۳۱ فروردین ۱۴۰۳
کمپرسی پیلسان

آشنایی با کمپرسی پیلسان Pilsan C7H 440 MT 6*4

ما پیش از این پیلسان را بیشتر با کشنده ی C7H 480 اتوماتیک میشناسیم. اما در نمایشگاه لجستیک ۱۴۰۱ تهران، این شرکت با رونمایی از کامیون کمپرسی پیلسان ۱۰ چرخ پر امکاناتش، تمام توجهات را به خود جلب کرد. آنهم در بازاری که سال‌ها در سیطره بنز واگن هود ۲۶۲۴ ایران خودرو دیزل قرار داشته است.

در سالهای اخیر البته کامیون کمپرسی M2631 آمیکو هم در تعدادی محدود به بازار عرضه شد. آمیکو M2631 در آخرین بروز رسانی به موتور ۴۰۰ اسب بخاری مجهز شد. این دو در نبود هیچ رقیب قدرتمند صفر کیلومتر و بروزی، توانستند به فروش و بازار مناسبی هم دست پیدا کنند.

کمپرسی ده چرخ پیلسان در اصل محصولی بر پایه ی کابین مان TGA سقف نرمال می باشد. پیلسان از شرکت‌های زیرمجموعه ماموت، این محصول را در سال ۱۴۰۲ با اجرای برخی تغییرات به بازار تشنه از وجود کمپرسی‌های بروز کشورمان، عرضه خواهد کرد.

در این مقاله به بررسی کمپرسی پیلسان ده چرخ جفت ۴۴۰ اسبی می‌پردازیم. با «مجله اتوبان» همراه باشید.

طراحی بدنه و نمای ظاهری کمپرسی ده چرخ پیلسان

کمپرسی ده چرخ پیلسان

طراحی آشنای این اتاق که قبلا بروی کشنده ی ۴۴۰ دنده دستی سیتراک (پیلسان) و ۴۸۰ دنده اتوماتیک بوده و بر مبنای کابین ارتفاع نرمال مان TGA می باشد.

طرح چراغهای اصلی و سپر در نگاه اول بیننده را به یاد کشنده ی مان ۴۶۰ که در سالهای قبل در کشور عرضه شد، می اندازد. این طرح در کامیون آمیکو هم وجود دارد. نیمه ی بالایی اتاق اما بدون تغییر خاصی نسبت به کشنده های پیلسان ارائه شده.

ارتفاع بسیار بلند شاسی این کامیون از سطح زمین توام با چرخهای بزرگش، باعث شده کاریزمایی معدنی و قدرتمند حتی قبل از روشن شدن موتور و حرکت را به بیننده القا کند. نوشتار بزرگ PILSAN در پیشانی کامیون به همراه نیمرخ فیل (لوگوی شرکت پیلسان) جلب توجه می کند.

طراحی داخل کابین و نمای داخلی کمپرسی ده چرخ پیلسان

نمای داخلی کمپرسی ده چرخ پیلسان هم منطبق بر نمونه کشنده‌های تولیدی سال‌های اخیر پیلسان می‌باشد. از نظر کیفیت متریال استفاده شده با توجه به وارداتی بودن کابین کامیون رونمایی شده در نمایشگاه لجستیک ۱۴۰۱ تهران، می‌توان نمره‌ی قبولی را برای این محصول در نظر گرفت.

صفحه آمپر در نظر گرفته شده برای این کمپرسی، متفاوت با آنچیز که قبلا در پیلسان ۴۸۰ اتوماتیک دیده ایم هست. البته باید گفت که این صفحه آمپر به نظر ساده تر و ارزان‌تر می‌آید. البته در مدل‌های تولیدی امکان تغییر در این قسمت و مشابه شدن با صفحه آمپر کشنده‌های پیلسان وجود دارد.

مولتی مدیا با نمایشگر ۵.۵ اینچی، صندلی راننده تنظیم شونده همراه با تعلیق بادی، دارای یک تخت خواب برای استراحت راننده، تهویه مطبوع اتوماتیک، دریچه سقفی دستی، شیشه بالابر و آینه‌های برقی، دوربین‌های پیرامونی و… از دیگر تجهیزات داخلی کمپرسی پیلسان می‌باشد.

پیشرانه و تجهیزات فنی کمپرسی پیلسان جفت دیفرانسیل

موتور کامیون کمپرسی پیلسان مشابه با همان کشنده‌های سیتراک ۴۴۰ دنده دستی می‌باشد. این موتور ۶ سیلندر با حجم حدود ۱۱ لیتر، توان تولید ۴۴۰ اسب بخار قدرت توام با گشتاور ۲۱۰۰ نیوتن متر است که بین ۱۰۰۰ الی ۱۴۰۰ دور بر دقیقه به دست می‌آید. این موتور استاندارد آلایندگی یورو ۵ + EEV را نیز پاس می‌کند.

گیربکس این کامیون کمپرسی نیز ساخت ZF آلمان با کد ۱۶S2231TO هست که ۱۸ سرعته (۲+۱۶) و با تعویض دستی می‌باشد. ریتاردر گیربکسی (اینتاردر) این کامیون نیز از نوع ۵ حالته می باشد که رانندگی را در سرازیری ها ایمن‌تر خواهد کرد. این کامیون به لحاظ کاربری مجهز به قفل دیفرانسیل نیز می‌باشد.

مخزن سوخت کامیون کمپرسی ۱۰ چرخ پیلسان نیز دارای ظرفیت ۶۰۰ لیتر سوخت گازوئیل می‌باشد.

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی کمپرسی پیلسان C7H 480

نمای عقب کمپرسی پیلسان چرخ چراغ

از تجهیزات ایمنی کمپرسی پیلسان ده چرخ می‌توان به مواردی همچون: ترمز پنوماتیکی (بادی) دو مداره ی مستقل، محورهای جلو و عقب کاسه ای با تکنولوژی مان آلمان، مجهز به سیستم ضد قفل ترمز ABS، سیستم توزیع نیروی ترمز EBS، سیستم کنترل پایداری ESC، ترمز اگزوز و ترمز اتوماتیک موتور EVB، ترمز دستی پنوماتیکی، ریتاردر ۵ مرحله ای، سیستم هشدار انحراف از مسیر LDWS و از همه مهمتر ترمز اظطراری هوشمند AEBS اشاره کرد.

تعلیق کمپرسی پیلسان در محور جلو مبتنی بر فنر تخت (پارابولیک) با ۱۰ لایه فنر شمش می‌باشد. در محور عقب نیز فنرهای پارابولیک ۱۲ لایه ای وجود دارد.

یک عدد یخچال نیز برای نگهداشت مواد غذایی سرنشینان از سوی تولید کننده و به صورت استاندارد قرار دارد. کولر درجا نیز در صورت درخواست خریدار، قابل نصب بروی این کابین خواهد بود اما باید توجه داشت که باعث از دست رفتن دریچه ی سقفی کابین خواهد شد.

3 پینگ

  1. پینگ بک: آشنایی با کشنده پیلسان Pilsan C7H 480 ؛ مشخصات فنی، آپشن و قیمت | اتوبان تراک

  2. پینگ بک: معرفی 6 مدل تریلر​ از شرکت اروم | مجله خودروی سنگین | اتوبان

  3. پینگ بک: کامیون باری و کمپرسی شک‌موتو SHACMOTO X5000 | مجله اتوبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *