۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مقایسه ولوو FM 410 با ولوو FH 420

image1 1

مقدمه

دنیای کشنده‌ها، طی دو دهه گذشته دستخوش تغییرات و به‌روزرسانی‌های متعددی شده است. این مورد را می‌توان در رابطه با پیشرفت‌های مرتبط با بخش فنی، طراحی بدنه و داخل کابین، سطح تجهیزات ایمنی و رفاهی کشنده‌ها، به خوبی مشاهده کرد. کشنده‌ها، از آن دسته خودروهای سنگینی هستند که با توجه به ابعاد مختلف و سطوح گوناگون قدرت پیشرانه، می‌توانند در بخش‌ها و صنایع متفاوتی فعالیت داشته باشند. از قسمت حمل و نقل جاده‌ای گرفته تا حضور در کارخانه‌های بزرگ و کارگاه ها، کشنده‌ها همیشه در انتقال کالا و محصولات، نقش مهمی ایفا می‌کنند. بنابر اهمیت این کلاس از خودروهای سنگین، به مقایسه ولوو FM 410 با ولوو FH 420خواهیم پرداخت و مشخصات فنی و سطح تجهیزاتی و ایمنی ایندو کشنده محبوب از برند ولوو را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

معرفی برند ولوو

برند ولوو، سال‌ها است که در زمینه تولید انواع خودروهای سنگین، یکی از حرفه‌ای‌ترین و خوشنام‌ترین نشان‌های تجاری محسوب می‌شود. این برند سوئدی توانسته تا با بهره گیری از پیشرفته‌ترین فناوری‌های مربوط به قوای فنی و ایمنی، همیشه در بین رقبای قدرتمند اروپایی و هموطن خود، به خوبی بدرخشد و سهم مناسب و در خور توجهی نیز از بازار دریافت کند. از طرفی، زیبایی در طراحی بدنه و ارگونومی مناسب و فضای جا دار داخل کابین، بیش از پیش به اعتبار ولوو و محبوبیت آن افزوده است.

 برند سوئدی ولوو، در کشورمان نیز بسیار محبوب و معروف بوده و انواع کشنده‌های آن در جاده‌های ایران در حال تردد هستند و حضور آن‌ها را در صنایع بزرگ و کوچک شاهد هستیم. هرچند که متاسفانه به دلیل تحریم‌های بین المللی علیه کشورمان، نسل‌های نو انواع مختلف کشنده‌های ولوو، هنوز فرصت حضور در ایران را پیدا نکرده اند که امیدواریم این موضوع در آینده‌ای نزدیک عملی شود.

image2 2

آشنایی با کشنده ولوو FM 410

یکی از کشنده‌های محبوب و پرکاربرد برند ولوو، کشنده ولوو FM 410 است. این کشنده، از قوای محرکه معقول و روزآمدی بهره برده و به همین دلیل کاربری‌های گوناگونی را می‌توان برای آن متصور شد. قدرت پیشرانه و استاندارد آلایندگی مناسب، همیشه از جمله موارد چالش برانگیز انواع برندهای کشنده و محصولات آن‌ها محسوب می‌شود. اما در این خصوص، کشنده ولوو FM 410، با دست پر به میدان آمده است.

پیشرانه این کشنده با کد D11K، همان طور که از نام این ولوو مشخص است، ۴۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. ضمن اینکه سامانه VEB نیز برای آن تعبیه شده و از استاندارد آلایندگی یورو ۶ بهره می‌برد که یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. گیربکس کشنده ولوو FM 410 با کد AT2612E، از فناوری پیشرفته آی شیفت (I-Shift) بهره می‌برد که ۱۲ دنده در جلو و ۴ دنده در عقب دارد. مخزن سوخت این کشنده نیز ۶۱۰ لیتر ظرفیت دارد.

ابعاد و اوزان کشنده ولوو FM 410

در خصوص ابعاد این کشنده سوئدی باید گفت که ابعاد طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب برابر است با ۳۴۸۰، ۲۵۰۰، ۵۸۲۰ میلی متر. ضمن اینکه از فاصله محوری ۳۷۰۰ میلی متری برخوردار بوده و وزن ناخالص کلی آن نیز، حدود ۲۰ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم است. ظرفیت فضای بار ولوو FM 410، حدود ۲/۱۳ تن است و از لاستیک‌های جفت محور عقب بهره می‌برد.

حداکثر وزن قابل بارگیری برای محور جلو، ۷۵۰۰ کیلوگرم بوده و این کشنده از ترمزهای دیسکی در تمامی محورها بهره می‌برد. تعلیق آن در جلو از نوع کمک فنر و در عقب نیز بادی است. ابعاد لاستیک‌ها نیز برای محورهای جلو و عقب، ۳۱۵/۷۰ R22.5 است.

تجهیزات رفاهی و داخل کابین کشنده ولوو FM 410

کشنده ولوو FM 410، از تجهیزات مناسبی سود می‌برد که می‌توان به این موارد اشاره کرد: تاخوگراف دیجیتال، ریتاردر (ترمز موتور) ، یخچال، رادیو، مه شکن، چراغ‌های هالوژنی، کروز کنترل تطبیقی، دو عدد تختخواب، مخزن مایع ادبلو (AdBlue)، سیستم تهویه مطبوع، هیتر پارک، چراغ‌های روشنایی روز از نوع LED، آفتابگیر شیشه جلو، سامانه هشدار برخورد از جلو موسوم به FCW.

image3 1

کشنده ولوو FH 420

سری FH، یکی از سری‌های معروف و پرقدرت کشنده‌های ولوو محسوب می‌شود که مدل FH 420 آن نیز به خوبی در بین علاقمندان و خریداران، شناخته شده است. این کشنده از پیشرانه ۴۲۰ اسب بخاری بهره می‌برد که کد موتور آن D13C EEV بوده و استاندارد آلایندگی یورو ۵ را نیز پاس می‌کند.

گیربکس اتوماتیک این ولوو با کد AT2612D، از نوع آی شیفت بوده و ۱۲ دنده جلو و ۴ دنده عقب دارد. با وزن خالص حدود ۶/۱۸ تن، کشنده ولوو FH 420 ، از دو مخزن سوخت بهره می‌برد که هر کدام ۵۳۰ لیتر ظرفیت دارند.

image4

ابعاد، اوزان و تجهیزات ولوو FH 420

در خصوص ابعاد این ولووی پرقدرت نیز، باید گفت که طول، عرض، ارتفاع آن، به ترتیب برابر است با: ۳۸۶۰، ۲۵۵۰، ۶۱۴۰ میلی متر. ضمن اینکه فاصله محوری FH 420 نیز ۳۸۰۰ میلی متر است و حداکثر وزن قابل بارگیری برای محور جلو، ۷۱۰۰ کیلوگرم بوده و این کشنده از ترمزهای دیسکی در تمامی محورها بهره می‌برد. تعلیق آن در جلو از نوع کمک فنر و در عقب نیز بادی است. ابعاد لاستیک‌ها نیز برای محورهای جلو و عقب، به ترتیب ۳۱۵/۷۰ R22.5 و ۳۸۵/۵۵ R22.5 است.

تجهیزات ایمنی و رفاهی ولوو FH 420

کشنده ولوو FH 420، از تجهیزات ایمنی و رفاهی قابل قبولی سود می‌برد که از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: سامانه VEB، ریتاردر، سامانه کنترل آب و هوا، هیتر پارک، یخچال، رادیو، مه شکن، ست اسپویلر ویژه شاسی، آفتابگیر شیشه جلو، کروز کنترل، مایع ادبلو (AdBlue)، سیستم تهویه مطبوع، سامانه Stationary Airco، تختخواب، چراغ‌های روشنایی روز از نوع LED، چراغ‌های زنون و…

جدول مقایسه ولوو FM 410 با ولوو FH 420

نام برند/ مدل کشندهولوو FM 410ولوو FH 420
قدرت پیشرانه (اسب بخار)۴۱۰۴۲۰
استاندارد آلایندگییورو ۶یورو ۵
تعداد دنده جلو و عقب۱۲ دنده جلو، ۴ دنده عقب۱۲ دنده جلو، ۴ دنده عقب
حجم مخزن سوخت (لیتر)۶۱۰۱۰۶۰ (دو مخزن ۵۳۰ لیتری)
نوع جعبه دندهاتوماتیک با سامانه I-Shiftاتوماتیک با سامانه I-Shift
طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)۳۴۸۰×۲۵۰۰×۵۸۲۰۳۸۶۰×۲۵۵۰×۶۱۴۰
فاصله محوری (میلی‏متر)۳۷۰۰۳۸۰۰
ابعاد لاستیک‏ها جلو-عقب۳۱۵/۷۰ R22.5۳۱۵/۷۰ R22.5 385/55 R22.5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *