۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

مقایسه رنو پریمیوم ۴۳۰ با مان TGS 18.400

image1 3

مقدمه

برندهای رنو و مان از بهترین کمپانی‌های عرضه ماشین‌های سنگین در جهان هستند که آغاز فعالیت‌های این دو شرکت بزرگ به سال‌هایی دور بازمی‌گردد. هر کدام از این کمپانی‌ها در طراحی و ساخت انواع کامیون و کشنده فاکتورهای مهمی را همواره در نظر داشته‌اند. در حال حاضر برند فرانسوی رنو تولیدات خود را در دسته‌بندی‌های متنوعی به بازارهای جهانی عرضه می‌کند. کمپانی آلمانی مان نیز در این عرصه از رقیبان خود عقب نمانده است. در این مطلب به معرفی دو کامیون سنگین از برندهای رنو و مان و مقایسه رنو پریمیوم ۴۳۰ با مان  TGS 18.400می‌پردازیم.

معرفی مان TGS 18.400

کامیون‌ها و کشنده‌های سنگین در پروژه‌های ساخت و ساز، عملیات جاده‌ای و غیر جاده‌ای، عملیات مربوط به معادن و… گزینه‌های قابل اعتمادی محسوب می‌شوند. در حال حاضر کمپانی‌های بزرگی در صنعت تولید انواع ماشین سنگین، تحت عنوان برندهای مختلفی به فعالیت مشغول هستند. یکی از این برندهای شناخته‌شده مان MAN است که بیش از یک قرن در این عرصه تجربه دارد. یکی از تولیدات برتر برند مان، کامیون سنگین TGS 18.400 است که در پروژه‌های معادن و عملیات ساختمانی محبوبیت بسیاری دارد. یکی از مهمترین دلایل موفقیت عملکرد و فروش این کامیون، موتور قوی و طراحی شاسی آن است.

کابین کامیون TGS 18.400

امروزه در طراحی انواع کامیون و کشنده سنگین به فضای داخلی کابین نیز بیشتر توجه می‌شود. از آنجا که بسیاری از رانندگان ساعت‌های طولانی در کابین به سر می‌برند، تجهیزات موجود در آن باید شرایط راحتی و آسایش راننده را فراهم کند. کابین این ماشین سنگین از فضای کافی برخوردار است و سبک آن به صورت مدرن و امروزی طراحی شده است. یکی از مهمترین ویژگی‌های کابین این کامیون، وجود قفسه‌ها و محفظه‌های مختلف است. این طراحی به شما اجازه می‌دهد تا از فضایی بیشتر برای نگهداری وسایل شخصی خود استفاده کنید. همچنین تمامی تجهیزات کنترل ماشین و نشانگرها نیز به صورتی تعبیه شده که به راحتی در دسترس راننده باشند.

image2 1

قدرت موتور

همان‌طور که ذکر کردیم موتور این ماشین سنگین از مهمترین نقاط مثبت آن به حساب می‌آید. موتور پرقدرت کامیون مان TGS 18.400میزان عملکرد و بازدهی بسیار بالایی دارد. قدرت موتور برابر با ۴۰۰ اسب بخار بوده و میزان گشتاور نیز کارکرد بهینه آن را مشخص می‌کند. توجه داشته باشید که هر اندازه میزان گشتاور موتور بیشتر باشد، قدرت آن برای انجام فعالیت‌های سخت و سنگین نیز به مراتب افزایش پیدا می‌کند. به همین جهت است که بسیاری از مدیران پروژه‌های بزرگ ماشین‌های سنگینی مانند مان TGS 18.400 را برای فعالیت‌های مختلف ساختمانی و معادن انتخاب می‌کنند.

گیربکس و تعویض دنده

این کامیون دارای گیربکس اتوماتیک ۱۶ سرعته است. سیستم کمکی گیربکس به تعویض دنده آسان در کوتاه‌ترین زمان ممکن کمک می‌کند. در آخر نیز باید به سیستم تعلیق این کامیون اشاره کنیم که به صورت چهار نقطه‌ای طراحی شده است. این سیستم دلیل انتخاب مان TGS 18.400جهت پروژه‌های سنگین را مشخص می‌کند.

مهم ترین ویژگی تولیدات برند مان

بیشتر تولیدات این برند به موتور کامان مجهز شده‌اند که مهمترین شاخصه این قطعه کاهش آلایندگی و بازدهی بالای آن است. شرکت مان با استفاده از سیستم گردش مجدد گاز در اگزوز عملکرد این ماشین سنگین را به شکل قابل توجهی افزایش داده است.

image3 2

معرفی رنو پریمیوم ۴۳۰

شرکت بزرگ رنو کامیون‌های پریمیوم را در سه طبقه‌بندی اسب بخار برابر با ۳۸۰، ۴۳۰ و ۴۶۰ تولید و عرضه کرده است. کامیون‌های رنو پریمیوم دارای ارتفاع مناسبی در قسمت کابین هستند که شرایط بهتری برای راننده فراهم می‌کند. همچنین صندلی‌های این ماشین سنگین به سیستم تعلیق بادی مجهز شده و شخص با نشستن بر روی صندلی در مدت زمان طولانی احساس خستگی نخواهد کرد.

کابین رنو پریمیوم ۴۳۰

این کامیون به یک صفحه نمایشگر دیجیتال مجهز شده است. تمام عوامل تعیین‌کننده عملکرد ماشین مانند دمای آب، سرعت، دور موتور، مقدار سوخت و… توسط این نمایشگر در دسترس راننده قرار می‌گیرد. بسیاری از کاربران به طراحی کابین این کامیون امتیاز متوسطی داده‌اند. با این حال قدرت موتور و عملکرد بهینه آن در حمل و جابجایی بار سنگین بین مسافت‌های طولانی، امری مهم محسوب می‌شود.

قدرت موتور

موتور کامیون رنو پریمیوم، ۴۵۰ اسب بخار قدرت داشته و میزان گشتاور آن به ۲۱۴۰ نیوتن متر می‌رسد. این میزان از قدرت موتور در واحد زمانی دقیقه ۱۹۰۰ دور سرعت دارد. پیشرانه این ماشین سنگین برابر با ۶ سیلندر ۲۴ سوپاپی است که در قدرت موتور نقش مؤثری دارد. موتور خطی این ماشین به توربو شارژ و اینترکولر نیز مجهز شده است. سیستم گیربکس، تعویض دنده و کلاچ نیز از عملکرد قابل قبولی برخوردار است. مهمترین ویژگی در این قسمت به سیستم گیربکس اتوماتیک مربوط می‌شود که از دوازده حالت دنده جلو و سه حالت دنده عقب پشتیبانی می‌کند. کلاچ کامیون رنو پریمیوم ۴۳۰ به صورت تک صفحه‌ای و هیدرولیک است.

سیستم تعلیق و ترمز

ترمزهای این ماشین سنگین از نوع دیسکی است که در محور عقب و جلو دارای دو مدار مستقل است. از دیگر ویژگی‌های سیستم ترمز رنو پریمیوم باید به ترمز هوشمند EBS اشاره کنیم. همچنین این سیستم دارای سیستم ضد لغزش ASR و ضد قفل ABS است. کمک فنرهای این کامیون پارابولیک بوده و به ضربه‌گیرهای تلسکوپی مجهز شده است. همچنین سیستم تعلیق آن نیز از میزان انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است.

امکانات رنو پریمیوم ۴۳۰

در کابین این ماشین سنگین یک سیستم تهویه سرمایشی تعبیه شده و سقف آن نیز به صورت برقی شیشه‌ای طراحی شده است. صندلی راننده و کمک راننده قابلیت تنظیم داشته و شیشه جلو نیز به آفتابگیر مجهز شده است. سیستم صوتی، آیینه‌های اتوماتیک، قفل مرکزی، گرمکن آیینه، بخاری و… از دیگر امکانات این کامیون هستند.

image4 1

جدول مقایسه رنو پریمیوم ۴۳۰ با مان TGS 18.400

مشخصاترنو پریمیوم ۴۳۰مان TGS 18.400
موتور۴۳۰ اسب بخار۴۰۰ اسب بخار
مدل موتورDXI 11 EEVD2066LF37
وضعیت گیربکسگیربکس اتوماتیکگیربکس اتوماتیک
ظرفیت مخزن سوخت۳۱۵ لیتر۶۰۰ لیتر
تعداد دنده۱۲ دنده۱۲ دنده
فاصله بین دو محور۳۵۰ سانتی‌متر۳۶۰ سانتی‌متر

نتیجه گیری و جمع بندی

همان‌طورکه مشاهده می‌کنید در مقایسه رنو پریمیوم ۴۳۰ با مان  TGS 18.400 این دو کامیون سنگین در بسیاری از بخش‌ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. مهمترین وجه تمایز آن‌ها در قدرت موتور است که در این مورد نیز تقریبا با یکدیگر برابری می‌کنند. البته نمی‌توان از ظرفیت مخزن سوخت کامیون مان TGS 18.400 غافل شد که دو برابر بیشتر از رنو پریمیوم گنجایش دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *