۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
نمای داخلی جک و الوند

بررسی و مقایسه ۲ کامیونت جک و الوند

با بررسی سریع کامیونت های چینی جک و الوند (فوتون) همراه مجله خودرو اتوبان باشید.

بررسی و مقایسه‌ی کامیونت الوند و جک

باتوجه به قیمت بالای ماشین‌های سنگین قبل از اقدام به خرید آن‌ها باید اطلاعاتی کافی درباره‌ی هرکدام از این محصولات را در دست داشت. مقایسه کامیونت جک و الوند به این دلیل حائز اهمیت است که این دو کامیونت طرفداران زیادی در بازار خرید و فروش ماشین‌های سنگین در ایران دارند. به همین دلیل در این مطلب کامیونت جک و الوند را در زمینه ای مختلف مقایسه کرده و نتیجه‌ی نهایی را بررسی می‌کنیم.

آگهی های انواع کامیونت اتوبان را از طریق لینک دنبال کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر از این دو کامیونت با مجله خودرو اتوبان همراه باشید.

معرفی کامیونت جک

کامیونت جک و الوند
نمای بیرونی کامیونت جک محصول آرین دیزل

کامیونت جک متعلق به کارخانه جی ای سی واقع در چین است. جک موتورز نه تنها تولیده کننده انواع کامیونت است بلکه در ساخت سایر خودرو‌ها نیز مهارت دارد. این تولید کننده‌ی چینی با تولیدکنندگان معتبری همکاری می‌کند. برای مثال برخی از قطعات جک موتورز که جهت تولید خودرو استفاده می‌شود از شرکت‌های تولیدکننده‌ی قطعات امریکایی تهیه می‌شود.

کامیونت جک به صورت جک ۶ تن، جک ۸.۵ تن و جک ۹ تن به بازار ارائه می‌شوند. آرین دیزل نماینده رسمی جک موتورز در ایران است. کامیونت‌های جک ارائه شده در ایران در این مجموعه مونتاژ می‌شوند. شرکت مایان دیزل نیز گونه ی دیگری از کامیونت جک را تحت عنوان کامیونت دیما به بازار عرضه میکند.

معرفی کامیونت الوند

کامیونت جک و الوند نمای بیرونی
نمای بیرونی کامیونت الوند محصول سایپا دیزل

کامیونت الوند ساخت شرکت سایپا دیزل ازخودروسازی سایپا است. الوند نامی ست که تولید کننده ایرانی برای این محصول در نظر گرفته است و در واقع این کامیونت Foton Aumark با کد M3 می باشد. این کامیونت با دو اتاق خوابدار و بدون خواب عرضه میشود. کامیونت الوند با موتور کامینز و گیربکس زد اف توانسته تا حدود زیادی مخاطبان خود را راضی نگه دارد و عملکردی مناسب در جاده‌ها از خود به نمایش بگذارد. خدمات پس از فروش سایپا دیزل و نیز وفور قطعات آن از نکات مثبت پیرامون این محصول است. کامیونت الوند به صورت‌های ۴.۵ تن، ۵.۶ تن و ۸ تن به بازار عرضه می‌شود.

مقایسه کامیونت جک و الوند

برای مقایسه‌ی بین کامیونت جک و الوند (فوتون) باید کیفیت و نحوه‌ی عملکرد آن‌ها را در زمینه‌های مختلف بررسی کنیم. در ادامه شاهد جزئیات مورد مقایسه هستیم و سپس هر یک را شرح می‌دهیم.

  • مقایسه از نظر موتور
  • مقایسه از نظر گیربکس
  • مقایسه از نظر ترمز
  • مقایسه از نظر کلاچ
  • مقایسه از نظر فرمان
  • مقایسه‌ از نظر قیمت

مقایسه کامیون جک و الوند از نظر موتور

موتور هر محصول یکی از مهم‌ترین ارکان آن است. موتور کامیونت جک از بهترین موتور‌های موجود در بازار کنونی است. جک موتورز موتور استفاده شده بر روی کامیونت خود را از شرکت کامینز تهیه می‌کند. حد استاندارد آلودگی موتور در کامیونت جک یورو ۵ می‌باشد. حجم موتور cc3760 و دارای حداکثر توان خروجی ۱۵۴ اسب بخار در ۲۶۰۰ دور در دقیقه بوده و بیشترین گشتاور آن ۵۰۰ نیوتن در دورهای پایین است که باعث کاهش نیاز به تعویض دنده توسط راننده می‌شود. این ویژگی مصرف سوخت را هم کاهش می‌دهد.

سایپا دیزل در الوند نیز از همان کد ISF3.8s کامینز استفاده کرده است. قدرت موتور کامیونت الوند ۱۵۵ اسب بخار در ۲۶۰۰ دور در دقیقه است. حداکثر گشتاور این موتور ۵۰۰ نیوتن است. موتور کامیونت الوند ۴ سیلندر دارد که مجموع حجم آن‌ها ۳.۸ لیتر ظرفیت روغن ۷.۲ است. این موتور از سیستم کاهش آلایندگی SCR بهره می‌برد.

مقایسه از نظر گیربکس

جعبه دنده یا همان گیربکسی که جک موتورز از آن برای ساخت کامیونت خود بهره برده مدل JAC LC6T540B است. این جعبه دنده ۶ عدد دنده جلو و ۱ دنده عقب دارد که به صورت دستی بوده و کنترل آن هیدرولیک است.

در مقابل شرکت سایپا دیزل از جعبه دنده ZF 6S500 در ساخت کامیونت خود استفاده کرده است. این مدل از گیربکس دارای ۶ دنده‌ی جلو و یک دنده‌ی عقب است. جعبه دنده‌ی کامیونت الوند سیستم تعویض دنده‌ی کابلی دارد. در مقایسه کامیونت الوند و جک بر اساس گیربکس کامیونت الوند از گیربکس مناسب‌تری بهره می‌برد.

مقایسه جک و الوند از نظر ترمز

 در سیستم ترمز جک شاهد دو مدار مجزا و مستقل بادی در نوع جلو دیسکی و عقب کاسه ای هستیم. ترمز این کامیونت با ABS/EBS/ESC نیز تجهیز شده است.

سیستم ترمز کامیونت الوند دارای دو مدار پنوماتیک در محور جلو و عقب به صورت مجزا است. سیستم ترمز ضد قفل ABS نیز در این کامیونت وجود دارد. دارا بودن ترمز موتور (خفه کن اگزوز) از دیگر ویژگی‌های این الوند است.

در اینجا میبایست برتری را با کامیونت جک دانست.

مقایسه کامیونت جک و الوند از نظر کلاچ

کلاچ کامیونت جک از نوع تک صفحه ای خشک است که به عمل کننده هیدرولیکی اتصال دارد. کلاچ کامیونت الوند از نوع تک صفحه ای با کمک عمل کننده ی هیدرولیکی است.

مقایسه‌ جک و الوند از نظر قیمت

قیمت یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های مد نظر خریداران است. در مقایسه کامیونت الوند و جک که از کامیونت‌های مقرون به صرفه‌تر هستند این فاکتور پررنگ‌تر از نمونه‌های مشابه خواهد بود. قیمت هر کامیونت به فاکتور‌هایی مانند مدل و تناژ و کارکرد و صفر بودن و مسائلی مانند این بستگی دارد. در حال حاضر نوسانات قیمت ارز نیز بر قیمت نهایی این محصولات اثر گذار هستند.

در حال حاضر کامیونت جک در مدلهای مشابه بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان گرانتر از کامیونت های الوند می باشد. برای مشاهده قیمت کامیونت ساخت داخل کافیست اینجا بزنید تا به صفحه قیمت انواع کشنده، کامیون و کامیونت ساخت داخل یا وارداتی وارد شوید. شما میتوانید تا ۵۰ درصد قیمت کامیونتها را از شرکت اتوبان تسهیلات خرید ماشین سنگین دریافت کنید. برای این منظور میتوانید با شماره تماس ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۴۵ ارتباط بگیرید.

سخن پایانی در مورد انتخاب بین جک و الوند

در این مطلب به مقایسه کامیونت جک و الوند پرداختیم. با مطالعه‌ی مطالب درج شده می‌توان آشنایی مناسبی با این دو کامیونت پیدا کرد. در نهایت با بررسی نیاز‌های شخصی و امکانات مورد نظر می‌توان بین کامیونت جک و الوند و مدل‌های متنوع هر کدام از آن‌ها گزینه‌ی مناسبی را انتخاب کرد. از رقبای آنها میتوان به کامیونت دیما، فورس و ویرا (شاکمن) نیز اشاره کرد.

شما برای ما بنویسید آیا مالک جک هستید یا الوند؟ تجربه رانندگی دارید؟ یا مردد بین انتخاب جک و الوند هستید؟

6 دیدگاه

  1. محمدباقر ایل خمسه فارس پاسخ

    در بین کامیونت ها بهترین گزینه در حال حاضر کاویان هست موتور و گیربوکس هم با جک و الوند یکیه اما زیربند شاسییش بهتره اطاقش هم جادارتره و سقفش بلندتره و میشه صندلی بادی ببندی روش

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      جناب محمد باقر زحمت کشیدین. تجربیات شما راهگشای خیلی ها خواهد بود.

  2. راننده بیابان پاسخ

    الوند.پمپ کلاچ ضعیفی داره بایدهرماه دیکس وصفحه عوض کنی.موتورش همیشه روغن ریزی داره.موتورش صدای تراکتور میده.دیفرانسیل خیلی ضعیفی دارد.دنده هاش بدجامیروندمخصوصادنده۲،الوندخرجش ازدخلش بیشتره.ستون های درب ماشین ضعیفه ازداخلش هوامیاد.در.دست اندازها کله ماشین خیلی تکان میخورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *