۶ مرداد ۱۴۰۳
فوتون یا دایون؟ کدام را بخریم؟

مقایسه کشنده فوتون و دایون! کدام را بخریم؟!

در این مطلب به بررسی و مقایسه کشنده فوتون 430 و دایون 430 پرداختیم. همراه اتوبان باشید.

در این مطلب به مقایسه کشنده فوتون و دایون پرداخته ایم. کشنده فوتون ۴۳۰ محصول ایرانخودرو دیزل و کشنده دایون N8 نیوفیس از شرکت کرمان دیزل به ترتیب رتبه اول و دوم پرفروش ترین کشنده های بازار ایران را در سال ۱۴۰۲ بدست آوردند. هر دو این کشنده ها به نسبت رقبای چینی دیگر به لحاظ آپشن ها و امکانات در رده های پایینی قرار می گیرند اما با توجه به قیمت عرضه ی آن، در بازار حرفهای زیادی برای گفتن دارند. همین عامل قیمت در پرفروش بودن و تقاضای بالای این دو کشنده در سال اخیر موثر بوده است. با مقایسه کشنده فوتون و دایون در مجله خودرو اتوبان همراه ما باشید.

بررسی مشخصات فنی فوتون H4 430

فوتون 430 یا دایون نیو فیس
فوتون ۴۳۰ محصول ایرانخودرو دیزل (مقایسه کشنده فوتون و دایون)

کشنده فوتون ۴۳۰ محصول ایران خودرو دیزل که با نام آئومان ۴۳۰ نیز شناخته می شود، از یک پیشرانه کامینز ۶ سیلندر با توان تولید ۴۳۰ اسب بخار بهره می برد. حداکثر گشتاور این کشنده نیز به حدود ۲۲۰۰ نیوتن‌متر در ۱۰۰۰-۱۳۰۰ دور در دقیقه میباشد.

گیربکس دستی کشنده فوتون H4 430 محصول برند ZF و شامل ۱۶دنده جلو و ۲ دنده عقب می باشد. در سیستم تعلیق محور جلو و عقب فوتون ۴۳۰ از فنر پارابولیک استفاده شده است

در کشنده آئومان ۴۳۰ از ترمز کاسه ای در محور جلو و عقب استفاده شده است. سیستم ترمز این کشنده مجهز به ترمز ضد قفل (ABS) و ترمز ضد لغزش (ASR) می باشد.

از آپشن ها و امکانات دیگر فوتون ۴۳۰ می توان به کروز کنترل، اتاق با دو عدد تخت خواب، شیشه بالابر برقی، فیلتر جدا کننده رطوبت از سوخت، سان‌روف، دکمه خاموش و روشن موتور خودرو از روی کابین، رادیو پخش با قابلیت اتصال CD و USB و قفل مرکزی اشاره کرد.

بررسی مشخصات فنی دایون نیوفیس

دایون نیوفیس فوتون 430 مقایسه کشنده فوتون و دایون
دایون نیوفیس محصول کرمان دیزل (مقایسه کشنده فوتون و دایون)

کشنده دایون نیوفیس که با نام دایون N8 نیوفیس نیز شناخته می شود دارای یک پیشرانه ۶ سیلندر با توان تولید ۴۳۰ اسب بخار می باشد که ساخت شرکت ویچای چین است. حداکثر گشتاور دایون، ۲۰۶۰ نیوتون متر است که در ۱۱۰۰-۱۳۰۰ دور بر دقیقه ارائه می‌شود.

فصل تفاوت اصلی این کشنده با فوتون دنده دستی ساخت ایران خودرو دیزل، گیربکس Fast اتوماتیک ۱۶ دنده می باشد که قابلیت تعویض دستی یا اتوماتیک دنده‌ها را به راننده می‌دهد و که دارای ریتاردر هیدرولیکی گیربکس ۵ مرحله ای (اینتاردر) می باشد.

سیستم تعلیق دایون نیوفیس شامل فنر پارابولیک در جفت محور جلو و عقب می باشد. و همچون کشنده فوتون ۴۳۰، در محور عقب و جلوی این کشنده نیز شاهد استفاده از ترمزهای کاسه ای هستیم.

از تجهیزات و آپشن های دیگر دایون می توان به ترمز ضد قفل (ABS) و ترمز ضد لغزش (ASR)، کروز کنترل، بخاری درجا، فرمان هیدرولیک، دی لایت، آینه های گرمکن دار برقی، شیشه بالابر برقی، بالابر برقی اتاق، صفحه دیجیتال لمسی و… اشاره نمود.

برنده ی مقایسه کشنده فوتون و دایون؟!

کشنده فوتون H4 430 ساخت ایران خودرو دیزل به علت تیراژ تولید بالا در سالهای اخیر و گستردگی شبکه خدمات پس از فروش گزینه ی مناسبی برای خرید محسوب میشود. این کشنده فاقد پیچیدگی های فنی هست و هزینه نگهداری پایینی هم دارد. از نکات منفی آن میتوان به گیربکس دستی و عدم وجود اینتاردر اشاره کرد.

در سمت مقابل اما دایون نیوفیس قرار دارد که ارزانترین دنده اتوماتیک اینتاردر دار ایران محسوب میشود. از مهمترین نکات منفی آن میتوان به فاصله محوری کم (۳۵۰۰ میلیمتر در مقابل فوتون H4 حدود ۳۶۰۰ میلیمتر میباشد) و نیز ۴ چرخ ترمز کاسه ای بودنش اشاره کرد.

لازم به ذکر است طبق آمار وزارت صمت شرکت ایرانخودرو دیزل با تولید ۲۴۰۰ دستگاه کشنده فوتون ۴۳۰ رتبه اول را در فهرست پرفروش ترین کشنده های بازار ایران در سال ۱۴۰۲ را بدست آورده است و کرمان دیزل توانست با تولید ۲۰۳۳ دستگاه کشنده دایون نیوفیس به رتبه دوم این فهرست بدل شود. همچنین می توانید با کلیک بر روی پرفروش ترین کشنده های ایران در سال ۱۴۰۲ لیست کامل را در مجله خودرو سنگین اتوبان مشاهده کنید.

در ادامه جدولی از مقایسه کشنده فوتون و دایون قرار می دهیم و انتخاب آخر را به شما می سپاریم.

فوتون ۴۳۰دایون نیوفیس N8E
موتورکامینز ۱۱۸۰۰CCویچای
نیروی پیشرانه۴۳۰ اسب بخار۴۳۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور۲۲۰۰ نیوتن متر۲۰۶۰ نیوتن متر
گیربکسZF دستی ۱۶ + ۲ دندهFast اتوماتیک ۱۶ + ۲
اینتاردر (ریتاردر هیدرولیکی گیربکس)ندارد۵ مرحله ای
سیستم تعلیق محور جلوفنر پارابولیکفنر پارابولیک
سیستم تعلیق محور عقبفنر پارابولیکفنر پارابولیک
سیستم ترمز محور جلو و عقبدیسکی / کاسه ایکاسه ای
ترمز ضدقفل (ABS)دارددارد
ترمز ضدلغزش (ASR)دارددارد
کروز کنترلدارددارد
صفحه نمایش دیجیتالندارددارد
صندلی بادیدارددارد
ظرفیت سوخت۸۰۰ لیتر آلومینیومی۳۸۰ لیتر فلزی
مجوز حمل کالای خطرناک(ADR)دارددارد
مقایسه کشنده فوتون و دایون

حرف آخر مقایسه کشنده فوتون و دایون…!!

نظر شما در مورد این دو کشنده چیست؟ اگر تجربه کار کردن با این دو کشنده را دارید حتما با دیگران در مطلب مقایسه کشنده فوتون و دایون به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید بررسی کامل کشنده فوتون ۴۳۰ و دایون نیوفیس را در مجله خودرو سنگین اتوبان بخوانید.

1 یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *