۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
کشنده هانوان P560

بررسی کشنده‌ هانوان Hanvan P560 کامل‌دیزل

جمع کشنده های چینی روز به روز در کشورمان جمع تر میشود!! اینبار نوبت ورود هانوان P560 توسط شرکت تازه کار کامل دیزل (کامل خودرو) هست. کشنده هانوان (HANVAN) محصول شرکت XCMG چین (مخفف Xuzhou Construction Machinery Group) می باشد. XCMG در سال ۱۹۴۳ تاسیس شد و دفتر مرکزی این شرکت بزرگ و دولتی چینی در شهر جیانگسو قرار گرفته است. عمده فعالیت آن تولید انواع خودروهای کار و تجاری، ماشین آلات ساخت و ساز، معدن و… هست. قبلا در ایران تاور کرین، لودر و بیل مکانیکی های برند XC MG (اکس سی ام جی) وارد شده اند و مورد استفاده قرار گرفتند.

نمای جلوی کشنده هانوان p560

کشنده‌ی هانوان سری P در نمایشگاه Hannover Messe سال ۲۰۲۲ معرفی شد. این نمایشگاه مختص توسعه صنعت حمل و نقل تجاری می باشد که در شهر هانوفر کشور آلمان برگزار میشود. این کشنده در چین بیشتر به هانوان P9 (یا Han van P9) شناخته میشود.

مشخصات کشنده هانوان P560

هنوز مشخص نیست نمونه ی در نظر گرفته شده برای بازار ایران به صورت تک ۲×۴ یا جفت دیفرانسیل ۴×۶ عرضه خواهد شد. ولی مدل باید گفت XCM G P9 (یا با نام کامل X CMG HANVAN P9 ) در سایت اصلی، به صورت جفت دیفرانسیل ۴×۶ معرفی شده است. با توجه به قدرت موتور بالای این کشنده و نیز تعدد رقبای تک دیفرانسیل (اشباع بودن بازار در زمینه های کشنده های چینی تک دیفرانسیل) بعید به نظر میرسد که کامل دیزل قصد ارائه ی نمونه ی تک دیفرانسیل هانوان P560 را داشته باشد. همینجا باید گفت که در این زمینه ی یک رقیب تازه وارد هم برای آنها متصور هست یعنی کشنده فردادیزل P550-II که ساخت CAMC چین هست.

کشنده هانوان P560 تحت عنوان «قدرتمند ترین کشنده ی ایران» و شعار «کامل برانید!» به بازار معرفی شده است. موتور این کشنده ساخت ویچای (WEICHAI) چین با کد WP13.580E62 می باشد. در سایت ویچای این موتور با حجم دقیق ۱۲.۵۴ لیتر معرفی شده است و قادر به تولید ۵۷۱ اسب بخار قدرت در محدوده ی دور موتور ۱۹۰۰ می باشد (این رقم بین ۵۶۰ تا ۵۸۰ در نوسان است با توجه به ستاپهای مختلف کامپیوتر پیشرانه) . بیشینه گشتاور این موتور نیز ۲۵۵۰ نیوتن متر میباشد که در محدوده ی ۱۰۰۰-۱۴۰۰ دور بر دقیقه به دست می آید. قبلا از برند ویچای در ایران بروی کشنده دایون N8 430 نیوفیس استفاده شده است.

کشنده ی هانوان P560 مجهز به گیربکس ۱۶ دنده اتوماتیک ساخت شرکت فست (FAST) با کد F16JZ28 می باشد. این گیربکس دارای ریتاردر هیدرولیکی ۵ مرحله ای با کد FHB400 نیز می باشد. این گیربکس تقریبا مشابه همان گیربکسی ست که در کشنده های شکموتو X5000 (آرین دیزل) و نیز دایون نیوفیس N8E بکار گرفته شده است. پس میتوان گفت به لحاظ فنی این کشنده مشابهتهایی با دایون نیوفیس دارد. هرچند از نظر طراحی کابین و امکانات، قابل مقایسه با دایون نیست و در یک سطح کاملا بالاتر قرار میگیرد.

نکته ی جالب دیگر اینکه تعلیق دیفرانسیل (دو محور عقب) کشنده‌ی هانوان P 560 مبتنی بر بالن هوای فشرده میباشد و خبری از استفاده ی گسترده فنرهای تخت (پارابولیک) در آن نیست. باید دید کامل‌دیزل هم همین شکل سیستم تعلیق را برای دو محور محرک عقب آن در نظر میگیرد یا مثل فردا‌دیزل کشنده جفت دیفرانسیل خود را با فنر تختهای ۹ یا ۱۲ عددی به بازار ارائه میکند.

تجهیزات و امکانات کشنده هانوان P560

داشبرد کامل دیزل هانوان p560

کامیون هانوان P9 در چین با لیست بلندی از تجهیزات و امکانات به بازار ارائه میشود. از این جهت میتوان هانوان سری P را یک خودروی فول آپشن نامید. اتاق این کشنده ابعاد مناسبی را ارائه میکند. راننده یا سرنشین با بالا رفتن از ۴ پله به کف کابین میرسد و این یعنی کف اتاق به صورت فلت می باشد که تردد را برای سرنشینان خودرو بسیار تسهیل میکند. دو تخت خواب عریض نیز در فضای پشت صندلی ها قرار گرفته که به هرچه لوکس تر شدن محیط کمک کرده است. یک پنجره ی به نسبت بزرگ نیز بروی دیواره ی پشت کابین این کشنده قرار گرفته است که همانطور که قبلا هم گفتیم، بروی کمتر خودروی روزی دیده میشود.

تخت خواب عریض کشنده هانوان P560 کامل دیزل XCMG

طراح در نمای داخلی ترکیبی از رنگهای مشکی و قهوه ای و کرم را ارائه کرده است. قطعاتی هم با طرح فلز برس خورده بروی برخی نقاط داشبرد و درب ها وجود دارد. کیفیت متریال هم نسبت به سایر هموطنان ساخت ایران هانوان P560، بهتر به نظر میرسد. نمای کلی داشبرد مقداری شبیه مرسدس بنز آکتروس (و با حفظ سمت شاکمان دماغدار Z3 !!) به نظر میرسد که البته این مورد در تعداد زیادی از کشنده های چینی بازار تکرار شده است.

از سایر امکانات هان وان P560 میتوان به مواردی همچون بخاری درجا، کولر درجا، یخچال، نمایشگر مولتی مدیا، سانروف برقی، کروز کنترل، ترمز پارک برقی EPB (غلط مصطلح ترمز دستی برقی!)، اتولایت، سنسور باران بروی شیشه، صفحه آمپر تمام دیجیتالی، فرمان با طراحی دی شکل (D-Cut)، کیلس استارت، پایش دیجیتال باد تایرها TPMS، تهویه اتوماتیک، صندلی بادی دارای گرمکن و سردکن، رادار حرکت بین خطوط LDWS، ترمز اضطراری AEBS، کنترل پایداری الکترونیکی ESP، سیستم کنترل لغزش خودرو ASR/TCS و… اشاره کرد.

قیمت و وضعیت بازار کشنده هانوان P560

با توجه به اینکه هنوز خبری از ارائه به بازار این کشنده توسط کامل‌دیزل (کامل خودرو) نیست و فقط در حد چند تصویر و یک کلیپ کوتاه به بازار معرفی شده، تحلیل دقیقی از قیمت و وضعیت فروش آن در بازار نمیتوان ارائه کرد. اما با توجه به مشخصات فنی این خودرو و لیست آپشنهای بلند بالای آن، اگر گونه ی جفت دیفرانسیل هانوان با ظرفیت تناژ مجاز بالای ۶۰ تُن و قیمت رقابتی به بازار ارائه شود، میتواند از بازار مناسبی برخوردار شود. راستی میتوانید برای اطلاع از آخرین قیمتهای محصولات موجود در بازار ایران، صفحه ی قیمت روز خودروهای سنگین اتوبان را دنبال کنید.

نظر شما در مورد هانوان P560 کامل دیزل چی هست؟ تو قسمت کامنتها، نظر خودتون را با ما در میان بگذارید.

3 پینگ

  1. پینگ بک: پیلسان C9 (سیتراک) محصول جدید پیلسان | مجله خودرو اتوبان

  2. پینگ بک: گزارش تصویری اتوبان از نمایشگاه خودرو اصفهان 1402 | اتوبان

  3. پینگ بک: ثبت نام کشنده کامل P9 از کامل دیزل آغاز شد! | پیش فروش در اردیبهشت 1403 | مجله خودروی سنگین | اتوبان

27 دیدگاه

  1. داش مجید پاسخ

    آقا دست شما درد نکنه ولی چرا یکم برامون مطلب فورد و بنز نمیذاری به خدا ترکیه پر فورد هست چرا نمیاد ایران آخه ماشین روزه واقعا عوض این هانوال جی ام سی جی ای بی سی دی لامصبا حروف الفبارو میکنن برند این چینی ها.

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      درود بر شما. لطف دارید آقا مجید. کشنده فورد داخل ترکیه مونتاژ میشه به این خاطر هست تعدادش اونجا زیاده. و خب از اونجایی که برند آمریکایی هست فکر رسیدنش به ایران محال هست. واقعا تلفظ CAMC و XCMG حق با شماست سخته و گیج کننده :))) ما سعی میکنیم مطالب جدید در موردش براتون بنویسیم. کشنده ی فورد هم چشم.

      1. .شهباز قلیزاده پاسخ

        باسلام خسته نباشید
        ایرانیها بعداز ۲۰سال میفهمن این چی اون چی اینها باید تجربه کند بعد نظر بدهند به این زودها نمیشی نظر داد

  2. علی رستمی پاسخ

    جالب بود، این ماشین هانوان پی ۵۶۰ فکر میکنید بیاد ایران یا نه؟ اگر بیاد فکر میکنید چقد قیمت بخوره؟
    چرا بقیه زدن ۵۸۰ اسب بخارشو؟

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      سلام. واقعیت به نظر میرسه که بیاد ایران. چون تو صفحه ی اینستاگرام کامل دیزل هم پست و استوری براش رفته بودن. ولی سایت کامل خودرو هنوز در دست ساخت هست و اطلاعات زیادی از شرکت شون نیست. اینکه به چه صورت بیاد، با چه قیمتی بیاد و خدمات پس از فروش چطور براش برقرار کنن، خیلی موضوع پیچیده و مهمی هست. شاید هم با شرکتی مثل تیتان دیزل قرارداد ببندن که از شبکه خدمات پس از فروش اونها برای کشنده های هانوان P9 استفاده کنن. قیمتش بیاد تو بازار بالای پیلسان و دیما به عنوان پرچمداران چینی ها قرار میگیره. چون هم طراحیش جذابتره هم آپشنش بیشتره. هرچند مشکل بزرگ اینها خدمات پس از فروش و شرایط فروشه.
      واقعا بازار ما اشباع از کشنده تک چینی هست. بار کم شده. تعرفه ها پایینه. هزینه خرید و نگهداری ماشین بالاست. تنوع این کشنده های چینی هم از تنوع ماشین سواری داره بیشتر میشه :)) خدا کنه حداقل یکم بیشتر به فکر راننده باشن عزیزان.

      در مورد اسب بخار این سری پی هانوان از ۵۶۰ اسب تا ۵۷۰ و ۵۸۰ اسب عنوان شده. تو کلیپ کامل دیزل کنار درب کشنده رو نشون میده P9 560 قرار گرفته. در هر حال موتور ویچای یکی هست ممکنه با تغییرات نرم افزاری اسب بخار و گشتاور و دمای وارد مدار شدن فن ها و… رو تغییر بدن برای حساسیت به سوخت و ادبلو و…

      1. قادر پاسخ

        سلام ممنون از سایت خوبتون.میشه از کاماز ۱۹۵۵ هم اطلاعات بزارید؟ شرکت تیراژ دیزل هم گویا میخواست کشنده بیاره. اگه میشه در این مورد هم بزارید ممنون

        1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

          سلام قادر عزیز. بله حتما چرا که نه. کشنده بِی بن منظورتونه برای تیراژ دیزل؟ ساخت مغولستانه :)) چشم.

  3. جعفری پاسخ

    ماشدیم بازار مصرف خودرو بیکیفیت چین آدم عاقل پولی که برای خرید این کامیونهای کپی چینی صرف میکند میتواند یک کشنده باکیفیت ومادام العمر اروپایی بخردمثل داف بنز وولو این کجا واون کجا سرمایه هدر دادن است خرید کامیون چینی.

  4. شاهین شاهر پاسخ

    خوب تا الان بالغ بر ۷۵۰شرکت تولید کامیون کردن در ایران با اسامی مختلف ک پیشنهاد میکنم برای مابقی تولیدات شرکت های جدید تر اسامی مثل مرغمان شترمان کفترمان کلاغمان الاغمان گاومان و اعداد بزارید کانیون یک دو سه
    چون اگر فقط سه شرکت برتر باشن کلی ایراد هست ولی با تنوع بسیار زیاد ایراد حل میشود در کل جهان شاید تنوع کامیون به ۷۵نوع نرسد ولی در ایران بیشتر از ۷۵۰نوع کامیون داریم😂

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      سلام. عالی بود :))))
      تنوع ماشین سنگین داره از تنوع ماشین سواری تو ایران به مرور بیشتر میشه. جامعه آماری سنگین سواران به زحمت به ۵۰۰ هزار نفر میرسه. در حالی که میلیونها نفر ماشین سواری سوار میشن.

  5. .شهباز قلیزاده پاسخ

    باسلام خسته نباشید
    ایرانیها بعداز ۲۰سال میفهمن این چی اون چی اینها باید تجربه کند بعد نظر بدهند به این زودها نمیشی نظر داد

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      سلام. عباس جان اون موقع که اف هاش ۵۰۰ قیمتش اون بود، پراید هم ۱۵ ۲۰ میلیون تومن بود. متاسفانه تورم و از دست رفتن ارزش پول ملی کاری باهامون کرد که الان پولی که بابت یه پراید پرداخته میشه اون زمان باهاش میشد دو تا لندکروز صفر کیلومتر خرید.

  6. حاج رسول پاسخ

    سلام ممنون ازتوضیحات کامل آقای خاموشی .اینکه تنوع کامیون توایران داره ازتنوع سواری بیشترمیشه شکی درش نیست ولی ای کاش حداقل به جای واردات ومونتاژ این کامیونهای بی کیفیت چینی چندتاکامیون بااصالت وروز دنیا رامیاوردن.ونکته دیگه اینکه باواردات اینهمه کامیون بی کیفیت تعادل کار وبار ودرآمد سرمایه گذاران(مالکان ورانندگان)به هم ریخته واصلا توجیح اقتصادی نداره کما اینکه بدلیل بی کیفیت بودن این کامیونها هزینه خیلی بالایی برای مالکان ودرنهایت برای دولت خواهد داشت.بازهم ممنون ازآقای خاموشی عزیز

  7. رسول پاسخ

    سلام ممنون ازتوضیحات کامل آقای خاموشی .اینکه تنوع کامیون توایران داره ازتنوع سواری بیشترمیشه شکی درش نیست ولی ای کاش حداقل به جای واردات ومونتاژ این کامیونهای بی کیفیت چینی چندتاکامیون بااصالت وروز دنیا رامیاوردن.ونکته دیگه اینکه باواردات اینهمه کامیون بی کیفیت تعادل کار وبار ودرآمد سرمایه گذاران(مالکان ورانندگان)به هم ریخته واصلا توجیح اقتصادی نداره کما اینکه بدلیل بی کیفیت بودن این کامیونها هزینه خیلی بالایی برای مالکان ودرنهایت برای دولت خواهد داشت.بازهم ممنون ازآقای خاموشی عزیز

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      سلام. در خدمتتون هستیم آقا رسول عزیز.
      متاسفانه دو مورد هست که این وضع رو شاهد هستیم. اول اینکه از سال ۹۷ ما دچار تحریم شدیم. واقعیت هیچ برند مهم و جهانی نمیاد تو ایران سرمایه گذاری کنه یا انتقال تکنولوژی روز بده. نمونه ش میشه بنز واگن هود نارنجی که فقط اسم بنز رو به اشتباه(!) یدک میکشه با اون کیفیت فاجعه که ماشین چینی ها پیشش کاملا رو سپید هستن.

      دوم اینکه تولید کننده سهل گیر هست. یه سری قطعات منفصله میاره + یک درصد مشخص داخلی سازی میکنه تا گمرکی حداقل بده بابتش و میریزه داخل بازار. نصفشون حتی سعی هم نمیکنن خدمات پس از فروش و تامین قطعات خوبی فراهم کنند. یعنی حداقلی ترین کاری که یه تولید کننده میتونه برای محصولش و مشتریش انجام بده. اینکه دیگه رفع عیب کنند و فراخوان بزنند که هیچ. باز این وسط تولیدکننده های اسم و رسم دارتر، بهتر ساپورت میکنند.

      این روزها شاهد این هستیم به خاطر همین کیفیت خدمات پس از فروش، به شدت امپاور و پیلسان خوش فروش شدن تو بازار. ولی دافران با اینکه لیست کاملی از آپشن داره، حتی تو خود شیراز بعنوان شهر محل تولید هم خواهان زیادی نداره.

  8. مهدی پاسخ

    تحریم سیاست جهانیه ولی بدتر از آن کاسبان تحریمه که خودرو چینی چند برابر قیمت جهانی توایران به فروش می رسانند. حالا اگر دستشان با حکومت تو یک کاسه باشد دیگه بدتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *