۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
قطعات ولوو

معرفی انواع قطعات یدکی ولوو

حضور خودروهای سنگین در کشورهای مختلف انجام کارهای سنگین و چالش‌ برانگیز را بسیار راحت و آسان کرده است و همچنین سرعت بالایی به انجام امور مختلف بخشیده است.

اکثر شما حتماً حداقل یک‌بار اسم ولوو را شنیده‌اید همچنین اگر با خودروهای سنگین کار می‌کنید یا در این زمینه خرید و فروش انجام می‌دهید قطعاً می‌دانید که ولوو جزء پرطرفدارترین و باکیفیت‌ترین خودروهای سنگین در جهان است. در واقع سازنده ولوو قطعات یدکی ولوو شرکتی سوئدی است. همچنین از جمله تولیدات این شرکت معروف تریلی، کشنده اف ام، کمپرسی ده چرخ ولوو، ولوو باری، ولوو سوسماری تک، کامیون و اتوبوس و … است.

حال در این مطلب ما قصد داریم به‌معرفی انواع قطعات یدکی ولوو به‌صورت دقیق و کامل بپردازیم، پس اگر شما نیز از علاقه‌مندان، خریداران و فروشندگان خودروهای سنگین ولوو هستید حتماً در ادامه با ما همراه باشید تا با قطعات یدکی ولوو به طور کامل آشنا شوید.

معرفی انواع قطعات یدکی ولوو

سوزن انژکتور:

قطعات یدکی ولوو، سوزن انژکتور

سوزن انژکتور یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطعات یدکی ولوو است. اما شاید دقیقاً ندانید که سوزن انژکتور چیست؟ و چه وظیفه در این ماشین سنگین به عهده دارد؟ وظیفه اصلی و مهم سوزن انژکتور در ولوو پخش سوخت در موتورهای دیزلی است، در واقع می‌توان گفت حجم سوختی که به موتور دیزل می‌رسد به‌مدت زمان باز بودن سوزن انژکتور در آن بستگی دارد. پس قطعاً تا اینجا متوجه شدید که سوزن انژکتور در ولوو چه وظیفه حساسی را به عهده دارد.

اگر بخواهیم میزان اهمیت سوزن انژکتور در میان قطعات یدکی ولوو را برای شما روشن‌تر کنیم باید بدانید که اهمیت آن به اندازه‌ای است که حتی زاویه پخش سوخت، پودر کردن سوخت از اهمیت بالایی برخوردار است. سوزن انژکتور به سه قسمت اصلی تقسیم می‌شود که شامل:

  • سیستم هوای ورودی: هوای ورودی به موتور پس از عبور از لوله‌های ورودی به محفظه کنترل حجم هوای ورودی وارد می‌شود، همچنین در این محفظه سنسوری قرار دارد که میزان باز و بسته شدن دریچه سیگنال را به بخش ECU ارسال می‌کند.
  • سیستم سوخت‌رسانی انژکتور: این سیستم توسط حجم سوختی که به سوزن انژکتور می‌رسد اندازه‌گیری و تنظیم می‌شود.
  • سیستم کنترل: این سیستم شامل ECU و تعدادی سنسور است و این سنسورها شامل: سنسور دریچه گاز، سنسور اکسیژن و سنسور دور موتور هستند.

کوپلینگ:

image3

کوپلینگ که نام لاتین آن coupling است از دیگر قطعات یدکی ولوو است که بسیار کاربردی و مهم به حساب می‌آید که وظیفه دارد قدرت، گشتاور و سرعت یک محور به شفت یا محور دیگر منتقل کند. در کوپلینگ به‌دلیل وجود دو محور قدرت چرخشی و گشتاور بین آن‌ها منتقل می‌شود. نکته‌ای که در رابطه با کوپلینگ‌ها لازم است بدانید اینست که گاهی اوقات کوپلینگ‌ها مشکلات متعددی برای برقرار ارتباط بین دو محور دارند که برای رفع این مشکلات انواع مختلفی از کوپلینگ‌ها طراحی و ساخته شده است.

بعضی از رایج‌ترین این مشکلات شامل:

  • انحراف محوری: این انحراف در جهت محور به دلیل تغییرات دمایی محور و در نتیجه انقباض و انبساط طولی آن به وجود می‌آید. البته اکثر کوپلینگ‌ها توانایی تحمل و خنثی‌سازی این مشکل را دارند.
  • انحراف شعاعی: این انحراف به این معناست که محورها در یک امتداد نباشند یا در عین کار با توجه به شرایط کار، محورها در جهت شعاع نسبت به یکدیگر فاصله بگیرند. تعدادی انگشت‌شماری از کوپلینگ‌ها می‌توانند بر این مشکل غلبه کنند.
  • انحراف زاویه‌ای: اگر محور کوپلینگ‌ها نسبت به یکدیگر دارای زاویه باشد به اصطلاح می‌گوییم کوپلینگ انحراف زاویه‌ای دارد. در صورتی که انحراف زاویه‌ای زیادتر باشد اتلاف انرژی بین دو کوپلینگ افزایش پیدا می‌کند.

هر چه انحراف زاویه‌ای بیشتر باشد اتلاف انرژی انتقالی بین دو کوپلینگ افزایش خواهد یافت.

بعضی از رایج‌ترین انواع کوپلینگ‌ها شامل:

  • کوپلینگ‌های صلب
  • کوپلینگ‌های انعطاف پذیر
  • کوپلینگ فلنچی
  • کوپلینگ پوسته‌ای یا غلافی
  • کوپلینگ موف
  • کوپلینگ مخروطی
  • کوپلینگ دندانه‌ای
  • کوپلینگ زنجیری

سنسور:

در خودروهای سنگین سنسورهای بسیار زیادی به کار رفته است. به طورکلی سنسورها از جایگاه ویژه‌ای بین قطعات یدکی ولوو برخوردار هستند، چون وظایف مهمی را به عهده دارند. مثلاً اصلی‌ترین وظیفه آن‌ها اطلاع دادن به راننده درباره صحت عملکرد قطعات یدکی ولوو و سیستم‌های آن و همچنین ارسال اطلاعات به بخش‌های مختلف خودرو است. به دلیل نقش اصلی و مهمی که بین قطعات یدکی ولوو دارد به همان نسبت نیز خرابی هر سنسور در خودروی سنگین شما می‌تواند خسارت و هزینه زیادی برای شما به بار بیاورد. در ادامه بخشی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین سنسورهای موجود در ولوو را شرح می‌دهیم که شامل:

image4

  • سنسور فشار: سنسور فشار یا به اصطلاح ترانسمیتر فشار از مهم‌ترین قطعات یدکی ولوو است که برای اندازه‌گیری فشار به کار می‌رود. در واقع این سنسور پارامتر مکانیکی فشار را به سیگنال خروجی الکتریکی تبدیل می‌کند.

یکی از اصلی‌ترین نیازها در صنعت خودروسازی انتخاب سنسور فشار متناسب است. چون اشتباه و خرابی سنسور می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری برای شما به بار بیاورد، پس حتماً در خرید و انتخاب سنسور فشار مناسب دقت لازم را به خرج دهید.

image5

  • سنسور فشار روغن: یکی از مهم‌ترین تجهیزات حفاظتی در بین قطعات یدکی ولوو سنسور فشار روغن یا به اصطلاح موتور دیزل ژنراتور است. کار اصلی این سنسور خواندن میزان فشار روغن و حفاظت از خرابی موتور ولوو است.

همانطور که می‌دانید روغن نقش مهم و اساسی در موتور ماشین بازی می‌کند، پس داشتن یک سنسور روغن باکیفیت به وجود و فشار روغن مناسب در موتور کمک زیادی می‌کند.

image6

  • سنسور سرعت: سنسور سرعت وظیفه اندازه‌گیری سرعت لاستیک‌های خودروی در حال حرکت را در میان قطعات یدکی ولوو به عهده دارد. این سنسور روی مسیر خروجی گیربکس به دیفرانسیل نصب شده است. سنسور سرعت موجود در گیربکس خودرو به‌طورکلی سرعت چرخشی حلقه‌های دو سر میل لنگ را محاسبه می‌کند و همچنین سنسورهای موجود در دیفرانسیل با استفاده از حلقه‌های متصل به چرخ‌دنده نیز همان کارهای مشابه را انجام می‌دهد.

برای اطلاع از وضعیت سنسور لازم است سرعت گیربکس ولوو را چک کنید، در ولوو شما می‌توانید با اطلاعات کسب شده از سنسور سرعت به‌راحتی ارتفاع کمک فنرها هنگام رانندگی را تعیین و مشخص کنید.

  • سنسور دور موتور: سنسور دور موتور که با نام سنسور موقعیت میل لنگ نیز شناخته می‌شود یک قطعه الکترونیکی در بین قطعات یدکی ولوو است. وظیفه اصلی آن اینست که به‌طور همزمان دور موتور خودرو و محل میل لنگ را به ECU گزارش دهد. در واقع جالب است بدانید که براساس اطلاعات این سنسور است که ECU زمان پخش سوخت و جرقه‌زنی در هر سیلندر را می‌تواند تشخیص دهد و مشخص کند.

جایگاه سنسور دور موتور اصولاً سمت فلایویل است، همچنین شما از طریق دو دندانه‌ ویژه‌ای که روی آن قرار دارد می‌توانید از شمار دور موتور و موقعیت میل لنگ باخبر شوید. سنسور دور موتور قطعه مصرفی نیست و اغلب اوقات خرابی که به وجود می‌آید خرابی سنسور دور موتور نیست. اما در صورت بروز خرابی می‌توانید مشکلات زیادی را به وجود بیاورد که تشخیص آن نیز دشوار خواهد بود.

  • سنسور فشار سوخت: سنسور فشار سوخت در بین قطعات یدکی ولوو در واقع به قطعه‌ای گفته می‌شود که توسط آن سوخت لازم برای حرکت خودرو به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود تا در نهایت خودروی شما به حرکت درآید. اگر بخواهیم سیستم سوخت‌رسانی موجود در خودرو را تشبیه کنیم باید بگوییم که عملکردی مشابه سیستم گردش خون در بدن دارد.

این حسگر به کامپیوتر موتور وصل است و هنگامی که نشتی توسط سنسور شناسایی می‌شود یا حتی اگر سنسور دچار خطایی گردد چراغ موتور روشن می‌شود و شما می‌توانید بلافاصله ایراد را بخوانید و بعد متوجه نشتی در سیستم خواهید شد.

برد:

یکی‌دیگر از قطعات کاربردی و اصلی در بین قطعات یدکی ولوو برد آن است که تمام دستورالعمل‌ها برای هر خودرو از برد در قسمت‌های مختلف گرفته می‌شود. این قطعه برای قسمت‌های مختلفی موجود است که شامل:

برد

  • برد ترمز: تمام دستورالعمل‌های ترمز و گرفتن آن توسط برد ترمز داده می‌شود و بدون حضور این برد، ترمز به درستی کار نمی‌کند و انجام این عملیات در قطعات یدکی ولوو با چالش و مشکل روبرو خواهد شد.

برد ترمز

  • برد چراغ جلو: از قطعات اصلی ولوو است که هدایت برق به روشنایی را به عهده دارد. در واقع دستورالعمل‌های روشن شدن چراغ‌های جلوی خودرو توسط برد آن صادر خواهد شد.

برد ریموت

  • برد ریموت: از اجزای اصلی در بین قطعات یدکی ولوو هستند، در واقع ریموتی که به کلید ماشین شما آویزان می‌شود برای باز و بسته کردن درب ماشین است. برای افزایش برد ریموت‌ها و استفاده درست از آن‌ها یک قطعه کوچک به سیستم‌ اعلام خطر داخل خودرو وصل می‌شود تا بتوانید از راه دور کنترل‌های لازم را توسط آن انجام دهید.

چراغ:

در سیستم روشنایی خودروهای سنگین از چراغ‌های گوناگونی استفاده می‌شود که هر کدام از انواع این چراغ‌ها برای کاربرد خاصی در خودرو نصب می‌شود و شکل ظاهری چراغ‌های روشنایی متنوع‌اند. بعضی از انواع چراغ‌های موجود در بین قطعات یدکی ولوو شامل موارد زیر است:

  • چراغ راهنما: چراغ‌های راهنما در جلو و عقب و در واقع در کنار چراغ‌های جلو و عقب قرار گرفته‌اند. شما به‌وسیله چراغ‌های راهنما می‌توانید مسیر حرکت خود را مشخص کنید و به راننده‌های خودروهای دیگر نیز علامت دهید تا حواسشان باشد و تداخلی پیش نیاید.
  • چراغ مه‌شکن: چراغ‌های مه‌شکن زیر چراغ‌های جلو قرار دارند. این چراغ اصولاً به سمت پایین طراحی و تنظیم می‌شود تا بتواند در شرایط آب و هوایی مه‌آلود نیز مورد استفاده قرار گیرند.
  • چراغ جلو: هر خودرو دو مدل چراغ دارد که شامل نور بالا و پایین است. چراغ‌ها باعث می‌شوند راننده مسیر را بهتر و واضح‌تر ببینند همچنین به ماشین‌های مقابل نشان می‌دهد که خودروی دیگری در مقابل آن‌ها در حال حرکت است.

چراغ جلو نور پایین، نور ملایمی ایجاد می‌کنند تا محیط اطراف و جلوی ماشین به خوبی روشن و دیده شود. همچنین این چراغ چشم راننده‌های خودروهای مقابل را اذیت نمی‌کند و مناسب است. اما نوع دیگر چراغ‌های جلو، چراغ جلو نور بالا است که این نور به صورت متمرکز توزیع می‌شود. اما نکته منفی که در رابطه با آن وجود دارد اینست که نور بالا می‌تواند آزاردهنده باشد و باعث بهم ریختن تمرکز راننده‌های خودروهای دیگر شود.

کمپرسور:

کمپرسور یک پمپ است که وظیفه انتقال گاز سرد را در کولر و در بین قطعات یدکی ولوو شما به عهده دارد. این قطعه از طریق تسمه به میل لنگ موتور خودرو متصل می‌شود. یک‌سری نکات پر اهمیت مانند تناسب اندازه کمپرسور و وزن آن با خودرو کولر آن باید به‌خوبی بررسی شود.

  • کمپرسور باد: یکی از اجزای فرعی هر خودرو لاستیک آن است که مراقبت از آن ضروری است. از مواردی که به مراقبت از لاستیک‌های خودرو کمک می‌کند کمپرسورهای باد هستند که انواع کوچک آن کمپرسور فندکی نامی‌ده می‌شود. به‌وسیله آن می‌توانید هوا را در داخل سیلندر فشرده‌سازی کنید. همچنین کمپرسور باد فشار هوای خروجی را به کمک یک صفحه در بین قطعات یدکی ولوو نمایش خواهد داد.
  • کمپرسور ترمز: یک قسمت اصلی است و در واقع وقتی که ترمز گرفته می‌شود باید کمپرسور ترمز عمل کند تا ترمز به درستی گرفته شود. کمپرسورهای ترمز به ترمزهای بادی در بین ماشین‌های سنگین معروف هستند و در انواع آن‌ها به کار می‌روند. در ترمزهای بادی تا هنگامی عمل ترمزگیری امکان‌پذیر است که درون تانک باد، فشار هوا به اندازه کافی باشد تا ترمزها به خوبی عمل کنند.

کفشک:

کفشک ترمز یک قطعه فلزی خمیده در بین قطعات یدکی ولوو است که در یک طرف آن ماده اصطکاک وجود دارد. در واقع زمانی که راننده پای خود را روی پدال ترمز فشار می‌دهد در سیستم ترمز یک سیلندر کفشک ترمز را به سمت بیرون و در مقابل درام طبل فشرده می‌سازد.

میل لنگ: میل لنگ قطعه‌ای در موتور است که حرکت خطی پیستون را تبدیل به حرکت دورانی می‌کند. این قطعه معمولاً به وسیله یاتاقان روی سیلندر سوار می‌شود.

رینگ موتور: برای جلوگیری از خروج سوخت و هوای فشرده در زمان تراکم و گاز، در زمان احتراق بین سیلندر و پیستون از رینگ موتور به‌عنوان عامل آب‌بندی کننده استفاده می‌کند.

بوش فارسونگاه: این قطعه به عنوان عایق ارتجاعی شناخته می‌شود که مرز بین اجزای موتور را تشکیل می‌دهد و کار آن انتقال انرژی از یک قطعه به قطعه دیگر است. با انتقال انرژی باعث کاهش ارتعاشات در قطعات می‌گردد. همچنین همه بوش‌ها در بدنه سیلندر یک پارچه هستند.

فشنگی: فشنگی آب خودرو از قطعات اصلی خودروهای سنگین است، البته این نام توسط تعمیرکاران به این قطعه اطلاق داده شده است و در واقع همان سنسور دمای آب است. کار اصلی آن نظارت بر دمای مایع خنک‌کننده موتور خودرو است.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی انواع قطعات یدکی ولوو  پرداختیم تا شما با جزئیات مربوط به قطعات یدکی ولوو به‌طور دقیق‌تر آشنا شوید. در نهایت باید به شما یادآور شویم که سعی کنید حتماً قطعات یدکی باکیفیت بالا و مرغوبی خریداری کنید تا خودروی سنگین شما عملکرد بهتری داشته باشد و خرابی قطعات در آن دیرتر اتفاق بیافتد. تا در نهایت شما تجربه بهتر و لذت بخش‌تری را از رانندگی با ولووی خود داشته باشید. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید و کاربردی واقع شده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید.

امتیاز بدهید
۵/۵

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید


Instagram


Telegram


Linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *