۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

افت قیمت شامل چه خودروهایی می شود و به چه ماشین هایی تعلق می گیرد؟

این روزها بازار خرید و فروش خودرو به دلیل نوسانات قیمت، بسیار داغ است. این نوسانات فقط مربوط به خودروهای سبک نیست و بخش مهمی از بازار نیز مرتبط با خودروهای سنگین است. بازار خودروهای سنگین نیز این روزها بسیار پر سر و صدا ظاهر شده و حضور نسبتاً پر رنگ دلال‌ها و سودجویان نیز در آن موجب بالا رفتن کلاهبرداری و ریسک در آن شده است. در این بین بسیاری از خریداران و فروشندگان خودرو به دنبال این هستند که قیمت خودروهای سنگین خودشان به درستی تعیین شود و مهم‌ترین عاملی که همه‌ی فعالان بازار خودرو با آن درگیرند، محاسبه‌ی افت قیمت است. در این راستا بهتر است هر کسی که قصد فعالیت در این بازار را دارد به خوبی بداند که افت قیمت شامل چه خودروهایی می‌شود و به طور کلی افت قیمت به چه ماشین هایی تعلق می‌گیرد. پس با ما همراه باشید تا در کنار هم پاسخ این دو سوال اساسی را پیدا کنیم. در ابتدا لازم است کمی بیشتر با افت قیمت ماشین و عوامل تاثیرگذار بر آن آشنا شویم.

image1 7

افت قیمت ماشین به چه معناست؟


افت قیمت ناشی از یک اتفاق بد برای خودرو است که موجب نزول و پایین آمدن قیمت خودرو می‌شود. به طور کلی افت قیمت خودرو می‌تواند عوامل مختلفی مانند تصادف و یا کارکرد داشته باشد، اما مساله‌ی مهم‌تر این است که میزان افت قیمت باید به درستی تشخیص و محاسبه شود، چراکه در غیر این صورت می‌تواند زیان بار و آسیب رسان باشد. اگر به خوبی از معیار و ملاک‌های افت قیمت آگاه نیستید و نمی‌دانید افت قیمت شامل چه خودروهایی می‌شود، بهتر است که از یک کارشناس کمک بگیرید تا دچار اشتباه نشوید.

عوامل مهم و تاثیرگذار بر افت قیمت ماشین‌های سنگین


حالا که با افت قیمت آشنا شدیم بهتر است به سراغ عوامل مهم افت قیمت برویم و ببینیم افت قیمت شامل چه خودروهایی می‌شود؟ عوامل زیادی می‌توانند روی افت قیمت خودرو تاثیر گذار باشند که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • کارکرد: میزان کارکرد یک خودرو می‌تواند عامل بسیار مهمی در افت قیمت آن باشد، چراکه در صورت کارکرد بیشتر به نسبت حالت استاندارد، خودرو دارای افت قیمت بیشتری خواهد شد. میزان معمولی کارکرد برای یک خودروری خانگی بین ۱۷ الی ۲۰ هزار کیلومتر در سال است. حال اگر دو سال از تولید خودرو گذشته باشد و کارکردش ۷۰ هزار کیلومتر باشد، مطمئناً خودرو دیگر در دسته‌ی بندی مصرف خانگی قرار نمی‌گیرد و شمل افت قیمت بیشتری خواهد شد. باید توجه داشته باشید که بسیاری از کلاهبردران کارکرد خودرو را با روش‌های مختلفی کاهش می‌دهند تا فروشش را راحت‌تر و قیمت خودرو را نیز بالاتر ببرند.
  • تصادف: تصادف همیشه به عنوان بدترین عامل برای افت قیمت خودرو به شمار می‌رود. هرچه تصادف شدیدتر باشد و آسیب بیشتری به خودرو وارد کرده باشد، افت قیمت ماشین هم بیشتر خواهد بود. برای مثال اگر تصادف روی شاسی ماشین و بخش‌های حیاتی دیگر مانند سقف و ستون‌ها تاثیر گذاشته باشد، قیمت خودرو به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و به پایین‌ترین حد خواهید رسید.
خودرو سنگین تصادفی
  • رنگ شدگی: رنگ شدگی بدنه‌ی خودرو هم تاثیر چشم گیری بر افت قیمت خودرو خواهد داشت، چراکه رنگ شدگی نشان دهنده‌ی تصادف در خودرو است. البته میزان آن به مقدار و یا محل رنگ شدگی نیز بستگی دارد؛ سپر و آینه در صورت رنگ شدن موجب افت قیمت نمی‌شوند. در جدول زیر میزان افت قیمت در قبال رنگ شدگی اجزای مختف خودرو را مشاهده می‌کنید:
  1. گلگیر رنگ‌شده، موجب افت قیمت خودرو به میزان ۲ تا ۳ درصد است.
  2. کاپوت رنگ‌شده، موجب افت قیمت خودرو به میزان ۴ تا ۵ درصد است.
  3. صندوق رنگ‌شده، موجب افت قیمت خودرو به میزان ۳.۵ تا ۴.۵ درصد است.
  4. درب رنگ‌شده، موجب افت قیمت خودرو به میزان ۳ تا ۴ درصد است.
افت قیمت خودرو
  • بیمه: با توجه به بالاتر رفتن هزینه‌ی بیمه و تاثیر ویژه‌ی تخفیفات روی پایین آوردن هزینه‌ی بیمه، می‌توان گفت که بیمه نیز نقشی پررنگ‌تر از قبل را در معاملات خودروهای سنگین بازی می‌کند. حال اگر خودرویی فاقد بیمه نامه معتبر باشد و یا مدت کمی به اتمام بیمه‌اش مانده باشد، میزان افت قیمت بالاتری را تجربه خواهد نمود. در این بین تخفیف بیمه اثر کمتری روی قیمت خودرو دارد.
  • وضعیت فنی خودرو: سالم بودن و کارکرد صحیح موتور خودرو، سیستم تعلیق و گیربکس نیز می‌تواند روی افت قیمت خودرو تاثیر فراوانی داشته باشد، چراکه تعمیر آن‌ها در بسیاری از موارد ممکن است هزینه‌های فراوانی را به مالک خودرو تحمیل کند.
  • آپشن‌های خودرو: آپشن‌های یک خودرو در صورت کارکرد صحیح می‌توانند موجب افزایش قیمت در هنگام فروش شوند، به گونه‌ای که از بین دو خودرو با شراط کاملاً یکسان، خودروی آپشن دار دارای قیمت بالاتری خواهد بود.

نتیجه گیری و جمع بندی


برای جمع بندی این مطلب که افت قیمت به چه ماشین هایی تعلق می‌گیرد؟ باید گفت که همه‌ی ما به خوبی می‌دانیم که افت قیمت خودرو و همچنین وارد شدن خسارت به آن ممکن است برای هر شخصی با هر خودرویی اتفاق بیفتد. به همین دلیل بهتر است تا در درجه‌ی اول به فکر پیشگیری از چنین اتفاقاتی برای خودروی شخصی خودمان باشیم. بهترین راه هم برای این کار، رعایت اصول رانندگی و حفظ احتیاط است تا در نتیجه‌ی آن شاهد تصادف و افت قیمت خاصی برای خودروی خودمان نباشیم.

وقتی نوبت به خرید خودرو نیز می‌رسد، باید حسابی حواس خودتان را از بابت صحیح و سالم بودن و بدون رنگ بودن خودرو – و سایر عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو – جمع کنید تا دچار ضرر و زیان مالی نشوید. اگر نمی‌دانید افت قیمت شامل چه خودروهایی می‌شود و یا افت قیمت به چه ماشین هایی تعلق می‌گیرد، بهتر است که به یک کارشناس مراجعه کنید. در انتها امیدواریم که از این مطلب استفاده‌ی لازم را کرده باشید و برایتان روزهایی بی‌حادثه را آرزومندیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *