۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

مقایسه‌ ۴ کشنده‌ چینی محبوب بازار

IMG 20221018 105029 590

با ۴ کشنده‌ چینی محبوب بازار بیشتر آشنا شوید. در سال‌های اخیر و بعد از حذف کشنده‌های اروپایی به علت تحریم ها از بازار، انواع کشنده‌های چینی همچون پیلسان، دیما، امپاور، دانگ فنگ و… به بازار ایران راه یافتند. در این مقاله قصد داریم به بررسی این چهار کشنده‌ چینی پر فروش این روزهای بازار بپردازیم.

اواخر مهر ماه ۱۴۰۱ و به همت شرکت پیلسان در محوطه‌ی تست درایو شهر صنعتی ماموت (واقع در هشتگرد) رویدادی با موضوع بررسی این چهار کشنده برگزار شد. در این رویداد نمایندگی از شرکت‌های دیزل‌ران (اتوبان)، ویرا دیزل، مایان، ماموت و … حضور داشتند.

پیلسان دیما فوتون دانگ فنگ

کشنده‌ چینی فوتون آئومان H5 محصول ایران خودرو دیزل

فوتون آئومان H5 محصول ایران خودرو دیزل، اولین خودروی مورد آزمون بود. کشنده‌ چینی آئومان H5 در واقع نسخه فیس لیفت شده و ارتقا یافته آئومان H4 محصول قدیمی‌تر ایران خودرو دیزل به حساب می‌آید. این محصول دارای موتور کامینز (CUMMINS) با کد  ISGe-460 می‌باشد. کشنده‌ چینی فوتون H5 دارای ۴۶۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۳۰۰ نیوتن متر و استاندارد آلایندگی یورو ۴ می‌باشد.

گیربکس این کشنده ZF Traxon اتوماتیک ۲+۱۲ دنده هست. به لحاظ فاصله بین محوری هم این کشنده در کنار پیلسان(هر دو ۳۶۰۰ میلیمتر)، از کوچکترینهای جمع محسوب میشوند. این مورد شاخصه ی مهمی در جلوگیری از تلاطم های اتاق در موجهای جاده، برخورد با سرعتگیرها و… می باشد.

تعلیق این کشنده در محور عقب (دیفرانسیل) مبتنی بر ۴ بالن هوای فشرده و کمک فنر بوده و در محور جلو مبتنی بر فنر تخت (پارابولیک) و کمک فنر می باشد. همینطور تعلیق اتاق آئومان نیز مبتنی بر ۴ بالن می باشد که سطح رفاه و راحتی بهتری را برای سرنشینان فراهم می آورد.

از تجهیزات ایمنی این کشنده‌ چینی می‌توان به اینتاردر گیربکس ۴ مرحله‌ای، ترمز موتور، ترمز هر چهار چرخ به صورت دیسکی، ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم ضد لغزش (ASR)، سیستم کنترل پایداری (ESP)، رادار رانندگی بین خطوط (LDWS) ، ترمز اضطراری (AEBS) اشاره کرد. از دیگر مشخصات آئومان هم میتوان به کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، سانروف برقی، یخچال، بخاری درجا، بالابر برقی اتاق و مخزن سوخت ۹۴۰ لیتری (۳۹۰+۵۵۰) آلومینیومی، مخزن ادبلو ۸۰ لیتری، ظرفیت حمل ۴۴ تُن و… اشاره کرد.

نکته‌ی دیگر اینکه کشنده‌ چینی فوتون دارای استاندارد ADR (استاندارد حمل مواد خطرناک) نیز می باشد. همانطور که احتمالا میدانید، این خودرو در بازار ایران دارای همزادی بنام امپاور محصول شرکت بهمن دیزل نیز می باشد که از موتور ۴۹۰ اسبی به همراه اینتاردر گیربکس ۵ مرحله ای بهره مند می باشد.

نمای داخلی کشنده‌ چینی فوتون آئومان H5 دارای طراحی ساده و در عین حال با جانمایی مناسب کلیدها همراه است که این مورد به علت اقتباس فوتون از داشبرد مرسدس بنز آکتروس نسل سوم (موسوم به MP3) می باشد. حتی جا خودکاری کلاسیک و اصیل آکتروس نیز بروی پنل میانی داشبورد فوتون قرار دارد.

این طراحی نسبت به سایر رقبای این بخش بازار اندکی قدیمی و از مُد افتاده به نظر میرسد. کیفیت متریال داخلی هم در حد متوسط می باشد. آئومان با سقف کابین بلند، کف کابین فلت به منظور تردد سهل تر سرنشینان و دارای دو تخت خواب نه چندان بزرگ می باشد.

شروع حرکت و تعویض دنده ها در این کشنده با اندکی تاخیر همراه هست. تعویض دنده ها هم محسوس می باشد. صدای ورودی به کابین در حد متوسط قرار دارد. دسترسی به گیجها، کلیدها و سایر ادوات به سهولت امکان پذیر است. شیفتر تعویض دنده هم دارای طراحی و خوشدستی مناسبی است. دید کابین هم در بین سایر رقبا، در مرتبه ی مناسبی قرار گرفته است.

قیمت فوتون Auman H5 460 در بازار آزاد هنگام نوشتن این متن، حدود ۴.۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ الی ۴.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان می باشد.

پیلسان دیما فوتون دانگ فنگ

کشنده‌ چینی دانگ فنگ KX480 محصول سایپا دیزل

دانگ فنگ
نمای داخلی کشنده دانگ فنگ KX480

کشنده‌ چینی دانگ فنگ KX480 محصول پر فروش و تحسین شده سایپا دیزل می باشد. این کشنده‌ چینی در دو نوبت با وقفه‌ای ۳ ساله و با تغییرات جزئی تولید شد. محصول مورد تست صفر کیلومتر و سال ساخت ۱۴۰۱ بود. کا ایکس ۴۸۰ دارای موتور دانگ فنگ تحت لیسانس کامینز (CUMMINS) با کد ISZ480-41 می باشد. این کشنده دارای ۴۸۰ اسب بخار قدرت و گشتاور آن ۲۳۲۱ نیوتن متر و استاندارد آلایندگی یورو ۵ می‌باشد.

گیربکس ۴+۱۲ اتوماتیک دانگ فنگ هم ساخت دانگ فنگ و تحت لیسانس ZF می باشد اما متاسفانه خبری از اینتاردر گیربکس در این کشنده نیست و به همین علت از نظر ایمنی نسبت به کشنده‌هایی همچون دیما، پیلسان، دافران و حتی فوتون در مرتبه ی پایینتری قرار می‌گیرد. فاصله ی بین محوری این کشنده نیز ۳۸۰۰ میلیمتر می‌باشد که پایین‌تر از دیما و بالاتر از پیلسان و فوتون قرار دارد.

تعلیق کشنده‌ چینی دانگ فنگ در محور عقب مبتنی بر ۴ بالن + کمک فنر و در محور جلو فنر تخت + کمک فنر می باشد. تعلیق اتاق هم دارای ۴ بالن است.

از تجهیزات ایمنی KX480 می‌توان به ترمز هر چهار چرخ دیسک، ترمز موتور دو مرحله ای، ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم ضد لغزش (ASR) اشاره کرد. از سایر مشخصات دانگ فنگ هم می‌توان به کروز کنترل، کولر درجا، یخچال، تهویه مطبوع اتوماتیک، بخاری درجا، بالابر برقی کابین، ترمز تپه ()، مخزن سوخت ۱۰۹۰ لیتری (۴۵۰+۶۴۰) و مخزن ادبلو ۶۰ لیتری و ظرفیت حمل ۴۵ تُن اشاره کرد.

نمای داخلی این کشنده هم به مانند محصول ایران خودرو دیزل، دارای طراحی ساده‌ای است. اما کیفیت متریال به کار رفته در آن به مراتب از کشنده‌ چینی فوتون بهتر است. استفاده از دو رنگ طوسی و قهوه ای در داشبرد هم برخلاف عدم هماهنگی، به جلوگیری از یکنواختی فضای داخلی کمک کرده است. اما پراکندگی کلیدها و عدم رعایت مسائل ارگونومیک، از نقاط ضعف بزرگ آن می‌باشد. کابین دانگ فنگ دارای سقف بلند، کف نسبتا فلت و دارای دو تخت خواب با راحتی و عرض مناسب می‌باشد.

در بین کشنده‌های چینی، دانگ فنگ جزء معدود کشنده‌هایی هست که مجهز به شیشه عقب نیست که البته این نکته را به لحاظ مباحث ایمنی نکته ی مثبتی میتوان تلقی کرد. نکته ی مهم دیگر دارا بودن استاندارد ADR است.

قیمت کشنده‌ چینی دانگ فنگ KX480 در بازار آزاد هنگام نوشتن این متن، حدود ۴.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان می‌باشد.

پیلسان دیما فوتون دانگ فنگ

کشنده‌ چینی دیما HT490 محصول مایان دیزل

نمای داخل دیما
نمای داخل دیما در حال تست

کشنده‌ چینی دیما HT490 محصول مایان دیزل می‌باشد. این محصول به علت طراحی زیبا و تجهیزات مناسب، از بازار و فروش بسیار خوبی در میان کشنده‌های چینی تولید داخل بهره‌مند است. دیما HT490، همان کشنده‌ چینی جک K7 (یا JAC Gallop K7) می‌باشد که در کشور چین به صورت جفت دیفرانسیل هم تولید می‌شود.

موتور ۶ سیلندر و ۱۱.۸ لیتری دیما ساخت کامینز (Cummins) می‌باشد که قادر به تولید ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتن متر گشتاور هست. استاندارد آلایندگی این موتور نیز یورو ۵ EEV بوده. گیربکس دیما از نوع ZF Traxon (ترکسون) ۲+۱۲ دنده اتوماتیک می‌باشد. و نیز اینتاردر (ترمز گیربکس) ۵ مرحله‌ای (زمانه) ساخت ZF بهره‌مند می‌باشد. فاصله محوری دیما برابر با ۳۹۰۰ میلیمتر بوده که از این نظر بهترین وضعیت در گروه را دارا می باشد.

تعلیق کشنده‌ چینی دیما در محور جلو مبتنی بر فنر شمش + کمک فنر، در محور عقب مبتنی بر دو عدد بالن هوای فشرده + کمک فنر می‌باشد. تعلیق اتاق اما مشابه سایر رقبای این تست، از نوع ۴ بالن هست. نرمی و راحتی اتاق دیما در بین گزینه های مورد تست، از امتیاز بالایی بهره مند است.

از تجهیزات ایمنی کشنده‌ چینی دیما نیز می‌توان به ترمز دیسکی هر چهار چرخ، ترمز موتور تک مرحله‌ای، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBS)، سیستم ضد لغزش (ASR/TC)، کنترل پایداری (ESC) اشاره کرد. سایر تجهیزات و مشخصات دیما نیز شامل مواردی همچون کروز کنترل، بالابر برقی اتاق، بخاری درجا، کولر درجا (سفارشی)، تهویه مطبوع اتوماتیک، مخزن سوخت ۱۲۰۰ لیتری، مخزن ادبلو ۶۰ لیتری و ظرفیت حمل ۴۴ تُن می‌باشد. دیما نیز به تازگی استاندارد حمل کالای خطرناک یا همان ADR را بدست آورده ست.

نمای داخلی دیما با اقتباس کامل از نسل چهارم آکتروس موسوم به MP4 طراحی شده است. کیفیت متریال به کار رفته در آن نیز کاملا متوسط (و قدری بهتر از سایر رقبا) هست. طراحی داشبرد نسبت به سایر رقبا، یک سر و گردن بهتر است و هرچیزی جایی قرار گرفته که باید باشد. کف مسطح کابین و سقف بلند آن در کنار استفاده از دو تخت با عرض مناسب، راحتی قابل توجهی را برای راننده و سرنشین فراهم آورده است.

عایق صوتی مناسب کابین هم باعث شده صدای بسیار ملایمی از موتور داخل کابین شنیده شود (البته به شرط بالا بودن پنجره ها!). دیما دارای مندل دیفرانسیل (میل موجگیر تعلیق یا به اصطلاح رانندگان ماشین سنگین مندل هفتی هشتی) عقب نیز نمی‌باشد.

قیمت دیما HT490 در بازار آزاد در حال حاضر، حدود ۴.۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان می باشد که قیمت بالایی در میان کشنده های چینی محسوب می شود.

پیلسان دیما فوتون دانگ فنگ

کشنده‌ چینی پیلسان C7H 480 محصول پیلسان

پیلسان C7H 480 اتوماتیک (یا همان سیتراک ۴۸۰ اتوماتیک) ، محصول به نسبت جدید شرکت پیلسان می باشد. پیلسان از شرکتهای تابعه ی ماموت بوده و خدمات پس از فروش محصولات این شرکت نیز با بهره مندی از شبکه نمایندگی های تیتان دیزل (یا همان ماموت دیزل) انجام می شود. این کشنده بعد از عرضه ی نه چندان موفق پیلسان ۴۴۰ با گیربکس دستی و با همان اتاق پا به عرصه ی رقابت گذاشت و در پی باز کردن جای خود در بین سایر رقبای بازار است.

پیشرانه ی پیلسان ۴۸۰ با کد  MC13.48-50 شناخت میشود و ساخت شرکت سینوتراک می باشد. این پیشرانه قادر به تولید ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتن متر گشتاور هست. استاندارد آلایندگی این موتور نیز یورو ۵ می‌باشد. پیلسان نیز مانند دیما، مجهز به گیربکس ZF Traxon (ترکسون) ۲+۱۲ اتوماتیک ساخت ZF و اینتاردر ۵ مرحله‌ای است.

سیستم تعلیق پیلسان در محور جلو، مانند سایر گزینه های این تست، مبتنی بر فنر تخت + کمک فنر است. در محور عقب (تعلیق دیفرانسیل) مبتنی بر ۴ بالن + کمک فنر بوده. تعلیق اتاق نیز بر ۴ بالن سوار است. نرمی اتاق پیلسان از دانگ فنگ و فوتون بیشتر بوده و قابل مقایسه با دیما می‌باشد.

تجهیزات ایمنی این کشنده نیز مواردی همچون ترمز هر چهار چرخ دیسکی، ترمز ضد قفل (ABS) و ضد لغزش (ASR)، سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز (EBL)، سیستم الکترونیکی کنترل پایداری (ESC)، ترمز اگزوز، ترمز موتور EVB اتوماتیک و … را در بر میگیرد. از سایر تجهیزات و مشخصات آن میتوان به مولتی مدیا مجهز به دوربینهای پیرامونی، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، بالابر برقی اتاق، سانروف برقی، هر دو صندلی بادی، مخزن سوخت ۱۱۶۰ لیتری (۵۶۰+۶۰۰)، مخزن ادبلو ۴۰ لیتری و ظرفیت حمل ۴۴ تُن اشاره کرد. این کشنده هم دارای استاندارد ADR می باشد و مشکلی برای حمل مخازن سوخت و امثالهم ندارد.

کابین پیلسان شباهت‌هایی به مان TGA در برخی نقاط دارد. کیفیت متریال به کار رفته در تزئینات داخلی در حد متوسط بوده. جنس پلاستیک برخی نقاط داشبرد از پلاستیک نرم می باشد که نسبت به سایر رقبا امتیاز محسوب می شود و احتمالا تزئینات داخلی این خودرو دیرتر به صدا خواهند افتاد.

هرچند کیفیت محفظه های بالای اتاق چنگی به دل نمی زند. کف کابین مسطح بوده و سقف بلندی دارد و تکمیل کننده ی آن، وجود دو تخت خواب با عرض قابل توجه برای دو سرنشین است. صدای داخل کابین هم نسبت به دیما، بیشتر هست. تعویض دنده ها و شتاب پیلسان نسبت به سایر کشنده های مورد آزمون در وضعیت بهتری قرار دارد.

در باشگاه کشنده های بدون شیشه عقب چینی مونتاژ داخل، پیلسان هم قرار میگیرد که با توجه به دوربینهای پیرامونی، به نظر نگارنده در مجموع نکته ی مثبتی به لحاظ ایمنی محسوب میگردد.

قیمت پیلسان در بازار آزاد، حدود ۴.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تا ۴.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان می باشد.

پیلسان دیما فوتون دانگ فنگ

کدام گزینه بهتر است؟!

انتخاب بهترین با در نظر گرفتن همه ی نکات از بین این چهار کشنده‌ چینی، کار سخت و تا حدی غیر ممکن است. از طرفی به لحاظ استانداردهای ایمنی همچون رادار خط خوان و ترمز هوشمند اضطراری فوتون آئومان H5 ایران خودرو دیزل در صدر قرار میگیرد.

به لحاظ ابعاد اتاق و فاصله‌ی بین محوری (Wheelbase) 3800 میلیمتری، آیرودینامیکی و شاخصه‌های ایمنی غیر فعال (Passive safety)، دارا بودن ترمز تپه و … کشنده دانگ فنگ KX480 پررنگ تر خواهد بود. به لحاظ طراحی داخلی و بیرونی چشم نواز و سواری مناسب کابین، دیما گوی سبقت را از سایرین خواهد ربود. و به لحاظ شتاب اولیه، هماهنگی موتور با گیربکس، خدمات پس از فروش متفاوت پیلسان (یا در واقع همان ماموت) برنده این رقابت خواهد بود.

منتظر نظرات شما در مورد این ۴ کشنده‌ چینی هستیم…

10 دیدگاه

  1. حمیدرضا علیزاده پاسخ

    با درود فراوان
    با لحاظ مقایسه فنی و بازتاب استفاده کنندگان فعلا در بازار کشنده های چینی- ایرانی کامیون کشنده دافران H7 فراتر و با عملکردی بهتر از این کشنده هایی که مقایسه کردید می باشد

    1. ادمین (نویسنده) پاسخ

      ممنون از شما آقای علیزاده ی گرامی. نتونسته بودن هماهنگ کنن حضور دافران رو از طریق شایان دیزل. البته از نظر آپشنی پر بارترین کشنده ی بازار هست. مجهز به ترمز اضطراری هوشمند (AEBS) و دستیار حرکت در سربایی HSA و اینتاردر ۵ زمانه و اصطلاحا رادار خط خوان و کولر درجا فابریک. تو این لینک بررسی کوتاهی هم ازش داشتیم:

      https://otobantruck.com/blog/dafran-h7/

  2. محمود نریمانی پاسخ

    سلام اول که ماشین اروپایی یه چیزه دیگه ای هست دوم ماشین چینی برای کسی که پول نداره ناچار هست به این ماشین پول بده سوم سر مردم رو با این چندتا ماشین گرم کردن که صدایی در نیاد فقط، این ماشین بدرد یه مشت دلال میخوره که با پارتی و رشوه به این کارخونه ها میرن میگرن و میارن بازار دو برابر دست مردم میدن اقای روستا چرا یه راننده نباید بعد چندین سال رانندگی یه ماشین از کارخانه خودش تحویل بگیره خواهش میکنم حتما اینم یه گزارش بدید به کارخانه

  3. حسین جلایری پاسخ

    باسلام این ماشینها برای همین دلال ها خوبه که پول مردم بد بخت را به جیب بزند ماشینی که برای اونها دومیلیارد در نمیاد بیان دو برابر به مردم بفروشن

  4. فری کم گاز پاسخ

    به نظر من که چند سال عمرمو با کشنده های چینی حدر دادم فقط باید به این مسولیت کارخانه گفت حتما مدیون راننده ها هستید که ماشین حتی چینیشو میدین دست دلال سه و چهار صد دیما مثلامیدنش دست راننده پنج و هشتصد شما اگه کارخانه دار ها اگه بوی از انسانیت بردید ماشینو به گواهینامه دار و کسی که کار می‌کنه به اون قیمت بدید و به دلال نفروشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *