۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مقایس ولوو FMX 480 با ولوو FMX 520

image1 2

مقدمه

نام ولوو، برای ما ایرانی‌ها کاملاً شناخته شده و خوشنام است. به همین دلیل، به مقایسه ولوو FMX 480 با ولوو FMX 520دو کشنده محبوب از این برند در بخش‌های فنی، تجهیزات ایمنی و رفاهی خواهیم پرداخت.

ویژگی‌های یک کشنده خوب چیست؟

خودروهای سنگین، شامل کشنده‌ها، کامیون‌ها و مواردی در این کلاس، در امور و صنایع مختلف نقش مهمی ایفا می‌کنند. این کلاس از خودروهای سنگین، به ویژه کشنده‌ها، هر ساله با فناوری‌های جدید کمپانی‌های خود به بازار آمده و در بخش‌های مختلفی مانند قوای فنی، تجهیزات ایمنی و رفاهی و طراحی بدنه و داخل کابین، دستخوش به‌روزرسانی قرار می‌گیرند. یک کشنده، می‌باید تا علاوه بر برخورداری از طراحی زیبا و بهره گیری از بهترین امکانات و فضا در داخل کابین، استانداردهای آلایندگی که این روزها در اتحادیه اروپا به صورت سختگیرانه‌ای نیز دنبال می‌شود، پاس نمایند.

اگر بخواهیم به برندها و نشان‌های تجاری معروف و پرسابقه در خصوص کشنده‌ها اشاره‌ای داشته باشیم، نام‌هایی مانند ولوو، اسکانیا، مان، مرسدس، داف و رنو، می‌درخشند. این برندها طی دهه‌های گذشته به خوبی راه تکامل را طی کرده و با پشتوانه‌ای قوی و برخورداری از جدیدترین فناوری‌های کمپانی‌های خود، سهم از بازار بسیار خوبی هم به دست آورده اند.

کامیون ولوو FMX 480

کامیون ولوو FMX 480، از ویژگی‌های در خور توجهی سود می‌برد. در قدم اول، یک کامیون باید از قدرت موتور و گشتاور مناسبی برخوردار باشد. مواردی که در این مدل از ولوو، کاملاً رعایت شده و این مدل پرقدرت، از پیشرانه شش سیلندر خطی با کد D13A480‌ به حجم ۸/۱۲ لیتری سود می‌برد که قادر است تا در دور موتور ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰ دور در دقیقه، ۴۸۰ اسب بخار نیرو تولید نماید.

تولید گشتاور بالا در بازه پایین دور موتور، یکی از نیازهای مبرم کامیون‌ها است. زیرا خودروهای سنگین در بدو شروع به حرکت و در مسیرهای کوهستانی و پر پیچ و خم، به کشش مناسبی نیاز دارند. به همین دلیل، کامیون ولوو FMX 480، در بازه دور موتور ۱۰۵۰ تا ۱۴۰۰ دور در دقیقه، ۲۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. نکته مهم اینکه، در نمودار گشتاور و اسب بخار، حداکثر قدرت و گشتاور در یک قله و دور موتور تقریباً یکسان تولید شده و به این ترتیب، برای این کامیون، کشش مناسبی را فراهم خواهند کرد.

ویژگی‌های فنی کامیون ولوو FMX 480

قدرت و گشتاور موتور این کامیون سوئدی، توسط یک گیربکس دستی که از فناوری SRS سود می‌برد، به چرخ‌های این مدل پرقدرت منتقل می‌گردد. شایان توجه است که این گیربکس دستی، از ۱۴ دنده در جلو و ۴ دنده در عقب بهره می‌برد که از ضرایب کاملاً مناسبی سود می‌برد که علاوه بر ایجاد شتاب مناسب، باعث می‌گردد تا ولوو از شیب‌های تند و تیز به راحتی بالا برود. کمپانی ولوو، ‌ برای این نمونه، از فناوری‌های مدرن خود در بخش ترمز، موردی کم و کسر نذاشته است. اشاره به این نکته الزامی است که پیشرانه کامیون ولوو FMX 480، از پیشرفته‌ترین‌ سامانه‌های مربوط به مصرف سوخت و بازدهی مناسب مانند تزریق دقیق سوخت و بهینه سازی بخش جرقه زنی بهره می‌برد که به این ترتیب قادر است تا استاندارد آلایندگی یورو ۳ را پاس نماید.

اما در بخش ترمز نیز، کامیون ولوو FMX 480، به خوبی می‌درخشد و قادر است تا به واسطه سامانه‌های مدرن در خصوص ترمز، اطمینان خاطر مناسبی را برای راننده ولوو و سرنشیان خودروهای اطراف، ایجاد نماید. از جمله سامانه‌هایی که در بخش ترمز برای FMX 480 تعبیه شده است، می‌توان به ترمز موتور، سامانه VEB+‌ و کروز کنترل هوشمند اشاره کرد که علاوه بر ایجاد توقف ایمن، مصرف سوخت بهینه و مناسبی را نیز برای این کامیون سوئدی فراهم می‌آورند.

image2 4

سامانه تعلیق و فضای بارگیری کامیون ولوو FMX 480

سامانه تعلیق کامیون ولوو FMX 480 برای انجام کارهای سخت و بارگیری مقادیر سنگین طراحی شده است. به این ترتیب که اکسل دوتایی یا همان دوقلوی این مدل، قادر است تا بارهای سنگین را به راحتی تحمل نمایند. ضمن اینکه اکسل‌های پیش رونده این کامیون، از سامانه هیدرولیک فرمان پذیر در محورهای جلو، مرکزی و عقب بهره می‌برد و تعلیق جلو و عقب نیز به خوبی دستخوش تقویت قرار گرفته و سامانه تعلیق پنوماتیک با کنترل الکترونیکی نیز، از توزیع صحیح و مناسب بار در سرتاسر بخش بارگیری، اطمینان حاصل می‌کند.

کامیون ولوو FMX 480 به خوبی برای بخش‌های خشنی مانند معادن و کار کردن در شرایط سخت، توسعه یافته است. ضمن اینکه فضای بخش بارگیری آن نیز از حجمی معادل ۲۴ متر مکعب بهره می‌برد که این موضوع باعث می‌گردد تا بیشترین میزان بار توسط این مدل حمل شود. حمل بار بیشتر در کنار مصرف سوخت بهینه، برابر است با سود و منفعت بیشتر خریداران این مدل از ولوو که این روزها با توجه به شرایط اقتصادی، گزینه بسیار مهمی محسوب می‌شود.

فضای داخل کابین کامیون ولوو FMX 480

هرچند بخش بدنه کامیون ولوو FMX 480 کمی خشن است، اما این موضوع برای فضای داخل کابین صدق نمی‌کند. فضای داخل کابین این مدل، بسیار راحت، خودمانی و زیبا و ارگونومیک طراحی شده و نظر هر مشتری سخت پسندی را به خوبی جلب می‌کند. راننده به خوبی به تمامی ادوات دسترسی داشته و این مورد در کمال راحتی و کمترین میزان صرف انرژی انجام می‌گیرد. صندلی راننده با سامانه بادی و برخورداری از بالشتک، بسیار راحت بوده و باعث می‌گردد تا شخص در حین مسافرت‌های طولانی، خسته نشود. ضمن اینکه، ستون غربیلک فرمان با ضخامت کمتر، از برخورد زانوی راننده با این بخش جلوگیری کرده و برای وی حس ناخوشایندی ایجاد نخواهد کرد.

image3 2

کامیون ولوو FMX 520

کامیون ولوو FMX 520، از مشخصات فنی قابل قبولی بهره می‌برد. همان طور که از نام این مدل مشخص است، این کامیون باتوجه به پیشرانه شش سیلندر خطی خود به ۸/۱۲ لیتر، می‌تواند ۵۲۰ اسب بخار نیرو تولید نماید. نیروی مورد بحث در بازه دور موتور ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ دور در دقیقه تولید می‌شود و در ادامه نیز، گشتاور عظیم ۲۴۰۰ نیوتن متری که در بازه ۱۰۵۰ تا ۱۴۵۰ دور در دقیقه به دست می‌آید، عملکرد مناسب این کامیون را در جاده‌های کوهستانی و مسیرهای شیب دار، به خوبی تضمین می‌کند. این مدل، استاندارد آلایندگی یورو ۳ را پاس می‌کند.

در این عملکرد فنی مطلوب، نقش گیربکس دستی ولوو را که از فناوری I-Shift نیز بهره می‌برد، نباید فراموش کرد. این جعبه دنده، از ۱۴ دنده جلو و ۴ دنده عقب دارد. برایند قوای فنی کامیون ولوو FMX 520، عملکرد مناسب و مصرف بهینه‌ای برای این خودروی سنگین و پرقدرت در تمامی طول مسیر حرکت به ارمغان می‌آورد. یعنی دقیقاً مواردی که خریداران و رانندگان چنین کلاسی از کامیون به دنبال آن هستند. به همین دلیل، این کامیون می‌تواند در حالی که فضای بارگیری ۲۶ متر مکعبی آن تکمیل است، با سرعت مناسب و راحتی مثال زدنی، مسیرهای گوناگونی را طی نماید.

image4 2

سامانه تعلیق منحصر به فرد ولوو FMX 520

همانند مدل FMX 480، کامیون ولوو FMX  نمونه ۵۲۰ نیز از سامانه تعلیق منحصر به فرد و پیشرفته‌ای سود می‌برد که باعث می‌گردد با توجه به تکمیل بودن فضای بارگیری، عملکرد این مدل در شرایط سخت جاده‌ای و مسیرهای پر پیچ و خم، کاملاً مناسب و مطمئن باشد. ضمن اینکه اکسل‌های پیشرفته این کامیون به همراه سامانه فرمان هیدرولیکی- الکتریکی، افزایش مانورپذیری و ویژگی‌های رانندگی را به همراه استهلاک کمتر لاستیک ها، ارائه خواهد داد.

در نهایت، به داخل کابین کامیون ولوو FMX 520 می‌رسیم. جایی که ارگونومی، فضاسازی مناسب و محیطی که آرامش و راحتی را القاء می‌کند، در انتظار راننده و سرنشین کناری آن هستند. راننده می‌تواند به راحتی به دکمه‌ها و ادوات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد و در این بین، صندلی وی نیز از راحتی بسیار خوبی برخوردار است. تمامی این موارد به همراه قوای فنی که شرحش رفت باعث شده تا مدل FMX 520 به یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین مدل‌های تولیدی کمپانی ولوو تبدیل شود.

مشخصات فنی ولوو FMX 480 و ولوو FMX 520

نام برند/ مدل کامیونولوو/‌ FMX 480ولوو/‌ FMX 520
قدرت پیشرانه (اسب بخار)۴۸۰۵۲۰
گشتاور پیشرانه (نیوتن متر)۲۴۰۰۲۴۰۰
استاندارد آلایندگییورو ۳یورو ۳
تعداد دنده جلو و عقب۱۴ دنده جلو، ۴ دنده عقب۱۴ دنده جلو، ۴ دنده عقب
نوع جعبه دندهدستی با سامانه I-Shiftدستی با سامانه I-Shift

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *