۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

مقایسه آمیکو M1929D با آمیکو M2631D

image1 5

مقدمه

شرکت ارس خودروسازنده انواع کامیون‌های باربری است. این شرکت نخستین بار در سال ۱۳۶۸ در استان آذربایجان شرقی و در منطقه جلفا تأسیس شد. شرکت ارس خودرو با بهره گیری از به‌روز‌ترین تکنولوژی روز دنیا و هم زمان با به‌کارگیری قطعات اروپایی در قسمت موتور، توانسته محصولاتی با کیفیتی را به بازار عرضه کند. یکی از محصولات این شرکت کمپرسی آمیکو است. کمپرسی آمیکو با توانایی حمل بیش از ۲۴ تن بار یکی از قوی‌ترین ماشین‌های حمل بار محسوب می‌شود. کامیون کشنده آمیکوهمراه قدیمی رانندگان جاده است و از آن به عنوان کمپرسی ده چرخ آمیکو یاد می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا بهمقایسه آمیکو M1929D با آمیکو M2631D بپردازیم و در ادامه مشخصات فنی و ویژگی‌های این دو کامیون کمپرسی را بررسی کنیم.

مشخصات و ویژگی‌های کشنده آمیکو

کشنده آمیکو دارای نمای داخلی هوشمند و طراحی زیبا ‌است. استهلاک پایین کامیون آمیکو سبب شده تا تعویض قطعات آن به ندرت اتفاق بیفتد و صاحبان آ‌ن‌ها هیچ وقت به فکر فروش خودرو خود نیفتند. مصرف سوخت کمپرسی آمیکو بسیار کم است و از این جهت برای رانندگان بسیار مقرون به صرفه ‌است. این ویژگی‌ها سبب برتری کشنده آمیکو نسبت به کامیون‌های برندهای دیگر شده است. کمپرسی آمیکو جهت حمل بارهای سنگین مثل سنگ، شن، سنگ ریزه، ماسه، نخاله‌های ساختمانی و… کاربرد دارد. طراحی بدنه این کامیون و همچنین ارتفاع آن از سطح زمین به گونه‌ای است که برای استفاده در محیط‌های سخت مثل معادن مناسب است و به راحتی به کار خود ادامه می‌دهند.

شرکت ارس خودرو در طراحی و قطعات به کارگرفته شده در ساخت موتور و قوای محرکه این کشنده قوی نهایت دقت را به کار برده است. لازم به ذکر است که این شرکت جهت بهینه سازی این کشنده سنگین در ساخت قسمت اگزوز آن با شرکت بوش Bosch همکاری دارد و اگزوز SCR و ECU و همین طور سیستم ادبلو را از این شرکت تهیه می‌کند.

مشخصات فنی موتور آمیکو M2631D

موتور آمیکو M2631D دارای ۶ سیلندر خطی و مجهز به توربو شارژر و اینترکولر ۲ ‌است. حداکثر قدرت موتور این کامیون ۳۳۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۱۳۵۰ نیوتن متر است. حجم محفظه احتراق آن ۹۷۲۶ سی سی ‌است. کلاچ کمپرسی آمیکو M2631D تک صفحه‌ای خشک به همراه فنر دیافراگمی هیدرولیک به کمک هوای فشرده است.

image2 7

مشخصات فنی موتور آمیکو M1929D

موتور آمیکو M1929D نیز دارای ۶ سیلندر خطی و مجهز به توربوشارژر واینترکولر ۳ ‌است. حداکثر قدرت موتور این خودرو، ۳۳۶ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۱۳۵۰ نیوتن متر است. حجم محفظه احتراق آمیکو M1929D، ۹۷۲۶ سی سی است. کلاچ این کمپرسی نیز تک صفحه‌ای خشک با فنر دیافراگمی هیدورلیک به کمک هوای فشرده است.

جعبه دنده کمپرسی آمیکو شامل چهارده دنده ‌است که ۱۲ دنده جلو و دو دنده عقب را در اختیار راننده قرار می‌دهد. نسبت دنده‌ها به ترتیب عبارتند از : ۱۲/۴۲، ۸/۲۶، ۶/۰۸، ۴/۵۳، ۳/۳۶، ۲/۴۷، ۱/۸۱، ۱/۳۵، ۰۰/۱، و نسبت دنده عقب ۱۲/۹۹ ‌است.

از آنجایی که کامیون آمیکو بدون دماغه ‌است، می‌تواند به جلو خم شود. ویژگی‌های ساختاری بدنه و فنی کامیون آمیکو باعث شده تا در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه کارخانجات و شرکت‌های توزیع مواد غذایی قرار گیرد و مدل یخچال دار این کامیون جهت جا به جایی مواد غذایی منجمد بسیار پر کاربرد است. بدنه کابین آن تمام فولادی است؛ به همین خاطر از کامیون آمیکو جهت ساخت ماشین آتشنشانی نیز استفاده می‌کنند.

image3 5

ویژگی‌های کابین کامیون آمیکو

  • کابین تمام فولادی
  • مجهز به صندلی پنوماتیک قابل تنظیم
  • مجهز به اتاق دوجداره
  • دارای تخت خواب
  • دارای کمربند ایمنی
  • مجهز به قفل مرکزی
  • دارای شیشه بالابر برقی
  • مجهز به اتاق دوجداره و ایزوله
  • دارای ۴ عدد آینه و گرم کن آینه
  • مجهز به سیستم سرمایش و گرمایش
image4 4

از جمله ویژگی‌های مشترک این دو کامیون کمپرسی می‌توان به کابین آن‌ها اشاره کرد. علاوه بر موارد گفته شده درون کابین یک جعبه بزرگ در قسمت تحتانی تخت خواب تعبیه شده که بسته به نیاز راننده می‌تواند کاربردهای متفاوتی داشته باشد. نکته حائز اهمیت در مورد کمپرسی آمیکو این است که شرکت ارس خودرو با ارتقاء استانداردهای مصرف سوخت موفق به کسب استاندارد آلودگی یورو ۵ پلاس شده است؛ با کسب این رتبه این خودرو اجازه تردد در کشورهای اروپایی را نیز دارد.

سیستم تعلیق کامیون آمیکو

مجهز به فرمان تمام اتوماتیک ‌است. تعلیق جلو فنر پارابولیک به همراه میل موج گیر و کمک فنر تلسکوپی است. تعلیق عقب فنر تخت فولادی چند لایه به علاوه میل موج گیر و کمک فنر تلسکوپی است.

سیستم برق رسانی کمپرسی آمیکو

  • مجهز به باطری ۲۴ ولت (۳۲۰ آمپر ساعت)
  • استارتر: ۲۴ ولت، ۲/۶ کیلو وات
  • دینام :۲/۲ کیلو وات

قابلیت‌های کمپرسی آمیکو

ظرفیت باک کامیون آمیکو ۳۲۰ لیتر ‌است و حداکثر صعود آن ۳۸% است. شعاع گردش کمپرسی آمیکو حدود ۷.۵ متر و حداکثر آن ۱۰۰کیلومتر در ساعت است.

ترمزهای کامیون آمیکو

ترمزهای کامیون آمیکو از نوع کاسه‌ای هستند و ترمز دستی به عنوان ترمز پارک کامیون آمیکو اختصاص داده شده است. ترمز کمکی شماره ۱ به خفه کن لوله اگزوز و ترمز کمکی شماره ۲ به کنترل هوای ورودی توسط سوپاپ‌ها مجهز است.

جدول مقایسه آمیکو M2631D و آمیکو M1929D

   تعداد چرخ  ظرفیت بار محور جلو  ظرفیت بار محور عقب  فرمان  شاسی  ترمزابعاد کمپرسی آمیکو  ظرفیت باک  وزن
  آمیکو M2631D۱۰+۱۶۵۰۰۱۳۰۰۰*۲ZF88411 تمام هیدورولیکنردبانی
دو لایه طبقه بندی شده
سرویس به صورت دوبل + ABC  فاصله دو محور :۷۳۲ طول:۷۳۲ عرض:۲۵۰ ارتفاع:۳۱۵۳۲۰ لیتر۲۶+۲تن
  آمیکو M1929D۶+۱۶۲۰۰۱۲۸۰۰ZF8098 تمام هیدرولیکنردبانی دو لایه طبقه بندی شدهسرویس به صورت دوبل + ABCفاصله دو محور:۴۰۰ طول: ۶۸۸ عرض:۲۵۰ ارتفاع: ۳۱۵۳۲۰ لیتر۱۹+۲ تن

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: بررسی مشخصات کشنده پیلسان 440 «سیتراک C7H» | اتوبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *