۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی ۰ تا ۱۰۰ کشنده دوو پریما محصول کاسپین‌ خودرو

ماکسیموس پریما دوو

برند دوو (Daewoo) برای ایرانی‌ها بیشتر یادآور خاطراتی شیرین از چند خودروی سواری دوست‌داشتنی همچون دوو اسپرو، دوو ریسر، دوو سی‌یلو و دوو ماتیز هست. در سالهای بعد بازار ایران با محصولات لوازم خانگی دوو آشنا شدند. اما کمتر صحبتی از کامیون و کشنده دوو پریما (ماکسیموس) در بازار ایران بوده است.

نکته‌ای که باید توجه داشت این است که شرکت دوو سالها پیش به علت بدهکاری‌های سنگین اعلام ورشکستگی و انحلال کرده. در واقع میتوان گفت از این برند فقط یک نام نیک باقی مانده‌است. شاخه‌ی خودروهای سواری تولیدی این شرکت تحت عنوان جی‌ام کره (جنرال موتورز) در سال ۲۰۰۱ تملک شده است و اقدام به عرضه‌ی محصولات جنرال موتورز در کره‌ی جنوبی و شرق آسیا میکند. گروه صنعتی انتخاب ایران هم شاخه‌ی لوازم خانگی این شرکت را به تملک خود درآورده است (دوو الکترونیکس).

خودروساز معظم هندی (تاتا‌موتورز) نیز شاخه‌ی خودروی سنگین این کمپانی را از سال ۲۰۰۴ میلادی به تملک خود درآورد. این شرکت تحت عنوان تاتادوو فعال است. محصولات این کمپانی در کره‌ی جنوبی با عنوان دوو و در سایر بازارها مثل هند، پاکستان و شمال آفریقا با عنوان تاتا بفروش میرسند. در ایران اما کاسپین خودرو با توجه به نام نیک باقی مانده از محصولات سنوات گذشته‌ی دوو، تصمیم گرفت محصولات این شرکت را بعنوان دوو وارد بازار ایران کند.

در این مطلب با معرفی و بررسی کشنده ۴۴ تن دوو (Daewoo Prima) یا ماکسیموس همراه مجله خودروی اتوبان باشید.

طراحی بدنه و نمای ظاهری کشنده دوو پریما

نمای بیرونی کشنده دوو مکسیموس ماکسیموس

در مورد طراحی بیرونی ماشین سنگین دوو پریما (ماکسیموس) میتوان به بیان سه نکته‌ی کلی پرداخت. ساده، اندکی قدیمی اما کاملا هماهنگ! شاید در طراحی بیرونی این کشنده تک‌محور دوو نقاط اغراق شده و برجسته ای وجود نداشته باشد، اما هماهنگی خوبی بین زیبایی و سادگی آن رعایت شده. بیننده در نگاه اول معمولا ایرادی به آن نمیتواند وارد کند بجز قدیمی بودن طرح کلی اتاق.

طرح کلی اتاق در برخی نقاط مثل چراغها، طرح کلی جلوپنجره اندکی شبیه کشنده‌ی سی اند سی Y120 محصول آریادیزل به نظر میرسد و ردپایی از کابین سری G اسکانیا در در نمای کناری مشخص هست. طراحی آینه بغلها مستطیل شکل و یک تکه هست و همین مورد باعث سادگی بیشتر طرح شده است.

نکته‌ی قابل توجه دیگر اینکه طراحی برف‌پاکنها مشابه محصولات اتوبوس میباشد و درهنگام کار هر دو برف پاکن بروی هم و در وسط شیشه قرار میگریند. (در خلاف جهت هم حرکت میکنند).

طراحی داخل کابین و نمای داخلی Daewoo Prima

نمای داخلی کشنده دوو پریما

در مورد طراحی داخلی کشنده‌ی دوو میتوان گفت بسیار ساده و تا اندازه‌ای قدیمیست. این طراح حرف چندانی حتی در برابر چینی‌های مونتاژ داخل که این روزها پرآپشن‌تر از قبل هم ارائه میشوند، ندارد. اما به لحاظ استفاده از متریال مرغوب در ساخت تریم داخلی و صندلی‌ها، شاید وضعیت اندکی از رقبای چینی بهتر باشد. جایگذاری ادوات داخلی و قوس وسط داشبرد، اندکی ذهن بیننده را به سمت کابین داف XF سوق میدهد…

طراحی داخلی دوو پریما اما به لحاظ رعایت مسائل ارگونومیک و در دسترس قرار داشتن کلیدها، در وضعیت خوبی به سر میبرد. در این رابطه میتوان گفت تقریبا همه چیز همانجاست که باید باشد! طراحی غربیلک فرمان ساده‌ست و کلیدهای مولتی‌مدیا بروی آن قرار گرفته‌است. صفحه آمپرها هم ترکیبی زیبا و ساده از سبک صفحه دیجیتال بزرگ عمودی و ۴ گیج آنالوگ هست. مشابه آنچیز در نسلهای گذشته‌ی کشنده‌های اسکانیا سراغ داشتیم. اما نکته‌ی منفی در این میان قرار نداشتن کلیدهای تنظیم کروز بروی غربیلک هست و این وظیفه به عهده‌ی اهرمی سمت چپ فرمان گذاشته شده است.

شیفتر تعویض دنده در این خودرو طراحی جذابی دارد و به شکلی شبیه جوی‌استیک در کنار پای راننده قرار گرفته‌است.

در این کشنده شاهد کف صاف در اتاق هم نیستیم. چون تاج موتور ارتفاع بالایی دارد و امکان طراحی اتاق به صورت مسطح برای طراحان نبوده است. این کشنده از این نظر شبیه محصولات شاکمان، فوتون و سی اند سی میباشد.

داشبرد کشنده دوو پریما

پیشرانه و تجهیزات فنی Daewoo Prima

برای این کشنده از سوی تولیدکننده‌ی اصلی، سه موتور به شرح ذیل درنظر گرفته شده است:

نمونه‌ای که کاسپین‌خودرو برای بازار ایران درنظر گرفته دارای موتور ۶ سیلندر ۱۱ لیتری ساخت شرکت دوسان با ۴۴۰ اسب‌بخار قدرت میباشد. حداکثرگشتاور تولیدی این موتور ۲۱۰۸ نیوتن‌متر میباشد که در ۲۱۰۰ دوربر دقیقه به دست می‌آید. این موتور تابحال بروی کامیون یا کشنده‌ای داخل ایران مورد استفاده قرار نگرفته‌است و از این نظر منحصر به فرد میباشد.

این انحصار البته در زمینه‌ی گیربکس دوو پریما اصلا وجود ندارد. چون از گیربکس نام آشنای ZF ترکسون ۲+۱۲ اتوماتیک در این محصول استفاده شده‌است. یعنی همان گیربکسی که در محصولاتی مثل دیما، پیلسان، دانگ فنگ، فوتون H5 و… بکار رفته است.

ظرفیت مخزن سوخت گازوئیل این کشنده مجموع ۸۰۰ لیتر میباشد شامل دو باک ۴۰۰ لیتری که در هر سمت کامیون نصب شده است. مخزن ادبلو دوو پریما نیز حدود ۴۷ لیتر حجم دارد. استاندارد آلایندگی این ماشین‌سنگین هم معادل یورو ۵ + EEV می‌باشد.

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی Daewoo Prima

از تجهیزات ایمنی دوو پریما (دوو ماکسیموس) میتوان به موارد مقابل اشاره‌کرد: ترمز دومداره‌ی بادی مستقل، ۴ چرخ دیسک، ترمز ABS+EBD، سیستم کنترل پایداری ESC، ترمز هوشمند اضطراری AEBS، ترمز موتور، ریتاردر گیربکسی (اینتاردر طبق اعلام کاتالوگ کاسپین‌خودرو و نه نمونه‌های هندی)، رادار خط خوان LDWS و…

تعلیق این خودرو مثل سایر رقبا در این رنج قیمتی بازار هست. محور جلو مبتنی بر فنر تخت پارابولیک و کمک فنر میباشد. در محور عقب اما شاهد استفاده از ۴ بالُن به همراه قابلیت تنظیم ارتفاع هستیم. تعلیق خود کابین نیز مبتنی بر ۴ بالُن بوده هرچند به لحاظ ارتفاع نه چندان بالا، راحتی زیادی هم ایجاد نخواهد کرد.

کروز کنترل، تهویه مطبوع غیر اتوماتیک، یخچال، کولر/بخاری درجا، تخت خوابها مجهز به گرمکن، صندلی پنوماتیک راننده، سنسور نور، سانروف برقی، شیشه و آینه‌های برقی، تنظیم ارتفاع برقی چراغهای جلو …از سایر تجهیزات قابل ذکر این کشنده میباشد. در نمونه‌هایی از این محصول شاهد استفاده از صفحه نمایش لمسی (مولتی‌مدیا) بودیم که فعلا در کاتالوگ کاسپین‌خودرو هم دیده میشود.

لازم به ذکر است که دوو پریما مجهز به سیستم حمل کالای خطرناک (استاندارد ADR) نیز میباشد.

قیمت کشنده دوو پریما

این روزها ماشین‌سنگین دوو پریما با برچسب ساخت کره و مید این سئول بودن، در بازار به قیمتهای گزاف بالای ۶ میلیارد تومان آگهی میشود. آیا اینکه این خودرو با این لیست آپشن و قدرت موتور نه چندان قابل توجه به این قیمت می‌ارزد و یا مبلغی گزاف برای همچین کشنده‌ای هست که از دووی سئول، فقط اسمش را یدک میکشد، سوالیست که بازار در آینده به آن پاسخ خواهد داد…

قبلا عرضه‌ی ناموفق کشنده‌های هیوندای و کاماز (برندهای غیر چینی) و با قیمتهای خارج از عرف، یک شکست کامل را برای شرکت عرضه‌کننده‌شان رقم زد. باید دید اینبار چه بر سر این تازه‌وارد کره‌ای-هندی ساخت کشورمان خواهد آمد…

نظر خودتان را با اتوبان‌تراک در میان بگذارید.

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: آشنایی با کشنده کشنده شاکمان Y3 | اتوبان

8 دیدگاه

  1. موسی رضوانی پاسخ

    باسلام
    بااین رنج قیمت درخودروهای چینی بااین امکانات امپاورباقیمت حدودا ۵تا۵/۱۰۰هست چراباید ۶ت هزینه شود چرا قیمتها رقابتی نیست فقط مصرف‌کنندگان را مثل گوشت قربانی نگاه میکنید

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      سلام.
      سیستم قیمت گذاری شون شبیه کاماز در ایران هست. به قدری قیمتش بالا بود که میشد با اون پول رنو تی یا داف در حد صفر اروپایی خرید!!! کیفیت ساخت خیلی معمولی. کف کابین بالا. حتی گیربکس اتوماتیک هم نداشت!!!
      از نظر من خیلی بعیده به موفقیتی برسه با این قیمت تو این بازار.

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      سلام. والا آگهی هاش به قیمت بالای ۶ میلیارد تو دیوار و شیپور هست. ولی به شخصه خودم تا بحال ندیدم کسی بخره با این قیمتها. :))

  2. سعید پاسخ

    بااین قیمت کسی زیر بار این کشنده که هنوز معلومم نیست جواب بده بره فقط درصورتی که شرایط استثنایی بزارن براش مثلا با پیش پرداخت ۱۵۰۰ اقساط ۱۲۰ماهه تحویل فوری.. .من خودم بااین شرایط میخرم جهنم وضرر

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      سلام. بسیار عالی گفتی شما. تو این بازار اشباع فقط به این شکل میشه یه برند گمنام رو فروخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *