده که آنرا به تک تبدیل کرده اند. هرچند فیزیک کشنده ی تک دیفرانسیل نیز در محوطه ی کارخانه برای بازدید عموم موجود است. به نظر میرسد این شرکت به شدت نیاز به تولید محتوای تصویری و ویدیویی برای معرفی هرچه بیشتر محصولات خود دارد.

کشنده فردا  fd550-ii fd560-i تک جفت
دو کشنده ی FD550 و FD560 در کنار هم توام با کار گرافیکی!

طراحی بدنه و نمای بیرونی کشنده فردا FD550 و FD560

نمای جلو فردا FD560

در مورد طراحی بیرونی در یک کلام میتوان گفت ولوو FH16! در اینجا طراحان CAMC قید الگوبرداری یا گرته برداری از طراحی را زده اند. یک کپی کامل حتی در طراحی چراغها و جاگذاری آنها شاهد هستیم. دو شکاف جلوپنجره بین دو چراغ عینا از ولوو اقتباس شده. و هرچه بالاتر میرویم شاهد طراحی یونیکتر و کمتر کپی شده ای هستیم. تقریبا میشود مطمئن بود با کمی تغییرات از سوی خریداران بعید هست کسی در نگاه اول متوجه ولوو نبودن این کشنده شود!!!

البته شباهت دیگری در سایر قسمتهای بیرونی کابین کشنده جدید فردا دیده نمیشود. در رندرهای گرافیکی ارائه شده از این کشنده، لوگوی بزرگ و در هم تنیده ی FD در نمای جلویی خودرو با دو خط کروم رنگ که به آن میرسند جلب توجه میکند. اما این لوگو هنوز به صورت فیزیکی بروی کشنده جدید فردا FD550 قرار نگرفته و به بازار معرفی نشده است. در مجموع و با صرف نظر از شباهت به ولوو FH، طراحی این خودرو را میتوان هماهنگ و پخته در نظر گرفت.

هرچند که CAMC با توصیفاتی سعی در خاص و یونیک کردن این طراحی کرده است که در زیر فایل ترجمه شده ی آنرا میبینید:

طراحی camc FD550-ii

طراحی داخل کابین و نمای داخلی کشنده فردا دیزل

داشبورد کشنده فردا

در مورد طراحی داخلی میتوان از لفظ معمولی استفاده کرد. طراحی و متریال استفاده شده در نمای داخلی این کشنده در حد سایر هموطنان مونتاژ داخلش میباشد. کف کابین هم با توجه به ۳ پله بودن اتاق، دارای برآمدگیست.

در چند قسمت هم از پوشش طرح چوب بعلاوه ی قسمتهای طرح فلز استفاده شده که کابین را از یکنواختی نجات میدهد و اندکی به سمت اِلمانهای لوکسی میبرد. جاگذاری کلیدهای پنل میانی داشبورد در نقطه ی مناسبی انجام شده و روی هم رفته میتوان گفت از ارگونومیکی مناسبی برخوردار است. در نمونه ی داخل تصویر خبری از مولتی مدیا نیست ولی طبق کاتالوگ شرکت فردا دیزل از نمایشگر ۱۰ اینچی در این کشنده استفاده شده است.

پیشرانه و تجهیزات فنی کشنده فردا FD550 و FD560

موتور کشنده فردا fd

موتور استفاده شده در کشنده فردا FD550 جفت، هانما (Hanma) با کد CM6D30/550 می باشد. این موتور ۶ سیلندر ۱۳ لیتری قادر به تولید ۵۵۰ اسب بخار قدرت در ۱۹۰۰ دور بر دقیقه می باشد. همین موتور در نمونه ی تک دیفرانسیل FD560 استفاده شده است که دارای ۱۰ اسب بخار قدرت بیشتر میباشد. این موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو۵+EEV هست.

فصل تفاوت فردا تک و جفت در زمینه ی فنی، گیربکس آنهاست. جایی که در FD550 شاهد استفاده از گیربکس فست (FAST) با کد C12JSDQXL260TA هستیم. این گیربکس به تعویض دنده دستی میباشد که دارای ۱۲ دنده جلو ۲ دنده عقب هست. کشنده

اما در FD560 از گیربکس نام آشنای ZF Traxon با کد ۱۲TX2620TD استفاده شده که در تعداد زیادی از کشنده های چینی تولید ایران همچون دانگ فنگ KX، امپاور، پیلسان و… بکار رفته است. این گیربکس دارای ۱۲ دنده جلو و ۴ دنده عقب می باشد و نیز مجهز به ریتادر هیدرولیکی گیربکس (اینتاردر گیربکس) ۵ مرحله ای می باشد.

از نظر تناژ مجاز حمل طبق اعلام شرکت در کاتالوگ، وزن ناخالص مجاز کشنده فردا جفت محور ۶۰ تُن و کشنده فردا تک محور ۴۵ تُن میباشد.

در نمونه ی فردا جفت دیفرانسیل شاهد استفاده از یک مخزن سوخت با گنجانش ۸۰۰ لیتر هستیم. مخزن ادبلو (AdBlue) نیز در کنار آن قرار گرفته است.

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی کشنده فردا

طبق اعلام فردادیزل، هر دو کشنده دارای ترمز بادی ۲ مداره مستقل هستند. اما در همه ی محور ها از نوع ترمز کاسه ای (درام) استفاده شده است که در مقابل رقبا، ناامیدکننده محسوب میشود. ترمز ضد قفل ABS+EBD، سیستم کنترل پایداری خودرو ESC، سیستم ضد لغزش ASR، سیستم هشدار برخورد از جلو FCW، سیستم هشدار حرکت بین خطوط LDWS، کنترل باد تایرها TPMS و … می باشند. در این میان عدم وجود AEBS (ترمز اضطراری هوشمند) که در واقع نوع ارتقا یافته ی FCW محسوب میشود، جلب نظر میکند. ضمن اینکه طبق اعلام فردادیزل، این کشنده دارای تائیدیه‌ی ADR برای حمل و نقل کالای خطرناک نیز هست.

تعلیق دو مدل کشنده باهم به کلی متفاوت است. به این صورت که در کشنده تک محور فردا FD560 شاهد استفاده از ۴ لایه فنر تخت (پارابولیک) به همراه کمک فنر در محور جلو هستیم. در محور عقب (اکسل دیفرانسیل) ۴ بالن بعلاوه میل موج گیر (موسوم به هفتی هشتی) قرار گرفته است. تعلیق اتاق هم به صورت ۴ بالن می باشد.

در کشنده جفت محور فردا FD550 در محور جلو شاهد استفاده از ۹ لایه فنر تخت توسط تولیدکننده هستیم. در محور عقب نیز فنر تخت ۱۲ لایه استفاده شده است که این کشنده را برای کشیدن بارهای سنگین آماده میکند. تعلیق اتاق هم در این مدل به صورت ۴ بالنی است.

از تجهیزات دیگر آن میتوان به فرمان هیدرولیک قابل تنظیم، کروز کنترل، نمایشگر ۸ اینچ (برای نمونه جفت ۱۰ اینچ ذکر شده است!)، تهویه اتوماتیک، بخاری درجا، صندلی بادی، دریچه سقفی کابین، ۲ تخت خواب عریض، برگردان اتاق برقی و… اشاره کرد.

قیمت کشنده فردا تک و جفت

تا لحظه ی نگارش این مطلب هنوز هیچ کدام از مدلهای کشنده های FD550 و FD560 به بازار ارائه نشده و در حد نمونه هایی برای نمایش در شرکت تولید کننده بوده اند. با توجه به نوع طراحی، آپشنها و وضعیت فنی میتوان قیمتی کمتر از کشنده های جا افتاده مثل کشنده دیما HT 490 و کشنده پیلسان C7H 480 به عنوان دو کشنده ی قیمت بالاتر بازار، برای نمونه ی تک محور فردا دیزل متصور بود. اما احتمالا داستان کشنده جفت محور متفاوت خواهد بود…

کشنده FD550 جفت از سوی فردادیزل با موعد تحویل ۹۰ روز کاری، به قیمت ۴.۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان ثبت نام شده است. در شرایط فروش این کشنده ۲ سال یا ۲۰۰.۰۰۰ کیلومتر گارانتی بعلاوه ی ۱۰ سال خدمات پس از فروش در نظر گرفته شده است. در این طرح فروش مبلغ ۲.۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان بصورت پیش پرداخت و مابقی در زمان صدور دعوت نامه از مشتری دریافت میشود. با همچین شرایطی بعید به نظر میرسد در صورت استقبال بازار، قیمت بازار این خودرو بالاتر از ۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان قرار بگیرد.

نظر شما در مورد کشنده های جدید فردا دیزل چیست؟ به نظرتون به موفقیتی دست پیدا خواهند کرد؟ آینده ی بازار را چطور پیش بینی میکنید؟ نظرات خودتون رو با وبلاگ مجله خودرو اتوبان در میان بگذارید.

2 پینگ

  1. پینگ بک: کشنده هانوان P560 محصول کامل‌دیزل | مجله خودرو اتوبان

  2. پینگ بک: راهنمای خرید ماشین سنگین (کامیون، کشنده و کامیونت) | اتوبان

20 دیدگاه

  1. علی پاسخ

    خوبه خوش تیپه فقط مشگل اقتصادی مملکت حل نشده کامیونداران. واقعی ازگردونه خارج شدند دلالان واردمیدان شدن

  2. علی پاسخ

    خوبه خوش تیپه فقط مشگل اقتصادی مملکت حل نشده کامیونداران. واقعی ازگردونه خارج شدند دلالان واردمیدان شدن مگر غیرازاین هست

  3. جعفری پاسخ

    الان وضعیت بازارطوری شده که برندهای اروپایی مثل ولوو،رنو،داف،…توبازارخریدارنداره وافت سنگین قیمتی پیداکرده تا۲میلیاردافت پیداکرده.حالاکی میاداین آشغالهای چینی رابخره تواین وضعیت بازاروکار

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      سلام فکر میکنم فقط با شرایط اقساطی میشه اینهارو فروخت. هرچند جفت دیفرانسیل بودن هم مزیتی هست تو این بازار.

  4. امین مقداری پاسخ

    سلام خدارو شکر قیمت ها داره واقعی میشه اف هاش نهایت باید ۳ تومن باشه با قیمت سال ۹۱،۹۲ که حساب کنید نهایت قیمت باید زیر ۳ تومن باشه
    بنده به عنوان کسی که کم و بیش از جریانات خبر دارم به رانندگان شریف کشور قول میدم قیمت ها واقعی میشه و دست دلالان حرام خوری که زندگیشون رو روی زحمات رانندگان زحمت کش بنا کردن کوتاه و قطع خواهد شد
    کافی سری به مرز ارومیه،شهریار،اردبیل ووووو
    بزنید تا ببینید شرکت های وارد کننده چقدر کامیون اروپایی وارد کردند و دنبال مشتری هستند
    و احتمالاً قیمت دلار اینجور که بوش میاد تا ۲۵ تومن هم پایین بیاد
    #مرگ بر دلال خون خوار

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      سلام. دلار ۲۵۰۰۰ تومانی یک مقدار بعید به نظر میرسه حداقل در کوتاه مدت. ولی انشاله به زودی قیمتها بازهم کاهشی بشه و برگرده به حالت قبل.

  5. راننده خسته پاسخ

    سلام با این امکانات قیمتش بالاست خدا کنه دلار بیاد منم ۵ ساله که سعی میکنم کشنده بگیرم ولی قیمت ها یه جا نمیمونه که با این وضعیت اقتصادی و تورم توان خرید پائین هستش این کشنده رو هم اگه شرایطی بدن شاید فروش داشته باشه قیافه اش خوبه ولی موتورش رو باید دید چه جوریه حداقل برندهای دیگه دارن کار میکنن و خوب جواب دادن موتورشون یکیه

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      سلام. ارادت. انشاالله به شکلی پیش بره اوضاع که برای شما هم اون اتفاق مثبت رخ بده و انتخابتون رو بتونید انجام بدین

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      سلام صدای عزیز. CAMC برند اصلی هست. FD مخفف فردا یا فردا دیزل هست که در ایران و سلفچگان قصد تولید داردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *