۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

مقایسه مرسدس اکتروس ۱۸۴۴ با ولوو FH 420

image1 1

مقدمه

امروزه مرسدسیکی از برندهای گروه کامیون شرکت دایملر کرایسلر و برترین برند فروش کامیون در جهان است. امکانات و کارخانه‌های تولید خودرو که کامیون‌های مرسدس بر روی آن‌ها مونتاژ شده، در آلمان، فرانسه، ترکیه و مکزیک به چشم می‌خورد. هر سال، بیش از ۱۴۰ میلیون کامیون برند مرسدس به مصرف‌کنندگان تحویل داده می‌شود که نیمی از آن‌ها روانه کشورهای اروپای غربی می‌گردد؛ جایی که مرسدس بیشترین سهم را در بازار تولیدکنندگان اروپایی و جهانی دارد. ولوونیزیکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کامیون در جهان به حساب می‌آید و با نام‌های تجاری فرعی، در تمام قاره‌ها نمایندگی دارد. از همین رو در ادامه به مقایسه مرسدس اکتروس ۱۸۴۴ با ولوو FH 420خواهیم پرداخت.

معرفی مرسدس اکتروس ۱۸۴۴

ازجمله مشخصات فنی مرسدس اکتروس ۱۸۴۴ می‌توان به موتور ۴۴۰ اسب بخار یورو ۵، نوع موتور OM501LA V/4، گیربکس اتوماتیک و تعداد ۱۲ دنده آن اشاره کرد. این کامیون از سیستم تاخوگراف (Truck Tacho) دیجیتال استفاده می‌کند. ارتفاع چرخ پنجم یا همان «ریش تریلی» ۱۱۴ سانتی‌متر است. در مورد محور و لاستیک آن می‌توان گفت که فاصله بین دو محور آن ۳۶۰ سانتی‌متر و وزن آن ۷ کیلوگرم است. حداکثر بار محوری آن ۷۵۰۰ کیلوگرم است. ترمزهای دیسکی آن روی محورهای جلو و عقب قرار گرفته و به‌صورت پنوماتیکی دو مدار مجهز به ABS و ASR هستند.

ازجمله ویژگی‌های کابین آن می‌توان به دوربرد و تهویه مطبوع اتوماتیک اشاره کرد. فضای داخلی آن شامل دو تخت و ۲ صندلی بوده و مجهز به سانروف برقی، پنجره‌های برقی، آینه‌های برقی، یخچال، گرمایش مستقل، ایموبیلایزر، رادیو همراه با سی دی پلیر و صندلی راحت است. نمای بیرونی آن مجهز به محافظ آفتاب، اسپویلر (براگیر) سقفی و جانبی و چراغ‌های مجهز به مه شکن است.

ویژگی‌های مربوط به ابعاد و وزن آن را نیز می‌توان به این صورت بیان کرد که این کامیون دارای وزن کل ۱۸ هزار کیلوگرم، وزن عملیاتی ۸۰۷۹ کیلوگرم، وزن موثر ۹۲۱۹ کیلوگرم و وزن مجاز ۴۴۰۰۰ کیلوگرم است. ابعاد کلی آن به‌صورت ۴۰۰۰× ۲۵۰۰× ۶۱۳۳ میلی‌متر است. ظرفیت مخزن سوخت اول آن ۶۰۰ لیتر و مخزن دوم آن ۵۰۰ لیتر بوده و جنس آن‌ها از آلومینیوم است.

معرفی ولوو FH420

ازجمله مشخصات فنی کامیون ولوو FH420 می‌توان به کابین گلوبتروتر،  موتور ۴۲۰ اسب بخار یورو ۵، نوع موتور D13C EEV، گیربکس اتوماتیک و تعداد ۱۲ دنده آن اشاره کرد. این کامیون از سیستم تاخوگراف (Truck Tacho) دیجیتال استفاده می‌کند. ارتفاع چرخ پنجم یا همان «ریش تریلی» ۱۱۴ سانتی‌متر است. در مورد محور و لاستیک آن می‌توان گفت که فاصله بین دو محور آن ۳۷۰ سانتی‌متر و وزن آن ۸ کیلوگرم است. ظرفیت بارگیری ۱۰.۷۶۷ و مجموع وزن آن ۱۹ هزار کیلوگرم است. ترمزهای دیسکی آن روی محورهای جلو و عقب قرار گرفته و به‌صورت پنوماتیکی دو مدار و مجهز به ABS و ASR هستند.

ازجمله ویژگی‌های کابین آن می‌توان به دوربرد و تهویه مطبوع اتوماتیک اشاره کرد. نمای بیرونی آن مجهز به محافظ آفتاب و مه شکن است. ویژگی‌های مربوط به ابعاد و وزن آن را نیز می‌توان به این صورت بیان کرد که کامیون ولوو FH420 دارای وزن کل ۱۷۹۹۰ کیلوگرم، وزن عملیاتی ۷۲۲۰ کیلوگرم و وزن موثر ۱۰۷۷۰ کیلوگرم است. ابعاد کلی آن به‌صورت ۳۹۰۰ x 2550 x 6065 میلی‌متر است. جنس مخزن از آلومینیوم است.

image2 3

جدول مقایسه مرسدس اکتروس ۱۸۴۴ با ولوو FH 420

 مرسدس اکتروس ۱۸۴۴ولوو FH 420
برندمرسدسولوو
نوعMercedes Actros 1844Volvo FH 420
موتور۴۴۰ hp Euro 5۴۲۰ hp Euro 5
نوع موتورOM 501 LA EEVD13C EEV
گیربکساتوماتیکاتوماتیک
تعداد دنده۱۲۱۲
تاخوگرافدیجیتالدیجیتال
ارتفاع چرخ پنجم۱۱۶ سانتی‌متر۱۱۲ سانتی‌متر
طول وسیله۶۱۲ سانتی‌متر۶۱۴ سانتی‌متر
عرض وسیله۲۵۲ سانتی‌متر۲۵۵ سانتی‌متر
ارتفاع وسیله۳۸۴ سانتی‌متر۳۸۶ سانتی‌متر
تعداد مخزن۲۲
ظرفیت مخزن سوخت۶۵۰ لیتر۵۳۰ لیتر
تعداد تخت۲۲
حداکثر بار محوری جلو۷۵۰۰ کیلوگرم۷۱۰۰ کیلوگرم
ترمزهای جلودیسکیدیسکی
سیستم تعلیق یا فنربندیدارددارد
ترمزهای عقبدیسکیدیسکی
سیستم تعلیقبادیدارد

نکاتی که باید قبل از خرید مرسدس اکتروس ۱۸۴۴ بدانید

مرسدس بر طول عمر محصولات اکتروس خود تأکید می‌کند و البته که این ادعایی واهی نیست. ما شواهد مستندی از کلاچ‌های بیش از ۷۵۰ هزار کیلومتر و دیسک‌های ترمز بیش از ۴۵۰ هزار کیلومتر شنیده و دیده‌ایم. عمر B10 این محصول در حال حاضر ۱.۲ میلیون کیلومتر است، اما اپراتورها بر این عقیده‌ هستند که توجه به موارد زیر هنگام خرید مرسدس اکتروس ۱۸۴۴ کارکرده، ارزش بررسی دارد:

  • کنترل گیربکس در مدل‌های یورو ۵
  • دریچه‌های رادیاتور نصب شده روی گریل، متغیر هستند و با گرم شدن موتور، باز می‌شوند. بهتر است مشکلات مربوط به این چسبندگی بررسی شود.
  • خرابی کابل رها شده روی کشوهای یخچال فابریک کارخانه
  • موتورهای برف‌پاک‌کن، مستعد خرابی زودهنگام هستند.
image3 1

نقاط قوت مرسدس اکتروس ۱۸۴۴

عوامل زیر را می‌توان ازجمله مزایای استفاده از کامیون‌های مرسدس اکتروس دانست:

  • سفرهای اقتصادی: پیکره‌بندی بهینه‌سازی شده پیشرانه اکتروس به شما امکان می‌دهد که سفرهای اقتصادی داشته باشید. مصرف سوخت پایین به‌واسطه موتورهای قابل‌اعتماد یورو ۵ و فناوری دیزل Blue Tec به این مقرون‌به‌صرفه بودن کمک می‌کند.
  • سیستم تعمیر و نگهداری: هندلینگ بهتر و مصرف سوخت کم و هزینه‌های پایین، نمایش سطح باتری و پمپ آب با کنترل دو مرحله‌ای، ازجمله مزایای آن است.
  • ترویج سبک رانندگی با صرفه‌جویی در مصرف سوخت و سایش کم.

نکاتی که باید قبل از خرید ولو FH 420 بدانید

این کامیون‌ها دارای فریم‌های سنگین‌تر و ساختار محکمی هستند، بااین‌حال به دلیل سنگینی، برای حمل‌ونقل طولانی مناسب نیستند. هنگام خرید ولوو FH 420 کارکرده، توجه به موارد زیر لازم است:

  • درزگیرها
  • پنجره‌ها
  • ایربگ
  • قفل مرکزی
  • سیستم الکتریکی
  • آفتاب‌گیر
  • پدال ترمز
  • درها
  • ادبلو (Adblue) یا مایع اگزوز دیزل
image4 1

نقاط قوت ولوو FH 420

در مقایسه مرسدس اکتروس ۱۸۴۴ با ولوو FH ۴۲۰، سه عامل اصلی را می‌توان به‌عنوان نقاط قوت ولوو مطرح کرد:

  • مصرف سوخت فوق‌العاده، در طول ۳۰ ماه، ولوو FH 420 به‌طور متوسط ۲۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند که در رده کم‌مصرف‌ترین کامیون‌ها قرار می‌گیرد.
  • هزینه‌های تعمیر و نگهداری: در طول ۳۰ ماه هزینه نگهداری ۲.۵۹۹.۵۸ یورو است که هزینه نسبتاً خوبی به نظر می‌رسد.
  • ارزش فروش مجدد: ارزش فروش مجدد آن در بازار کامیون‌های کارکرده بعد از مرسدس قرار می‌گیرد و سهم قابل‌توجهی در هزینه کل مالکیت (TCO) دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *