۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آشنائی با کامیونت شاکمان Y9 محصول ویرا دیزل

shacman vira 1

بررسی کامیونت Shacman محصول ویرادیزل

شرکت ویرا دیزل، یکی از زیر مجموعه‌های شرکت معظم ماموت می‌باشد که در ابتدای سال ۱۴۰۰ با هدف تولید، عرضه و ارائه‌ی خدمات پس از فروش خودروهای کار و تجاری شاکمان چین، در ایران آغاز به کار کرد. دفتر مرکزی این شرکت در کیلومتر ۱۶ جاده ی مخصوص کرج (بزرگراه لشگری) واقع شده است.

بیشتر ویرا دیزل را با ارائه‌ کشنده جذاب و پر آپشن دماغدار آن (موسوم به شاکمان کانوکشنال – Shacman Conventional) می‌شناسیم. کامیونت شاکمان Y9 برای اولین بار در نمایشگاه خودرو شهر آفتاب در اردیبهشت ۱۴۰۱ رونمایی شد و به علت طراحی جذاب و غیر معمول آن، در رسانه‌ها سر و صدای زیادی به پا کرد. در حال حاضر ویرا دیزل اقدام به عرضه کامیونت شاکمان Y9 با تناژهای ۵.۵ و ۶ نموده و به زودی گونه ی ۸ تُن هم به مدار تولید و عرضه خواهد پیوست.

در سالهای قبل تر کشنده شاکمان ساخت ایران خودرو دیزل تحت برند «دنیز» به بازار عرضه شد که علی رغم دارای بودن مشخصات قابل توجه، به علت سیاست‌های نادرست بازاریابی شرکت سازنده و ناشناختگی برند، از فروش بسیار محدودی برخوردار شد.

طراحی بدنه و نمای ظاهری کامیونت شاکمان

کامیونت شاکمان Y9
کامیونت شاکمان Y9 در کنار کشنده ی شاکمان Cab Over Y3 هر دو محصول ویرا دیزل

طراحی بدنه کامیونت شاکمان Y9، با وجود جلو پنجره خطی، لوگوی بسیار بزرگ S شکل شاکمان و چراغ‌های یکپارچه جلو، کاملا جلب نظر کننده ست. نوع قرارگیری چراغهای جلو کمی به کامیونتهای جک که در سالهای گذشته وارد بازار کشور شدند، شبیه هست. اما ترکیب دی لایت (چراغ روشنائی روز) و لنز چراغ اصلی، نمای جذاب تری ایجاد کرده است.

به نظر میرسد نمونه های تولیدی در ایران با تعویض لوگوی S به لوگوی کرگدن شکل ویرا دیزل به بازار ارائه شوند.

بادگیر سقف و قاب آینه های جانبی نیز همرنگ بدنه شده است. در پایین شیشه ی جلو حاشیه ای مشکی رنگ اضافه شده که در نمونه های وارداتی نوشتار SHACMAN بروی آن جلوه ی مناسبی دارد. دستگیره ی بیرونی دربها از نوع کششی عمودی است که کار ورود به کابین را تسهیل میکند.

کامیونت شاکمان در گونه ی ۶ تُن دارای طول ۶۸۶۰ میلیمتر، عرض ۱۹۹۵ میلیمتر، ارتفاع سقف ۲۳۸۰ میلیمتر و فاصله ی محوری (Wheelbase) برابر با ۳۸۰۰ میلیمتر می باشد. وزن خالص این کامیونت نیز ۲۸۰۰ کیلوگرم می باشد.

طراحی داخل کابین و نمای داخلی کامیونت شاکمان

IMG 20221129 092936 574

طراحی داخلی کامیونت شاکمان Y9، به وضوح یک سر و گردن از سایر کامیونت‌های این رنج بازار بالاتر است. طراحی کلی داشبرد مثل اکثر محصولات شاکمان شبیه به خودروهای سواری است.

استفاده از متریال با کیفیت با ترکیب چهار رنگ قهوه ای، طوسی، نقره ای و مشکی فضای متفاوت و شیکی را پدید آورده است. از دیگر نقاط قابل توجه آن می‌توان به پوشش چرم مصنوعی دور غربیلک با طراحی صاف پایین آن برای ورودی و خروج راحت تر راننده (موسوم به فرمان دی کات یا D-Cut)، استفاده از نمایشگر بزرگ و با کیفیت، دریچه های تهویه‌ی ذوزنقه ای، کنسول میانی با دو کاپ هولدر و جای مدارک اشاره کرد. برروی غربیلک فرمان کامیونت Y9 هم شاهد کلیدهای کروزکنترل و مولتی مدیا هستیم.

صفحه آمپر این کامیونت هم از نوع ترکیبی آنالوگ و دیجیتال می‌باشد. در میانه‌ی صفحه آمپرها شاهد کامپیوتر سفری پر امکاناتی هستیم. نکته‌ی جالب‌تر اینکه دو عقربه‌ی دورسنج و کیلومترسنج این خودرو، معکوس یکدیگر کار می‌کنند و نمای قرینه و زیبایی را پدید آورده‌اند.

از نکات منفی آن می‌توان به عدم داشتن قسمت خواب (کابین خوابدار) در این محصول اشاره کرد که در مسافت‌های طولانی قاعدتا باعث خستگی راننده یا سرنشین خواهد بود.

پیشرانه و تجهیزات فنی کامیونت شاکمان

موتور این کامیونت، مثل اکثر قریب به اتفاق کامیونت‌های این روزهای بازار ایران، از نوع چهار سیلندر ۳.۸ لیتری توربو دیزل کامینز (Cummins) می‌باشد. که قادر به تولید ۱۵۴ اسب بخار قدرت و گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر می‌باشد. این موتور با مصرف ادبلو قادر به دریافت استاندارد آلایندگی یورو ۵ – EEV می باشد. این موتور بروی کامیونت‌هایی همچون دیما مایان دیزل، جک آرین دیزل، فورس بهمن دیزل، شیلر بهمن دیزل و… قرار گرفته است.

اما فصل تمایز فنی این کامیونت با سایر رقبا، استفاده از گیربکس FAST دستی ۱+۶ می‌باشد که در کمتر محصولی روئیت می‌شود. این گیربکس ساخت شرکت Shaanxi Fast چین می‌باشد.

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی کامیونت شاکمان Y9

ترمزهای جلو و عقب کامیونت شاکمان Y9 از نوع دو مداره بادی (پنوماتیک) هست که در هر دو محور به شکل ترمز کاسه‌ای ارائه شده است. سیستم مکمل ترمز ABS/EBD یاری‌گر راننده در متوقف کردن هر چه با کیفیت تر این محصول خواهد بود. ترمز کمکی خفه کن اگزوز (Exhaust brake) هم از طرف سازنده برای آن در نظر گرفته شده است.

کروز کنترل، شیشه بالابرهای برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، دی لایت، مولتی مدیا با دوربین دید عقب و… از دیگر تجهیزات این کامیونت هستند. مخزن سوخت آلومینیومی کامیونت شاکمان Y9 به ظرفیت ۱۳۰ لیتر و مخزن ادبلو به ظرفیت ۱۶ لیتر می‌باشد.

قیمت کامیونت شاکمان Y9

کامیونت شاکمان Y9 به طور مستقیم و تا زمان نگارش این مطلب توسط ویرا دیزل در بازار ارائه نشده است اما با در نظر گرفتن قیمتهای رقبا همچون کامیونت جک، کامیونت کاما ۶KAIJEM و کامیونت دیما LR-154 ، به نظر می‌رسد با توجه به طراحی بیرونی و داخلی مناسبش با قیمتی حدود ۱.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰ الی ۱.۹۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان خرید و فروش شود.

4 پینگ

  1. پینگ بک: آشنایی با کشنده ی شاکمان Cab Over Y3 محصول ویرا دیزل | کشنده شاکمان Y3

  2. پینگ بک: آشنایی با کشنده شاکمان کانونشنال Shacman Conventional Z3 ویرا دیزل | اتوبان

  3. پینگ بک: آشنایی با کشنده شاکمان Cab Over Y3 | اتوبان

  4. پینگ بک: بررسی کامیونت کاما 6 و 9.2 تُن محصول آریا‌دیزل | مجله خودروی سنگین | اتوبان

6 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *