۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی ۳ مدل از بهترین های کشنده داف به همراه مشخصات فنی

1

مقدمه

از معروف‌ترین برندهای سازنده‌ی کامیون و ماشین آلات سنگین در دنیا، می‌توان به کمپانی داف اشاره کرد. کمپانی داف یا همان «DAF TRUCKS»، در سال ۲۰۱۸ به عنوان برترین برند سازنده‌ی خودروی سنگین در اروپا و سرتاسر دنیا انتخاب شد؛ این موضوع، خود مهر تأییدی است بر ادعاهای ما و البته کیفیت و محبوبیت این برند.

کمپانی داف شاید یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های سازنده‌ی خودروی سنگین در دنیا نباشد؛ اما از سال ۱۹۹۳ که شروع به کار کرد و ثابت نمود که خلاقیت، نوآوری و البته کیفیت می‌تواند با اسم، رسم و اصالت، برابری کند.

در مقاله‌ی امروز، قصد داریم تا درباره‌ی یکی از پرفروش‌ترین محصولات این کمپانی با شما حرف بزنیم. محصولی بسیار پرکاربرد، که می‌تواند جاده‌ها را به زیر سلطه‌ی خود در بیاورد. کشنده داف، یکی از قدرتمندترین محصولات تولید شده در این کمپانی است.

کشنده‌، یا به عبارت دیگر تریلی، یا همان عنصر اصلی هجده چرخ‌ها، بدون شک یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین انواع کامیون است که می‌توان انواع اقسام بار را بر حجم و اندازه‌ای، چه برای مسافت‌های کوتاه و چه طولانی، استفاده نمود. در این مقاله، انواع و اقسام کشنده‌های کمپانی داف را به شما معرفی می‌کنیم، سپس در رابطه با مشخصات فنی کشنده داف برای شما حرف می‌زنیم و در نهایت نیز، مزایا و معایب کمپانی داف را با هم مرور خواهیم کرد.

کشنده چیست؟

همانطور که اندکی قبل اشاره کردیم، کشنده یا تریلی، هر دو به یک معنا هستند و فرقی ندارد که کدام یک را به کار می‌برید. در اصطلاح عام، به کشنده هجده چرخ نیز گفته می‌شود. همانطور که از نام کشنده پیداست، به وسیله‌ی یک مفصل قدرتمند، به کفی متصل می‌شود. (کفی همان قسمتی است که بار بر روی آن قرار می‌گیرد. معمولاً نیز جمع تمام چرخ‌ها، به ۱۸ عدد می‌رسد.) کمپانی داف، یکی از معروف‌ترین برندهای سازنده‌ی کشنده/تریلی است.

با نگاهی به مشخصات فنی کشنده داف، یا اصلاً هر نوع کشنده‌ی دیگر، متوجه خواهید شد که این نوع از خودروی سنگین، تا چه اندازه قدرتمند هستند. اکثر کشنده‌ها، دو محوره هستند، اما در مواردی نیز ممکن است با تعداد محور بیشتر تولید شوند. مثلاً بعضی‌ از آن‌ها، دارای ۴ محور و ۶ چرخ متحرک هستند. البته لازم به ذکر است که وزن این کشنده‌ها نیز از ۳۴ الی ۴۴ تن، می‌تواند متفاوت باشد.

کشنده داف

کشنده داف ساخت کجاست ؟

کمپانی داف (DAF TRUCKS) طبق گفته‌هایمان در مقدمه‌ی همین مقاله، یکی از معروف‌ترین کمپانی‌های تولید ماشین‌آلات سنگین در دنیاست. این کمپانی در سال ۱۹۹۳، در شهر آیندهوون هلند شروع به کار کرد و در کمترین زمان، توانست جای پای خودش را در بازار خودروهای سنگینی، حسابی محکم سازد. در حال حاضر، مدیریت این کمپانی بزرگ، به دست هری شیپرز است. لازم به ذکر است که کمپانی داف، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی کمپانی بزرگ پاکار (PACCAR) است. در بین تمامی محصولات این شرکت، کشنده داف شاید به نسبت بقیه، شناخته‌شده‌تر باشد.

کابین و اکسل محصولات شرکت داف، در شهر وستلووی بلژیک تولید شده و سپس به این شرکت در هلند، منتقل می‌شوند. البته بعضی مواقع برای تولید برخی از مدل‌های خاص، از گیربکس و محورهای ساخت شرکت شرکت zf آلمان نیز استفاده می‌شود. محصولات کمپانی داف، در انگسلتان نیز توسط شرکت لیلاند موتورز (Leyland Motors) ، مونتاژ و تولید می‌شود.

انواع پرمتقاضی کشنده داف، سه نوع XF، CF و LF هستند. این سه نوع، از باقی محصولات تولیدی این کمپانی پرفروش‌تر بوده و خواهان بیشتری دارد. در سال ۲۰۱۸، کشنده داف مدل XF، به عنوان برترین کامیون سال انتخاب شد و توانست سایر رقبای اروپایی، آمریکایی و آسیایی را پشت سر بگذراد. خصوصیات مهمی چون خلاقیت، نوآوری، امنیت، و آسایش راننده، از جمله دلایلی بودند که این افتخار را برای این مدل، به ارمغان آورند. با نگاهی به مشخصات فنی کشنده داف، می‌توان به راحتی به این نکته پی برد که کمپانی سازنده، علاوه بر توجه به قدرت و کیفیت، به امنیت و راحتی نیز بهای بسیار می‌دهد.

کمپانی داف

کشنده داف مدل XF

این مدل در سال ۲۰۱۸ توانست لقب برترین کامیون سال را نصیب خود کند. این خودرو در عین قدرت و استقامتی بی‌نظیر، بسیار راحت بوده و طیف وسیعی از امکانات رفاهی برای رانندگان فراهم کرده است. مدل XF، برای برای مسافت‌های طولانی، بسیار ایده‌آل است. یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های سری XF، مدل XF 105 است.

مشخصات فنی مدل XF 105، به شرح زیر است:

  • ابعاد و اوزان:

طول: ۶.۱۶ متر

عرض: ۲.۵۵ متر

ارتفاع تا سقف: ۳.۷۳ متر

وزن مجموع ناخالص: ۲۰.۵ تن

وزن مجموع ترکیبی: ۴۴ تن

وزن شاسی: ۷.۳ تن

  • موتور:

شرکت سازنده: پاکار

مدل: PACCAR-MX-13

ظرفیت موتور: ۱۳ لیتر

قدرت: ۵۱۰ اسب بخار

استاندارد آلایندگی: یورو ۶

تعداد سیلندر: ۶ عدد از نوع خطی

  • گیربکس:

شرکت سازنده: ZF آلمان

نوع گیربکس: فول اتومات با قابلیت تبدیل به دستی

تعداد دنده: ۱۲ دنده در جلو و ۶ دنده در عقب

  • سیستم ترمز:

نوع: دیسکی، دو مدار مستقل در عقب و جلو

فناوری ترمز: مجهز به ABS، EBS، AEBS، HAS

دارای استابیلایزر

  • تجهیزات استاندارد:

ایموبلایزر

صندلی راننده از نوع بادی

دارای دو تخت‌خواب

سانروف و پرده برقی

دارای گرمکن شیشه و آینه

کروز کنترل

یخچال ۴۲ لیتری

کشنده داف مدل XF

کشنده داف مدل CF

از دیگر انواع داف، می‌توان به سری CF اشاره نمود. این سری نیز درست مثل سری قبل، از انواع پرفروش و محبوب این کمپانی به شمار می‌آید. سری CF، نسبت به سری ایکس، دارای قدرت کمتر و ابعاد کوچکتری است. به‌علاوه، حجم موتور این سری نیز از سری ایکس تا حدودی کمتر است. این بدان معناست که سری CF، برای مسافت‌های متوسط و کاربری‌های متوسط تا نیمه‌سنگین مناسب است.

مشخصات مدل CF85 که یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های این سری است، به شرح زیر است:

  • موتور

نوع: MX340C

قدرت موتور: ۴۶۰ اسب بخار

شاخص آلایندگی: یورو ۳

نوع گیربکس: دستی

تعداد دنده: ۱۶ عدد

کشنده داف مدل CF

کشنده داف مدل LF

یکی از مدرن‌ترین انواع کشنده داف که تولید آن نیز در سالیان اخیر، با توجه درخواست بالایی که وجود داشته، افزایش یافته است. این مدل از کشنده‌های تولید شده توسط شرکت داف، بیشتر برای کاربری‌های نیمه متوسط و به خصوص سبک، کاربرد دارد؛ به همین دلیل مشخصات فنی آن، حجم و قدرت موتور و البته ابعاد آن، نسبت به دو مدل قبلی، از همه کمتر باشد. ظرفیت کشنده داف سری LF، نهایتا تا ۵ الی ۷ تن است. از کاربری‌های عمده‌ی این مدل نیز می‌توان به جابه‌جایی بار در سطح شهر، پخش و توزیع مواد غذایی و اثاث منزل، اشاره نمود.

مشخصات فنی کشنده داف سری LF، به شرح زیر است:

  • موتور:

شرکت سازنده و نوع: PACCAR PX-5

قدرت: نهایتا تا ۲۱۳ اسب بخار

حجم: ۴.۵ لیتر

شاخص آلایندگی: یورو ۶

ظرفیت باک بنزین: ۴۳۰ لیتر

حجم ادبلو: ۲۵ لیتر

تحمل بار: تا ۸۳۰۰ کیلوگرم

کشنده داف مدل LF

مزایا و معایب کشنده داف

کشنده‌های تولید شده توسط کمپانی داف، مزایای بسیاری دارند، البته از حق نیز نباید گذشت و بیان حقیقت باید کرد. انواع کشنده داف، با معایبی نیز همراه هستند. درست مثل محصولات تولید شده توسط هر کمپانی حاضر در بازار ماشین‌آلات و خودروهای سنگین، به هنگام خرید از این کمپانی داف نیز، توصیه‌ی ما بر آن است که هم مزایا و هم معایب آن را در نظر داشته باشید.

از بزرگ‌ترین مزایای انواع کشنده داف، کیفیت و قدرت آن‌هاست. این دو، همیشه در محصولات تولید شده توسط این کمپانی حرف اول را می‌زنند و با نگاهی به مشخصات فنی کشنده داف در سری‌های مختلف، می‌توان به خوبی به این موضوع پی برد که این کشنده‌ها، تا چه اندازه از قدرت و استقامت برخوردارند.

از دیگر مزایای منحصربه‌فرد انواع کشنده داف، به خصوص در سری‌های XF، CF و LF، توجه به راحتی و آسایش رانندگان است. امکانات موجود در کابین این سه‌سری، خود گویای این ادعا هستند. حتی در مدل‌های LF که تنها برای رفت و آمد در داخل شهر مناسب‌اند، موضوع راحتی و آسایش راننده، به خوبی در نظر گرفته شده است. علاوه برا آسایش و امکانات مربوط به آن، امنیت نیز در این سه مدل حرف اول می‌زند. هم از نظر ایمنی فنی، هم از نظر ایمنی سلامت.

اما از معایب انواع کشنده داف نیز نباید گذشت. تنها ایراداتی که می‌توان به این محصولات این کمپانی گرفت، قیمت بیشتر آن، در مقایسه با سایر برندهای ادوات سنگین است. بسیاری ادعا می‌کنند که با هزینه خرید یکی از سه‌سری نام‌برده،  می‌توان کشنده‌ای دیگر با امکاناتی بهتر خریداری کرد. دیگر آنکه، به باور بسیاری، این کمپانی اصالت برندهای معروف خودروسازی را ندارد و چندان قابل اعتماد نیست. حال آنکه هیچ شواهدی دال بر اثبات این ادعا وجود ندارد.

جمع‌بندی

ما در این مقاله سعی کردیم تا از انواع کشنده داف برای شما صحبت کنیم. سه نوع کشنده داف XF، CF و LF را به شما معرفی کردیم، و مشخصات فنی آن‌ها را نیز در اختیار شما قرار دادیم. از کاربری‌های هر کدام برایتان حرف زدیم و گفتیم که کدام نوع از آن، قدرتمندتر است.

ما در این مقاله تاریخچه‌ای کوتاه از کمپانی داف به شما ارائه دادیم، و یادآوری کردیم که این کمپانی در سال ۲۰۱۸، به عنوان برترین کمپانی کامیون‌سازی در دنیا، انتخاب شده است. در نهایت نیز از مزایا و معایب انواع کشنده داف، برایتان صحبت کردیم. طبیعی است که توصیه‌ی ما همواره بر آن است که پیش از اقدام به خرید، تمامی جوانب را در نظر بگیرید و آگاهانه اقدام نمایید.

قیمت کشنده داف را میتوانید به روز از سایت ما پیگیری کنید و همچنین جهت خرید کشنده داف اقساطی با کارشناسان ما در تماس باشید.

4 پینگ

  1. پینگ بک: کشنده داف | مجله جاده | به روز رسانی ۱۴۰۱-۰۷-۱۰

  2. پینگ بک: کشنده داف | مجله جاده | به روز رسانی ۱۴۰۱-۰۷-۱۲

  3. پینگ بک: کامیون داف مدل LF | مجله جاده

  4. پینگ بک: بررسی «کشنده داف Xf 105» + مشخصات فنی | اتوبان

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *