۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
اصطلاحات خودرو سنگین اسکانیا

آموزش رایج‌ترین اصطلاحات خودرو سنگین

اصطلاحات رایج خودرو سنگین، اطلاعاتی هست که بین افراد این جامعه و سایر علاقمندان مرسوم هست. شما با داشتن اطلاعات در این باره، میتوانید به دانش مناسبی دست پیدا کنید. در این مقاله سعی میکنیم در مورد هر کدام از اصطلاحات خودرویی مرسوم و یا علمی توضیح دهیم. از شما تقاضا میکنیم در قسمت نظرات با ما همراه باشید تا این مطلب به مرور، با کمک شما مخاطبین گرامی اتوبان تکمیل گردد.

اصطلاحات موتور خودرو سنگین:

حجم موتور چیست؟

به حجم مجموع محفظه‌ های سیلندر در موتور که مخصوص اختلاط سوخت (گازوئیل/بنزین) با هوا و در نتیجه تولید نیرو (قدرت) و دوران موتور هست، حجم موتور میگویند. هرچقدر حجم این محفظه (سیلندر) بزرگتر باشند، توان تولیدی موتور نیز افزایش خواهد یافت. البته این مورد درباره ی خودروهایی با تکنولوژی موتور یکسان صادق است. چون طی سالهای اخیر به دلایل زیست محیطی حجم موتورها دائما در حال کاهش بوده و توان خروجی یا افزایش یافته یا در بدترین شرایط یکسان مانده است.

قدرت موتور چیست؟

قدرت موتور، اصطلاحی هست که از آن برای نشان توان پیشرانه استفاده میشود. این عدد معمولا بر حسب اسب بخار (Horsepower) و یا کیلووات (Kilowatt) بیان میشود. هر کیلووات تقریبا برابر با ۱.۳۴ اسب بخار هست. اکثر شرکتهای ماشین سنگین سازی، سری مدلهای خودروهای تولیدی شان را با استفاده از اسب بخار مشخص میکنند. از جمله کشنده ولوو FH500، کشنده اسکانیا S500، کامیون امپاور BD300، کامیونت دیما LR154 که همه ی این اعداد، نشان دهنده ی اسب بخار حدودی موتورهای آنهاست. قدرت موتور در خودروهای بنزینی عموما بالاتر از ماشینهای سنگین هست و در دور موتورهای بالا به دست می آید. فصل اختلاف بین موتورهای دوربالای بنزینی و موتورهای دور پایین دیزل نیز از همینجا نشات میگیرد.

گشتاور موتور چیست؟

این اصطلاح گشتاور (Torque) به زبان ساده در خودرو، به معنای نیروییست که باعث چرخش چرخ متصل به دیفرانسیل و ایجاد حرکت در آن میشود. هرچه میزان گشتاور تولیدی موتور یک خودرو بالاتر باشد، سهولت حرکت خودرو در سربالایی ها بیشتر خواهد بود. معمولا گشتاور بر حسب نیوتن متر (Newton-meter) یا پونت بر فوت (Pound-force foot) هست. به دست آمدن گشتاور در دور پایین ایده آل برای خودروی دیزلی مثل کامیون یا کشنده ست. در واقع میتوان گفت در مورد ماشینهای سنگین، گشتاور پیشرانه بیش از قدرت موتور اهمیت دارد. بد نیست بدانید در دنده های سنگین، گیربکس گشتاور تحویلی از موتور را افزایش میدهد که منجر به شروع حرکت تا اندازه ای کند اما بسیار پر قدرت کامیونها میشود.

فرق توربوشارژر و سوپر شارژر چیست؟

در ابتدا باید بدانید هردوی این سیستم ها مبتنی بر وارد کردن میزان زیادی هوای فشرده به داخل موتور و در نتیجه افزایش قدرت و توان موتور فعالیت میکنند. اما یک فرق بنیادین بین این دو وجود دارد. در توربوشارژر ها چرخش اولیه توسط گازهای خروجی از اگزوز به دست می آید، بنابراین رسیدن به دور موتور خاص برای فعال شدن موثر توربوشارژر و فرستادن هوای فشرده به داخل موتور، مورد نیاز است. سوپرشارژرها اما بصورت کاملا مکانیکی و توسط یک تسمه به اغلت میل لنگ موتور وصل هستند و به صورت دائمی در مدار قرار دارند و نیاز به رسیدن به دور موتور خاصی برای تحت بوست قرار گرفتن نمیباشد.

اصطلاحات گیربکس خودرو سنگین:

در این قسمت به بررسی اصطلاحات مرتبط با گیربکس خودروهای سنگین پرداخته ایم. در ادامه با مجله خودرو اتوبان همراه باشید…

دنده کرال چیست؟

دنده کرال (Crawl به معنی خَزِش) یک دنده مخصوص با ضرایب سنگین یا بسیار سنگین (Ultra Crawl)است به کامیون این امکان را میدهد که به صورت کنترل شده و با قدرت مناسب در جاده های نامناسب شیبدار یا قسمتهای خارج جاده ای حرکت کند.

اصطلاحات ترمز کامیون:

ترمز ضد قفل ABS چیست؟

ترمز ضد قفل ABS که این روزها در تعداد زیادی از وسایل نقلیه موجود هست، یک سیستم ایمنی برای ترمز خودروهاست که از قفل شدن چرخها و لیز خوردن خودرو مخصوصا در مسیرهای لغزنده جلوگیری میکند. در این روش توسط ماژول ABS خودرو، وضعیت چرخش یا قفل شدن هر چرخ سنجیده میشود و بهترین وضعیت برای هر چرخ از طر قطع و وصل شدن بسیار سریع نیروی ترمز آن، در نظر گرفته میشود.

ترمز EBD چیست؟

سیستم EBD یا تقسیم کننده ی الکترونیکی نیروی ترمز (مخفف Electronic Brake force Distribution) منجر به تقسیم نیروی ترمز نسبت به وزن اعمالی به هر چرخ میشود. این کار باعث کنترل راحت تر و هرچه بیشتر راننده بر وسیله نقلیه میشود. لازمه ی داشتن سیستم ترمز EBD، سیستم ترمز ABS هست. در واقع EBD مکمل ABS خواهد بود.

ترمز اضطراری هوشمند AEBS ماشین سنگین چیست؟

ترمز اضطراری هوشمند به صورت اتوماتیک از تصادف خودرو با هر نوع مانعی در مقابل آن جلوگیری می‌کند. این سیستم مبتنی بر سنسور نصب شده در پایین سپر جلو و نیز دوربینها عمل میکند. در ابتدا این سیستم به هشدار صوتی و تصویری (نور پشت شیشه) و در برخی مدلها ویبره ی غربیلک فرمان میکند. سپس در صورت عدم توجه راننده به هشدارهای صوتی و تصویری، اقدام به ترمزگیری در چند مرحله میکند تا از برخورد و ایجاد خسارت جلوگیری شود.

ترمز کمکی کامیون چیست؟

هر گونه سیستمی بجز سیستم ترمز اصلی کامیون یا ماشین سنگین که منجر به کاهش سرعت آن شود را ترمز کمکی میگویند. از جمله ی آنها میتوان به ترمز موتور (خفه کن موتور)، ترمز اگزوز (خفه کن اگزوز)، ریتاردر هیدرولیکی گیربکس (یا همان اینتارد در گیربکسهای برند ZF) و… اشاره کرد.

ترمز موتور کامیون چیست؟

ترمز موتور (Engine brake) یکی از انواع ترمزهای کمکی هست. به دلیل ابداع اولیه ی آن توسط شرکت Jacobs Vehicle Systems به آن گاهی Jake Brake هم اطلاق میشود. فرآیند عمل ترمز موتور به این صورت است که با توجه به شرایط جاده و خواست راننده توسط یک کلید بروی داشبرد، کمپرس ایجاد شده داخل موتور را توسط سوپاپهای خروجی (اگزوز) رها میکند. بعلت فرآیند اجرای ترمز موتور، به هنگام استفاده از آن صدای بلندی از وسیله ی نقلیه به گوش میرسد. همین امر باعث شده در برخی نقاط شهری یا نقاط زیست محیطی استفاده از ترمز موتور توسط اداره ی راه یا شهرداری آن ناحیه ممنوع باشد.

ترمز اگزوز کامیون چیست؟

اصطلاحات ترمز اگزوز

ترمز اگزوز (Exhaust brake) که در ایران بیشتر و به اشتباه به نام ریتاردر میشناسند، نیروی موتور را دفع میکند. به این صورت که از طریق یک سوپاپ پولکی شکل جلوی خروجی دود موتور را میگیرد و با ایجاد فشار در واقع موتور را خفه میکند و در نتیجه سرعت میل لنگ گرفته میشود. این مورد باعث کاهش قابل توجه سرعت وسیله نقلیه میشود. هرچند محدودیت استفاده از ترمز اگزوز نیز وجود دارد و به صورت مداوم نمیتوان از آن استفاده کرد.

آیا ریتاردر و اینتاردر باهم تفاوت دارند؟!

هم بله و هم خیر! ریتاردرها نوعی ترمز کمکی محسوب میشوند و انواع مختلفی دارند. در ایران اما توصیفات متفاوت و اشتباهی از ریتاردر وجود دارد. ریتاردر یا خفه کن اگزوز، ریتاردر موتور و ریتاردر گیربکس (اینتاردر!) از جمله ی آنها هستند. اینتاردر اما نام تجاری ریتاردر هیدرولیکی گیربکس برند ZF است. پس در واقع ریتاردر و اینتاردر باهم تفاوتی ندارند. اینتاردر (مخفف Integrated Retarder) می باشد. ریتاردر هیدرولیکی گیربکس مرسوم دیگر از برند فویت آلمان(Voith) می باشد که رقیب ZF محسوب میشود.

اصطلاحات تجهیزات و آپشنهای کامیون:

اصطلاحات رایج خودرو سنگین کشنده داف XF

رادار خط خوان LDWS کامیون چیست؟

رادار خط خوان یا رادار حرکت بین خطوطLDWS (مخفف Lane Departure Warning System) سیستمی است که دائم مسیر را توسط دوربین نصب شده پشت شیشه بررسی میکند و به راننده در حفظ وسیله بین خطوط و خارج نشدن از مسیر اصلی، هشدار صوتی، تصویری یا حتی لرزشی (غربیلک فرمان یا صندلی راننده) میدهد. در نمونه های پیشرفته تر، علاوه بر هشدار به راننده، امکان اصلاح مسیر را دارد. البته در کشورمان به دلیل تکمیل نبودن خط کشی های جاده، این آپشن چندان کارایی ندارد و خیلی از رانندگان آنرا غیرفعال میکنند.

کروز کنترل تطبیقی ACC خودرو سنگین چیست؟

در این سیستم، سرعت خودرو به وسیله ی کامپیوتر خودرو تحت هر شرایطی کنترل میشود. کامپیوتر خودرو به صورت پیوسته مقابل خودرو را کنترل کرده و با استفاده از رادار خودرو و سیستم GPS، سرعت را با توجه به شرایط جاده (مثل پیچ، شیب و…) و موانع مقابل، به صورت هوشمند کنترل میکند.

تعلیق بالُن چیست؟

سیستم تعلیق کامیونها میتواند مبتنی بر فنر معمولی (تخت یا پارابولیک) + کمک فنر باشد یا بر مبنای بالشتکهای هوای فشرده و قابل تنظیم. این نوع تعلیق راحتی و نرمی بسیار خوبی را برای راننده و سرنشینان پدید می آورد. از دیگر قابلتهای تعلیق بالن میتوان به قابلیت تنظیم ارتفاع متنوع در محور عقب (محور دیفرانسیل) و یا در صورت وجود در محور جلو اشاره کرد. تعلیق بالن محور عقب در اکثر کشنده های چینی تولید داخل کشور در حال حاضر وجود دارد ولی در محور جلو بیشتر در بین کشنده های اصطلاحا فول آپشن اروپائی مثل ولوو FH، رنو T و… دیده میشود.

از معایب آن میتوان به هزینه ی نگهداری بیشتر و حساسیت به جاده های پر دست انداز کشورمان اشاره کرد.

تهویه مطبوع اتوماتیک چیست؟

برخلاف تهویه ی دستی که هر بار راننده یا سرنشین میبایست نسبت به روشن خاموش کردن A/C و تنظیمات دیگر آن اقدام کند، در تهویه مطبوع اتوماتیک فقط کافیست دمای آسایش کابین توسط سرنشینان تعیین گردد تا خود ماژول تهویه به صورت اتوماتیک به تنظیم دما در شرایط مختلف آب و هوایی اقدام کند. این آپشن از حواسپرتی راننده جلوگیری کرده و ایمنی جاده ها را بهبود میبخشد.

بخاری درجا خودرو سنگین چیست؟

بخاری درجا وسیله ای است که بدون نیاز به به برق یا روشن بودن خودرو، فضای داخل وسیله را در فصل سرد، گرم و مطبوع میکند. روند کار به این صورت هست که سوخت از مخزن گازوئیل وارد دستگاه بخاری شده. یک شمع آنرا محترق میکند. یک فن دمای ایجاد شده را به داخل اتاق میدمد. خروجی دود ناشی از سوختن گازوئیل را نیز به بیرون اتاق هدایت میکند.

کولر درجا خودرو سنگین چیست؟

در تابستانهای گرم، استفاده از کولر اصلی وسیله نقلیه نیاز به روشن ماندن موتور خودروی سنگین و ایجاد استهلاک، مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست دارد. کولر درجا کامیون، برق موردنیاز خود را از باتری های ۲۴ ولتی خودرو تامین میکند و میتواند بین ۴ تا ۶ دما کابین را در حد آسایش سرنشینان تنظیم کند.

سپهتن چیست؟

سپهتن مخفف سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان می باشد. این دستگاه دیجیتال معمولا در بالای اتاق کامیون قرار گرفته و به صورت مستمر اطلاعات گواهینامه، راننده، سرعت خودرو، میزان زمان پیمایش مسیر را به مرکز پلیس راهور مخابره میکند. طبق قانون هر راننده در ۲۴ ساعت، فقط ۹ ساعت مجاز به رانندگی میباشد و هر ۴ ساعت میبایست حداقل ۱۰ دقیقه استراحت کند.

اصطلاحات خودرو سنگین مرسوم در ایران:

فارغ از اصطلاحات جهانی، یکسری اصطلاحات داخلی و در واقع ایرانی نیز وجود دارد. این عبارات یا بهتر است بگوییم تکیه کلام ها، بعد از سالها بین رانندگان مرسوم شده که شاید در نگاه اول توضیح دهنده ی آنچیز که واقعا مینمایند، نباشند. با بررسی برخی از آنها همراه مجله خودرو اتوبان باشید…

فرق بین ولوو دو خط و سه خط چیست؟

این یک اصطلاح بین رانندگان ایرانی هست و به ارتفاع سقف کشنده های ولوو از کف اتاق اطلاق میشود. ولوو سقف کوتاه به دو خط و ولوو سقف بلند به سه خط معروف هست. در دنیا به ولوو سقف کوتاه Globetrotter و به ولوو سقف بلند Globetrotter XL اطلاق میشود.

کامیون تک و جفت چیست؟

راننده ها در ایران عموما به کامیونهای تک دیفرانسیل با آرایش محور ۴×۲ تک و به کامیونهای جفت دیفرانسیل با آرایش محوری ۶×۴ جفت میگویند. استفاده از عباراتی مثل کامیون شش چرخ و ده چرخ نیز مرسوم است.

قفل کن و جفت کن دیفرانسیل چیست؟

در برخی خودروهای سنگین، دکمه هایی به روی داشبرد قرار گرفته اند به نام قفل کن دیفرانسیل (دف لاک یا Locking Differential) و نیز جفت کن دیفرانسیل. قفل کن دیفرانسیل شامل حال تمام کامیونها اعم از تک یا جفت میگردد. اما جفت کن دیفرانسیل همانطور که از اسمش هم پیداست، مختص کامیونهای جفت ۶×۴ هست.

زمانی که محور دیفرانسیل خودرو وارد قسمتی لغزنده از مسیر میشود (مثل مسیر برفی یا گل آلود) معمولا یک چرخ دچار واماندگی و اصطلاحات بُکسُوات (به روسی Buksovat به معنای هرزگردی یا لغزش) میشود. نحوه ی طراحی دیفرانسیل معمولا به این شکل هست که در حالت نرمال، بیشترین گشتاور را به چرخی میفرستد که کمترین اصطکاک را با جاده دارد. بنابراین لحظه به لحظه به عمق فرو رفتن آن چرخ اضافه خواهد شد. دف لاک یا قفل کن دیفرانسیل اینجا به کار می آید که با قفل کردن دیفرانسیل، گشتاور را به چرخ سمت مقابل محور و به صورت مساوی میفرستد و این مورد باعث میشود که خورد از وضعیت بکسوات در آید.

آقای جمشید ایرجی، مربی آموزش رانندگان شرکت ویرا دیزل و از مخاطبان مجله خودرو اتوبان نیز متن زیر را برایمان ارسال کردند که برای توضیح بهتر مطلب با کمترین تغییری منتشر کرده ایم: «در قسمت تقسیم نیرو در خودروهای دو دیفرانسیل (مثل آرایش ۶×۴ یا همان کامیون یا کشنده جفت)، هنگامی که خودرو در حالت عادی و نرمال در حرکت است، در هر لحظه از حرکت، نیروی وارده از گاردان بطور کاملا برابر و مساوی (۵۰=۵۰) بین دو محور محرک عقب تقسیم میشود و مجددا در هر چرخ نیز بطور مساوی اعمال میگردد. به صورتیکه هر چرخ ۲۵ درصد نیروی گشتاور را دارد.
فقط زمانیکه یکی از محورها با مانعی روبرو و یا در حالت لغزندگی قرارگیرد (مثل حالت یخ زدگی یا قرارگیری آب روی آسفالت)، نیرو توسط عملکرد هرزه گردهای محورها (که در پوسته بین دیفرانسیال جلو و انتهای گاردان قرار دارد) به محور دیگر منتقل میگردد و به این محور فشار مضاعفی وارد می شود. به همین دلیل است که در سربالاییها و یا جاده های ناهموار و لغزنده کلید جفت کن دیفرانسیال را فعال میکنیم تا هرزه گرد بین محورها غیر فعال شده و هر محور ۵۰ درصد نیرو و گشتاور خود را حفظ کرده تا هر دو محور محرک بتوانند با استفاده از حداکثر توانشان عمل کنند تا به یک محور فشار اضافی اعمال نشود و به کمک هم بتوانند تُناژ بار بیشتری را که برای یک کامیون دو دیفرانسیل را در شرایط خاص، بدون مشکل حمل نمایند

قفل کن جفت کن دیفرانسیل
نمای دیفرانسیل ۶×۴ به همراه جفت کن

اما جفت کن دیفرانسیل در کامیونهای سه محور ۶×۴ (جفت دیفرانسیل) دیده میشود. در این گونه ماشینها محور وسط به صورت دائم به گاردان متصل است. دیفرانسیل محور سوم در برخی موارد از نیروی وارد به دیفرانسیل محور دوم تغذیه شده و اصطلاحا محور گردنده میشود. در این موقع با افزایش سطح انتقال نیرو به زمین، کامیون مخصوصا در زمان حمل بارهای سنگین، حرکت مناسب تری در شروع حرکت و دنده های سنگین خواهد داشت.

هفتی هشتی خودرو سنگین چیست؟

در ایران راننده ها عموما به مندل متصل کننده و مهارکننده ی دیفرانسیل به شاسی هفتی هشتی میگویند. دلیل استفاده از این لفظ، شکل این قطعه میباشد که V شکل بوده. این قطعه تنشهای وارد به دیفرانسیل و کُرپی ها را کاهش داده و عمر قطعات متصل به آنرا افزایش میدهد. هرچند در خودروی خاصی مثل اسکانیا به دلیل تفاوت در اتصالات و تعلیق دیفرانسیل، به کل همچین قطعه ای موجود نیست.

قطر شاسی ۶ میل و ۸ میل؟!

قطر شاسی ماشینهای سنگین، گزینه ی مهمی در توانایی های حرکتی و حمل بار و مصرف سوخت این قبیل محصولات هست. اکثر کشنده ها قطر شاسی بین ۶ تا ۸ میلیمتر دارند. برخی از مدلهای کشنده های ولوو دارای قطر شاسی ۶ میلیمتر هستند. کشنده هایی مثل اسکانیا و پیلسان دارای شاسی ۸ میلیمتر هستند. برخی دیگر از کشنده ها یا کامیون کمپرسی اکثرا جفت دیفرنسیل، دارای شاسی دوبل (شاسی تو دلی) هستند که استحکام بیشتری را در کاربری های سنگین برای وسیله نقلیه به عمل می آورد. در بین رانندگان اصطلاح دیگری هم در مورد شاسی های ساخت هلند و ساخت برزیل اسکانیا مرسوم هست که در عمل محصولات هلندی را با کیفیت تر و مستحکم تر میدانند.

ولوو توپی طلا چیست؟!

به قسمتی از محور که چرخ بروی آن بسته میشود، توپی یا توپ چرخ میگویند. این قطعه درواقع چرخ را به شاسی متصل میکند. در بازار ایران خاص مدل ولوو N10 اصطلاحی به نام توپ طلا وجود دارد. به علت جنس مرغوب و استحکام این مدل توپی چرخ، محبوبیت بالایی بین رانندگان دارد. بر خلاف تصور عامه، خبری از عنصر طلا در این بین نیست. این لقب فقط مربوط به رنگ کلی آن قطعه هست.

لفظ مشابه دیگر، کامیونت ایسوزو میل لنگ طلا یا میل لنگ طلایی هست. ناگفته پیداست بازهم از فلز گرانبهای طلا در این میان نیست و فقط میل لنگ های فابریک و با کیفیت ایسوزو به رنگ طلایی هستند. به علت کیفیت ساخت و وزن مناسب، از محبوبیت خوبی بین رانندگان برخوردارند. ضمن ینکه میل لنگ طلایی بودن نشانه ای از نگهداشت مناسب پیشرانه ی این کامیونت توسط راننده های قبلی هست. این مورد در هنگام خرید و فروش مزیت و امتیاز محسوب میشود.

ریش کشنده چیست؟

ریش میل ریش

ریش (چرخ پنجم یا Fifth Wheel) قطعه ای U شکل که در میانه ی شاسی کشنده قرار گرفته است. تریلر از طریق قطعه به نام میل ریش (King Pin) که در زیر تریلر قرار گرفته است، به ریش کشنده متصل میشود. کشنده ها تحت دو عنوان ریش بلند و ریش کوتاه در تقسیم بندی میشود که مرتبط با ارتفاع ریش از روی شاسی میباشد. اکثر کشنده های اروپایی ریش کوتاه هستند و اکثر کشنده های چینی تولید داخل، ریش بلند. برای اتصال راحت تر به تریلرهای ایران، اکثر کشنده ها ریش کوتاه را با تعویض قطعه یا اضافه کردن یک پایه، تبدیل به ریش بلند میکنند.

فیلتر خشک کن کشنده چیست؟

امروزه کلیه ی خودروهای سنگین دارای سیستم ترمز مبتنی بر هوای فشرده و تانک باد هستند. وجود رطوبت داخل تانکها و مدار ترمز میتواند به ادوات این سیستم صدمه بزند یا باعث پوسیدگی قطعات فلزی گردد. فیلتر خشک کن یا همان رطوبت گیر، با به حداقل رساندن رطوبت هوا از این پیش آمد جلوگیری میکند و نوعی حفاظت دائمی برای سیستم ترمز خودروهای سنگین به وجود می آورد.

قیچی کردن کشنده چیست؟

وقتی که راننده ی کشنده به دلیلی مثل لیز خوردن در یک جاده ی لغزنده کنترل خودرو را از دست میدهد، ممکن است حسب مورد قسمت تریلر با چرخش شدید همراه شود و بر خلاف محور طولی کشنده قرار بگیرد. در این حالت میگویند کشنده اصطلاحا قیچی کرده است. این اتفاق بسته به شدت این حادثه میتواند باعث عدم فرمانگیری کشنده، به حاشیه جاده رانده شدن آن، تصادف شدید یا حتی برخورد شدید تریلر به پشت کابین کشنده شود. خرید ماشینهای قیچی کرده میتواند با ریسکهای زیادی همراه باشد و اصطلاحا این قبیل کشنده ها بد فروش محسوب میشوند.

شاسی کشی کامیون یعنی چه؟

وقتی که یک کامیون به قدری آسیب ببیند که شاسی قدرتمند آن نیز دچار دفرمگی و جمع شدن شود، قبل از شروع فرآیند صافکاری و رنگ، نیاز به شاسی کشی داریم. در این روش شاسی خودرو توسط تعمیرکار با تجربه به جای سابق خود برمیگردد و سپس سایر فرآیندهای بازسازی انجام میشود. ناگفته پیداست ماشینی که یکبار شاسی کشی شده، دیگر آن قدرت سابق در حمل بار و مواجه شدن با تشنجات جاده را ندارد و از نظر فروش نیز «بدفروش» تلقی میگردد.

خرید کامیون موتور تعویض؟

در برخی آگهی ها ممکن هست عبارت موتور نو یا موتور تعویض را دیده باشید. این به این معناست که به هر دلیلی موتور کامیون یا کشنده توسط تعمیرکار تعویض شده است. توجه داشته باشید تغییرات موتوری باید به تایید پلیس و اداره تعویض پلاک رسیده باشد تا خودرو برای نقل و انتقال مشکلی نداشته باشد. اینکه کیفیت انجام این کار به چه شکل بوده و آیا خودرو ارزش خرید بعد از این تغییرات را دارد یا خیر، بستگی به نظر کارشناس فنی و بدنه دارد. اینجا اگر تمایل داشته باشید، سرویس کارشناسی فنی و بدنه اتوبان هم میتواند به کمک شما بیاید.

کشنده مدل ۲۰۱۹ ترخیص ۲۰۲۲ یعنی چه؟

یعنی کامیون وارداتی مدل ۲۰۱۹ بوده و حدود ۲ سال به هر دلیلی در پارکینگ گمرک خوابیده است و ترخیص نشده. چنین ماشینهای معمولا بیشتر از مدلهای مشابه کارکرده قیمت میخورند. خرید همچین کامیونی به لحاظ کارکرد کم ممکن هست اتفاق بدی نباشد. ولی بعلت قرارگیری طولانی مدت زیر باد، باران و آفتاب مداوم ممکن هست برخی قطعات فلزی یا پلاستیکی دچار پوسیدگی یا حتی دفرمگی شده باشند. یادتان نرود هیچ ماشینی را بدون کارشناسی فنی و بدنه نخرید. ضمن اینکه میتوانید خرید کشنده یا کامیون مد نظر خودتان را به اتوبان بسپارید تا با خیال راحت همسفر جاده ها و منبع درآمد خود را انتخاب کنید.


مطلب مفید بود؟ جایی اشتباه کردیم؟ مطلبی ناقص بود؟ موارد دیگری مد نظرتان هست؟ برایمان در کامنتها بنویسید.

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: با قدرتمندترین کامیون‌های دنیا آشنا شوید! | اتوبان

19 دیدگاه

  1. امین مقداری پاسخ

    سلام خدا قوت
    واقعاً عالی و کامل بود
    در مورد کارشناسی و پیش بینی قیمت کامیون لطفاً مطلب بنویسید فکر میکنم مثل بنده کسانی هستن که منتظر پایین اومدن قیمت ها هستن تا خرید کنند
    با تشکر

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      سلام آقای مقداری عزیز. واقعیتش تو این بازار با این همه متغییر پیش بینی کردن و نسخه پیچیدن کار سختی هست. نسبت به قیمتهای سه ماه قبل، واقعا الان قیمتها بهتر شده. ولی نسبت به قیمتهای سال پیش این موقع خب هنوز بازهم بالاست. ولی همین که شرکتها روی آوردن به ثبت نام و پرداخت چند مرحله ای حتی طرحهای لیزینگی محدود، نشون میده بازار رفته به سمت کاهش تقاضا و افزایش عرضه. تعداد زیادی کامیون کشنده وارداتی هم در مرزها دپو شدند و منتظر ورود به بازار هستند. ورود اونها هم میتونه بازار رو بیش از پیش تعدیل کنه و رو قیمتها موثر باشه.

      من به شخصه فکر میکنم اگر قصد خرید و کار دارید، الان شرایط بدی نیست. چون قیمتها نسبت به گذشته کاهش مناسبی داشته و از آینده هم کسی خبر نداره. برای کسی که به دید سرمایه و اصطلاحا دلالی ماشین میخره شاید الان موقعیت خوبی نباشه. ولی کسی که میخواد کار کنه و درآمد ایجاد کنه با ماشینش، به نظر میرسه موقعیت بدی برای خرید نیست. این وضعیت احتمالا پاییز هم ادامه خواهد داشت.

      ما تو اتوبان ثانیه شماری میکنیم قیمتها به حداقل یکسال پیش برگرده. واردات اینقدر زیاد بشه و نرخ ارز تعدیل بشه و ثبات داشته باشه که بازار سر و سامان بگیره.

  2. حمیدرضا زارع پاسخ

    سلام به عزیزترینم بی زحمت با سجاد زارع هم تماس بگیرین یه کارشناس فوق العاده اسکانیاست
    ۰۹۳۶۰۰۳۳۶۷۴
    اینم شمارشه
    ممنونم از مطالب ارزشمندتون

  3. جمشید ایرجی پاسخ

    با سلام و احترام، جسارتا در قسمت تقسیم نیرو در خودروهای دو دیفرانسیال، هنگامی که خودرو در حالت عادی و نرمال در حرکت است، در هر لحظه از حرکت، نیروی وارده از گاردان بطور کاملا برابر و مساوی (۵۰=۵۰) بین دو محور محرک عقب تقسیم میشود و مجددا در هر چرخ نیز بطور مساوی اعمال میگرد به صورتیکه هر چرخ ۲۵ درصد نیروی گشتاوری دارد.
    فقط زمانیکه یکی از محورها با مانعی روبرو و یا در حالت لغزندگی قرار بگیرد، نیرو توسط عملکرد هرزه گردهای محورها (که در پوسته بین دیفرانسیال جلو و انتهای گاردان قرار دارد) به محور دیگر منتقل میگردد و به این محور فشار مضاعفی وارد می شود، و به همین دلیل است که در سربالاییها و یا جاده های ناهموار و لغزنده کلید جفت کن دیفرانسیال را فعال میکنیم تا هرزه گرد بین محورها غیر فعال شده و هر محور ۵۰ در صد نیرو و گشتاور خود را حفظ کرده تا هر دو محور محرک بتوانند با استفاده از حداکثر توانشان عمل کنند تا به یک محور فشار اضافی اعمال نشود و به کمک هم بتوانند تناز بار بیشتری را که برای یک کامیون دو دیفرانسیال در نظر گرفته شده را در شرایط متفاوت بدون مشکل حمل نمایند.

    با تشکر از اطلاعات مفید شما
    جمشید ایرجی
    مربی آموزش رانندگان شرکت ویرا دیزل
    ۱۴۰۲/۱۰/۲۷

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      سلام به استاد جمشید ایرجی گرامی.
      مرسی از اینکه به سایت اتوبان سر زدید و زمان اختصاص دادید برای بالا بردن سطح فنی این مقاله. حتما از این مطلب تو مقاله استفاده میکنیم.

      مشتاق دیدار شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *