۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

مقایسه کامیونت الوند با کامیونت ایسوزو

image1 3

مقدمه

خودروهای سنگین و نیمه سنگین، از عناصر اصلی حمل و نقل زمینی به شمار می‌روند که بدون وجود آن‌ها زنجیره جریان مواد و پخش محصولات قطع خواهد شد. کامیونت‌های کوچک و بزرگ هر یک با توجه به ظرفیت و کارایی که دارند، نقش خود را در این سیستم ایفا می‌کنند و از آنجایی میزان کارایی و کیفیت عملکرد این خودروها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، انتخاب هوشمندانه آن‌ها نیز اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت. به همین سبب در این مقاله به بررسی دو برند معروف و پر فروش کامیونت در ایران می‌پردازیم و در باب معرفی و مقایسه کامیونت الوند با ایسوزو اطلاعات و جداول مفیدی را به شما ارائه خواهیم نمود.

معرفی کامیونت الوند

کامیونت‌های الوند، ساخت شرکت سایپا دیزل از جمله زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی سایپا هستند که در پی سال‌ها آزمون و خطا و بهبود کیفیت به دست آمده و طراحی و اجرا شده‌اند. آنچه از میزان رضایت مشتریان شرکت سایپا دیزل در طول دهه‌های گذشته در بازار حمل و نقل جاده‌ای حاصل شده بود، مطلوب و قابل قبول بوده است و به همین دلیل هم هست که با وجود رقابتی بودن بازار خودروهای سنگین در ایران، سهم ۲۵ درصدی از بازار خودرو را شرکت‌های زامیاد و سایپا دیزل به دست آورده‌اند.

کامیونت‌های الوند در طراحی موتور و شاسی‌ها از خودروهای مشابه شرکت بنز الهام گرفته و به همین دلیل از قدرت و استقامت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین مشکلات مربوط به گیربکس در کامیونت‌های قبلی شرکت سایپا دیزل یعنی فوتون‌ها در مدل‌های مختلف الوند از میان رفته است. در کنار تمام این موارد، مجهز بودن این خودرو به سیستم ردیابی جهانی یا همان GPS به صورت پیش فرض کارخانه‌ای، از جمله آپشن‌هایی بود که بر سطح رضایت مشتریان افزود و سهم الوند را در فروش سالیانه خودروهای سنگین و نیمه سنگین افزایش داد.

یکی دیگری از مزایای موجود، شرایط فروش کامیونت الوند است که باعث می‌‌شود افراد و شرکت‌های بیشتری به سراغ خرید این کامیونت بروند. این شرکت در مقایسه با رقبا شرایط فروش بهتری را فراهم کرده که به علت عقبه قدرتمند و توانایی بالای گروه صنعتی سایپا امکان پذیر است. همچنین این گروه تولیدی آماده بستن قرارداد با ادارات و ارگان‌ها و پذیرش سفارش بالا با شرایط خاص و توافق دو طرفه نیز هست و در حال حاضر کامیونت‌های بسیاری از شرکت‌های بزرگ و ارگان‌های دولتی را نیز تامین نموده است.

مدل‌های کامیونت الوند

کامیونت‌های الوند در مدل‌ها و ظرفیت‌های مختلفی تولید می‌شوند. کامیونت الوند ۸ تن خواب‌دار دارای بهترین استانداردهای بین‌المللی است که از میان آنان می‌توان به استاندارد آلایندگی یورو۴ اشاره کرد. البته استاندارد آلایندگی یورو۴ مخصوص تمامی محصولات این شرکت تولیدی است. همچنین کامیونت الوند ۶ تن در دو نوع خواب‌دار و بدون خواب تولید و عرضه می‌شوند. تفاوت این دو مدل نیز در طول فاصله پشت اتاقک تا انتهای شاسی است که در نوع بدون اتاقش ۵ متر و در نوع اتاق دار ۴.۶ متر است.

موتور کامیونت‌های الوند از نوع Cummins ISF 3.8 است که در کامیونت ۸ تن ۱۵۵ اسب بخار و در کامیونت ۶ تن ۱۴۵ اسب بخار قدرت تولید خواهد کرد. حداکثر نیروی گشتاور این دو کامیونت به ترتیب ۵۰۰ و ۴۵۰ نیوتون بر متر و سرعت عملکرد موتور در هر دو کامیونت ۲۶۰۰ دور در دقیقه است. هر دو موتو به کلاچ تک صفحه‌ای با عمل کننده هیدرولیکی مجهز هستند نوع گیربکس و دنده آن‌ها نیز ZF6S500 است.

امکانات کامیونت الوند

تمامی محصولات گروه صنعتی سایپا دیزل بدنه شان از جنس فولاد ضد زنگ با آلیاژی قدرتمند است که به صورت تمام مرزی مورد جوشکاری تخصصی قرار می‌گیرد و لایه داخلی اتاق آن به تمامی عایق‌کاری می‌‌شود. صندلی ارگونومی کامیونت الوند با قابلیت تنظیم در چهار جهت راحتی حداکثری را برای راننده خود به وجود آورده و روکش کتان طبیعی آن از بروز تعریق و حساسیت جلوگیری می‌کند. یکی از آپشن‌های موجود دیگر در کامیونت‌های الوند، قابلیت برگردانِ اتاق تا ۷۰ درجه با قفل مکانیکی است.

از امکانات موجود در اتاق این کامیونت می‌توان به مواردی مانند سیستم تهویه مطبوع گرم و سرد با فیلتر ذرات دوده DPF، برف پاک کن دو سرعته، بکسل بند جلو، کیف ابزار و همچنین جعبه ابزار کنار شاسی، جلیقه شبرنگ، مثلث خطر و همچنین چراغ چشمک زن (برای استفاده در شب) ،  کپسول اطفاء حریق، یک عدد لاستیک زاپاس، سیستم پخش رادیو و cd با قابلیت ورودی فلش مموری و AUX، جک هیدرولیکی، قلاب یدک کش، چراغ مه شکن جلو و عقب، شیشه بالابر اتوماتیک، سیستم قفل مرکزی، سیستم تعلیق عقب و جلو فنر تخت چند لایه با کمک فنر تلسکوپی و… اشاره کرد. در ادامه درباره کامیونت‌های ایسوزو و سپس مقایسه کامیونت الوند با ایسوزو خواهیم پرداخت.

image2 2

معرفی کامیونت ایسوزو

گروه صنعتی بهمن دیزل از سال ۱۳۸۲ شروع به کار نموده و با تولید انواع خودروهای نیمه سنگین و سنگین، در بهبود و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی‌کشور به ایفای نقش پرداخته است. این شرکت همچنین با تولید کامیونت ISUZU تحت لیسانس شرکتی با همین نام در ژاپن، راه را برای ساخت خودروهای ژاپنی در ایران نیز هموار نموده است. شرکت ایسوزو ژاپن از سال ۱۹۱۶ میلادی در ژاپن شروع به کار نموده و یکی از قدیمی‌ترین و البته معتبرترین برندهای خودروسازی در آسیا محسوب می‌شود. همچنین خودروهای سنگین و نیمه سنگین این کمپانی بزرگ، جزو معدود خودروهای سنگین آسیایی است که مرزهای اروپا و آمریکا را در نوردیده و به دورترین کشورهای جهان نیز صادر گردیده است.

محصولات ایسوزو در سراسر جهان به کیفیت، قدرت بالای کشندگی و استقامت جاده‌ای شناخته می‌شوند و در این حال با وجود تمامی این محاسن، از جمله خودروهای با قیمت اقتصادی نیز به شمار می‌روند. همچنین این برند خودروسازی از جمله پرتنوع‌ترین برندها در بازار خودروهای سنگین داخلی است که مدل‌های متعددی را با استانداردها و ظرفیت‌های متفاوت روانه بازار داخلی نموده است. خرید کامیونت ایسوزو می‌تواند انتخابی برای یک خرید و استفاده بلند مدت باشد که از نظر دوام قطعات شما را شگفت زده کند.

مدل‌های کامیونت ایسوزو

موتورهای کامیونت ایسوزو معمولاً از نوع خطی سوپاپ بالا است که با توجه به نوع مدل و ظرفیت باری خودرو از قدرت و ظرفیت‌ها و همچنین تعداد سیلندرهای متفاوتی تشکیل می‌شود. به عنوان مثال موتور یکی از مدل‌های پر فروش و معروف ایسوزو یعنی کامیونت ۶ تن از نوع ۴ سیلندر خطی سوپاپ بالا با تزریق مستقیم با حجم ۵۱۹۳ میلی‌لیتر و قابلیت توربو شارژ است که توانایی تولید ۱۵۰ اسب بخار را با ۲۶۰۰ دور گردش در دقیقه خواهد داشت. همچنین استانداردهای آلایندگی در انواع کامیونت‌های ایسوزو بسته به نوع موتور متفاوت است؛ اما همگی مدل‌های این برند موفق به کسب استانداردهای مخصوص اروپایی شده‌اند.

به عنوان مثال کامیونت ایسوزو ۳ تن و نوع ۶ تن آن دارای استاندارد یورو ۵ و کامیونت ایسوزو ۸ تن دارای استاندارد یورو ۲ است که همگی این استانداردها مطابق دستورالعمل‌های سازمان‌های معتبر استاندارد اروپایی و آمریکایی طراحی و اجرا شده‌اند.

امکانات کامیونت ایسوزو

کامیونت‌های ایسوزو در دو نوع خواب‌دار و بدون خواب طراحی و عرضه می‌شوند و معمولاً وجود بخش استراحت در نوع ۶ تن و ۸ تن این برند بیشتر دیده می‌شود. هر یک از مدل‌های ایسوزو امکانات متفاوتی دارند و البته اغلب این امکانات در تمامی مدل‌ها مشترک است. به عنوان مثال برخی از امکانات مشترک در مدل‌های مختلف کامیونت‌های ایسوزو شامل: شاسی نردبانی و سیستم تعلیق فنر تخت چند لایه مجهز به کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی دو طرفه در محور جلو و عقب کامیون، کلاج تک صفحه‌ای خشک با فنر دیافراگمی هیدرولیک (که قطر خارجی آن در مدل‌های مختلف بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلیمتر متفاوت است) ، فرمان ساچمه گردان هیدرولیکی با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم دو مدار کاسه‌ای هیدرولیکی (که البته در کشنده‌های ایسوزو از پیچیدگی بیشتری برخوردار خواهد بود) ، باک ۱۰۰ لیتری و حداکثر سرعت و توان در بالاروی از شیب ۴۲ درصد ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.

امکانات رفاهی و آپشن‌های موجود در اغلب مدل‌های ایسوزو اندکی محدودتر از انواع کامیونت‌ها است که همین موضوع را شاید بتوان نقطه ضعف این برند در ایران و البته توجیهی برای ارزان بودن این خودرو دانست. بدنه کابین کامیونت ایسوزو از جنس فولاد ضد زنگ مستحکم و مقاوم در برابر ضربه است و به سبب عایق‌کاری داخلی، فضای داخل کابین را در برابر آلودگی و صدا محافظت می‌کند. طراحی داخلی کابین شاید به زیبایی و راحتی همپایان و رقبای ایسوزو نباشد؛ اما در خودروهای سنگین آنچه اولویت دارد، قدرت و مقاومت کامیونت است که ایسوزو زبان‌زد تمام برندهای داخلی محسوب می‌شود. البته آپشن‌های اصلی مانند شیشه بالابر برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک گرم و سرد، سیستم پخش موسیقی و رادیو، جک هیدرولیکی، کیف ابزار، لاستیک زاپاس و… در کامیونت‌های ایسوزو نیز وجود دارند. در ادامه به مقایسه کامیونت الوند با ایسوزو خواهیم پرداخت.

image3 3

جدول مقایسه کامیونت الوند با کامیونت ایسوزو

مقایسه تک تک مدل‌های کامیونت الوند و ایسوزو شاید کاری طاقت فرسا باشد که در این مقاله نمی‌گنجد. اما برای آن‌که بتوانیم مقایسه صحیحی داشته باشیم، در جدول زیر، دو مدل پر فروش و معروف این دو برند را که دارای ظرفیتی یکسان هستند مورد بررسی قرار خواهیم داد. در جدول زیر، کامیونت ۶ تن الوند را با کامیونت ۶ تن ایسوزو مقایسه خواهیم کرد.

ویژگی‌ها/مدل کامیونتکامیونت الوند ۶ تنکامیونت ایسوزو ۶ تن
وزن۶۰۰۰ کیلوگرم۶۰۰۰ کیلوگرم
نوع موتورCummins ISF 3.8چهار سیلندر خطی سوپاپ بالا
حجم موتور۳.۸ لیترml5193
قدرت موتور (اسب بخار)۱۴۵۱۵۰
گشتاور (نیوتون متر)۴۵۰۴۲۷
جعبه دندهZF6S500MYY-6s
سیستم کلاجValeo تک صفحه‌ای با عمل کننده هیدرولیکیتک صفحه‌ای خشک با فنر دیافراگم، هیدرولیکی
سیستم فرمانهیدرولیکی ۴.۲ دورساچمه‌ای هیدرولیکی
نوع ترمزپنوماتیک، ABSABS, EBD, ASR
سیستم ترمزپنوماتیک مجزای دو محور عقب و جلو و ABS پشتیبان دارای ترمز موتور (خفه کن اگزوز)ترمز بوستر HBB با کنترل‌گرهای الکترونیکی جهت حفظ تعادل در سطوح لغزنده، پشتیبانی ABS و ASR
ظرفیت باک۲۰۰ لیتر۱۰۰ لیتر
آپشن‌ها (تجهیزات)قفل مرکزی، مه شکن عقب و جلو، شیشه بالابر برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی بادی راننده با قابلیت تنظیم در چهار جهت، تاخوگراف، GPS و…کابین مجهز به ترشن بار، دسترسی آسان به موتور، تهویه مطبوع اتوماتیک، شیشه بالابر برقی، تاخوگراف، GPS، ECU و…

آنچه از شواهد امر مقایسه کامیونت الوند با ایسوزو بر می‌آید، این است که کامیونت ایسوزو می‌تواند در سفرهای طولانی مدت، سفرهای بین جاده‌ای و جاده‌های صعب‌العبور و شیبدار قدرتمندتر عمل کند و کشش و توانایی بالاتری از خود نشان دهد. هر چند کامیونت الوند نیز از نظر راحتی کابین راننده، طراحی داخلی و خارجی، نوع موتور و شاسی و برخی ویژگی‌های دیگر برتری خاص خود را دارد.

مقایسه کامیونت الوند با ایسوزو

یکی از برتری‌های کامیونت الوند نسبت به کامیونت ایسوزو، شرایط فروش کامیونت الوند است که بدون تردید کار را برای خرید آن آسان‌تر می‌کند. در شرایطی که به دلیل فشار تحریم‌ها برخی از قطعات ایسوزو به سختی وارد ایران می‌شوند و امور وارداتی این خودرو باعث افزایش قیمت و کاهش تولید آن شده است، محصولات شرکت سایپا دیزل به دلیل سهولت در تامین قطعات چینی و مونتاژ آنان در ایران، با مشکلات تولیدی کمتری دست و پنجه نرم می‌کنند و به همین دلیل نیز می‌توانند گوی سبقت را از رقبای دیگر بربایند. به طوری که هر چه شرایط خرید ایسوزو سخت‌تر می‌شود، شرایط خرید و پیش خرید خودروهای سنگین و نیمه سنگین و همچنین کشنده‌های الوند رو به سهولت می‌گذارند.

اگر قیمت، راحتی کابین، آپشن و طراحی برای شما حائز اهمیت است، احتمالاً الوند را به ایسوزو ترجیح خواهید داد و اگر دوام قطعات، استقامت در راه‌های طولانی و صعب‌العبور و همینطور عملکرد موتور در شرایط سخت برای شما اهمیت داشته باشد، یا حداقل این موارد از طراحی کابین و آپشن و… برای شما با اهمیت‌تر باشد، در این صورت انتخاب شما بدون شک ایسوزو خواهد بود. با همه این اوصاف بهتر است که این مقایسه را در مدل‌های مورد نظر خود در ظرفیت‌های مختلف و با توجه به سلیقه خود به طور دقیق انجام دهید و سپس انتخاب خود را نهایی کنید.

جمع بندی و نتیجه گیری

همانطور که مشاهده می‌کنید، برای انتخاب و خرید یک کامیونت عوامل مختلفی را باید در نظر داشته باشید. پیش از هر چیز باید هدف دقیق خود از خرید و نوع و میزان کارایی که از کامیون خود انتظار دارید مشخص کنید. پس از آن باید با توجه به اهداف خود به بررسی دقیق‌تر ویژگی‌های مورد نیاز خود در این مقاله بپردازید و با مقایسه کامیونت الوند با کامیونت ایسوزو ۳ تن بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: بررسی 0 تا 100 انواع «کامیونت فوتون» + قیمت | اتوبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *