۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کشنده فاو، کامیون کشنده FAW

مقدمه شاید برای علاقه‌مندان به صنعت خودرو، به ویژه خودروهای سنگین و نیمه سنگین این موضوع قابل هضم نبوده و باورش سخت باشد که برندها و نشان‌های تجاری چینی، به سرعت پیشرفت کرده و حالا در حال فتح بازارهای مختلف در سرتاسر جهان هستند. اما این موضوع صحت دارد. چینی‌ها خیلی زود توانستند با شیوه مهندسی معکوس، بهره‌گیری از دانش مدیران حرفه‌ای دیگر کمپانی‌ها و البته تلاش مداوم و سخت کوشی مثال زدنی، خود را در تمامی کلاس‌های خودرویی به عنوان رقیبی جدی برای برندهای اروپایی و آمریکایی نشان دهند. حال اینکه تا همین 10 سال پیش هم به یک ماشین ساخت چین، به عنوان جنسی بی‌کیفیت و یک‌بار مصرف نگاه می‌شد، اما اکنون این داستان فرق کرده و کسی به خودروهای چینی، بی‌کیفیت نمی‌گوید. برندهای چینی در کشورمان نیز به لطف تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و البته ارتباطات گسترده ایران و چین، حضور پر رنگی دارند. این موضوع برای تمامی خودروهای سبک و سنگین از برندهای کشور چین، صدق می‌کند. به عنوان مثال، کشنده‌های متنوعی از برندهای چینی، در کشورمان حضور پررنگی داشته و حال که باتوجه به تحریم‌های بین‌المللی، دیگر هم‌تایان اروپایی، فرصت حضور همه‌جانبه را در بازار خودروهای سنگین کشورمان ندارند، این کشنده‌های چینی هستند که بی‌وقفه، این بازار بکر و تشنه را در می‌نوردند. به عنوان مثال، برند فاو (FAW) یکی از برندهایی است که توانسته طی سال‌های گذشته با کشنده‌های خود، سهم از بازار مناسبی بگیرد. کشنده‌های فاو زیبا بوده و سطح تجهیزاتی مناسبی دارند. به همین دلیل، نظر خریداران ایرانی را به خوبی به سمت خود جلب می‌کنند. در ادامه، با برند فاو بیشتر آشنا شده و درخصوص کشنده‌های آن که در بازار ایران موجود هستند، توضیحات و شرحی ارائه خواهیم داد.

image1 1

تاریخچه شرکت فاو

image2 2

شرکت یا گروه فاو، یک شرکت دولتی در کشور چین محسوب می‌شود. این گروه بزرگ، در تولید انواع خودرو، اتوبوس‌های لوکس، خودرو گردشگری، اتوبوس، کامیون‌های سبک، متوسط و سنگین، فعالیت دارد. در سال ۱۹۵۸، شرکت فاو تأسیس شد و فعالیت خود را آغاز کرد. شرکت فاو در سال ۲۰۰۹ به عنوان بزرگترین شرکت تولید ماشین آلات صنعتی در کشور چین، معرفی شد.

ضمن اینکه این شرکت به عنوان دومین شرکت بزرگ خودروسازی در کشور چین محسوب می‌شود. شرکت فاو ارتباطات خوبی با برندهای بین المللی داشته و با برندهایی مانند فولکس واگن، جنرال موتورز، آئودی، دایهاتسو، تویوتا و مزدا همکاری دارد.

شرکت فاو، حدود ۱۲۰ هزار کارمند داشته و محصولات خود را در بیش از ۷۰ کشور جهان به فروش می‌رساند. روسیه و اردن مقصد کامیون‌های سنگین گروه فاو و مصر،  مکزیک،  روسیه،  عراق،  ایران،  آفریقای جنوبی،  دانمارک،  کنیا،  پاکستان،  امارات و اروگوئه کشورهای مقصد خودروهای شهری فاو هستند. اما چند سالی است که کامیون کپرسی FAW و انواع کشنده فاو به بازار خودروهای سنگین کشورمان راه یافته و در این بین، شرکت بهمن موتور متعلق به گروه بهمن، متولی فروش محصولات فاو است. ضمن اینکه شرکت سیبا موتور، به عنوان نماینده رسمی و انحصاری محصولات سنگین فاو در ایران به حساب می‌آمد. در ادامه، با کامیون کشنده فاو بیشتر آشنا خواهیم شد.

کشنده فاو

کشنده فاو J6P

کشنده فاو J6P، یک نمونه قدرتمند و کاربردی بوده که در دو مدل تک محور ۲×۴ و ۴×۶ به بازار خودروهای سنگین کشورمان راه یافت. این کشنده به پیشرانه ۶ سیلندر خطی دیزل همراه با توربوشارژر مجهز شده که این پیشرانه ۱۱۰۴۰ سی‌سی حجم دارد و می‌تواند ۴۲۰ اسب بخار نیرو و ۱۹۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. باتوجه به وزن ۷۹۰۰ کیلوگرمی‌کشنده فاو در مدل تک محور، این مدل از ضریب بالاروندگی خوبی نسبت به سایر رقبا برخوردار است.

سامانه سوخت رسانی فاو J6P از نوع Common Rail به همراه پمپ انژکتوری است. یکی از نقاط قوت کشنده فاو J6P، گیربکس ۱۶ سرعته دستی ساخت کمپانی ZF است. ضمن اینکه مخزن سوخت این مدل هم ۶۰۰ لیتر است. درخصوص ابعاد کابین کشنده فاو J6P باید گفت که ابعاد آن شامل طول، عرض، ارتفاع برابر است با ۳۶۰۰، ۲۴۹۵، ۶۲۳۵ میلی‌متر بوده و حداکثر نیروی مجاز وارده به محور جلو ۶۶۰۰ کیلوگرم و به محور عقب، حدود ۱۱۴۰۰ کیلوگرم است. محور جلو مقطعی I شکل دارد و فورج شده است، محور عقب نیز از نوع تک محور با کاهنده تک مرحله‌ای است و قفل دیفرانسیل دارد.

تعلیق جلو از فنر پارابولیک به همراه میل موج‌گیر و کمک فنر است، تعلیق عقب نیز از فنر تخت فولادی به همراه بازوی V شکل بهره می‌برد. سیستم تعلیق بادی کشنده فاو J6P فقط به صورت سفارشی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. ترمز کامیون کشینده فاو نیز از نوع دو مداره مستقل تمام پنوماتیکی با برند WABCO و مجهز به ASR و ABS است.

علاوه بر ترمزهای لنتی متعارف، ترمز اگزوز (خفه کن اگزوز) و ترمز موتور (بر روی سوپاپ‌ها) نیز برای این کشنده چینی ارائه می‌شوند. هماهنگی گیربکس با پیشرانه کنترل خوبی را در سراشیبی در اختیار راننده فاو J6P قرار می‌دهد. کابین فلزی سقفی بلند و تمام جوشکاری شده است. این کابین از پوشش مخصوص ضد زنگ و عایق صوتی و حرارتی بهره می‌برد. دو تخت‌خواب و آفتابگیر نیز درون آن تعبیه شده‌اند تا راحتی سرنشینان تضمین بشود.

تجهیزات دیگری که در داخل کابین به چشم می‌خورند عبارتند از: کولر، بخاری درجا، رادیو پخش به همراه درگاه USB، کروز کنترل، تاخوگراف، شیشه‌های برقی، آینه‌های برقی، قفل مرکزی، نمایشگر دیجیتال اطلاعات خودرو و صندلی تمام بادی راننده با قابلیت تنظیم در جهات مختلف. در ادامه نوشتار عکس داخل کابین کشنده فاو را مشاهده خواهید کرد.

کشنده فاو

کشنده فاو J6M


یکی‌دیگر از محصولات کمپانی فاو که در کشورمان حضور دارد، کشنده فاو J6M است. این کشنده به پیشرانه ۶ سیلندر خطی به حجم ۲/۷ لیتر مجهز شده که از سامانه تزریق سوخت مستقیم بهره می‌برد. پیشرانه مورد بحث که از استاندارد آلایندگی یورو ۴ بهره می‌برد، می‌تواند ۲۸۰ اسب بخار قدرت تولید کرده و حداکثر گشتاور آن که در دور موتور ۱۲۰۰ تا ۱۷۰۰ بدست می‌آید، معادل ۱۱۰۰ نیوتن‌متر است.

ابعاد کشنده فاو J6M، شامل طول، عرض، ارتفاع برابر است با ۳۹۵۰، ۲۵۰۰، ۱۱۹۹۵ میلی‌متر. ضمن اینکه طول بخش تخت این کشنده چینی نیز ۹۴۰۰ میلی‌متر است.

فاو J6M باتوجه به مشخصات فنی عنوان شده می‌تواند به حداکثر سرعت ۹۸ کیلومتر برساعت دست یافته و در کسب این سرعت، گیربکس ۹ سرعته ساخت ZF، نقش مهمی ایفا می‌کند. این کشنده با وزن ۱۶ تن، مخزن سوخت ۳۰۰ لیتری دارد. کابین کشنده فاو J6M، از نوع شناور کامل همراه با سقف بالا بوده و عرض اضافی نیز دارد و برای استراحت راننده از فضای خواب نیز برخوردار است. اما از آنجایی‌که این کشنده از شاسی مخصوص کامیون سود می‌برد، بهتر است درخصوص شاسی آن نیز اطلاعاتی ارائه دهیم.

ابعاد شاسی این مدل برای طول، عرض، ارتفاع برابر است با ۳۹۵۰، ۲۵۵۰، ۱۱۹۹۵ میلی‌متر. ضمن اینکه وزن شاسی بلند آن ۱۵/۸ تن و میزان بارگیری پیشنهادی نیز ۶۲/۷ تن است. زاویه سپر جلو با زمین فاو J6M، حدود ۲۱ درجه بوده و این زاویه برای سپر عقب به ۹ درجه می‌رسد. اما کشنده فاو، از سامانه ترمز مناسبی نیز سود می‌برد که به سامانه ترمز ضدقفل (ABS) نیز مجهز شده است.

ترمزهای J6M در جلو از نوع دیسکی و در عقب درام است. شاسی کامیون کشنده فاو، برای کاربرهای مختلف و متنوعی مناسب است. به همین دلیل از این مدل در مواردی مانند بارگیری مخازن آب و سوخت، مواد شیمیایی، وسایل جمع‌آوری زباله با ابعادی در اندازه کانتینر، مخزن خلاء برای پمپ‌های فاضلاب و جرثقیل استفاده می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های کشنده فاو J6M، باید به محورهای آن اشاره کرد که مدل محور جلوی آن از نوع جوشکاری با فشار ۴۵۷ بوده و بارگذاری این محور ۵۵۵۰ کیلوگرم است. ضمن اینکه میزان بارگیری محور عقب نیز ۱۰۳۵۰ کیلوگرم اندازه‌گیری شده است. سایر تجهیزات و امکانات کشنده فاو J6M عبارتند از: خنک کننده میانی (اینترکولر) ، شیشه بالابر برقی، نمایشگر دیجیتال، سامانه تهویه مطبوع، رادیو پخش، عایق حرارتی و صوتی و کپسول آتش نشانی.

کشنده فاو

کشنده فاو J5P


کشنده فاو J5P، از پیشرانه ۷/۹ لیتری ۳۸۰ اسب بخاری سود می‌برد. استاندارد آلایندگی این کشنده، یورو ۲ بوده و در بازه دور موتور ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ دور در دقیقه، ۱۴۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. نوع کابین این کشنده چینی، از مدل سقف کوتاه است که به طور حتم بر استفاده از کاربرهای ویژه آن تأکید می‌کند. ضمن اینکه به دو تخت‌خواب هم مجهز شده است. وزن کلی J5P، حدود ۸۲۷۰ کیلوگرم است.

باتوجه به مشخصات فنی عنوان شده، کشنده فاو می‌تواند به سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. زاویه ورود محورها در عقب و جلو به ترتیب ۲۱ و ۴۰ درجه است. سامانه ترمز کشنده فاو J5P، به سامانه ترمز ضدقفل (ABS) مجهز شده و از ترمزهای دولایه با سامانه هوای فشرده نیز سود می‌برد. ضمن اینکه کشنده مورد بحث به سامانه‌هایی مانند ترمز پارک، ترمز کمکی (WEVB) و ترمز چرخ‌های عقب مجهز شده است.

فرمان کشنده فاو، از برند آلمانی ZF بوده و سامانه هیدرولیکی هم دارد. ابعاد این کشنده شامل طول، عرض، ارتفاع برابر است با ۳۴۵۴، ۲۴۹۰، ۶۸۷۵ میلی‌متر. ضمن اینکه فاصله محوری آن هم ۳۳۰۰ میلی‌متر است. در ادامه، باید اشاره شود که کشنده فاو J5P، در مدل‌های دیگری هم موجود بوده و تفاوت آن با نمونه ۳۸۰ اسب بخاری، در قدرت بیشتر پیشرانه و میزان بارگیری خواهد بود. به عنوان مثال، این کشنده در مدل‌های ۲۵۰ و ۴۲۰ اسب بخار و پیشرانه‌های ۹ لیتر تا ۱۲ لیتر نیز عرضه شده است.

اما استاندارد آلایندگی آن در دیگر مدل‌ها نیز متفاوت است و استاندارد یورو ۳ نیز در کشنده‌های فاو J5P وجود دارد. درخصوص نوع پیشرانه این کشنده چینی هم باید عنوان کرد که یک نمونه ۶ سیلندر خطی از نوع توربو دیزل، همراه با تزریق سوخت مستقیم و ۴ ریل مشترک، نیروبخش کشنده فاو است. سامانه آب خنک و خنک کننده میانی موسوم به اینترکولر نیز برای J5P تعبیه شده است.

کشنده فاو

مزایا و معایب کشنده‌های فاو

مانند هر برند و مدل دیگری در کلاس خودروهای سنگین، کشنده‌های فاو نیز مزایا و معایبی دارند. در ادامه به نقاط قوت و ضعف این کشنده‌های چینی می‌پردازیم. کشنده‌های چینی فاو باوجود مزایای بسیار و برتری‌هایی که در مقایسه با محصولات مشابه اروپایی دارند، اما تصویر مناسبی در اذهان خریداران و مصرف کنندگان نداشته و عموم مردم تصور می‌کنند که قیمت پایین چنین کشنده‌هایی، دلیل ارزان قیمت بودن آن‌ها است.

حتی گروهی نیز بر این باورند که بین قیمت و کیفیت و البته سطح تجهیزاتی محصولات و کشنده‌های برند فاو، تناسبی وجود نداشته و خریدار برای این محصول، رقم بالایی می‌پردازد.

از دیگر معایب و نقاط قوت کشنده‌های فاو، می‌توان به بازار دست دوم این نمونه‌ها اشاره کرد. قیمت پایین و مقرون‌به‌صرفه نمونه صفر کیلومتر کشنده‌های فاو، موجب می‌شود تا قیمت نمونه دست دوم آن به میزان قابل توجهی با کاهش همراه باشد. به‌طوری‌که فروشندگان خودروهای سنگین فاو نمی‌توانند خودروی خود را به قیمت واقعی فروخته و به همین دلیل کشنده آن‌ها با افت قیمت رو به رو می‌شود.

این مورد، یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف کشنده‌های فاو بوده که باعث می‌شود بازار خرید و فروش آن‌ها دچار رکود شده و برای این کشنده‌ها، مشتری چندانی در بازار وجود نداشته باشد.

کشنده فاو

از دیگر معایب کشنده‌های چینی فاو، نبود تعمیرکاران و مکانیک‌های ماهر و کاربلد است. به عبارتی دیگر، وقتی تعمیرکاران، قلق تعمیراتی یک کشنده را ندانند و تعداد تعمیرکار ماهر برای انجام تعمیرات کشنده‌های فاو کم باشد، خرابی‌ها و خواب این نمونه‌ها به صورت تصاعدی افزایش یافته و به همین دلیل، دیگر مشتریان به خرید کشنده‌های فاو، میلی نداشته و این کشنده را از لیست خرید خود حذف خواهند کرد.

البته چند سالی است که نقطه ضعف تعمیراتی کشنده‌های فاو، تا حدودی بهبود یافته و تقریباً قابل قبول است و به نقل از متخصصان مربوطه، در حال حاضر چند تعمیرکار متخصص در تعدادی از نمایندگی‌های فروش در تهران حاضر هستند و خدمات مورد نیاز را به دارندگان کشنده‌های چینی ارائه می‌دهند.

اما همین موضوع نشان دهنده این است که هنوز هم تعداد تعمیرکاران کشنده‌های فاو کافی نیست و همین که مالکین این کشنده‌ها برای تعمیرات باید به پایتخت مراجعه کنند، سختی‌ها و مشکلات خاص خود را به همراه خواهد داشت. اما مزایا و نقاط قوت کشنده‌های فاو، به مراتب از نقاط ضعف و معایب آن بیشتر است که در ادامه به صورت خلاصه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

قدرت بالا و عملکرد مناسب در حمل بارهایی با تناژ بالا، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کشنده‌های فاو است.
از دیگر مزایای کشنده فاو، برخورداری از موتوری شش سیلندر خطی و مجهز به سامانه توربو شارژ است.
سوخت رسانی در کشنده‌فاو چینی، توسط پمپ انژکتور بوش انجام شده و نشان می‌دهد که کمپانی فاو همواره با بهره‌گیری از فناوری روز دنیا سعی بر کاهش آلاینده‌های سوختی دارد.


کشنده فاو از گیربکس ZF آلمان سود می‌برد که در صنعت خودرو نامی شناخته شده است.
طراحی زیبای داخل که نسبت به رقبا و دیگر کشنده‌ها متفاوت است. ضمن اینکه ایمنی، نحوه استقرار راننده، امکانات مطلوب داخل کابین برای راحتی راننده و دید مطلوب به اطراف، از دیگر مزایای کابین کشنده فاو به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *