۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کشنده پیتربیلت سوپرتراک ۲

کشنده پیتربیلت

با کشنده پیتربیلت سوپرتراک ۲ بیشتر آشنا شوید. شرکت آمریکایی پیتربیلت (Peterbilt Motors) در سال ۱۹۳۹ میلادی با هدف طراحی و تولید و عرضه انواع کامیون و کشنده تاسیس شد. دفتر مرکزی پیتربیلت در تکزاس آمریکا قرار گرفته است. پیتربیلت از سال ۱۹۵۸ به عنوان زیر مجموعه ای از کمپانی معظم پکار (Paccar) قرار گرفت. از دیگر زیرمجموعه های پکار میتوان به کنورث (Kenworth)، داف (DAF) و لیلاند تراکس (Leyland Trucks) اشاره کرد. پکار بعد از دایملر و ولوو، بزرگترین تولید کننده خودروهای سنگین در دنیا محسوب می شود؛ کشنده پیتربیلت سوپرتراک ۲

ساخته‌های کارخانه پیتربیلت همواره در طول تاریخ نمادی از کیفیت، قدرت، استحکام و ماندگاری هستند. پیتربیلت در بازار کامیون‌های دماغ‌دار آمریکای شما از محبوبیت و فروش بسیار زیادی از همان سال‌های اولیه‌ی تولید تا به اکنون بهره‌مند است. اتاق کامیون‌های پیتربیلت عموما بسیار جادار، لوکس و راحت طراحی شده‌اند که مختص حمل بار در مسافت‌های طولانی جاده‌های آمریکا و کانادا می‌باشد. محصولات پیتربیلت در حال حاضر در کشورهای مکزیک و کانادا نیز علاوه بر آمریکا تولید می‌شوند. در این مقاله به معرفی کشنده پیتربیلت سوپرتراک می‌پردازیم.

نمای بیرونی کشنده پیتربیلت سوپرتراک ۲

کشنده پیتربیلت سوپرتراک 2
کشنده ی مفهومی پیتربیلت در نمایشگاه

پیتربیلت چند هفته پیش برای اولین بار کشنده مفهومی و هیبریدی خود تحت عنوان SuperTruck II در نمایشگاه مدیریت انجمن‌های حمل و نقل آمریکا (MCE 2022) رونمایی کرد. کشنده پیتربیلت سوپرتراک حاصل تجربه ی مشترک پیتربیلت و کامینز (Cummins) و با حمایت مالی وزارت انرژی آمریکا (United States Department of Energy) می باشد. این کشنده با طراحی متفاوت و مشخصات فنی قابل توجه، نظرات بسیاری را به خود جلب کرده است.

این کامیون دارای طراحی با رویکرد انقلابی و بهبودهای فراوانی در زمینه‌ی ایمنی، آئرودینامیک و کاهش وزن در اثر استفاده ی گسترده از آلومینیوم و فیبرکربن در ساخت شاسی و کابین و به تبع آن کاهش مصرف سوخت می باشد.

نمای بیرونی کشنده پیتربیلت سوپرتراک ۲ دارای طراحی فوق العاده ای از نظر مقاومت در مقابل باد می‌باشد. طراحی سپر، جلوپنجره در کنار درب موتور کشیده‌ی آن کاملا جلب نظر می‌کند. طراحی شیشه‌ی جلو به صورت یکپارچه و محدب می‌باشد که دید بسیار خوبی را برای راننده فراهم می‌کند. نماد سنتی و همیشگی پرنده شکل آن در قسمت بالایی درب موتور و درست بروی لوگوی قرمز رنگ کمپانی خودنمایی می‌کند.

دو بازو در بالای کابین که پایه‌ی نگهدارنده‌ی دوربین‌های دید جانبی هستند، جلب نظر می‌کند. کاورهای جانبی کاملا بروی لاستیک‌های عقب را پوشش داده است که هم به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند هم باعث زیبایی دو چندان کشنده پیتربیلت سوپرتراک ۲ شده است.

مشخصات فنی کشنده پیتربیلت سوپرتراک ۲

کشنده پیتربیلت سوپرتراک ۲ دارای موتور هیبریدی (برقی/دیزلی) ۱۵ لیتری کامینز (Cummins) می‌باشد. این موتور دارای یک سیستم بازیابی انرژی از گرمای خروجی موتور به منظور افزایش راندمان موتور و کاهش مصرف سوخت نیز می‌باشد.

کشنده پیتربیلت سوپرتراک دارای دو محور عقب هوشمند می‌باشد به این صورت که پیکربندی آن به دو شکل ۶×۴ یا ۶×۲ توسط کامپیوتر ماشین و در سرعت‌های مختلف عوض می‌شود. در شروع حرکت به شکل ۶×۴ و بعد از سرعت گرفتن کشنده، به صورت ۶×۲ خواهد بود. در عین حال ارتفاع کشنده در سرعت‌های بالا و اتوبان‌ها برای افزایش پایداری و کاهش مصرف سوخت بیشتر به زمین نزدیک می‌گردد.

نوآوری در تایرها و تریلر

لاستیک‌های استفاده شده در سوپرتراک پیتربیلت، از برند بریجستون (Bridgestone) هست که با توجه به تکنولوژی ساخت بالا، کمترین مقاومت غلتشی را ایجاد می‌کند که منجر به کاهش مصرف سوخت به شکلی چشم‌گیر در کشنده پیتربیلت سوپرتراک ۲ شده است. مقاومت غلتشی تایر عبارت است از مقدار انرژی که خودرو برای حفظ سرعت یا افزایش آن را نیاز دارد.

کشنده پیتربیلت سوپرتراک ۲ دارای تریلر مخصوص خود تحت برند گریت دین (Great Dane Trailers) می باشد. گریت دین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع تریلر کامیون های تجاری در دنیاست که در سال ۱۹۰۰ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در ایلینویز آمریکا قرار گرفته است. سقف این تریلر به کلی پوشیده از سلولهای خورشیدی می باشد و استفاده از پنلهای فیبرکربن، منجر به کاهش وزن آن به میزان قابل توجهی شده است.

تریلر سلول خورشیدی
صفحه های خورشیدی بر روی تریلرهای جدید

نمای داخلی کشنده پیتربیلت سوپرتراک ۲

داشبورد پیتربیلت
نمای داخلی پیتربیلت سوپرتراک ۲

نمای داخلی کشنده پیتربیلت سوپرتراک ۲، بیشتر از آنچه که از بیرون مشخص هست، بروز و انقلابی می باشد. چشمگیرترین حرکت طراحان در نمای داخلی، قرارگیری صندلی و غربیلک فرمان راننده در وسط کابین هست. صندلی فوق العاده راحت این کشنده قابلیت گردش آسان به هر دو طرف را نیز دارد. دید راننده در کابین یکپارچه یا اصطلاحا پانوراما بوده.

در هر سمت داشبورد یک صفحه نمایش بزرگ ۱۵ اینچی قرار گرفته که اطلاعاتی همچون … بروی آن نمایش داده می شود. دو صفحه نمایش طویل دیگر مرتبط با دوربینهای نصب شده در دو سمت کشنده (بجای آینه بغل های سنتی) هم فضای کابین را بیش از پیش دیجیتال و چشم نواز جلوه میدهند. سیستم دوربین های کناری این کامیون محصولی شرکت استونریج (Stoneridge) می باشد. این شرکت مشغول به فعالیت در زمینه ی استفاده از تکنولوژی های نوین در وسایل نقلیه می باشد.

تجهیزات رفاهی پیتربیلت
نمای داخلی کشنده های پیتربیلت

کابین از نوع سقف بلند و دارای کف مسطح به منظور تردد راحت راننده و سایر سرنشینان می باشد. تخت خوابهای بسیار عریض(موسوم به تخت خوابهای ۱.۵ نفره) ، گنجه های متعدد و امکاناتی در حد یک آشپزخانه ی مدرن در قسمت انتهایی کابین قرار گرفته است. در گونه ی سفارشی امکان نصب کاناپه های تخت خواب شو نیز در کابین فراهم شده که میتواند به سادگی یک اتاق جلسه ی شیک را به اتاق خوابی مجهز تبدیل کند.

سخن پایانی…

هرچند بعید است به خاطر شرایط تحریم ها و مملکت، روزی دوباره شاهد تردد این قبیل کشنده های فوق العاده و لوکس آمریکایی همچون کنورث، پیتربیلت، ماک، نویستار، فورد(هرچند این آخری ساخت کشور ترکیه هست!) و… در جاده های کشورمان باشیم، ولی آنها همواره در تمام سالیان گذشته از محبوبیت بسیار زیادی بین قشر رانندگان و حتی سایر مردم برخوردار بوده اند و هستند. همچنان که هنوز هم دیدن یک کشنده نسلهای قبلی ماک، وایت، اینترناش و… در جاده ها توجه های زیادی را به خود جلب می کند.

امید که روزی دوباره شاهد تردد انواع کشنده و کامیونهای روز و معتبر دنیا در ناوگان حمل و نقل سنگین کشورمان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *