۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنائی با کامیون دیما MR-285 محصول جدید مایان دیزل

کامیون دیما 19 تن

کامیون دیما ۱۹ تن محصول جدید مایان دیزل

در طبقه بندی کامیون‌های ساخت داخل، بعد از خداحافظی بزرگان بازار از کشورمان، چند سالی بازار متعلق به بنزهای قدیمی ایران خودرو و محصولات آمیکو بود. در ماه‌های اخیر اما کامیون‌های دیما، کاماز و پیلسان معرفی و به بازار عرضه شده‌اند. کامیون دیما MR-285

شرکت مایان از شرکت‌های تابعه‌ی گروه صنعتی ماموت محسوب می‌شود و از سال ۱۳۹۹ اقدام به تولید کشنده‌ دیما HT-490 یا همان جک گالوپ کا ۷ (JAC Gallop K7) نمود. در سال بعد نیز کامیون و سپس کامیونت دیما را عرضه کرد.

در این مقاله به کامیون دیما MR-285 یا همان جک گالوپ آ ۵ (JAC Gallop A5) که همچون کشنده دیما از طراحی متفاوت و جذابی نسبت به سایر رقبا برخوردار است، پرداخته‌ایم.

طراحی بدنه و نمای ظاهری دیما MR-285

IMG 20230121 112601 254 1 1024x1024 1
نمای جلوی کامیون دیما ۱۹ تن

طراحی بیرونی کامیون دیما ۱۹ تن نسبت به سایر رقبا متفاوت و تقریبا به روز می باشد. اندکی از ردپای مرسدس بنز آکتروس هم همچنان که در کشنده دیما چراغ‌های جلو با زوایای شکسته که در هماهنگی با طرح جلوپنجره هست، جلب نظر می کند. نوار چراغ روز (DRL مخفف Daytime Running Lamp-light) هم تقریبا نیمی از محیط چراغ را گرفته است. اما مه شکن ساده و دایره‌ای ارتباطی با زبان طراحی این کامیون ندارد.

دید شیشه ی جلو مناسب بوده و آفتابگیر کوچکی در بالای شیشه نصب شده است.

در مجموع نمای بیرونی کامیون دیما ۱۹ تن نسبت به واگن هود ایران خودرو دیزل و کامیون آمیکو بسیار ظاهر بروز و بهتری دارد.

طراحی داخل کابین و نمای داخلی کامیون دیما

داشبرد کامیون دیما
نمای داخلی کامیون دیما ۱۹ تن مایان

نمای داخلی این کامیون هم به مانند طراحی بیرونی آن، به نسبت بروز و متفاوت است. تجمع کلیدها در پنل میانی داشبرد و در دسترس راننده قرار گرفته است. شیفتر گیربکس در محل مناسب در نزدیکی راننده قرار گرفته که در مسافت‌های طولانی بر خلاف واگن هود، راننده را خسته نخواهد کرد.

هرچند استفاده گسترده از پلاستیک خشک چندان حسی از کیفیت را در بیننده القا نمی‌کند و احتمالا در سرما و گرمای جاده‌های پر دست انداز کشور، بزودی به صدا هم بیفتد.

پیشرانه و تجهیزات فنی دیما MR285

موتور این کامیون ساخت کامینز (در کشور چین) با کد ISD285-50 می‌باشد. این موتور ۶ سیلندر و دارای حجم ۷ لیتری می‌باشد که قدرتی برابر با ۲۸۵ اسب بخار تولید می‌کند. گشتاور ۱۰۰۶ نیوتن متری این موتور نیز در محدوده‌ی دور موتور ۱۲۰۰ الی ۱۸۰۰ دور بر دقیقه به دست می‌آید. استاندارد آلایندگی آنهم Euro V+EEV می‌باشد.

گیربکس این کامیونهم ساخت برند فست (FAST) می‌باشد. این گیربکس دارای ۸ دنده جلو و ۲ دنده عقب تعویض دستی و اصطلاحا اوردار (اور درایو) می‌باشد.

مخزن سوخت کامیون دیما با ظرفیت ۴۰۰ لیتر و از جنس آلومینیوم می‌باشد. مخزن ادبلو هم دارای ظرفیت ۳۵ لیتر می باشد.

بروی کاغذ ترکیب این گیربکس مجهز به اور درایو و موتور ۲۸۵ اسب بخاری مجموعه‌ی خوبی را ایجاد خواهد کرد. باید دید در درازمدت چگونه جواب خواهد داد…؟!

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی کامیون دیما

از تجهیزات ایمنی این کامیون می توان به مواردی همچون ترمز جلو و عقب کاسه ای WABCO دومدار پنوماتیکی (بادی)، سیستم ضد قفل ترمز (ABS)، سیستم ضد لغزش (ASR/TC)، سیستم کنترل پایداری (ESC) و ترمز اگزوز اشاره کرد.

از تجهیزات و امکانات رفاهی این کامیون می‌توان به کروز کنترل، تهویه مطبوع دستی، تخت و محل استراحت راننده، بخاری درجا، دی لایت، بوق داخل و برون شهری، پخش کننده ی MP3 بدون مانیتور، تعلیق بادی صندلی راننده، قفل مرکزی، شیشه بالابر برقی و… اشاره کرد.

قیمت کامیون دیما

قیمت کامیون دیما در حال حاضر و زمان نوشتن این مقاله در بازار آزاد حدود ۳.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ الی ۳.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان می باشد و با توجه به عدم وجود رقیب قدرتمند و بروز و سابقه ی خوب مایان در فروش کشنده‌ی پر فروش دیما، فروش نسبتا خوبی را بهره‌مند است.

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

2 پینگ

  1. پینگ بک: بررسی کامیون 19‌تن امپاور BD300 محصول بهمن‌دیزل | اتوبان تراک

  2. پینگ بک: بررسی کامیون امپاور 19‌تن BD300 محصول بهمن‌دیزل | اتوبان تراک

3 دیدگاه

  1. رضا پاسخ

    جالبه برام اینقدر ثمین خودرو ضعیف عمل می‌کنه که من جایی ندیدم تو لیست مقایسه هیچ اسمی از کامیونت دایون بیاد در صورتی که ماشینی که مونتاژ میکنن بنظرم بد نیست اما هیچ اسمی ازش جایی برده نمیشه

    1. اتوبان (نویسنده) پاسخ

      هنوز خیلی تو بازار عمق پیدا نکرده محصولشون آقا رضا. یکی دو تا نمایشگاه شرکت کردن بیشتر. کامیونت هاش بینهایت شبیه شاکمان Y9 هست و در واقع یکی هست با اندکی تفاوت طراحی. موتور و گیربکس و میشه گفت داشبرد هم عینا همون هست. حتما در موردش یه مقاله مینویسیم.

  2. میر شجاع پاسخ

    سلام موتور کامنز چین دارای کیفیتی بسیار پایین از نظر ماتریال قطعات است سریع بوش سوراخ می کند و سیستم کاماند ریل سوخت نیز مدام دارای اشکال و ای سی یو مربوط به موتور نیز از نوع قلابی بوده که مدام سوخته و هزینه بالایی دارد به هر حال چین جنسی را روانه ایران می کند که مدام با فروش قطعات یدکی آنهم به قیمت بالا جیب ما را خالی کند نمونه اش اتوبوسهای آکیا پیشرو بود که چقدر زیان به مردم و حمل و نقل وارد کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *