۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مقایسه کشنده ولوو VNL 860 با کشنده فرایت ‌لاینر کاسکادیا

image1 1

مقدمه

ولوو یکی از بهترین گروه‌های خودروسازی در جهان محسوب می‌شود که آوازه اصلی آن به دلیل تولید کامیون‌ها و کشنده‌های قدرتمند در جهان بوده است. آوازه‌ای تمام نشدنی که حتی منجر شد کاربران سخت پسند آمریکایی نیز نتوانند از کیفیت بالای کامیون‌های تولیدی آن به راحتی بگذرند. ولوو تراکس به اندازه‌ای در جهان معروف شده که حتی نیاز به معرفی این کمپانی نیز نداریم. البته حضور کشنده‌های ولوو تراکس مانند ولوو VNL 860 در ایران شاید کمی عجیب برسد اما چندی پیش شایعه شد که چند مدل از کشنده‌های ولوو تراکس در جاده‌های ایران نیز مشاهده شده است. در مقابل، کمپانی کامیون سازی فرایت لاینر در قلب آمریکا و زیر نظر دایملر – بنز آلمان شروع به فعالیت کرده و به عنوان رقیب اصلی تولیدات ولوو خودروهای سنگین خود را روانه بازار می‌نماید. انتخاب از میان جمع خوبان برای عاشقان خودروهای سنگین و کشنده‌های خیلی سخت است؛ اما در این مقاله این چالش را پذیرفته ایم تا با هم به مقایسه کشنده ولوو VNL 860 با کشنده فرایت ‌لاینر کاسکادیا بپردازیم.

معرفی ولوو  VNL 860

VNL یکی از سری تولیدات کمپانی ولوو تراکس است که با کمی تفاوت در طراحی بدنه و قسمت موتوری نسبت به کامیون‌های اولیه ولوو روانه بازار شد. این کامیون‌ها از سال ۲۰۱۷ وارد بازار جهانی شده و کشورهای بسیار زیادی از آن استفاده می‌نمایند. کامیون‌هایی که برای رانندگی در مسافت‌های خیلی طولانی طراحی شده اند و از این کشنده‌ها می‌توان به راحتی برای چنین شرایطی استفاده کرد. ولوو VNL 860 نیز یکی از جدید‌ترین تولیدات گروه کامیون سازی ولوو تراکس است که بار طراحی خاص روانه بازار شده و چشم بسیاری از عاشقان خودروهای سنگین و کشنده‌ها را به خود جلب کرده است.

VNL 860 از آن دسته کشنده‌هایی است که علاوه بر تمام امکانات و کیفیتی که با خود به همراه دارد، می‌تواند هر کسی را عاشق خود و سواری گرفتن از آن در جاده‌ها نماید. استفاده از امکانات رفاهی عالی در طراحی داخلی این خودرو نیز باعث شده تا شاهد یک کامیون تمام و کمال در سبد تولیدات ولوو تراکس باشیم. این مدل در بازار جهانی با پیشرانه‌های متفاوتی نیز عرضه شده و کاربران می‌توانند بر حسب تمایل از هر کدام از پیشرانه‌های ارائه شده آن استفاده نمایند. به دلیل عرضه این کشنده در بازار آمریکا، ولوو تراکس تصمیم به استفاده از موتورهایی که آمریکایی‌ها بیشتر به آن علاقه دارند نیز گرفته و به همین دلیل شاهد استفاده از چند پیشرانه در آن هستیم.

طراحی بدنه VNL 860

یکی از دلایلی که باعث شده تا ولوو VNL 860 در میان بسیاری از عاشقان خودروهای سنگین و کشنده‌ها بسیار محبوب و جذاب باشد، همین طراحی بدنه عالی و زیبایی است که مهندسی ولوو در آن به کار برده اند. اگر از بغل به این کشنده بنگرید، به راحتی می‌توانید شباهت‌های آن با عقابی که پرگشوده و با سرعت به سمت شکار خود پیش می‌رود را مشاهده کنید. طراحی کابین اصلی و کاپوت جلو دقیقا چنین نمایشی را برای بدنه آن ایجاد کرده است. جسور و با ابهت و البته با ظرافت‌های خاصی که در خودروهای سنگین می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد، ویژگی‌هایی است که می‌توانند بدنه ولوو VNL 860 را برای شما تعریف نمایند.

image2 3

طراحی داخلی و امکانات ولوو VNL 860

هر چند بحث مشخصات فنی همیشه اصلی‌ترین اولویت برای خرید کشنده‌های سنگین است، اما با این حال امکانات رفاهی و طراحی کابین داخلی این کشنده‌ها نیز برای کامیون داران اهمیت بسیار زیادی دارد. می‌دانیم که شما رانندگان برای طی مسافت‌های طولانی نیاز به استراحت در یک فضای کاملا راحت را دارید. مهندسین ولوو نیز به خوبی این امر را می‌دانند و با یک طراحی عالی سعی کرده اند تا در کابین داخلی VNL 860 همه شرایط را برای در کردن خستگی‌های ناشی از جاده‌های تمام نشدنی فراهم آورند.

فضا سازی داخلی کابین این کشنده به گونه‌ای بوده که فضا برای همه چیز در آن وجود دارد. نوع کابین آن از نوع خوابیده است و ۷۷ اینچ طول دارد. فاصله میان دو صندلی جلو در این کشنده ۸۱.۵ اینچ است و ۱۰۲.۲۵ اینچ نیز از عقب فاصله در نظر گرفته شده است. در قسمت فضای استراحت کابین نیز یک تشک ۷۹ در ۴۲ اینچ استفاده شده است تا فضای کافی برای استراحت برای راننده را تامین نماید.

مشخصات و قدرت فنی کشنده ولوو VNL 860

با توجه به شرایطی که بازار آمریکا داشت، ولوو تراکس برای ورود به این بازار مجبور شد تا از پیشرانه‌های جدیدی برای کشنده‌های خود استفاده نماید. در این کشنده‌ها هم از موتورهای دیترویت و هم از موتورهای کامینز استفاده شد و انتخاب میان یکی از آن‌ها نیز به مشتریان بستگی دارد و هر کس بنا به شرایطی که از کشنده خود انتظار دارد می‌تواند یکی از این پیشرانه‌ها را انتخاب نماید. ولوو VNL 860 با دو پیشرانه کامینز X15 و دیترویت D13 تولید و روانه بازار شده است؛ موتورهای ۱۳ و ۱۶ لیتری که هر کدام مزیت‌ها و مشخصات خاص خود را دارند.

موتور ولوو دیترویت D13 می‌تواند ۳۷۵ تا ۵۰۰ اسب بخار را در جاده ایجاد نماید. گشتاور این موتور در کشنده ولوو VNL 860 نیز به ۱۴۵۰ تا ۱۸۵۰ پوند فوت می‌رسد. در طرف مقابل موتور کامینز X15 نیز با قدرت ۴۰۰ تا ۵۰۰ اسب بخار تولید شده است و می‌تواند گشتاور ۱۴۵۰ تا ۱۸۵۰ پوند فوتی را مانند موتور دیترویت ایجاد نماید.

مقایسه کامینز X15 و دیترویت D13

ولوو برای این که اطمینان کاربران خود را برای خرید ولوو VNL 860 بالاتر ببرد، از آزمایش‌های بسیار سختی برای تست موتورهای مختلف این مدل استفاده کرده است. موتور ولوو D13 در میلیاردها کیلومتر در جاده‌های سرتاسر جهان در حال استفاده است و در انواع جاده‌های موجود در جهان نیز مورد آزمایش قرار گرفته است. این موتور با امکان ترکیب با حالت توربو، قدرت بسیار زیادی را برای این کشنده ایجاد کرده است. همچنین این موتور به صورت کاملا بهینه با کارایی بهتر نسبت به مدل‌های قبلی و البته دوام بیشتر، تولید شده است که می‌توان آن‌ها را از مزیت‌های اصلی ولوو VNL 860 با موتور ولوو نامید. موتور کامینز X15 نیز با ترکیب با یک گیربکس ۱۰ سرعته قدرت قابل توجهی برای این کشنده به دنبال دارد.

هر چند تمایز قائل شدن میان این دو موتور مورد استفاده در ولوو VNL 860 با توجه به المان‌های فنی باید صورت پذیرد، اما تجربیات کاربران نشان می‌دهد که انتخاب یکی از این موتورها به عنوان نمونه برتر و قدرتمندتر، آن قدرها هم ساده نیست.

image3 1

معرفی فرایت‌ لاینر کاسکادیا  (Frightliner Cascadia)

وقتی صحبت از دایملر- بنز می‌شود، اولین چیزی که ذهن همه مخاطبین را به خود جلب می‌نماید، کیفیت و دوام است. فرایت‌ لاینر کاسکادیا یک کشنده آمریکایی است که در خاک آمریکا اما زیر نظر دایملر تولید و روانه بازار می‌شود. این مهم باعث شده تا تکنولوژی‌های پیشرفته و فوق استثنایی بنز را در سری‌های مختلف کشنده‌های این کمپانی شاهد باشیم.

سیستم‌های آیرودینامیکی و ایمنی فوق العاده مدرن بنز باعث شده تا شاهد فروش بسیار بالایی برای تولیدات کشنده‌ای فرایت لاینر باشیم. البته باید ذکر کنیم که کشنده‌های تولیدی این کمپانی بیشتر برای سلیقه‌های آمریکایی تولید می‌شوند. دماغ دار بودن آن‌ها وجه تمایزی است که می‌توانید از آن برای تفاوت قائل شدن میان این کشنده با کشنده‌های اروپایی استفاده کنید.

کاسکادیا در مدل‌ها و با مشخصات مختلفی تولید شده که همه آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. شرکت مادر حتی در صورت استفاده از یک پیشرانه ثابت نیز طراحی‌ها جدیدی را در سری‌های مختلف کشنده‌های کاسکادیا داشته که می‌تواند تنوع انتخابی را برای کاربران ایجاد نماید. تولید سری کاسکادیا در آمریکا از سال ۲۰۰۷ آغاز شده و تا کنون ادامه دارد.

طراحی فرایت‌ لاینر کاسکادیا

کابین داخلی طراحی شده برای فرایت‌ لاینر کاسکادیا در مدل‌های جدید واقعاً چشم گیر است. جدای از بحث راحتی و زیبایی، طرح جدیدی از کابین کامیون‌ها را در این سری شاهد هستیم. البته فرایت لاینر این امتیاز را برای خریداران قائل شده تا در زمان خرید، نوع کابین مورد نظر خود را نیز انتخاب نموده و کشنده مورد علاقه خود را در اختیار داشته باشند.

image4 1

مشخصات فنی فرایت‌ لاینر کاسکادیا

اصلی‌ترین بخش کشنده‌های فرایت لاینر را می‌توان بخش فنی آن‌ها دانست. در مدل‌های مختلف کاسکادیا شاهد استفاده از موتورهایی با قدرت‌های مختلف هستیم. موتورهای این کشنده ساخت دیزل دیترویت هستند و حجم‌های مختلف از ۱۲.۸ تا ۱۶ لیتر را نیز در آن‌ها شاهد هستیم. مدل‌های ۱۲.۸ لیتری مورد استفاده بر روی فرایت‌ لاینر کاسکادیا می‌تواند ۳۵۰ اسب بخار را به دنبال داشته باشد و نمونه‌های ۱۶ لیتری نیز می‌توانند تا ۶۰۰ اسب بخار توان خروجی را به ثبت برسانند. همچنین گشتاور این پیشرانه‌ها در بهترین حالت به ۲۷۸۰ نیوتن متر می‌رسد.

در تولید مدل‌های مختلف فرایت‌ لاینر کاسکادیا، گیربکس‌های مختلفی را نیز شاهد هستیم؛ هم گیربکس‌های دستی و هم گیربکس‌های اتوماتیک در دسترس خریداران این کشنده‌ها قرار می‌گیرد. استفاده از گیربکس اتوماتیک ۱۲ سرعته از جدیدترین تولیدات فرایت لاینر در سری‌های کاسکادیا است که می‌تواند تجربه‌ای بسیار شیرین را برای راننده در زمان رانندگی ایجاد نماید.

image5 1

مقایسه کشنده ولوو VNL 860 با کشنده فرایت‌ لاینر کاسکادیا ۲۰۲۱

 ولوو VNL 860فرایت‌ لاینر کاسکادیا ۲۰۲۱
امکانات کابینتخت خواب ۷۷ اینچی – میز و پایه تلویزیون و مایکرووتخت خواب ۷۲ اینچی – میز با صفحه تخت و پایه تلویزیون
ویژگی‌های صندلی هاطراحی ارگونومیک برای استراحت بهتر راحتی بیشتر در آب و هوای سرد و گرم با طراحی منحصر به فرد برای ایجاد هوای گرم و خنک برای رانندهطراحی ارگونومیک برای استراحت بهتر و صندلی‌های بزرگتر و راحت تر
سیستم ایمنی برخورد با جلودارد. دارای سیستم ترمز اتوماتیک در هنگام برخورد با وسیله نقلیه یا عابر پیادهدارد. دارای سیستم ترمز اتوماتیک در هنگام برخورد با وسیله نقلیه یا عابر پیاده
فناوری‌های حفظ تعادلدارای فناوری پایداری ولوو (VEST) برای حفظ تعادل کشنده در زمان برخورد و یا به هم خوردن تعادل در زمان رانندگیدارای فناوری کمک به راننده برای حفظ تعادل در زمان رانندگی
کروز کنترلکروز کنترل تقویت شده ولوو با امکان پیدا کردن دنده متناسب با شیب جاده برای رانندگی راحت‌تر و همچنین برای کنترل میزان مصرف سوخت در سفردارای کروز کنترل تطبیقی با شرایط برای یک رانندگی ایمن و بی خطر و همچنین برای کنترل میزان مصرف سوخت در سفر
سیستم تشخیص و کنترل از راه دوردارد.دارد.
ویژگی‌های خاصدارای فناوری Position Perfect برای بهترین شرایط دسترسی به فرمان در هنگام نشستن روی صندلیدارای سنسور تشخیص عیب کامیون  دارای سنسور تشخیص خودکار عیب کامیون

مقایسه کشنده ولوو VNL 860 با کشنده فرایت ‌لاینر کاسکادیا ۲۰۲۱ از نظر قدرت موتور

در بندهای قبلی ویژگی‌ها و مشخصات فنی هر دو این کامیون‌ها را با هم بررسی کردیم. پر واضح است که هر دو از جمله کامیون‌های بسیار قدرتمند موجود در بازار هستند و رانندگان حرفه‌ای که به دنبال استفاده از یک کامیون پرقدرت در جاده بوده و سعی در انتخاب بهترین کیفیت را دارند، می‌توانند از هر دو این محصولات استفاده کرده و خیالی راحت از بابت قدرت آن‌ها داشته باشند. البته با توجه به اینکه امکان انتخاب با پیشرانه‌های مختلف نیز برای خریداران این دو کامیون وجود دارد، این قدرت به شرایط انتخاب خریدار نیز بستگی خواهد داشت؛ اما به صورت کلی خیلی نمی‌توان یکی از این دو کامیون را از نظر قدرت موتور نسبت به دیگری برتری داد و تفاوت‌های آن‌ها در این بخش ناچیز هستند.

image6 1

مقایسه کشنده ولوو VNL 860 با کشنده فرایت ‌لاینر کاسکادیا از نظر ایمنی و فضای داخلی کابین

هر دو این کامیون‌ها از نظر زیبایی ظاهری در شرایط بسیار خوب و مطلوبی قرار دارند و انتخاب از این نظر نیز بیشتر سلیقه‌ای است. اما از نظر ایمنی و راحتی در کابین و همچنین فضای در نظر گرفته شده برای استراحت ولوو VNL 860 شرایط به مراتب بهتری نسبت به فرایت لاینر کاسکادیا داشته و از این نظر می‌توان تولید ولوو را بهتر ارزیابی نمود. البته دقت کنید که مقایسه کشنده ولوو VNL 860 با کشنده فرایت ‌لاینر کاسکادیا، در واقع انتخاب میان بهتر و بهتری است؛ وگرنه هر دوی این کامیون‌ها شرایط بسیار ایده الی را برای راننده فراهم می‌آورند.

2 پینگ

  1. پینگ بک: فرایت لاینر کاسکادیا برقی Freightliner eCascadia | اتوبان تراک

  2. پینگ بک: فرایت لاینر کاسکادیا برقی Freightliner eCascadia | اتوبان تراک

2 دیدگاه

  1. مرتضی پاسخ

    آیا میشه تو ایران سفارش خرید داد و ماشین رو دریافت کرد . سایپا وارد میکنه تا قصد تولید شبیهش رو داره؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *