۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

خرید و فروش کامیون کشنده هوو

طی دهه‌های گذشته، باوجود شرایط سخت واردات خودروهای سبک و سنگین به کشورمان، نشان‌های تجاری و برندهای متنوع اروپایی و آسیایی، فرصت حضور در بازار خودروی ایران را پیدا کرده‌اند. در این بین، واردات خودروهای سنگین و به ویژه کشنده‌ها همیشه داستان‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را داشته است. از طرفی، باوجود محبوبیت برندهای سوئدی و آلمانی، اما برندهایی از کشور چین هم از 10 سال گذشته تا به حال، تلاش کرده‌اند تا ضمن حضور در بازار کشنده‌های کشورمان، از این بازار بکر و با پتانسیل بالا، سهم مناسبی در فروش و موارد مرتبط به آن دریافت کنند. به عنوان مثال، کشنده هوو (Howo) یکی از این مدل‌ها است که البته با وجود فروش خوب و سهم از بازار مناسب، حواشی متعددی را هم به دنبال داشته است. نظر به اینکه این کشنده حتی این روزها نیز در وب سایت‌های مختلفی، خرید و فروش می‌شود، در ادامه، با این کشنده و مشخصات آن بیشتر آشنا خواهیم شد. سپس، ضمن توضیح برای فروش کشنده هوو، آن را از نظر بازار خرید و فروش و عوامل موثر بر این امر، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

01
کامیون کشنده هوو

هوو از کجا آمده و چیست؟

در ابتدا، بهتر است تا با کمپانی سازنده هوو آشنا شویم. سینوتراک (Sino Truck) شرکت چینی طراحی و ساخت ماشین آلات سنگین است که دفتر مرکزی آن در کشور هنگ کنگ قرار دارد. این شرکت در سال ۲۰۰۷ تاسیس شده و کمپانی مادر آن، CNHTC بوده که به معنای گروه صنایع سنگین ملی چین (China National Heavy Duty Truck Group) است. شرکت سینوتراک یکی از بزرگترین تولید کنندگان کامیون و کشنده در کشور چین محسوب می‌شود. محصولات این شرکت برای بخش‌هایی مانند ساخت و ساز، حمل و نقل کانتینر، معدن و تولید فلزات، مورد استفاده قرار می‌گیرد. شایان توجه است که این شرکت ۲۵ درصد از سهام کمپانی معروف مان (MAN) آلمان را خریداری کرده است. در کشورمان، گروه صنعتی ایران خودرو (IKCo Industrial Group) واردات کشنده‌های هوو را بر عهده گرفت و در سال ۱۳۸۴ اولین مدل‌های این کشنده وارد ایران شدند. در آن سال، این کشنده حدود ۶۸ میلیون تومان قیمت داشت که با پیش پرداخت ۵ میلیون تومان، تحویل رانندگان می‌شد و مابقی مبلغ نیز به صورت اقساط ماهانه بود که هزینه بالایی را به رانندگان تحمیل می‌کرد.

کشنده هوو

نقاط ضعف و قوت کشنده هوو

جدا از اینکه نوع طراحی اکثر کشنده‌های چینی، از پیچیدگی و شلوغی مخصوص به خود سود برده و در نگاه اول می‌توان چینی بودن آن‌ها را تشخیص داد، اما کشنده هوو از ارتفاع قابل قبول کابین سود می‌برد که این امر در راحتی راننده در هنگام راندن کشنده و زمان استراحت وی، تاثیر بسزایی دارد. اگر قصید فروش کشنده هوو را دارید خوب است که به خریدار این مطلب را بگویید که، قدرت مناسب پیشرانه و صدای نسبتاً کم کشنده هوو، از دیگر نقاط قوت آن محسوب می‌شوند. ضمن اینکه دید به بیرون و اطراف از داخل کابین هم بسیار خوب و مناسب ارزیابی می‌شود. اما از طرفی، کشنده هوو نقاط ضعفی هم دارد. از مهمترین نقاط ضعف کشنده هوو می‌توان به کیفیت پایین قطعات بخش‌های مختلف آن اشاره کرد. این امر به ویژه برای قطعات مصرفی با شدت بیشتری دنبال می‌شود، به طوریکه تسمه و روغن موتور، در صورت استفاده مکرر از ترمز موتوری، سفت و سیاه می‌شوند. مصرف سوخت بالا و حجم زیاد روغن نیز از دیگر معایب کشنده هوو هستند. اما کمبود قطعه را هم باید به نقاط ضعف این کشنده افزود.

نقص سیستم ترمز کشنده هووو فاجعه انسانی

باوجود اینکه کشنده هوو، حدود ۷/۱ درصد از وسایل نقلیه موجود در ایران را تشکیل می‌دهد، اما نقص فنی در سامانه ترمز کشنده‌های هوو که سال ۱۳۸۴ به ایران وارد شدند، به تصادفات جاده‌ای و تلفات پرشماری منجر شد که در سال ۱۳۹۰، عامل ۱۰ درصد از تصادفات جاده‌ای بوده‌اند. سازمان راهنمایی و رانندگی ایران، تعداد کشته‌ها را حدود ۲ هزار نفر اعلام کرده اما خبرگزاری ایسنا، رقم ۴۰۰ نفر را صحیح می‌داند. شرکت ایران خودرو بر این باور بود که وضعیت جاده‌های ایران و نوع تریلرهای متصل شده به کشنده‌های هوو که استاندارد نبوده و تک بوستر داشتند، باعث این فجایع رانندگی و تلفات مربوطه شده است. پس از این حوادث بود که کشنده‌های هوو فراخوان شده و سامانه ترمز آن‌ها دستخوش اصلاح قرار گرفت.

خردید و فروش کشنده هوو

خرید و فروش کشنده هوودر ایران

فروش کشنده هوو این روزها در وب سایت‌های مختلفی مانند دیوار و شیپور، صورت می‌گیرد. به عنوان مثال شما می‌توانید به راحتی کشنده هوو دیوار را جست و جو کنید و پس از اطمینان و بررسی برای خرید آن اقدام کنید. نظر به اینکه این کشنده سهم از بازار خوبی هم دارد، تعداد آگهی‌های خرید و فروش کشنده هوو در وب سایت‌های دیوار و شیپور، قابل توجه بوده و به طور معمول، چندین صفحه جهت خرید و فروش را در وب سایت‌های مورداشاره به خود اختصاص داده است. البته پس از کشنده هوو، مدلی هم به نام فراز در سال ۱۳۸۹ عرضه گردید که نسبت به کشنده هوو از تجهیزات بیشتری هم سود می‌برد و نقص‌ها و نقاط ضعف هوو را هم نداشت. اما با این حال، سهم فروش کشنده هوو در وب سایت‌های خرید و فروش، در رتبه بهتری نسبت به فراز قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، اگر به این وب سایت‌ها سری زده و آگهی‌های فروش کشنده هوو را بررسی کنید، به بازه متنوع قیمتی برخورد خواهید کرد. بازه قیمتی فروش کشنده هوو از حدود ۶۰۰ میلیون تومان شروع شده و تا ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت. سال‌های تولید هم از ۲۰۰۶ به بالا است. نکته مهم اینکه برخی از مدل‌های هوو به سامانه ترمز ضدقفل (ABS) مجهز هستند که درخصوص این مورد باید به آگهی‌های فروش کشنده هوو، دقت شود. کابین رنگ دار و یا بی رنگ هم در آگهی‌های فروش کشنده هوو عنوان شده است. هرچند که به سلامت قوای فنی و سامانه ترمز کشنده‌های هوو نیز در آگهی‌های فروش اشاره شده است، اما درخصوص این دو مورد بسیار مهم، قبل از انجام معامله و خریداری کشنده هوو، حتماً باید اطمینان حاصل کرد.

جمع بندی

فروش کشنده هوو، یکی از پرطرفدارترین و البته پرحاشیه‌ترین فروش کشنده‌هایی است که در بازار ایران حضوری حدوداً ۱۵ ساله دارد. این کشنده چینی، باوجود نقاط ضعف قابل تامل، اما نقاط قوتی هم دارد که باعث شده هنوز هم در وب سایت‌های مختلفی مانند دیوار، خرید و فروش شود. خرید کشنده هوو دیوار، یک خرید مطمئن را برای شما به ارمغان می‌آورد. با بررسی بیشتر وب سایت‌ها و تعدادی از آگهی‌های خرید و فروش کشنده هوو، می‌توان به نمونه مناسب و دلخواه این کشنده دسترسی و آن را خریداری کرد. اما قبل از در نظر گرفتن بودجه مربوطه، باید نقاط قوت و ضعف کشنده هوورا نیز مدنظر قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *