۸ مهر ۱۴۰۳
کشنده کی ام سی

کشنده کی ام سی KMC XT1856 کرمان موتور

اینجا خیلی سریع و راحت، در مورد مشخصات فنی و آپشنهای کشنده جدید کرمان موتور یعنی کی ام سی ۵۶۰ اسب بخاری نوشته ایم. این کشنده در واقع همان شاکمن X5000S هست که برای بازار ایران تغییراتی بروی آن اعمال شده است. با مجله خودرو اتوبان همراه باشید.

این روزها یک جمله ای در میان مخاطبان شبکه مجازی اتوبان معروف شده که «تو چین هم این تعداد کشنده ی چینی نداریم که تو ایران هست!!» . جمله ای که با وجود این تعداد رونمایی از کشنده های مختلف تحت برندها و عناوین مختلف چندان هم بیراه نیست! بعد از چند خبر جسته گریخته، سرانجام کشنده کی ام سی یا همان KMC XT1856 در نمایشگاه خودرو شیراز رونمایی شد. این کشنده هم از نسل جدید کشنده های معرفی شده به بازار محسوب میشود که از نظر ظاهر، آپشن و قدرت تولیدی موتور یک پله بالاتر از سایر رقبا که در سالهای قبل به بازار ارائه شدند قرار میگیرد.

کشنده کرمان دیزل / کشنده کرمان موتور!

تحت نام کرمان دیزل البته سالهاست شاهد تولید و عرضه ی کشنده ارزان قیمت و کم آپشن دایون N8E نیز هستیم. اما ناگفته پیداست که محصول کرمان موتور، ارتباطی به محصول کرمان دیزل یا در واقع همان آریا اورست ماشین ندارد! کشنده KMC را شرکت کارمانیا که یکی از زیرمجموعه های کرمان موتور هست، تولید خواهد کرد.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که کی ام سی XT1856 چینی، دقیقا متعلق به کدام شرکت هست … مطلبی که ظاهرا کرمان موتور و فضای رسانه فارسی چندان دنبال مطرح کردنش هم نیست. در مورد برند مادر این کشنده باید به شاکمان (یا همان Shaanxi Automobile Group)‌ اشاره کرد.

شانشی اتومبیل شرکتی چینی ست که در سال ۱۹۶۸ پا به عرصه گذاشت. دفتر مرکزی این شرکت در شهر شنشی یا شانشی قرار گرفته است. یعنی همان شرکتی که تولید نمونه ی کشنده X3000 یا همان ویرا Y3‌به ویرا دیزل سپرده و نمونه ی X5000 آن در آرین دیزل تحت عنوان شکموتو X5000 انجام میشود. حالا وظیفه ساخت کشنده ای با کابین X5000S را به عهده ی شرکت کارمانیا با اندکی تغییرات برای بازار ایران گذاشته است.

البته نکته ای که در مورد این کابین باید گفت کف صاف و سقف بلند تر آن نسبت به ویرا Y3 و شکموتو X5000 هست که قطعا ترغیب بیشتری نزد خریداران برند شاکمان ایجاد خواهد کرد. (کشنده کی ام سی X5000S بین دو صندلی پالونی ندارد!).

این یعنی یک برند کشنده چینی و سه تولید کننده داخلی!! هرچند مشابه این اتفاق را قبلا در مورد تولید یک محصول مشترک هم شاهد بودیم. یعنی فوتون H5 ایران خودرو دیزل و امپاور BD500‌ بهمن دیزل که تفاوتهای کمی در ظاهر و برخی آپشنها باهم دارند. اما داستان شاکمان و تولیدکننده های داخلی مثل اینکه سر درازتری دارد…!

مشخصات فنی موتور گیربکس کشنده KMC

کامیون کی ام سی از پیشرانه ۱۲.۵ لیتری آشنای کامینز با کد M13 استفاده میکند که با تغییر در برنامه ریزی ECU و سیستم پرخوران آن قادر به تولید ۵۶۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ۲۴۰۰ نیوتن متری می باشد. این موتور قادر به پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو ۵+EEV می باشد. عبارت ۱۸۵۶ هم به سبک محصولات آلمانی بنز و مان، به این صورت هست که عدد ۵۶ معرف ۵۶۰ اسب بخار و عدد ۱۸ معرف ۱۸ تُن ظرفیت بار مجاز این کشنده هست.

گیربکس کشنده کرمان موتور KMC XT

در مورد جعبه دنده ی آنهم باید گفت شاهد استفاده از گیربکس ZF Traxon هستیم که بازهم در تعداد زیادی از کشنده های چینی تولید داخل مشاهده میشوند. این گیربکس ۱۲ دنده جلو و ۴ دنده عقب اتوماتیک می باشد. اهرم تعویض دنده هم مثل خیلی از کشنده های روز، سمت راست فرمان قرار گرفته است که مدیریت فضای مناسبی را برای تردد در کابین نسب به سایر کشنده ها ایجاد میکند. ریتاردر و اینتارد و حالتهای رانندگی هم با همین اهرم قابلیت دسترسی و مدیریت دارند.

آرایش محوری این کشنده هم مثل اکثر کشنده های تولید داخل به صورت تک دیفرانسیل ۴×۲ می باشد. بنابراین تُناژ حمل مجاز آنهم ۴۴ تن خواهد بود. البته اکثر نمونه های چینی به صورت جفت دیفرانسیل ۶×۴ می باشند.

کشنده KMC دارای دو مخزن سوخت آلومینیومی می باشد که مجموعا ظرفیت قابل توجه ۱۳۸۰ لیتری را پدید می آورد. نکته ای که شاید بد نباشد بدانید اینکه کشنده ساخت کارمانیا دارای سیستم توزین مبتنی بر محور عقب می باشد. این مورد را در کمتر کشنده ای شاهد هستیم. این امکان در حین بارگیری میتواند کاربر را راهنمایی کند و از فشار بیش از حد به یک سمت جلوگیری کند.

نمای ظاهری کشنده کارمانیا KMC XT1856

طراحی خارجی کشنده شاکمان کی ام سی را در نگاه اول میتوان شیک و بروز تلقی کرد. استفاده از یه نوار زرد رنگ در پایین سپر که در هماهنگی با لوگو هست، به هرچه جذابتر شدن این کشنده افزوده است. شرکت تولید کننده داخلی با حذف تمامی آرم و علائم شاکمان از پیشانی این کشنده، سعی در هرچه برند داخلی به نظر رسیدن آن داشته است که انصافا هم موفق بوده است. طراحی چراغهای جلو یک پارچه و زیباست و برخلاف اکثر هموطنان چینی ش، کمتر الگوبرداری از کشنده ی خاص اروپایی در آن دیده میشود.

ابعاد اتاق و شاسی کشنده KX 1853 کی ام سی

ارتفاع اتاق کشنده XT 1856 طبق اعلام کارمانیا، ۴۳۰۰ میلیمتر هست که ارتفاع بسیار قابل توجهی در میان کشنده های بدون دماغ بازار به حساب می آید. شاید شرکت کارمانیا ارتفاع کولردرجای نصب شده روی سقف هم در این میان محاسبه کرده است (که البته کار مرسومی در میان سازنده ها نیست و حداکثر ارتفاع بادگیر را در این رقم اعلامی، لحاظ میکنند!). همینطور طول شاسی این کشنده ۷۰۰۰ میلیمتر بوده و عرض آن ۲۷۰۰ میلیمتر هست که با توجه به سایر رقبا مثل بایک، پیلسان و کامل P9 رقمهای بزرگی محسوب میشوند.

طبق اعلام سازنده این کشنده از ضریب درگ مناسبی هم بهره مند است که منجر به کاهش مصرف سوخت و کاهش صدای برخورد باد با کابین شده‌است. خطوط هدایت باد از جلو پنجره آغاز شده اند و در کناره ها به صورت خفیف ادامه یافته‌اند.

فضای داخلی کشنده شاکمان کرمان موتور

با گذر از ۴ پله به فضای مسطح اتاق کشنده کی ام سی میرسیم. نمای داخلی کشنده XT1853 مثل اکثر ساخته های شاکمان زیباست. طراحی داخلی ساده اما شیک هست و تقریبا هرچیزی همانجاییست که انتظارش را داریم. کلاستر (صفحه آمپر) تمام دیجیتالی ست که اطلاعات خوبی از وضعیت کشنده را در اختیار راننده قرار میدهد. همینطور یک صفحه مولتی مدیای بزرگ در وسط داشبرد قرار گرفته است. استفاده از دو رنگ طوسی و کرم فضای داخلی را بزرگتر جلوه میدهد.

نکته منفی در این میان وجود داشتن شیشه روی دیواره عقب کشنده است که از نظر ایمنی و ظاهری نکته جالبی به نظر نمیرسد. شاید کرمان موتور در نمونه های تولید انبوه این پنجره ی اضافه را حذف کند.

تجهیزات ایمنی و رفاهی کشنده کی ام سی

از تجهیزات ایمنی کشنده کرمان موتور XT1856 میتوان به مواردی همچون ترمز بادی (پنوماتیک)، چرخهای جلو دیسکی و عقب کاسه ای، ترمز اضطراری هوشمند AEBS، کروز کنترل تطیبقی ACC، سنجش هوشمند خستگی راننده، سیستم نظارت بر نقاط کور، رادار حرکت بین خطوط، سیستم کنترل پایداری، سیستم هشدار برخورد از جلو و… اشاره کرد.

سیستم تعلیق این کشنده در محور عقب دارای سیستم تنظیم ارتفاع بادی یا پنوماتیک ۴ بالن هست. در محور جلو اما خبری از بالن نیست و مبتنی بر فنر شمش های سنتی هست. البته نرمی اتاق با استفاده از ۴ بالن زیر پایه های آن بروی شاسی، حفظ شده است.

آپشنها و تجهیزات رفاهی کشنده کی ام سی XT

تجهیزات رفاهی این کشنده لیست پر و پیمانی را شامل می شود. ایرکاندیشن اتوماتیک، صندلی های بادی دو طرف، گرمکن و سردکن صندلی راننده و سرنشین، کولر درجا، یخچال سفری، استارت دکمه ای، بالابر الکتروهیدرولیکی کابین، اتولایت و سنسور باران، سیستم ورود بدون کلید (کیلس استارتر)، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر میزان وزن بر روی محور (VAWS) و دو تخت عریض، بخشی از این لیست هستند.

این محصول هم مثل اکثر کشنده های تولیدی این روزها مجهز به استاندارد حمل کالای خطرناک یا همان ADR‌ نیز هست. این مورد در کاربری هایی مثل حمل کالای سوختی و خطرناک کاربردی می باشد.

قیمت کشنده KMC XT1856

تا لحظه ی نگارش این مطلب از سمت کارمانیا قیمتی برای کشنده کی ام سی اعلام نشده است. ولی با توجه به بازار و قیمت رقبای آن همچون بایک X9 560 بهمن دیزل، کشنده کامل P9 کامل دیزل و کشنده پیلسان C9 540 میتوان رقمی حدود ۶ میلیارد تومان را برای این محصول در نظر گرفت.

نظر شما در مورد این کشنده چیست؟ عکس العمل بازار به ورود این تعداد کشنده با برندهای مختلف را چطور ارزیابی میکنید؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *