۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مقایسه فاو مدل CA4250 با مدل CA4180

image1 5

مقدمه

کشورهای مختلفی در سراسر جهان در صنعت خودروسازی و طراحی ماشین‌های سنگین حرفی برای گفتن دارند. یکی از این کشورها چین است که بعضی از برندهای مطرح جهانی در این زمینه به آن تعلق دارد. کمپانی خودروسازی فاو FAW فعالیت رسمی خود را در کشور چین به صورت نهادی دولتی از سال ۱۹۵۸ شروع کرد. در حال حاضر این شرکت به طراحی و تولید انواع اتوبوس، کامیون‌های لوکس، کشنده‌های سبک و سنگین مشغول است. در این مطلب دو محصول از برند چینی فاو را معرفی کرده و به مقایسه فاو مدل CA4250  با مدل  CA4180می‌پردازیم.

معرفی فاو CA4250

برند فاو بیش از پنجاه سال است که در عرصه تولید کامیون کشنده فعالیت دارد. این برند محصولات خود را با توجه به قابلیت‌هایی که دارند برای عملیات مختلف و رانندگی در جاده تضمین می‌کند. کشنده فاو در صنعت تولید کامیون‌های سنگین به عنوان ماشینی با عملکردی قدرتمند توانایی‌های خود را ثابت کرده است.

موتور کامیون فاو CA4250

موتوری که در کامیون فاو CA4250 به کار رفته موتوری پیشرفته با قدرتی بالا است. این قطعه مهم به میزان قابل توجهی نیز در صرفه‌جویی انرژی و سوخت نقش دارد. امروزه تولیدکنندگان در این صنعت تلاش می‌کنند تا محصولاتی را به بازار ارائه دهند که بیشترین میزان بهره‌وری و هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه داشته باشند.

مشخصات محور و سیستم تعلیق

سیستم تعلیق این کامیون به فنر پارابولیک مجهز شده که توسط کمک فنر و میل موج گیر وظیفه خود را انجام می‌دهد. برای سیستم تعلیق عقب ماشین نیز باید به فنر فولادی آن اشاره کنیم. امکاناتی مانند ترمز اگزوز، ترمز موتور، سیستم تعلیق بادی و… به صورت خودکار بر روی ماشین تعبیه نمی‌شوند. مشتریان بر اساس نیاز و خواسته خود می‌توانند هنگام خرید خودرو این گزینه‌ها را درخواست کنند. ترمز این کشنده سنگین تمام پنوماتیکی بوده و به سیستم ABS و ASR مجهز شده است.

ویژگی‌های فنی

موتور این ماشین سنگین دارای ۴ سوپاپ بوده و تا ۴۲۰ اسب بخار قدرت دارد. این کامیون یکی از مدعیان جدی در صنعت فروش کامیون‌های سنگین در سطح جهانی محسوب می‌شود. بر روی دریچه کامپوزیت پوششی قرار داده شده که در کاهش صدای موتور نقش مؤثری دارد. گشتاور یا همان نیرویی که باعث افزایش قدرت چرخشی کامیون می‌شود، در این محصول برابر با ۱۹۰۰ نیوتن متر است.

پمپ انژکتوری، سیستم سوخت‌رسانی این کامیون کشنده را تقویت کرده و این سیستم از نوع کامان ریل است. صفحه کلاچ تک صفحه‌ای است و فنر دیافراگمی آن نیز با قطر ۴۳۰ میلی‌متر عملکرد آن را بهبود می‌بخشد. در طراحی و ساخت کامیون‌های سنگین چینی همیشه ردپای قطعات آلمانی دیده می‌شود. گیربکس دستی این ماشین نیز ساخت آلمان است.

طراحی کابین کامیون کشنده CA4250

سقف بلند ویژگی اصلی بیشتر کابین‌های ساخت تولیدکنندگان چینی است. مهمترین اصل در طراحی داخلی کامیون‌های سنگین، توجه به ویژگی‌های کاربردی کابین است. در این کابین دو تخت خواب و یک آفتابگیر در نظر گرفته شده که رانندگان در مسافت‌های طولانی می‌توانند در آن به استراحت بپردازند.

در این کابین یک بخاری آلمانی، یک کولر، صفحه نمایشگر دیجیتال تعبیه شده است. همچنین رانندگان می‌توانند برای گوش دادن به برنامه‌های رادیویی و موسیقی از رادیو و پورت USB این کامیون استفاده کنند. از دیگر قابلیت‌های داخلی کابین باید به شیشه‌های اتوماتیک، آیینه‌های برقی، صندلی بادی با قابلیت تنظیم، قفل مرکزی و… اشاره کنیم.

مقایسه فاو مدل CA4250 با مدل CA4180

معرفی فاو CA4180

کشنده فاو CA4180 یکی دیگر از محصولات برتر برند فاو است که به تنهایی از عهده امور مختلف برمی‌آید. این کامیون سنگین با توجه به ویژگی‌هایی که دارد در دو مدل تک محور و دو محور تولید می‌شود. کلاچ این ماشین تک صفحه است و گیربکس آلمانی آن نیز به صورت دستی طراحی شده است. این کامیون به سیستم تعلیق بادی مجهز نشده اما اگر مشتری درخواست این آپشن را داشته باشد، کمپانی این قابلیت را بر روی ماشین اعمال می‌کند.

موتور کشنده CA4180

موتور خطی این کامیون ۶ سیلندری بوده و به سیستم توربوشارژر و اینترکولر مجهز شده است. این ماشین نیز مانند مدل CA4250 بین ۴۲۰ تا ۵۰۰ اسب بخار قدرت داشته و گشتاور آن نیز به ۱۹۰۰ نیوتن متر می‌رسد. ظرفیت باک هر دو این ماشین‌ها ۵۰۰ لیتر است. محور عقب این کشنده تک محور بوده و به قفل دیفرانسیل مجهز شده است.

ترمز کامیون کشنده CA4180

برای سیستم ترمز این کامیون از مدار تمام پنوماتیکی از برندی معتبر استفاده شده است. همچنین این ماشین به ترمز ABS و ASR نیز مجهز شده است. بعضی از قابلیت‌های موجود در کامیون‌های چینی بر اساس سفارش مشتری بر روی ماشین قرار داده می‌شوند. در بخش ترمز مشتریان می‌توانند از آپشن ترمز موتور که بر روی سوپاپ‌ها قرار می‌گیرد و ترمز اگزوز استفاده کنند.

ویژگی‌های داخلی

کمپانی‌های چینی برای ساخت کابین کامیون‌های سنگین از عایق‌های صوتی و حرارتی استفاده می‌کنند. همچنین این کابین‌ها به صورت کامل جوشکاری می‌شوند. این کابین به بخاری، رادیو با جایگاه پورت USB، شیشه‌ها و آیینه‌های اتوماتیک، قفل مرکزی و… مجهز شده است؛ همچنین صندلی راننده نیز قابلیت تنظیم دارد.

جدول مقایسه فاو مدل CA4250 با مدل CA4180

این دو کشنده چینی فاو از بیشترین میزان تشابه در ویژگی‌های فنی و ظاهری برخوردار هستند. مواردی که این دو کامیون سنگین را از یکدیگر متمایز می‌کند، در جدول مقایسه ذکر شده است. در حال حاضر تولیدکنندگان چینی در صنعت طراحی و ساخت کامیون، کشنده و اتوبوس سهم بزرگی از بازار جهانی و همچنین بازار داخلی کشور ما ایران را به دست آورده‌اند.

مشخصاتمدل CA4250مدل CA4180
وزن کل۹۶۰۰ کیلوگرم۶۷۴۰ کیلوگرم
وزن ناخالص خودرو۲۵۰۰۰ کیلوگرم۱۸۰۰۰ کیلوگرم
فاصله بین دو محور۳۴۵۰+۱۳۵۰ میلی‌متر۳۴۵۰+۴۰۰۰ میلی‌متر
حداقل قطر چرخش۱۵ متر۱۳ متر
موتورCA6DM3-50E5CA6DL2-35E5
نسبت سرعت۴.۱۴.۱۱۱
مخزن سوخت۵۰۰ لیتر۴۰۰ لیتر

نتیجه گیری و جمع بندی

با توجه به مقایسه فاو مدل CA4250 با مدل CA4180،این دو کشنده از قدرتمندترین کامیون‌های کشنده در دنیا هستند که رضایت درصد زیادی از مشتریان خود را جلب کرده‌اند. قدرت موتور مهمترین اصل در سنجش کیفیت ساخت و عملکرد یک ماشین سنگین محسوب می‌شود. این عامل در افزایش محبوبیت و فروش این دو کامیون کشنده از برند فاو نیز نقش داشته است. این کمپانی در کنار اهمیت دادن به ساختار فنی ماشین، به تمام موارد ضروری در خصوص طراحی داخلی نیز توجه ویژه‌ای دارد. از آنجا که رانندگان با استفاده از کامیون‌های سنگین مسافت‌های طولانی جاده‌ای را طی می‌کنند، راحتی و آسایش آن‌ها اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: کشنده فردا BD480 محصول فردادیزل | اتوبان تراک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *