۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مقایسه رنو پریمیوم ۴۳۰ با مان TGX 440

image1 4

مقدمه

در این مطلب، قصد داریم تا مدل‌هایی از دو کشنده آلمانی و فرانسوی را معرفی و مقایسه کرده و در خصوص مشخصات فنی، تجهیزات رفاهی و ایمنی آن‌ها نیز توضیحاتی ارائه دهیم. در ادامه به مقایسه رنو پریمیوم ۴۳۰ با مان TGX 440 خواهیم پرداخت که به خوبی برای علاقمندان شناخته شده هستند؛ اما با توجه به مرغوبیت برند، کیفیت و کشور و نشان تجاری سازنده کشنده، خریداران خاصی را در گروه‌های مختلف به خود جذب می‌کنند.

معرفی رنو پریمیوم ۴۳۰

در دنیای خودروهای سنگین، کشنده‌ها و کمپرسی‌ها، نقش مهمی ایفا می‌کنند. این گروه از خودروها، برای کاربری‌ها و مقاصد گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ضمن اینکه، این کلاس از خودروهای سنگین، خود به چندین زیر گروه و شاخه‌های مختلف تقسیم شده و به همین دلیل است که کشنده‌ها ابعاد گوناگونی هم دارند. کشنده‌های اروپایی طی دهه‌های گذشته با توجه به پیشرفت فناوری و مدرن شدن بخش‌های فنی و ایمنی مناسب، مدنظر اکثر خریداران در بازارهای جهانی قرار گرفته اند که در این بین، بازار کشورمان نیز به خوبی به آن‌ها روی خوش نشان داده است.

رنو پریمیوم سال‌ها است که در بازارهای جهانی از جمله کشورمان حضور داشته و به نوعی یک مدل محبوب محسوب می‌شود. کشنده‌های سری پریمیوم شرکت رنو، از قابلیت‌های متعددی برخوردار بوده و طراحی زیبا و چشمگیر به همراه پیشرانه‌های قدرت که با گیربکس‌های مدرن هماهنگ شده اند، یک کشنده مطلوب و معقول را در ذهن خریداران شکل داده است. از جمله مشخصات مطلوب کشنده رنو پریمیوم، می‌توان به استهلاک کم، مصرف سوخت بهینه، قیمت مقرون به صرفه و هزینه نگهداری پایین اشاره کرد.

رنو پریمیوم ۴۳۰، به یک پیشرانه ۶ سیلندر ۴۳۰ اسب بخاری مجهز شده است. این پیشرانه با کد DXi 11 EEV قادر است تا استاندارد آلایندگی یورو ۵ را پاس کند. ضمن اینکه برای انتقال قدرت مورد بحث، رنو پریمیوم ۴۳۰، از یک گیربکس اتوماتیک با ۱۲ سرعت در جلو سود می‌برد و سامانه PTO نیز برای این گیربکس تعبیه شده است. مخزن سوخت رنو نیز ۳۱۵ لیتر گنجایش دارد.

image2 5

ویژگی‌ها و مشخصات ظاهری رنو پریمیوم ۴۳۰

ابعاد رنو پریمیوم ۴۳۰ برای طول، عرض، ارتفاع عبارتند از ۳۳۰۰، ۲۵۲۰، ۵۶۰۰ میلی متر. ضمن اینکه فاصله محوری این کشنده فرانسوی ۳۵۰۰ میلی متر است. وزن کلی این رنو حدود ۵/۱۹ تن بوده و رینگ‌های آلومینیمی دارد. لاستیک‌های عقب آن نیز از نوع جفت هستند. اما برای بخش تعلیق، رنو پریمیوم از کمک فنر در اکسل جلو و تعلیق بادی در بخش عقبی سود می‌برد. ترمزهای این مدل نیز دیسکی هستند. ابعاد لاستیک‌ها و رینگ‌ها برای این مدل در جلو و عقب عبارتند از ۳۱۵/۸۰ R22.5.

از جمله تجهیزات رنو پریمیوم ۴۳۰، می‌توان به این موارد اشاره داشت: مخزن مایع ادبلو (AdBlue)، سیستم تهویه مطبوع، رادیو، آفتابگیر شیشه جلو، سامانه کروز کنترل، سامانه ریتادر برای ترمز موتور، سیستم هیدرولیک، تختخواب، چراغ‌های هالوژنی و سامانه Tipping.

image3 3

معرفی مان TGX 440

کشنده مان نیز همانند رنو از کیفیت ساخت مطلوب و استهلاک پایین سود می‌برد و مالکین آن تحت هر شرایطی از این خودروی سنگین رضایت دارند. ضمن اینکه در خصوص کشنده‌های مان باید عنوان کرد که انواع دو دیفرانسیل آن طرفداران بسیاری دارند. پیشرانه‌های تعبیه شده برای سری TGX این کشنده آلمانی، از نوع ۶ سیلندر خطی بوده که از انواع فناوری‌هایی مانند تزریق مستقیم سوخت، توربوشارژر، خنک کننده میانی (Intercooler) اشاره کرد. ضمن اینکه این کشنده با استفاده از فناوری‌هایی مانند مایع ادبلو و موارد عنوان شده، توانسته تا استاندارد آلایندگی یورو ۵ را پاس کند.

کشنده مان TGX440 از پیشرانه‌ای با کد D20 سود می‌برد. این پیشرانه می‌تواند ۴۴۰ اسب بخار قدرت تولید کرده و میزان گشتاور آن نیز ۲۱۰۰ نیوتن متر است. یکی از نقاط قوت کشنده مان، وزن کمتر آن نسبت به دیگر رقبای قدر خود است. ضمن اینکه، این کشنده از مخزن سوخت ۷۶۰ لیتری آلومینیمی بهره می‌برد که مخزن ۱۱۴۰ لیتری نیز برای این مدل قابل سفارش خواهد بود.

گیربکس تعبیه شده برای کشنده مان TGX440 از نوع دستی بوده که سامانه PTO نیز دارد. این جعبه دنده ۱۶ سرعته که ۱۲ دنده جلو و ۴ دنده عقب دارد، ساخت کمپانی آلمانی ZF بوده که در زمینه ساخت انواع گیربکس‌های خودروهای سبک و سنگین، شهرت ویژه‌ای دارد.

ویژگی‌ها و مشخصات ظاهری مان TGX 440

ابعاد کشنده مان TGX440، شامل طول، عرض، ارتفاع برابر است با ۳۵۰۰، ۲۵۰۰، ۶۰۵۰ میلی متر و فاصله محوری آن نیز ۳۶۰۰ میلی متر است. وزن کلی این کشنده آلمانی نیز ۱۸ تن بوده و رینگ‌های آلومینیمی به همراه لاستیک‌های جفت محور عقب دارد. سامانه تعلیق مان نیز در جلو از نوع کمک فنر و در عقب بادی بوده و ترمزهای آن در تمامی محورها دیسکی است. ابعاد لاستیک‌های آن در جلو و عقب به ترتیب برابر است با ۳۱۵/۸۰ R22.5 و ۳۸۵/۶۵ R22.5.

از جمله تجهیزات این کشنده، می‌توان به این موارد اشاره کرد: سیستم تهویه مطبوع، هیتر مخصوص پارک خودرو، تختخواب، چراغ قوه، چراغ‌های هالوژنی، سامانه کروز کنترل، کمپرسور، سیستم هیدرولیک، ریتاردر ترمز، سامانه کنترل آب و هوا، رادیو، چراغ‌های روشنایی روز از نوع LED، آفتابگیر و سامانه ADR.

جمع بندی و نتیجه گیری

کشنده‌های اروپایی، همیشه از پیشرفته‌ترین فناوری‌های قوای فنی و تجهیزات ایمنی و رفاهی سود برده اند؛ به همین دلیل، در بازارهای مختلف از اقبال خوبی برخوردار هستند. برندهایی مانند رنو و مان نیز از این مورد مستثنی نبوده و به خوبی نظر خریداران را به سمت خود جلب کرده اند. مدل‌هایی که در کشورمان نیز بسیار پرطرفدار محسوب می‌شوند. رنو با مدل پریمیوم ثابت کرده که یک کشنده هم می‌تواند از استهلاک پایین و کیفیت بالای ساخت برخوردار باشد و با توجه به موتور پر قدرت، از هزینه نگهداری پایین نیز سود ببرد. از طرفی، کشنده مان، نمونه یک مهندسی مطلوب به سبک آلمانی است که موفق شده تا رقبای قدر خود را در بازارهای جهانی به خوبی به چالش بکشد. انتخاب هر کدام از این دو کشنده، به سلیقه خریدار و در نظر گرفتن نوع کاربری و شرایط و محیط استفاده بر می‌گردد. در انتها، یک بار دیگر به صورت اختصار مشخصات فنی کشنده‌های رنو پریمیوم ۴۳۰ و مان TGX440را بررسی خواهیم کرد.

جدول مقایسه رنو پریمیوم ۴۳۰ با مان TGX 440

نام برند/ مدل کشندهرنو پریمیوم ۴۳۰مان TGX 440
قدرت پیشرانه (اسب بخار)۴۳۰۴۴۰
استاندارد آلایندگییورو ۵یورو ۵
تعداد دنده جلو و عقب۱۲ دنده جلو، ۴ دنده عقب۱۲ دنده جلو، ۴ دنده عقب
حجم مخزن سوخت (لیتر)۳۱۵۷۶۰
نوع جعبه دندهاتوماتیکدستی
طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر)۳۳۰۰×۲۵۲۰×۵۶۰۰۳۵۰۰×۲۵۰۰×۶۰۵۰
فاصله محوری (میلی‏متر)۳۵۰۰۳۶۰۰
وزن خالص (کیلوگرم)۵/۱۹۱۸
ابعاد لاستیک‏ها جلو-عقب۳۱۵/۸۰ R 22.5۳۱۵/۸۰ R 22.5 385/65 R22.5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *