۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ولوو کمپرسی اف ام | کامیون fmx

image1 2

مقدمه

در ادامه قصد داریم تا با نمونه‌ای از کامیون‌‌های ولوو با عنوان ولوو کمپرسی آشنا شویم و مشخصات فنی و ظاهری این مدل را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهیم. این نمونه خودروی سنگین، با عنوان کمپرسی ولوو اف ام، همان گونه که از آن نام آن مشخص است از تولیدات شرکت مطرح سوئدی ولوو است.

آشنایی با سری‌های کامیون ولوو  fmx

کمپرسی ولوو اف ام به مجموعه‌ای از کامیون‌های ولوو گفته می‌شود که در ابتدا با انواع FM7، FM10 و FM12 در سال ۱۹۹۸ معرفی شدند. FM مخفف عبارت  Forward control Medium height cab (کنترل جلوکابین ارتفاع متوسط) است، جایی که به کمک اعداد، می‌توان ظرفیت موتور را به لیتر نشان داد. از سال ۲۰۰۵ اندازه موتور، دیگر به نام مدل اضافه نمی‌شود. برد FM یک محدوده کامیون چند منظوره برای توزیع، ساخت و ساز و انجام وظایف حمل و نقل در بزرگراه‌ها و یا خارج از آن است. در سال ۲۰۱۳، شرکت ولوو نسخه به روز شده این سری یعنی Euro VI ولوو FM را به بازار عرضه نمود. در ادامه نسل‌های این سری ولوو کمپرسی نیز معرفی می‌گردد.

  • نسل اول (۲۰۰۱-۱۹۹۸) : در این سری ولوو کمپرسی، کابین‌ها نسبت به کامیون‌های ولوو سری FH با کاهش اندازه روبرو شده‌اند. اما به طور کل شامل کابین روز و کابین خواب ‌است که در انواع رنگ‌ها و تزئینات عرضه می‌شود. هم چنین به سیستم گذرگاه داده و ارتباطی بین واحدهای کنترلی از طریق دو پیوند SAE J1939 و SAE J1708 مجهز ‌است که امکانی چون تحلیل سیستم خودرو را فراهم نموده است. در این سری موتورها با قدرت ۲۵۰ تا ۴۲۰ اسب بخار به بازار عرضه می‌گردد. در سری‌های FM7، FM10 و FM12 پیکربندی‌های مختلف به کمک گیربکس دستی و اتوماتیک به صورت ۲×۴، ۴×۶ سخت، ۲×۸، ۴×۸ سخت و نیز ۶×۶ در دسترس قرار دارد.
  • نسل دوم (۲۰۲۰-۲۰۰۱) : در این سال، سری اول کامیون ولوو  fmxدر مقایسه با کامیون ولوو FH مورد بازنگری قرار گرفت. از جمله این تغییرات اساسی اعمال شده می‌توان به یک موتور ۹ لیتری جدید اشاره نمود. هم چنین جعبه دنده اتوماتیک با تغییر دنده I-Shift و ویژگی ایمنی منفعل سیستم حفاظت به آن افزوده شد. موتور و گیربکس آن مبتنی بر D12 با میل بادامک تک سر و چهار سوپاپ در هر سیلندر با انژکتورهای واحد الکترونیکی در این طراحی گنجانده شده است.
  • نسل سوم (تاکنون-۲۰۲۰) : در این نسخه سقف بلندتری در طراحی با چراغ‌های جلو LED در نظر گرفته شده است. دارای فرمان نسل جدید ‌است و ابزارهای کاملاً دیجیتالی به همراه سیستم سرگرمی با صفحه لمسی افزوده شده است.
image2 3

ویژگی‌های مهم سری‌های کامیون ولوو fmx

یک برنامه کاری شلوغ روزانه نیازمند ابزارهای دقیق و کارا برای برآورد انتظارات ‌است تا زندگی روزانه روان‌تر و آسان‌تر صورت پذیرد. سری‌های کامیون ولوو  fmxیکی از بهترین انتخاب‌های یک راننده پر انرژی و فعال ‌است. برنامه کاری فرد را با ویژگی‌هایی نظیر چابکی، راحتی و دید وسیع پوشش می‌دهد. داشتن یک محل کاری ارگونومیک، با توانایی راحت سوار و پیاده شدن، انجام مذاکرات کاری حتی در بزرگراه‌های شلوغ، رسیدگی به کارهای اداری و … همه با این وسیله امکان پذیر ‌است. هم چنین این نمونه با رویکرد محیط زیستی به کاهش اثرات گلخانه‌ای می‌پردازد چرا که از گاز به جای سوخت‌های فسیلی استفاده می‌نماید. این سری از کمپرسی ولوو اف ام برای راننده‌ها بهترین گزینه، به عنوان وسیله حمل و نقل را فراهم نموده است.

  • ویژگی‌های ظاهری: کابین کمپرسی ولوو اف ام با طراحی جدید و با نمای عمودی، فضای داخلی وسیع‌تر، پنجره‌های عریض و خطر کمتری برخوردار است؛ از این رو به رانندگان کنترل و دید کاملی را ارائه می‌دهد.
  • موارد کاربرد: استفاده از کمپرسی ولوو اف ام به حوزه خاصی محدود نمی‌شود و از حمل و نقل منطقه‌ای تا مسافت‌های طولانی و هم چنین توزیع کالا و ساخت و ساز را پوشش می‌دهد. البته سری کامیون ولوو fmx با نام ولوو غول ساخت و ساز نیز شناخته می‌شود و به عنوان یکی از سرسخت‌ترین کامیون‌های موجود در بازار است که تکنولوژی‌های بسیاری را می‌توان در آن یافت. کامیون ولوو fmx در سه مدل Day cab، Sleeper Cab  و Globetrotter و با سه مدل موتور D11C، D13B و D13C طراحی و تولید می‌شود.
  • دسترسی: کمپرسی ولوو اف ام در قاره‌های آسیا، اروپا، آفریقا و همین طور مناطقی چون خاورمیانه و یا آمریکای لاتین محبوبیت بسیاری دارد و قابل دسترسی است.
  • ویژگی‌های کامیون ولوو fmx: کابین این سری کمپرسی ولوو اف ام به کابین مدرن و راحتی مجهز شده است. فضای قابل استفاده بیشتری برای راننده فراهم می‌کند و نمای واضحی را فراهم می‌نماید. امکانات کنترلی بسیاری را نیز در اختیار راننده قرار می‌دهد. هم چنین به کمک فرمان پویا، قابلیت کنترل کامل در سرعت‌های پایین و نیز کاهش فشار بر روی عضلات فراهم شده است. هم چنین در برابر لغزش و از تغییر ناخواسته مسیر جلوگیری می‌کند. امکان تنظیم فرمان و حتی کنترل از راه دور آن نیز فراهم شده است. در ضمن رابط منحصر به فرد با راننده به کمک صفحه نمایش ابزار، به صورت پویا طراحی شده است و آن را قادر به کنترل اطلاعات در زمان رانندگی، بارگیری و یا ناوبری می‌نماید.
image3 1

تجربه رانندگی با کمپرسی ولوو اف ام

در این نمونه، شرکت ولوو به کمک طراحی چندین مدل شاسی و سیستم تعلیق گوناگون برای کشنده‌ها و کامیون‌های باری سری FM، امکان کار با این خودروهای سنگین را در شرایط مختلف کاری پیچیده فراهم نموده است. این سیستم تعلیق بادی الکترونیکی به کار رفته در آن، با ثابت نگه داشتن ارتفاع خودرو در موقع رانندگی، فرمان پذیری و کنترل بهتری را ارائه می‌دهد. هم چنین می‌توان به کمک سیستم تنظیم ارتفاع دستی، ارتفاع خودرو را با توجه به بار آن تنظیم نمود. ضمناً تعبیه سیستم فرمان الکتروهیدرولیک، قابلیت مانور کمپرسی ولوو اف ام را افزایش داده است.

سیستم کنترل الکترونیکی ترمز (EBS) و نیز کنترل پایداری الکترونیکی، امکان تنظیم سرعت کامیون ولوو fmx را در شرایط سخت فراهم نموده است. لازم به ذکر است که وجود سیستم‌های هشدار عبور از خط و نیز کروز کنترل قابل تنظیم، به افزایش ایمنی کمک فراوانی می‌نماید. کیفیت ساخت بالا، سیستم تعلیق کارآمد، شاسی محکم و تعبیه موتورهای پرقدرت، شرایط و کیفیت رانندگی را به طرز قابل توجهی افزایش داده است. این نمونه می‌تواند رقیب بسیار خوبی برای سایر برندهای مطرح نظیر اسکانیا و مرسدس بنز در نظر گرفته شود.

image4 1

قیمت کمپرسی ولوو اف ام

با توجه به موارد استفاده از این سری خودروهای سنگین و نیز مشخصات فنی و کارکرد ولوو کمپرسی و هم چنین سری‌های کامیون ولوو fmx یا کمپرسی ولوو اف ام تفاوت قیمت‌هایی را شاهد هستیم. با توجه به افزایش قیمت وسایل نقلیه و تجهیزات آن در بازار داخلی ایران، قیمت‌ها به روز محاسبه و ارائه می‌گردد.

نتیجه گیری و جمع بندی

در این مقاله به بررسی سری محبوب کامیون ولوو fmx پرداختیم. از این رو نه تنها به بررسی نسل‌های گوناگون آن بلکه به ویژگی‌های قابل توجه سری‌های جدید ولوو کمپرسی نیز اشاره نمودیم و مزایای رانندگی با آن را در مسیرهای سخت و طولانی برشمردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *