۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مقایسه کامیونت فوسو با کامیونت ایسوزو

image1 2 1

مقدمه

کامیونت یکی از انواع پرکاربرد ماشین‌های سنگین است. کامیونت‌ها از لحاظ اندازه، از کامیون کوچک‌تر و از وانت بزرگترند و وسیله‌ی مناسبی برای حمل بار در داخل شهرها محسوب می‌شوند. کامیونت‌ها، خودروهای سنگین دو محوره و عموما دارای ۴ تا ۶ چرخ هستند. ظرفیت حمل بار این خودروها حدود ۱ تا ۱۲ تن است. کامیونت فوسو و کامیونت ایسوزو از انواع خوشنام و پرطرفدار کامیونت در ایران به حساب می‌آیند که قصد داریم در این مقاله به معرفی و مقایسه کامیونت فوسو با کامیونت ایسوزو بپردازیم.

معرفی کامیونت فوسو

خودروسازی فوسو، یک شرکت زیرمجموعه میتسوبیشی است که عموما در تولید خودروهای سنگین مانند انواع اتوبوس و کامیون فعالیت می‌کند. این شرکت در کشور ژاپن واقع شده است. با این حال به دلیل همکاری‌های این شرکت با دایملر آلمان، فوسو به عنوان یک برند آلمانی-ژاپنی شناخته می‌شود. در ایران نیز شرکت مایان که از سال ۱۳۷۵ در حوزه‌ی تولید خودروهای سنگین فعالیت می‌کند، در سال ۱۳۹۴ موفق شد با شرکت فوسو عقد قرارداد نموده و نمایندگی این شرکت در ایران را به دست آورد. کامیونت فوسو در چهار مدل ۶/۵ تن، ۶ تن کوتاه، ۶ تن بلند و ۵/۸ تن توسط شرکت فوسو تولید شده و به بازار ایران عرضه می‌شود.

کامیونت ۶ تن فوسو

موتور قدرتمند به کار رفته در این کامیونت از نوع ۴P10 با قدرت ۱۵۰ اسب بخار در ۳۵۰۰ دور در دقیقه و با گشتاور ۳۷۰ نیوتون متر در ۲۸۰۰دور در دقیقه با استاندارد آلایندگی یورو ۵ و مجهز به سیستم کاهش آلایندگی EGR و DPE است که می‌تواند تا حدودی از تولید آلاینده‌های خطرناک جلوگیری نموده و نگرانی‌های حامیان محیط زیست را کاهش دهد. جعبه دنده‌ی این کامیونت از نوع مکانیکی ۵ سرعته و مجهز به قفل دیفرانسیل اتوماتیک است.

ترمز کامیونت فوسو از نوع دیسکی و هیدرولیکی دو مداره مجهز به سیستم ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی ترمز EBD و برنامه پایداری الکترونیکی ESP، به همراه ترمز کمکی و ترمز اگزوز اتوماتیک است.

سیستم الکتریکی کامیونت فوسو مجهز به دو باتری ۱۲ ولت است و باک ۱۰۰ لیتری این خودرو با مصرف مناسب و بهینه‌ی موتور، امکان رانندگی طولانی مدت، با خیال راحت و بدون نیاز به جستجوی مداوم برای یافتن محل سوختگیری را برای راننده فراهم می‌کند.

سایر امکانات کامیونت ۶ تن فوسو

از آنجا که خودروهای سنگین محل کار و گاهی زندگی رانندگان هستند، امکانات داخلی کابین و موتور این خودروها بسیار حائز اهمیتند و به راننده کمک می‌کند تا رانندگی آسوده و لذت بخشی را تجربه کنند. به همین دلیل در هنگام انتخاب و خرید این خودروها علاوه بر مشخصات فنی، بهتر است به امکانات داخلی و آسایشی آن نیز توجه نمود. از دیگر امکانات کامیونت فوسو می‌توان به اتاق دو در با عرض مناسب و سقف بلند و با ظرفیت ۳ نفر اشاره نمود. برای راحتی راننده و حفظ ایمنی سرنشینان، لاستیک زاپاس، برف پاک کن چند زمانه، جعبه ابزار، جک بالابر، چراغ داخل کابین، قفل مرکزی درب‌ها به همراه ریموت کنترل، شیشه بالابر برقی، سیستم مه زدا و مه شکن عقب و جلو، هشدار دنده عقب، فندک، آفتابگیر، گرمکن آینه‌ها، سیستم تهویه اتوماتیک، کیت گاز دستی موتور، صندلی اتوماتیک و دارای پرکن گودی کمر و سیستم تعلیق هیدرولیکی راننده با امکان تنظیم متناسب با وزن راننده در این کامیونت تعبیه شده است.

image2 1 1

معرفی کامیونت ایسوزو

گروه صنعتی بهمن لیزینگ، از سال ۱۳۸۲ آغاز به تولید انواع مینی‌بوس، کامیون و کامیونت نمود. یکی از اقدامات بسیار مهم این شرکت، تولید کامیونت ۶ تن شرکت ایسوزو ژاپن بود. این کامیونت‌ها که تحت لیسانس ژاپن و در ایران تولید می‌شدند، به دلیل کیفیت بالا و کارایی ایمن، به یکی از محصولات پرطرفدار در حوزه‌ی خودروهای سنگین کشور تبدیل شد. به طوری که اکنون از پرکاربردترین انواع کامیونت برای تسهیل روند حمل و نقل درون شهری کشور به شمار می‌آید. علاوه بر آن، کیفیت کامیونت‌های تولیدی این کشور منجر به استقبال کشورهای همسایه نیز گشته است.

برخی از انواع کامیونت ایسوزو نیز به عنوان کامیونت جک در کشور چین تولید می‌شود. جک (JAC) یکی ازبرندهای شناخته شده‌ی چینی در حوزه تولید انواع خودروی سبک و سنگین است. کامیونت جک در مدل‌های ۳تن، ۵ تن و ۷ تن ساخته می‌شود.

image3 4

مشخصات فنی کامیونت ایسوزو ۳ تن

برای توصیف مشخصات فنی کامیونت ایسوزو ۳ تن لازم است تا مشخصات فنی و امکانات آسایشی آن را بررسی کنیم. کامیونت‌های ایسوزو با ظرفیت وزن ۳.۵ تن دارای موتور از نوع RZ4E Isuzu مجهز به توربو شارژ و اینتر کولر هستند. موتور از نوع ۴ سیلندر دیزلی با ظرفیت ۱۸۹۸ CC و قدرت ۱۲۰ اسب بخار در ۳۲۰۰ دور در دقیقه است و در نوع خود و با توجه به ظرفیت حمل بار پایین این کامیونت، موتور قدرتمندی به حساب می‌آید.

سیستم انتقال قدرت کامیونت ۳ تن از نوع ۶ سرعته دستی سینکرو به همراه کلاچ ۲۷۵ میلی متری با عملکرد هیدرولیک است. این کامیونت دارای یک باتری ۱۲ ولت است و ظرفیت باک ۶۸ لیتر است که در مقایسه با مدل‌های مشابه، ظرفیت متوسطی محسوب می‌شود.

سیستم تعلیق این کامیونت از نوع دو جناغی با ضربه گیر هیدرولیک است. ترمز کامیونت ایسوزو از نوع هیدرولیک دو خطی و دارای سیستم ترمز ضد قفل ABS، ترمز توزیع الکتریکی EBD، کنترل پایداری الکترونیکی وسیله نقلیه EVSC و عملکرد ضد سر خوردن ASR است.

image4

دیگر امکانات کامیونت ۳ تن ایسوزو

ایسوزو برای رانندگانی که این کامیونت را برای کار خود انتخاب می‌کنند، امکانات ویژه و کاربردی فراهم کرده است. کابین این کامیونت ضد حریق بوده و کف آن با کف پوش وینیل پوشیده شده است. دستگیره‌هایی برای سوار شدن در دو طرف تعبیه شده است تا ورود و خروج راننده و سرنشینان به راحتی صورت گیرد. این کامیونت دارای کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین است. صندلی راننده مجهز به سیستم تعلیق و محافظ سر بوده تا راننده در دست اندازها و جاده‌های ناهموار احساس آرامش داشته باشد و صندلی مسافر برای دو نفر سرنشین و به صورت تاشو طراحی شده است. آینه‌های تاشوی بزرگ، آفتابگیر، شیشه‌های وسیع با دید مناسب برای حذف نقاط کور، شیشه بالابر برقی با قفل راننده نیز از جمله امکانات این کامیونت برای داشتن دید بهتر است. سرعت سنج، کیلومتر شمار، نشانگر سوخت، دمای موتور، تقویم و ساعت نیز از جمله امکانات نمایشی داشبورد است. چراغ‌های ترکیبی با نور مناسب، مه شکن جلو و عقب، برف پاک کن و سیستم شستشوی شیشه، نور اتوماتیک، بوق تعبیه شده بر روی فرمان، امکان تنظیم میزان نور، سیستم گرم کن سریع موتور، قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل، فندک، چراغ‌های هشدار خطر، رادیو و بلوتوث نیز از دیگر امکانات این کامیونت است تا سفر آسوده‌ای را با آن تجربه کنید.

image5

کامیونت ۶ تن ایسوزو

قلب قدرتمند این کامیونت‌ها از نوع انژکتوری چهار سیلندر خطی سوپاپ بالا و مجهز به توربو شارژ و اینتر کولر است. حجم موتور این کامیونت ۵۰۰۰ CC و قدرت آن ۲۶۰۰ اسب بخار برای ۱۵۰ دور در دقیقه است. حداکثر گشتاور تولیدی موتور ۱۵۰۰ نیوتون متر در ۴۰۲ دور در دقیقه است. و مطابق با استاندارد آلایندگی یورو ۴ ساخته شده است. جعبه دنده این کامیونت از نوع MYY-6S دارای ۸ دنده، ۶ دنده جلو و دو دنده عقب است.

کلاچ این کامیونت از نوع تک صفحه‌ای خشک با فنر دیافراگمی به همراه کنترلر هیدرولیکی با قطر خارجی ۳۲۵ میلی متر است. سیستم تعلیق شامل فنر تخت چند لایه به همراه کمک فنر هیدرولیکی تلسکوپی دو طرفه است. سیستم فرمان نیز از نوع ساچمه گردان هیدرولیکی با قابلیت کنترل دقیق و سبک است.

کامیونت ایسوزو مجهز به سیستم ترمز ضد قفل و کنترلرهای الکترونیکی و ABS، EBD و ASR است. نوع ترمز دو مداره، کاسه‌ای و هیدرولیک به همراه ترمز موتور است و خیالتان را از بابت شرایط بحرانی آسوده می‌کند. ظرفیت باک کامیونت ایسوزو ۱۰۰ لیتر دارای دو باتری ۱۲ ولت و دینام ۲۴ ولت است.

مقایسه کامیونت فوسو با کامیونت ایسوزو

برای مقایسه کامیونت فوسو با کامیونت ایسوزو باید امکانات کنترلی و رفاهی آن‌ها را نیز در نظر گرفت. از دیگر امکانات کامیونت ایسوزو، کابین تمام استیل با دید گسترده پله‌های ورودی ضد سر خوردگی، درب‌های ۹۰ درجه، چارچوب گالوانیزه روی، برف پاک‌کن‌های استیل است. ورودی کابین ضد حریق بوده و در کف اتاق از کف پوش‌های وینیل استفاده شده است و برای راحتی در سوار و پیاده شدن دستگیره‌هایی در دو طرف تعبیه شده است.

همچنین ایربگ‌های طراحی شده برای راننده و سرنشین، امنیت را در تصادف‌های احتمالی تضمین می‌کند. صندلی راننده کاملا قابل تنظیم بوده وسیستم تعلیق برای حفظ آرامش و آسودگی راننده در صندلی درنظر گرفته شده است. صندلی سرنشین مناسب برای۲ نفر و تاشو است.

کامیونت ۶ تن ایسوزو دارای کولر و پخش CD و شیشه بالابر برقی، آینه‌های بزرگ، تاشو و دارای گرمکن است. شیشه بالابرها برقی و قابل کنترل توسط راننده‌اند.

داشبورد کامل و با کاربرد مناسبی برای این کامیونت طراحی شده است که راننده بتواند کنترل کاملی بر شرایط داشته باشد. از جمله امکانات نمایشی این داشبورد می‌توان به سرعت سنج، کیلومتر شمار، نمایشگر سوخت، دمای خنک کننده‌ی موتور و تکنولوژی دیجیتال اقتصادی سوخت هستند. چراخ‌های کامل و ترکیبی قابل تنظیم، نور مه شکن، خفه‌کن اگزوز، چراغ‌های خودکار، بوق تعبیه شده بر روی فرمان، گرمکن سریع موتور، فندک، هشدار دنده عقب،  محدود کننده‌ی سرعت، چرغ هشدار خطر، رادیو و بلوتوث از دیگر امکاناتی هستند که به راننده در کنترل بهتر این وسیله‌ی نقلیه کمک می‌کنند.

جدول مقایسه کامیونت فوسو با کامیونت ایسوزو

در جدول زیر به صورت اجمالی به مقایسه کامیونت فوسو با کامیونت ایسوزو پرداخته‌ایم. با توجه به اینکه هر دو شرکت کامیونت‌ها را در ظرفیت‌ها و با ویژگی‌های گوناگون تولید می‌کنند، برای مقایسه‌ی بهتر از هر دو برند، مدل ۶ تن انتخاب شده‌اند.

ویژگی‌هاکامیونت فوسوکامیونت ایسوزو
وزن مجموع ناخالص۷.۵ تن (مجوز قانونی ۶ تن)۶ تن
نوع موتور۴ سیلندر خطی دیزلی مجهز به توربو شارژر، اینترکولر و تزریق مستقیم۴ سیلندر خطی سوپاپ بالا، تزریق ستقیم مجهز به توربو شارژر و اینترکولر
حجم موتور۲۹۹۸ CC۵۱۹۳ CC
قدرت (اسب بخار)۱۵۰۱۵۰
گشتاور۳۷۰۴۰۲
جعبه دندهمکانیکی ۵ سرعته اور درایو۶ دنده دستی به همراه ۲ دنده عقب
کلاچتک صفحه‌ای با کنترلر هیدرولیکیتک صفحه‌ای خشک با فنر دیافراگمی، کنترلر هیدرولیکی
سیستم فرمانفرمان LHD، سیتم ساچمه گردان با قدرت کمکی، فرمان تلسکوپی قفل شوندهفرمان ساچمه گردان هیدرولیکی
نوع ترمزدیسکی، هیدرولیکی دو مدارهدو مداره، کاسه‌ای، هیدرولیک
سیستم ترمزABS, EBD, ESP ترمز اگزوز اتوماتیکABS, EBD, ASR
ظرفیت باک۱۰۰+۷۰ لیتر۱۰۰ لیتر
آپشن‌ها (تجهیزات)استاندارد آلاینگدی یورو ۵ + EEV، گرمکن سوخت، چراغ روشنایی در روز، جعبه ابزار، جک بالابر، قفل مرکزی با ریموت کنترل، هشدار دنده عقب، سیستم تهویه اتوماتیک، تعلیق هیدرولیکی صندلی رانندهاستاندارد آلایندگی یورو ۴، کابین مجهز به ترشن بار (دسترسی آسان به موتور) ، دید گسترده و راحت در هنگام سوار و پیاده شدن، کولر و سی دی پلیر، قفل مرکزی، ایربگ راننده و سرنشینان، رادیو و بلوتوث

با توجه به حضور طولانی مدت کاربران خودروهای سنگین در محیط خودرو، بهتر است در هنگام خرید علاوه بر مشخصات فنی، به امکانات و ویژگی‌های کابین و تجهیزات آسایشی آن‌ها نیز توجه نمایید تا راننده و سرنشین، تجربه‌ی خوبی از حضور در خودرو داشته باشند. علاوه بر آن، ضمانت تولید کننده و کیفیت و گستره‌ی خدمات پس از فروش ارائه شده می‌تواند نکته‌ی مهمی در انتخاب یک خودروی مناسب باشد چون این اطمینان را به شما می‌دهد که درصورت رخ دادن هر مشکلی برای خودرو، همراه مطمئنی در کنارتان خواهد بود. همچنین با استفاده از شرایط اقساطی کامیونت فوسو می‌توان به راحتی اقدام به خرید این کامیونت نمود. صرفا کافی است با فروشندگان معتبر ارتباط برقرار نموده و شرایط فروش آن‌ها را بررسی نمایید.

image6

با توجه به اینکه کامیونت‌ها از دسته ماشین‌های سنگینی هستند که مجوز حمل بار و رفت و آمد در داخل شهرها را دارند، از خودروهای پرطرفدار و پرکاربرد محسوب می‌شوند. برندهای ایسوزو و فوسو از انواع شناخته شده و محبوب در ایران هستند که تحت لیسانس شرکت‌های ژاپنی در ایران تولید می‌شوند. در مقایسه کامیونت فوسو با کامیونت ایسوزو، مشخصات فنی این کامیونت‌ها را با هم بررسی نمودیم تا درصورتی که قصد خرید یک کامیونت با کیفیت و قابل اطمینان را دارید، از این اطلاعات استفاده نمایید. از آنجاکه عموما قیمت خودروهای سنگین بالاست، مطالعه و در نظر گرفتن روش‌های گوناگون خرید، به شما برای یک خرید راحت کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *