۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

مقایسه رنو مگنوم با رنو سری T

image1 4

مقدمه

مقایسه رنو مگنوم با رنو سری T به عنوان دو ماشین سنگین پر طرفدار می‌تواند کار را برای خریداران آسان‌تر کند. کشنده رنو مگنوم جزء ماشین سنگین‌های مربوط به حمل بار است. رنو مگنوم اولین بار در سال ۱۹۹۰ میلادی وارد بازار شد و آخرین ورژن آن نیز در سال ۲۰۱۴ میلادی تولید گردید. پس از آن این کامیون با رنو سری T جایگزین و بسیار مورد استقبال واقع شد. در این مقاله قصد داریم ابتدا با مشخصات فنی این دو ماشین سنگین آشنا شویم و پس از آن، مقایسه‌ای بین این دو انجام دهیم.

مشخصات ظاهری رنو مگنوم

برای بررسی مشخصات ظاهری رنو مگنوم ابتدا به سراغ کابین آن می‌رویم. کابین رنو مگنوم به صورت استاندارد طراحی شده است؛ به طوری که هیچ یک از کامیون‌های اروپایی ظاهری مشابه با آن ندارند. این کابین، سه بخش مختلف از جمله قسمت اصلی کابین، قسمت میانی و رادیاتور، سپر و زیر سپر دارد. بالن‌های هوای فشرده در تمام بخش‌های آن قرار داده شده است که ضربه‌های وارده از جاده‌های ناهموار را کمتر کند. ظاهر کابین آن به شکل مربع است و به همین دلیل به کابین آن، آکواریوم می‌گویند. ظاهر بیرونی رنو مگنوم نیز با شیشه‌ای بزرگ و چراغ‌های مربع شکل طراحی شده است.

ارتفاع کابین در این کشنده، به حدود ۲ متر می‌رسد؛ به همین دلیل نیازی نیست راننده خم شود بلکه می‌تواند به راحتی در کابین بایستد. فضای داخلی رنو مگنوم نیز کاملا جادار بوده و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. صندلی‌های رنو مگنوم از نوع پنوماتیک و کاملا راحت است. درون کابین، یک یخچال و قفسه‌هایی برای قرار دادن وسایل در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، تهویه هوای مطبوع نیز در آن وجود دارد.

image2 6

مشخصات فنی رنو مگنوم

رنو مگنوم مجهز به موتور دیزلی است. موتور آن ۶ سیلندر با حجم کار ۱۲ لیتر بوده و قدرت آن بین ۴۴۰ تا ۵۶۰ اسب بخار متغیر است. حداکثر سرعت آن نیز ۹۰ کیلومتر در ساعت است که این محدودیت سرعت برای تمامی کامیون‌های اروپایی ایجاد شده است. فواصل تعویض روغن در رنو مگنوم در هر ۸۰۰۰۰ کیلومتر است. دنده تمام اتوماتیک و سیستم ترمز قوی با قدرتی به میزان ۴۱۴ کیلو وات و ترمز برای توقف در سر بالایی جزء ویژگی‌های فنی رنو مگنوم است. از سایر مشخصات فنی آن می‌توان به سیستم تعلیق هوا، ۲۴ سوپاپه و دارا بودن استاندارد آلایندگی یورو ۵، اشاره کرد. در ادامه با مشخصات ظاهری و مشخصات فنی رنو سری T آشنا می‌شویم تا بتوانیم مقایسه بهتری بین این دو کشنده داشته باشیم.

image3 4

مشخصات ظاهری رنو سری T

کامیون کشنده رنو T480، از نظر طراحی ظاهری شباهت‌هایی با رنو مگنوم دارد؛ اما طراحی جلو پنجره آن بسیار چشمگیر است. در طراحی آن از ظرافت و هارمونی خاصی بهره گرفته شده است. کابین سری T از نوع آیرودینامیک بوده و می‌تواند مقاومت هوا را کاهش دهد. کابین آن در قسمت جلو، کمی باریک‌تر شده است. همچنین در طراحی آن از گلگیر جانبی تاشو و اسپویلرهای مربوط به سقف استفاده شده است.

برخی از قطعات به کار رفته در کابین آن از جنس آلومینیوم کار شده است تا وزن آن را سبکتر کند. ارتفاع کابین به ۲ متر می‌رسد. طراحی ظاهری این ماشین سنگین به طور کامل ارگونومیک است. جک بالابر تعبیه شده بر روی آن نیز تحمل ۲۰ تن وزن را خواهد داشت.

image4 3

مشخصات فنی رنو سری T

رنو سری T، دارای موتور ۱۳ لیتری با استاندارد یورو ۵ + EVV است. این موتور دارای سه خروجی قدرت از ۴۴۶ اسب بخار است و با افزایش ۴۰.۵ PS به ۵۲۷ PS می‌رسد. حداکثر گشتاور در رنو سری T، از ۹۵۰ دور در دقیقه تا ۱۴۰۰ دور در دقیقه ایجاد می‌شود. این نوع ماشین سنگین با شاسی از نوع طراحی ماژولار ساخته شده است. ضخامت آن از ۶.۵ تا ۸ میلی متر و عمق آن از ۲۶۶ میلی متر تا ۳۰۰ میلی متر متغیر است. گیربکس رنو سری T دارای ۱۲ دنده همراه با ۳ دنده عقب است. تعداد سیلندر آن نیز ۶ عدد خطی است. سیستم ترمز رنو سری T از نوعEBS / ABS / ASR / HSA / EBA / ESC است. در ادامه می‌توانید جدول مقایسه رنو مگنوم با رنو سری T را مشاهده نمایید.

جدول مقایسه رنو مگنوم با رنو سری T

به منظور بررسی دقیق‌تر دو ماشین سنگین رنو مگنوم و رنو سری T، تمامی مشخصات این دو کشنده را در یک جدول آورده تا در یک نگاه اجمالی بتوانید این دو ماشین را مورد بررسی و مقایسه قرار دهید.

مشخصاترنو مگنومرنو سری T
حجم موتور۱۲ لیتری۱۳ لیتری
تعداد سیلندر۶ سیلندر خطی۶ سیلندر خطی
حداکثر گشتاور۲۵۵۰ نیوتن متر۲۴۰۰ نیوتن متر
استاندارد آلایندگییورو ۵ EEV +یورو ۵ EEV +
نوع دندهOptidriver+ اتوماتیکاتوماتیک AT2612F/ optidriver
تعداد دنده۱۲ دنده جلو۱۲ دنده جلو و ۳ دنده عقب
ماکزیمم گشتاور گیربکس۲۵۵۰ نیوتن متر۲۵۵۰ نیوتن متر
سیستم ترمزOptibrakeEBS / ABS / ASR / HSA / EBA / ESC
حجم مخزن۹۰ لیتر۹۰ لیتر

این دو کشنده امکانات مشابه زیادی دارند. از جمله امکانات این دو ماشین سنگین می‌توان به سیستم برقی خم کن کابین کشنده، سیستم تهویه مطبوع، صندلی راننده ارگونومیک، بخاری، یخچال فریزر داخل کابین، بادگیر جانبی و بادگیر شاسی، دریچه برقی سقف کابین و ریموت کنترل برای قفل درب اشاره کرد؛ این موارد در هر دو کشنده، مشترک است. بارزترین ویژگی رنو سری T در طراحی زیبای ظاهر آن است که آن را بسیار چشمگیر کرده است.

جمع بندی و نتیجه گیری

کشنده رنو مگنوم و کامیون کشنده رنو T 480 در این مقاله مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. شما می‌توانید مشخصات ظاهری و فنی هر کدام از این دو ماشین سنگین را بررسی کنید. سپس با بررسی جدول مقایسه رنو مگنوم و رنو سری T بهترین ماشین سنگین کشنده را انتخاب نمایید. بدیهی است که با توجه به نوع کاربری و وزن بار، کشنده خاصی می‌تواند مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *