۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
کشنده سیتراک پیلسان C9H

پیلسان C9H 540 (سیتراک) محصول جدید پیلسان

در این مطلب به کشنده پیلسان C9 بعنوان محصول آینده ی شرکت پیلسان پرداخته ایم. کشنده های پیلسان در سالهای اخیر، بعلت کیفیت فنی مناسب، از فروش خوبی بهره منده بوده اند. در این سالها شرکت پیلسان به صورت مداوم سعی در بروزرسانی و اصطلاحا آپشنال کردن این محصولات، مخصوصا محصول اصلی و رده بالای خود یعنی پیلسان C7H 480 اتوماتیک را داشته است.

اما این بار شرکت پیلسان به دنبال مونتاژ و داخلی سازی سیتراک C9H تحت عنوان پیلسان C9 رفته است تا بتواند با رقبایی که با طراحی های بروزتر وارد بازار میشوند، رقابت کند. بد نیست بدانید در برخی بازارها همچون روسیه کشنده سیتراک C9H سقف بلند تحت عنوان Sinotruk Sitrak C7H MAX شناخته میشود. سینوتراک (CNHTC) یکی از شرکتهای بزرگ خودروسازی با مالکیت دولت چین میباشد و از سهام داران شرکت مان (MAN) محسوب می شود. استفاده از طراحی اتاق و تکنولوژی مان در کشنده های تولیدی این شرکت نیز به همین علت هست.

نمای بیرونی پیلسان c9  سیتراک c9h
نمای بیرونی کشنده سیتراک C9H (پیلسان نیو فیس)

کشنده سیتراک C9H در واقع نسخه ی بروز شده و فیس لیفت سیتراک C7H در چین محصوب می شود که نمای جلو و نمای داخلی دارای تغییرات و بروزرسانی های بسیار زیبا و جذابی شده است. یعنی دقیقا جایی قبلا بیشتر محل انتقاد رانندگان و مالکان پیلسان بوده است. این کشنده با دو سایز اتاق به لحاظ ارتفاعی ارائه میشد که در گونه ی مکس، شاهد استفاده از پنجره های نورگیر در دو طرف بالای درب راننده و شاگرد هستیم. انتخاب این کابین از سوی پیلسان، با توجه به اهمیت بالای سقف بلند بودن کشنده نزد رانندگان، میتواند به تضمین فروش آن در مقابل سایر رقبا بینجامد.

مشخصات فنی کشنده پیلسان C9

موتور پیلسان سینوتراک سیتراک c9
موتور ساخت سینوتراکِ پیلسان فیس جدید

موتور استفاده شده برروی این کشنده طبق سایت سازنده از ۴۸۰ تا ۵۷۰ اسب بخار قدرت دارد. البته در ایران گونه ی ۵۴۰ اسب بخاری موتور بروی پیلسان C9 با کد MC13 با حجم سیزده لیتری مجهز به اینترکولر و توربوشارژر قرار خواهد گرفت. این موتور تحت لیسانس شرکت مان بعنوان شریک تجاری سینوتراک (سیتراک) قرار دارد و دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ + EEV هست.

سینوتراک از معدود سازنده های کشنده چینی هست که موتور اختصاصی محصولات خود را تولید میکند و از موتورهایی مثل ویچای یا کامینز برروی محصولات خود استفاده نمیکند. این پیشرانه نیروی تولیدی را از طریق یک گیربکس اتوماتیک ZF ترکسون ۱۲ دنده جلو و ۲ دنده عقب مشابه آنچه بروی C7H480 هم دیده ایم، به محور عقب میرساند. این گیربکس دارای ریتاردر هیدرولیکی ۵ مرحله ای یا همان اینتاردر نیز میباشد.

طراحی بیرونی و داخلی پیلسان C9

داشبرد پیلسان c9
نمای داخلی پیلسان C9 فیس لیفت جدید

طراحی نمای روبرو اگرچه همچنان مشابهت های بسیار با طرح اولیه دارد، اما استفاده از چراغ متصل و یکپارچه به همراه لامپهای LED، طرحی بروز و جذاب ایجاد کرده است. فارغ از این، تغییر طرح جلو پنجره و استفاده از نوار طلائی رنگ در اطرافش، ایجاد کننده ی طرحی لوکس و بروز برای کابین به نسبت اقتصادی C7H شده است.

اما بیشترین تغییرات کشنده پیلسان C9 در بخش داخلی بوده است. جایی که شاهد تعویض کامل داشبورد و تریم داخلی هستیم. این تغییرات باعث به وجود آمدن فضای دلچسب همراه با ارگونومیکی بالا برای راننده شده است. وجود دو صفحه نمایش دیجیتال بزرگ یکی در میانه ی صفحه آمپرها و دیگری در پنل میانی داشبورد، بیشترین جلب توجه را میکند. این دو صفحه نمایش به صورت شناور بروی داشبرد قرار گرفته اند. (به شکل منفصل از داشبرد هستند). البته دو عقربه ی کیلومترسنج و دورسنج موتور به صورت آنالوگ کار شده اند که معکوس هم عمل میکنند.

نمای داخلی این کشنده بر خلاف نمای بیرونی دیگر رنگ و بوی چندانی از مان (MAN) ندارد و بیشتر شبیه نسل پنجم آکتروس مرسدس بنز شده است. تریم داخلی با کیفیت به نظر میرسد و از چند نوع متریال با رنگهای همچون مشکی، طوسی و کرم بعلاوه برخی قسمتهای طرح چوب یا فلز برای شکیل تر شدن کابین استفاده شده است. غربیلک فرمان پیلسان C9 به نسبت به C7H کمی جمع و جورتر و شکیل تر شده به اضافه اینکه در پایین آن شاهد استفاده از طرح D شکل هستیم. کلیدهای مولتی مدیا در سمت چپ و کروز کنترل در سمت راست به شکل جذابی قرار گرفته اند و استفاده از آنها راحت به نظر میرسد.

صندلی راننده و شاگرد به صورت پنوماتیک میباشد که البته تنظیمات صندلی راننده بسیار کاملتر می باشد که حتی شامل سردکن و گرمکن صندلی نیز میشود. هرچند این امکانات با توجه به کشور محل سفارش یا تولید، متفاوت خواهند بود. همینطور میز سمت راست کابین نیز به شکل جذابی مشابه کشنده های اسکانیا بیرون می آید.

میز کشنده پیلسان c9
نمای داخلی پیلسان C9

نکته ی قابل ذکر اینکه ترمز دستی و ترمز تریلر از کنار صندلی، به روی پنل میانی داشبرد منتقل شده. این کار هم به لحاظ ایمنی و جلوگیری از حواس پرتی راننده امتیاز محسوب میشود، هم به لحاظ مدیریت بهتر فضا در کابین این کشنده. شیفتر تعویض دنده نیز بروی پنل میانی در کنار پای راست راننده منتقل شده است. این کلید بسیار شبیه کلید تعویض دنده کشنده های داف می باشد.

پیلسان C9 سیتراک به چه قیمتی به بازار خواهد آمد؟

از آنجایی که فعلا طرح فروش یا اطلاع رسانی خاصی در زمینه ی قیمت کشنده پیلسان C9 از سوی سازنده اعلام نشده است، اما با توجه به تغییرات انجام شده و سنجش قیمت رقبا، میتوان افزایش قیمت تا ۵۰۰ میلیون تومانی را نسبت به نمونه ی C7H 480 برایش در نظر گرفت. شما میتوانید اطلاعات محصولات مختلف پیلسان را در صفحه ی اطلاعات خودرو اتوبان ملاحظه بفرمایید. همینطور آخرین قیمت بازار محصولات پیلسان را از اینجا ببینید.

در نمایشگاه خودروی اصفهان ۱۴۰۲ شاهد رونمایی و حضور دو کشنده ی فول بودیم. کشنده بایک X9 560 از سوی بهمن دیزل برای سنجش بازار معرفی شد و کشنده کامل P560 (هانوان P560) که در واقع کشنده ای از برند XCMG بود نیز هم به صورت ساده و هم آپشنال در این نمایشگاه شرکت کرده بودند. میتوان از این دو کشنده به شرط تولید در کشور، بعنوان رقبای پیلسان C9 (یا همان سیتراک C9H) یاد کرد. گمانه زنی ها از ارائه ی اولین مدل این کشنده تا پایان سال جاری حکایت دارد.

2 پینگ

  1. پینگ بک: بررسی کشنده پیلسان 480 | اتوبان

  2. پینگ بک: پرفروش ترین کشنده های ایران در سال 1402 | اتوبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *