۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

مشخصات فنی کامیونت JMC مدل ۱۳۹۱

image1 1

مقدمه‌ای قبل از مشخصات فنی کامیونت JMC

خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین، از جمله کلاس‌های خودرویی محسوب می‌شوند که در بخش‌های مختلف صنایع گوناگون، از کاربرهای متنوعی برخوردار هستند. این خودروها برای جابه‌جایی کالا، مصالح، تجهیزات و سایر موارد مشابه استفاده شده و بسته به نوع کاربری و محیط استفاده، کاربردهای آن‌ها متفاوت بوده و این موضوع درخصوص ابعاد و اندازه آن‌ها نیز صدق می‌کند.

بدین صورت که برای جابجایی اقلام نه چندان بزرگ، طبیعتاً یک کشنده بزرگ یا کمپرسی با فضای بار حجیم، چندان مناسب نبوده و از طرفی، هزینه آن بالا خواهد بود. بنابراین، منطق حکم می‌کند که از دیگر خودروهای کلاس سنگین و نیمه‌سنگین استفاده کرد. این موضوع به محل بارگیری و فضای آن بخش هم ارتباط مستقیم دارد. ضمن اینکه مقوله عبور و مرور راحت و بی‌دردسر در خیابان‌های شهر نیز باید در نظر گرفته شود.

به همین دلیل است که انواع مختلف کامیونت، مورد توجه کاربران، شرکت‌ها و کارخانه‌ها قرار می‌گیرد. طی دهه گذشته، انواع مختلفی از کامیونت‌ها به کشورمان وارد شده‌اند. اما به دلیل وضع تحریم‌های بین المللی علیه کشورمان، برندها و مدل‌های کامیونت حاضر در بازار خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین ایران، محدود هستند. یکی از این برندها، برند چینی JMC بوده که با مدل ۲/۵ تن، از سال ۱۳۹۱ برای فروش عرضه شد.

در ادامه می‌خواهیم تا با مشخصات فنی و سطح تجهیزاتی کامیونت JMC بیشتر آشنا شده، ضمن اینکه بازار خرید و فروش آن را نیز مورد بررسی اجمالی قرار دهیم.

کامیونت JMC

تاریخچه شرکت JMC

شرکت JMC در زمره بزرگ‌ترین و معروف‌ترین شرکت‌های چینی بوده و فعالیت خود را در سال ۱۹۹۳ در زمینه ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین آغاز کرد. JMC مخفف کلمات Jiangling Motors Corp بوده و در زمینه‌ی تولید خودروهای فورد آمریکا نیز فعالیت دارد.

همچنین، پیشینه این شرکت به تعمیر خودروهای سنگین برمی‌گردد و در دهه ۴۰ میلادی این فعالیت را در کشور چین آغاز نمود و هم اکنون با داشتن تعمیرگاه‌های متعدد، به یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان ماشین‌آلات سنگین تبدیل شده است. شایان توجه است که شرکت فورد آمریکا، در سال ۲۰۱۳ حدود ۲۰ درصد از سهام شرکت JMC را خریداری نمود.

کامیونت JMC

مشخصات فنی کامیونت JMC در ایران

اواسط سال ۱۳۹۱ بود که خط تولید کامیونت JMC در منقطه تجاری ارگ بم راه‌اندازی شده و پروسه مونتاژ آن کلید خورد. این کامیونت ۲/۵ تن، از ویژگی‌های مناسبی به نسبت قیمت خود سود برده و قدرت مناسبی را نیز عرضه می‌کند. به همین دلیل، کامیونت JMC توانست تا به سرعت در بازار خودروهای نیمه‌سنگین خوش درخشیده و سهم مناسبی را هم در بخش فروش دریافت کرده و برای مصارف درون شهری به گزینه‌ای ایده‌آل تبدیل شود.

در ادامه، مشخصات فنی کامیونت JMC را بررسی خواهیم کرد. این کامیونت از سامانه گرمایش و سرمایش مناسبی بهره  می‌برد که مالکان و کاربران خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین، همواره به چنین تجهیزی توجه ویژه‌ای می‌کنند. به همین دلیل، استفاده از کامیونت JMC در فصول مختلف سال به‌راحتی و آسایش هرچه تمام‌تر انجام می‌شود.

کامیونت JMC از ابعاد مناسبی بهره می‌برد و این امر استفاده از آن را در خیابان‌ها و کوچه‌های نسبتاً باریک و پر پیچ و خم، آسان و راحت می‌سازد. این مورد به‌ویژه در کلان شهرها که رانندگی در آن‌ها کلافه کننده است، یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود.

کامیونت JMC از استاندارد آلایندگی یورو ۴ بهره برده که چنین استانداردی باعث شده تا در بین رقبا و دیگر هم‌ترازان خود، از مصرف سوخت مناسب‌تر و آلایندگی پایین‌تری برخوردار باشد. قدرت پیشرانه دیزلی کامیونت JMC به حجم ۲۷۷۱ سی‌سی، حدود ۱۱۵ اسب بخار بود که به همراه گشتاور ۲۰۰ نیوتن متری، قدرت کافی را برای این کامیونت فراهم می‌کند.

قدرت موردبحث توسط گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. سامانه ترمز و تجهیزات وابسته به آن، از جمله مقوله‌هایی است که در خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود. زیرا عدم برخورداری از یک ترمز مطمئن و باکیفیت، صدمات جانی و مالی جبران‌ناپذیری را در تصادفات شهری و جاده‌ای به همراه خواهد داشت. از این رو، کامیونت JMC به سامانه ترمز دیسکی مجهز شده و سامانه ریتاردر (ترمز خفه کن) و ترمز هیدرولیک در کامیونت JMC یکی از بهترین  نمونه‌ها در بین همکلاسان و خودروهای نیمه‌سنگین محسوب می‌شود.

از طرفی، سامانه ترمز ضدقفل هم، تکمیل کننده بخش ترمز کامیونت JMC است. از دیگر تجهیزات کامیونت JMC می‌توان به مواردی مانند ریتاردر، توربوشارژر و اینترکولر موتور، قفل مرکزی و شیشه بالابر برقی، ترمز هیدرولیکی دو مداره،  اشاره کرد. کابین کامیونت JMC هم از نوع بالا رونده است و فرمان آن هم از نوع هیدرولیک قابل تنظیم بوده که در دور گرفتن‌ها مزیت محسوب می‌شود.

کامیونت

بازار خرید و فروش کامیونت JMC

از حدود ۴ سال پیش بود که تولید انواع خودروهای سنگین در کشورمان با افت قابل توجهی همراه شد و کامیونت JMC از این موضوع مستثنی نبود و تولید آن در کارخانه رایان فن گستر دیزل متوقف شد. در حال حاضر، اگر به  وب‌سایت‌های خرید و فروش مانند دیوار و شیپور سری بزنید، موارد آگهی خرید و فروش کامیونت JMC را در کنار رقبای خود مانند آمیکو، ایسوزو و جک خواهید یافت.

در آگهی‌های مربوط به کامیونت JMC متوجه خواهید شد که شرکت آمیکو، مدل ۵ تن خود را با همین مشخصات JMC عرضه می‌کند. نکته‌ی جالب اینکه کامیونت JMC برای مدل ۲/۵ تن در سال اول عرضه، یعنی سال ۱۳۹۱ حدود ۳۲ میلیون تومان قیمت داشت، اما هم اکنون با قیمت‌هایی در حدود ۱,۰۰۰ میلیارد تومان توسط مالکین برای خرید و فروش عرضه می‌شود. حتی قیمت کامیونت JMC در برخی از موارد به ۱,۱۰۰ میلیارد تومان نیز می‌رسد.

شایان توجه است که باتوجه به اینکه بازار کامیونت JMC طی سال‌های اخیر باتوجه به توقف تولید آن محدود شده است، رقیبی مانند آمیکو از شرایط به وجود آمده حداکثر استفاده مطلوب را برده و باتوجه به پیشینه خوب خود در زمینه کامیونت‌ها، حتی از ماه گذشته نیز فروش کامیونت ۲/۵ تن خود را آغاز کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *