۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
کشنده فردا تک و جفت

بررسی کشنده سانی تک و جفت که به مقصد نرسید!

فرداموتور از شرکتهایی‌ست که ظرف مدت کوتاهی با سبدی متنوع از خودروهای‌سواری پا به بازار ایران گذاشت. محصولات سواری این شرکت که با برند «فردا» به بازار ایران عرضه شدند اصالتا ساخت کمپانی‌های مختلف چینی همچون دانگ‌فنگ(سوبا M4، فردا T5 و فردا SX5 )، چانگان (فردا ۵۱۱) و ام‌جی بودند. حالا شاخه‌ی خودروسنگین‌ساز این شرکت به سراغ مونتاژ کشنده‌ چینی از برند سانی (Sany‌) تحت مدل کشنده فردا FD480 تک با آرایش ۲×۴ و FD520 جفت با آرایش ۴×۶ رفته است.

سانی شرکتی چندملیتی چینی هست که در سال ۱۹۸۹ تاسیس شد و در این مدت توانست محصولات خود را به قاره‌های مختلف دنیا صادر کند. محصولات سانی پیش از این در زمینه‌ی ماشین‌آلات راهسازی و معدنی (خارج جاده‌ای) به کشورمان راه پیدا کرده بودند و از محبوبیت نسبتا خوبی نیز برخوردارند.

در زمینه ی کشنده های جفت دیفرانسیل در سالهای اخیر خلا نسبی هم وجود داشته است. پس از توقف تولید ولوو FH460 جفت در سایپا دیزل، تنها کشنده ای که تولید شده فاو J6 جفت دیفرانسیل با ۴۲۰ اسب بخار توسط سیبا موتور (بهمن دیزل) بوده است. حالا باید دید اینبار فرداموتور یا بعبارتی فردادیزل با تجربه‌ی تولید چند خودروی سواری، میتواند دو کشنده‌ی تک و جفت خود را به موقعیت فروش خوبی در بازار برساند و تجربه‌ی مناسبی برای مشتریان و خریداران این محصول ایجاد کند یا خیر…!؟

طراحی بدنه و نمای بیرونی کشنده فردا

Farda FD520

نمای ظاهری کشنده فردا در نگاه اول خاص، شیک و متفاوت هست. تقریبا میتوان گفت شبیه به هیچکدام از محصولات هموطنش نیست. در قیاس با کشنده‌های اروپایی میشود رگه‌های از اصالت طراحی ولوو FH را در آن مشاهده کرد که البته هنرمندانه سعی شده این الگوبرداری کمتر به نظر برسد. در مجموع طرح کلی بیرونی اتاق FD480 و FD520 را نسبت به سایر هموطنانش پیشرو و متفاوت دانست.

شاید اگر جلوپنجره‌ی این کشنده همرنگ بدنه بود، در مجموع طرح چشم‌نوازتری را شاهد میبودیم. آینه بغلها نیز به صورت دو تکه‌ای بروی یک براکت ظریف و مشکی مونتاژ شده‌اند که جذابیت خوبی را در طراحی پدید آورده‌اند.

لوگوی بزرگ و در هم تنیده‌ی فردا دیزل به شکل دو حرف F و D در میانه‌ی جلوپنجره جلب نظرکننده ست. دی لایت از حاشیه‌ی چراغ اصلی تا بالای مه‌شکن امتداد یافته و ظاهر متفاوتی را ایجاد کرده است. چراغ اصلی هم دارای لنز + زنون میباشد که قاعدتا روشنائی مناسبی را برای رانندگی در شب ایجاد خواهد کرد.

یک پنجره‌ی بزرگ در پشت کابین هم خودنمایی میکند که این روزها در هیچ کشنده‌ی اروپایی دیده نمیشود. همینطور در برخی کشنده‌های چینی تولید داخل همچون پیلسان این مورد به مرور توسط سازنده اصلاح شده است.

ضمن اینکه باید گفت علاوه بر طول کلی شاسی، ابعاد اتاق نمونه‌ی جفت دیفرانسیل FD520 کاملا بزرگتر از نمونه‌ی تک دیفرانسیل FD480 هست.

طراحی داخل کابین و نمای داخلی کشنده فردا تک و جفت

نمای داخلی کشنده فردا دیزل
نمای داخلی کشنده FD520 فردا دیزل – منبع: خودرو بانک

با بازکردن درب خود با سه پله برای رسیدن به کف اتاق مواجه میشویم. سه پله ای که در نوع خود عریض بوده و تردد بسیار راحتی را برای راننده و سرنشینان فراهم میکند. کیفیت متریال داخلی و تودوزی به نسبت به سایر هموطنان چینی تولید داخل این کشنده، مطلوب تر هست.

کیفیت به نسبت مناسب پلاستیک روی داشبرد و نوار کروم رنگ دور داشبرد به باکیفیت تر به نظر رسیدن آن کمک ویژه ای کرده است. طرح کلی داشبرد در کلیات شبیه به کشنده آکتروس (و حتی میتوان گفت دیما!) هست. اما در جزئیات میتوان گفت طراح توانسته سبک مخصوص کشنده ی سانی یا همان فردا را اجرائی کند. در این کشنده خبری از کیلس نیست اما طراح از یک صفحه نمایشگر عمودی به سبک خودروهای سواری جدید در میانه ی داشبرد استفاده کرده که میتوان گفت یکی از بزرگترین سایز نمایشگرهای استفاده شده در کشنده هاست.

کلیدهای مربوط به تهویه مطبوع و تنظیمات دیگر در سمت چپ نمایشگر عمودی آن قرار گرفته که با توجه به خم آکتروس وار داشبورد به سمت پای راننده، راحتی بسیاری در استفاده از این کلیدها فراهم هست. غربیلک فرمان هم کاملا شبیه به کشنده های آکتروس بوده و بر روی آن کلیدهای کروز کنترل و مولتی مدیا و دستیار صوتی قرار گرفته است.

کف خودرو تقریبا مسطح بوده و تردد در کابین بزرگ کشنده فردا فراهم هست. در مورد فضای عقب (پشت صندلی ها) این کشنده ها باید گفت که کاملا برتری با فردا FD520 جفت میباشد. نسبت به فردا FD480 تک، چندین سانتیمتر اتاق بزرگتر هست که منجر به استفاده از تختهای بسیار پهن و راحتی در پشت کابین شده است.

نکته ی کمتر دیده شده در کابین کشنده فردا اینکه گنجه های بالای سر راننده و سرنشین، دارای درب یک تکه و جکهای بزرگ هست. این مورد شاید از نظر فراهم آوردن فضایی بزرگ بهتر باشد اما تقریبا میتوان مطمئن بود هیچ راننده ای حین حرکت یا در حالی که بر روی صندلی قرار گرفته، نخواهد توانست باکس را باز کند. چون دستگیره ی آن در وسط قرار گرفته است.

پیشرانه و تجهیزات فنی کشنده فردا FD480 و FD520

موتور دویتز کشنده فردا
موتور دویتس

هر دو کشنده ی تک و جفت فردا دیزل، مجهز به موتور ۱۳ لیتری توربودیزل ۶ سیلندر از برند آلمانی دویتس (DEUTZ) و البته ساخت چین هستند. از این برند در سنوات گذشته اتوبوس و مینی بوسهایی بنام  «ماگیروس دویتس» ساخت شرکت رانیران را در خیابانها و جاده های کشور شاهد بوده ایم.

موتور هر دو کشنده ی تک و جفت فردا دارای استاندارد آلایندگی EURO V + EEV می باشد. فصل تفاوت بین دو گونه ی تک و جفت کشنده های فردا، در زمینه ی قدرت تولیدی موتور و نوع گیربکس آنهاست.

قدرت موتور تولیدی در کشنده ی تک FD480 همانطور که از اسم مدل هم پیداست، ۴۸۰ اسب بخار می باشد که در محدوده دور موتور ۱۹۰۰ دور بر دقیقه به دست می آید. گشتاور تولیدی این موتور هم در محدوده ی ۲۱۰۰ نیوتن متر قرار گرفته است. در ساخت نمونه ی تک محور، از گیربکس فست ۲+۱۲ دنده با تعویض اتوماتیک استفاده شده. این گیربکس مجهز به ریتاردر هیدرولیکی ۵ مرحله ای نیز میباشد.

اما در مورد کشنده ی جفت FD520 با تغییر سیستم مدیریت موتور، توان آن به ۵۲۰ اسب بخار در دور موتور ۱۹۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۲۳۰۰ نیوتن متر رسیده است. گیربکس مورد استفاده در این مدل به کلی با نمونه ی دنده اتوماتیک متفاوت هست و در این خودرو از جعبه دنده ی ۲+۱۲ دنده دستی استفاده شده است. این مورد آنرا برای کشیدن بارهای سنگینتر مناسب میکند. تناژ حمل مجاز فعلی کشنده فردا FD520 رقم ۶۰ تُن میباشد. هرچند بعید به نظر میرسد مثل FH460 یا کشنده های قدیمی تر بتواند کارت حمل ۷۸ یا ۹۶ تُن برای حمل بوژی و کمرشکن و محموله های عظیم اخذ کند!

در نمونه ی فردا تک دیفرانسیل دو مخزن سوخت گازوئیل ۴۰۰ و ۸۰۰ لیتری (مجموع ۱۲۰۰ لیتر) آلومینیومی در دو سمت شاسی قرار گرفته است. در نمونه ی فردا جفت دیفرانسیل یک مخزن ۸۰۰ لیتری آلومینیومی به کار گرفته شده است.

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی کشنده فردا

از تجهیزات ایمنی کشنده های فردا میتوان به ترمز دو مداره پنوماتیکی، ترمز ضد قفل ABS+EBD، سیستم کنترل پایداری ESC، سیستم هشدار عبور بین خطوط LDWS، ترمز هوشمند اضطراری AEBS، سیستم پایش باد تایرها TPMS و … اشاره کرد.

تعلیق فردا تک FD480 در محور جلو مبتنی بر فنر شمش (پارابولیک) و کمک فنر می باشد. اما در محور عقب شاهد استفاده از تعلیق مبتنی بر ۴ بالن و قابلیت تنظیم ارتفاع از سوی سازنده هستیم. تعلیق اتاق این کشنده نیز مبتنی بر بالن میباشد.

تعلیق فرد جفت FD520 اما بر خلاف برادر کوچکترش، در هر سه محور مبتنی بر فنر شمش (پارابولیک) می باشد. تعلیق اتاق این مدل هم مشابه FD480 میباشد.

فرمان هیدرولیک، دو تخت بسیار پهن مخصوصا در نمونه ی کشنده فردا جفت دیفرانسیل، صندلی پنوماتیک با تنظیمات برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، مولتی‌مدیا عمودی، کلیدهای مولتی‌مدیا و کروز‌کنترل روی غربیلک، آینه‌های برقی گرمکن دار، بخاری و کولر درجا، خروجی ۲۲۰ ولت برقی و… از دیگر تجهیزات داخلی کشنده فردا FD هستند.

قیمت کشنده فردا تک و جفت

این کشنده ها در حال حاضر به صورت تعداد بالا در بازار وجود ندارد. عرضه ی کلی این مدل به صورت معرفی و ثبت نام در نمایشگاه بوده است. صحبتهایی هم به گوش میرسد مبنی بر اینکه شرکت تصمیمی بر ادامه ی تولید این دو کشنده ندارد و احتمالا محصول جدیدی را تحت عنوان کشنده فردا FD550-2 به جای این دو به بازار عرضه خواهد کرد.

احتمالا دلیل این تصمیم سختی رقابت با کشنده های تک دیفرانسیل چینی ۴۶۰ تا ۵۰۰ اسب بخاری هستند که در سالهای اخیر بازار را به سیطره خود درآورده اند. گزینه هایی مثل دیما، پیلسان، فوتون، امپاور، سی اند سی، دافران و… از این دسته اند.

اما شرکت فردا دیزل ظاهرا تصمیم بر این دارد کشنده ی جفت دیفرانسیل قدرتمند ۵۵۰ اسب بخاری FD550 را با کارت ۷۸ تُن و تائیدیه ی حمل کالای خطرناک (ADR) به همراه دو سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر گارانتی بجای دو نمونه ی اولیه معرفی شده، به بازار بفرستد.

باید صبر کرد و دید آیا فردا دیزل فقط با FD-550-II جفت محور ۵۵۰ اسب بخاری و گیربکس FAST دوازده سرعته ی دستی که بسیار هم شباهت با اتاق FH ولوو دارد به بازاری بی رقیب می آید یا دو نمونه ی ضعیف تر را نیز راهی بازار رقابت خواهد کرد…

نظر خودتان را با مجله خودروی اتوبان در میان بگذارید…

3 پینگ

  1. پینگ بک: آشنایی با کشنده دیما HT490؛ مشخصات فنی، قیمت | اتوبان

  2. پینگ بک: کشنده هانوان P560 محصول کامل‌دیزل | مجله خودرو اتوبان

  3. پینگ بک: کشنده فردا FD550-II و FD560-I | مجله خودرو اتوبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *