۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ولوو کمپرسی nh – کامیون ولوو nh12

image1

مقدمه

یکی از رایج‌ترین روش‌های حمل و نقل بارهای سنگین و بزرگ در گذشته استفاده از قطارهای باربری بود، اما در این میان مشکلی وجود داشت که این قطارها تنها امکان حمل بار به مراکز برخی شهرها را داشتند و برای انتقال آن‌ها به سایر نقاط شهر نیاز به وسیله‌ای دیگر برای حمل و نقل بود. با گذشت زمان انسان نیاز به داشتن یک وسیله برای حمل این گونه از بارها در داخل شهرها را حس کرد و در سال ۱۸۹۶ وسیله‌ای شبیه به یک کامیون که البته با کامیون‌های امروز تفاوت‌های بسیاری داشت، توسط گاتیلیب دایملر ساخته شد که اگر به صنعت خودرو علاقه مند باشید قطعا تا به حال حداقل یکبار نام این شخص را شنیده‌اید.

این کامیون‌ها ظرفیت بار کم و سرعت پایینی داشتند ولی این تازه شروع راه بود و پیشرفت بشر و علم در گذر زمان بیش از پیش به ارتقا کامیون‌ها کمک کرد تا امروزه حضور وسایل نقلیه‌ای تحت نام کامیون را با امکانات بسیار پیشرفته و ظاهری جذاب در دنیا شاهد باشیم.

شرکت ولوو

شرکت ولوو که بیشتر با ساخت خودروهای سنگین در سطح دنیا معروف شده، اصالتی سوئدی دارد و محصولات این شرکت شامل انواع خودروهای سنگین مانند، اتوبوس، کامیون، تجهیزات ترابری، موتورهای دیزلی و در ابعادی دیگر تجهیزات دریایی و هوافضا را شامل می‌شود. البته که بخشی از تولیدات این شرکت تحت نام ولوو کارز، شامل خودروهای سواری نیز بود که امتیاز آن در ابتدا به شرکت آمریکایی فورد و سپس به شرکت چینی جیلی فروخته شد و در حال حاضر ولوو تمرکز خود را بر روی تخصص اصلی خود که از قدیم خودروهای سنگین بوده، گذاشته است.

ولوو کمپرسیNH12

در صنعت حمل و نقل سنگین، خودروهای بسیاری در حال تولید و استفاده هستند که هر یک مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند اما در این بین خودروهایی وجود دارند که در طور زمان نه تنها از کیفیت آن‌ها کاسته نشده، بلکه با حفظ کارایی اولیه خود تنها در حال در نوردیدن شهرها و کشورهای مختلف و افزایش بازار فروش خود بوده‌اند.

قطعا کامیون NH12 یکی از تولیدات ماندگار صنعت خودروسازی سنگین در دنیا است. در سال ۲۰۰۰ و در نمایشگاه آمستردام نسخه اروپایی کامیون ولوو NH12 برای اولین بار توسط شرکت ولوو به نمایش در آمد؛ خودرویی که با بهره گیری از دانش جدید و امکانات به روز خود خیلی سریع به انتخابی کاملا مناسب برای حمل و نقل در دنیا تبدیل شد.

image2

مشخصات ظاهری کامیون ولوو NH12

ظاهر جذاب این ولوو کامیون قطعا هر بیننده‌ای را مجذوب خود خواهد کرد. اگرچه طراحی این محصول به بیش از ۲۰ سال قبل بر می‌گردد اما طراحی زیبایی داشته و امکانات خوب لحاظ شده، کامیون ولوو NH12 را به یکی از پرفروش‌ترین کمپرسی‌های شرکت ولوو در سطح جهانی تبدیل کرده است.

در طراحی این کمپرسی از ۱۰ چرخ استفاده شده است که تحمل بار را بالا برده و از بروز مشکل برای این خودرو جلوگیری می‌کند. پلتفرم ولوو NH12 روی همان تکنولوژی بنا شده که کامیون‌های FH12 از آن استفاده می‌کردند. در واقع NH12 اغلب امکانات نظیر راحتی، ارگونومی داخل اتاق، ایمنی، مصرف سوخت و… را که در FH12 شاهد آن بودیم را ارائه می‌دهد. اما برای آن دسته از خریدارانی که به فضای داخلی اتاق بیشتر و همینطور ظاهری جذاب‌تر نیاز داشته باشند، قطعا NH12 یک انتخاب ایداه آل خواهد بود.

مشخصات فنی کامیون ولوو۱۲nh

موتور استفاده شده در کامیون ولوو۱۲nh با نام D12D420 ولوو نامگذاری شده است که از استاندارد آلایندگی Euro 2 بهره می‌برد. این موتور توانایی تولید قدرتی در حدود ۴۲۰ اسب بخار در دور ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ را در کنار حداکثر گشتاور ۲۰۰۰ نیوتون متر در دور ۱۰۵۰ تا ۱۴۵۰ دارد. موتور NH12 دارای ۶ سیلندر و حجم ۱۲.۱ است.

image3 1

سیستم انتقال قدرت یا گیربکس NH12

برای انتقال این حجم از قدرت موتور تولید شده، قطعا نیاز به یک جعبه دنده یا گیربکس قدرتمند نیز وجود دارد. از این رو شرکت ولوو گیربکسی با ۸ دنده جلو، ۲ دنده عقب و ۱ دنده کرال برای این کامیون قرار داده است.

نوع دیگری از گیربکس نیز به صورت انتخابی برای کامیون ولوو NH12 وجود دارد که در آن از ۱۲ دنده جلو، ۴ دنده عقب و دو دنده کرال استفاده شده است.

سیستم ترمز و تعلیق ولوو NH12

در سیستم تعلیق این کامیون در قسمت عقب از فنزهای شمشی به همراه کمک فنر و در قسمت جلو از فنرهای شمشی در کنار میل موج گیر استفاده شده است که در مجموع سیستم تعلیق مناسبی را برای این کمپرسی تشکیل داده‌اند. برای سیستم ترمز نیز شرکت ولوو در تمامی چرخ‌ها از ترمز کهای کاسه‌ای بزرگ که به سوپاپ وزنی مجهز هستند استفاده نموده است.

حجم روغن موتور ولوو NH12

حجم روغن موتور مورد استفاده در موتور این خودرو در حدود ۳۳ لیتر است. استفاده از روغن‌های سنتتیک با استاندارد LSP و گرانروی‌های ۵W-30 و ۱۰W-40 برای موتور ۴۲۰ اسب بخاری این کمپرسی مجاز است.

برخی تجهیزات کامیون ولوو NH12

شرکت ولوو برای این خودرو ۳ مدل اتاق را طراحی نموده که با توجه به نیاز و مورد استفاده آن متغییر بر این اساس که آیا راننده نیاز به خواب هنگام شب را خواهد داشت و یا این کامیون فقط قرار است در طول روز به کار گرفته شود، خواهد بود.

کامیون ولوو۱۲ با بهره گیری از امکاناتی چون کمک استارت، سیستم خودکار تنظیم سرعت حرکت، استفاده از استاندارد آلودگی صورت ۸۴db، فن ویسکوزیته، آبگیر سوخت، سیستم صوتی و… توانسته به انتخابی مناسب برای رانندگان خودروهای سنگین تبدیل شود.

جمع بندی و نتیجه گیری

به طور کلی همیشه یک راننده برای انتخاب یک کامیون مناسب جدای از مشخصات داخلی و فنی، به ظاهر آن نیز توجه ویژه‌ای خواهد داشت. از گذشته ظاهر این نوع از وسایل نقلیه به شدت مورد توجه مخاطبین بوده و ولوو با تولید و عرضه سری NH12 از کامیون‌های خود در سال ۲۰۰۰ به خوبی توانست این نیاز مشتریان را تامین نماید. از طرفی پلتفرم مورد استفاده در این خودرو بیشترین شباهت را به پلتفرم سری FH12 ولوو دارد که از نظر فنی نیز حرفی را برای گفتن باقی نمی‌گذارد.

قطعا شما نیز اگر به دنیای خودروهای سنگین و حمل و نقل علاقه داشته باشید با دیدن یک کامیون ولوو NH۱۲ در خیابان، مجذوب زیبایی‌های ظاهرا آن خواهد شد و بهتر است بدانید که این تنها بخش جذاب این کمپرسی نبوده و قلب تپنده قدرتمند آن در کنار سایر امکانات داخلی و تجهیزات آن نیز به همان میزان برای راننده خودرو جذابیت خواهند داشت؛ این خودرو از لحاظ فنی نیز توانسته است خود را در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا اثبات نماید.

2 دیدگاه

  1. ایرااان😭 پاسخ

    با سلام
    ادمین عزیز لطفاً در رابطه با اطلاعاتی که ارائه می‌کنید کمی بیشتر دقت به خرج دهید
    ممکنه یه کاربر تنها منبع اطلاعاتش همین پیج شما باشه.
    در مورد مشخصات ولوو NH420 نوشتید به صورت شش چرخ تولید و عرضه شده که کاملا اشتباهه فرمایش جنابعالی….
    تمام کامیون‌های سری NH 420 سه محور و ده چرخ تولید و روانه بازار شدن، جنابعالی از کدوم منبع این موضوع رو که شش چرخ هستن بدست اوردین؟
    لطفاً و خواهشاً اطلاعات درست ارائه کنید.
    در صورت عدم اطمینان از ادعاتون ،این خیلی بهتره که ارائه نشه که متعاقب اون چندین نفر هم به اشتباه کسب اطلاعات کنن،تا مطالب نادرست در اختیار کاربر قرار بگیره.

    1. اتوبان پاسخ

      سلام.
      حق با شماست. یکم این مطلب قدیمی بود و در اون زمان تیم نویسنده مطلب دچار اشتباه شدن. مطلب رو ویرایش کردم. مرسی که مارو از نظراتتون بهره مند میکنید و این دقت نظر رو دارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *