۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
chapar truck hm3336d

آشنائی با کامیون چاپار Chapar HM 3336D

در این مطلب به کامیون کمتر شناخته شده ی چاپار پرداخته ایم! با مجله خودرو اتوبان همراه باشید...

اینکه چطور یک قطعه ساز و صندلی ساز خودرو تبدیل به سازنده ی محصولی تحت عنوان کامیون چاپار (Chapar) با رنگ بوی مرسدس بنز و حتی آکتروس میشود، احتمالا داستانی طولانی دارد!! شرکت حدید مبتکران در میانه ی دهه شصت افتتاح شد و مقر آن در حال حاضر در استان اردبیل قرار گرفته است. شرکت در سال ۱۳۸۷ تصمیم به طراحی و عرضه ی کامیونهای ده چرخ گرفت که تا به امروز به دلایل مختلف از انجام این امر باز ماندند. این شرکت به تولید صندلی های محصولات سواری ایران خودرو و سایپا نیز میپردازد.

تولیدکننده در نامگذاری چاپار از کد HM3336D استفاده کرده است. قائدتا دو حرف ابتدایی مخفف حدید مبتکران بوده و اعداد میانی نشات گرفته از نامگذاری مدلهای مرسدس بنز هست دو عدد سمت راست معرف ۳۶۰ اسب بخار قدرت موتور و دو عدد سمت چپ معرف ۳۳ تُن وزن ناخالص کامیون هستند.

کامیون چاپار حدید مبتکران

از نکات برجسته ی ساخت چاپار، میتوان به خط تولید و ساخت رباتیک اتاق آن اشاره کرد که در کمتر شرکت ایرانی دیده میشود که عمدتا به مونتاژ قطعات منفصله ی وارداتی از چین اشتغال دارند. همینطور طبق کلیپ منتشر شده در وبسایت سازنده، این محصول در حالات مختلفی مورد تست قرار گرفته و در صورت دریافت استانداردهای ۸۵ گانه و البته تمایل شرکت سازنده به ورود به بازار، مشکلی برای عرضه و پلاک گذاری نخواهد داشت.

زبان طراحی کامیون چاپار، کاملا بدور از شاخصه های طراحی روز می باشد. چراغهای جلو در پایینترین بخش سپر قرار گرفته و بیننده را به یاد کامیون های مرسدس بنز SK (در بازار داخلی موسوم به بنز ۱۰ سیلندر بی دماغ) می اندازد. ظاهرا در نسخه ی بازنگری شده سالهای بعد البته این چراغ با نمونه دیگری که کمی بروزتر هست، عوض شده. هرچند قسمت جلوپنجره ی سه خط و مشبک آن قطعا همگان را به یاد مرسدس بنز آکتروس MP3 که در زمانی نه چندان دور در ایران خودرو دیزل مونتاژ میشد، خواهد انداخت. اتاق به صورت سقف کوتاه و تک تخت بوده و سادگی درجای جای آن مشهود هست.

در صورت عرضه ی این کامیون، مستقیما رقیب بنز نارنجی ایران خودرو یا همان WH2624 می باشد. که از نظر زبان طراحی، کیفیت و قدرت موتور سالها از کامیون چاپار عقب تر خواهد بود. هرچند در این عرصه همه چیز به قیمت باز خواهد گشت!

مشخصات فنی کامیون چاپار جفت کمپرسی

موتور مرسدس بنز OM457LA  استفاده شده روی کامیون چاپار
موتور ۶ سیلندر خطی توربودیزل مرسدس بنز برروی کامیون چاپار مورد استفاده قرار گرفته است.

کامیون چاپار در واقع تلفیق کابین ساخت ایران هست با قوای محرکه و فنی مرتبط با مرسدس بنز. موتور استفاده شده در این کامیون از نوع با کد OM457LA EEV شناخته میشود. همانطور که از کد این موتور پیداست، دارای استاندارد یورو ۵ + EEV میباشد. موتور ۶ سیلندر و ۱۲ لیتری کامیون چاپار، قادر به تولید ۳۶۰ اسب بخار قدرت و نیز ۱۸۵۰ نیوتن متر گشتاور می باشد.

گیربکس استفاده شده در کامیون چاپار ۶×۴، از برند ZF (ساخت آلمان) هست. این جعبه دنده ۱۶ سرعته بصورت تعویض دستی بوده و نکته ی مهم اینکه مجهز به ریتاردر هیدرولیکی گیربکس نیز هست.

سیستم تعلیق این کامیون با توجه به کاربری و معدنی بودنش، از نوع تخت پارابولیک در همه ی محورها بعلاوه ی کمک فنر هست. قاعدتا سواری خشک و نه چندان راحتی را برای سرنشینان ایجاد میکند. هرچند استفاده از صندلی راننده پنوماتیک (با قابلیت تنظیم در ۱۰ جهت) شاید مقداری کار را برایشان راحت تر کند.

ترمز دو مداره ی پنوماتیک مجهز به ABS، دی لایت (چراغ روز)فرمان هیدرولیک تلسکوپی، شیشه بالابرهای برقی، تهویه مطبوع دستی، قفل کن و جفت کن دیفرانسیل، یک مخزن سوخت فلزی ۴۰۰ لیتری و… از دیگر مشخصات قابل ذکر این کامیون هستند.

شما به ما بگوئید…

نظر شما در مورد کامیون چاپار و پروژه هایی از این دست چیست؟ در شرایط حاضر، تولیدات داخلی با تجهیزات اروپایی را انتخاب میکنید یا تولیدات چینی مونتاژ داخل را؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *