۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
کامیونت کاما KAMA

بررسی کامیونت کاما شش و نه تُن محصول آریا‌دیزل

با اتوبان تراک همراه باشید تا با طراحی، مشخصات فنی، قیمت و نحوه ثبت نام کامیونت کاما محصول آریادیزل آشنا شوید.

در این مقاله به بررسی کامیونت کاما شش تن و نه تن محصول جدید آریادیزل پرداخته ایم. این روزها با افزایش سرسام آور قیمت کامیون و کشنده ها و نیز کم بودن تعرفه ی باربری آنها، اقبال مصرف کنندگان به استفاده از کامیونتها افزایش یافته است. جایی که مالک کشنده میتواند با فروش خودروی پرخرج تر خود، اقدام به خرید چند کامیونت برای کارهای سبکتر اما با بازار کار فراهم تر کند.

از این رو شرکتهای مختلف که در سنوات گذشته اقدام به تولید کشنده یا کامیونهای میان وزن کرده اند، ترغیب به ساخت و عرضه ی انواع کامیونت در تناژهای مختلف شده اند. یکی از این شرکتها نیز آریادیزل هست که به سبد محصولات خود با ارائه ی کامیونت کاما (KAMA) در ۶، ۸ و ۹.۲ تُن تنوع بخشیده است.

آریا دیزل در سالهای قبل سابقه ی ارائه ی رنو T480، کشنده ی سی اند سی Y120 و کامیون ۲۶ تُن سی اند سی U420 به بازار داشت. این بار در نبود بزرگان، به سراغ یکی از محصولات شرکت کاما (KAMA) چین رفته است. این شرکت نه چندان مطرح چینی که دفتر مرکزی آن در شهر شانگهای قرار دارد، عموما به تولید انواع وانت و کامیونت های سبک با کاربری های مختلف اشتغال دارد. از سایر محصولاتی که از این برند قبلا در ایران وجود داشته است، میتوان به موتور برقهای دیزلی و تیلرهای کشاورزی کاما اشاره کرد که تجربه ی نسبتا موفقی را نزد خریدارانش ایجاد کرده است.

طراحی بدنه و نمای ظاهری کامیونت کاما

نمای بیرونی کامیونت کاما

نمای بیرونی کامیونت کاما را در دو کلمه میتوان خلاصه کرد. ساده و خاص! خبری از احجام بسیار بزرگ و اغراق شده در طراحی نمای بیرونی KAMA نیست. طراحی کلی نمای جلو معطوف به دو خط موازی کرومی در قسمت جلوپنجره هست که هنرمندانه وارد چراغهای اصلی جلو هم شده اند و در میانه ی آن لوگوی بزرگ K شکل KAMA قرار گرفته است. این خطوط در هماهنگی با خط بالایی و میانی سپر به همراه دو مه شکن چهارگوش نیز میباشند. اینها مواردیست که در کمتر کامیونت و یا حتی کامیون چینی میبینیم و شاید بارقه ای باشد از ادعایی که آریادیزل برای کاما دارد: «اروپائی برانید … طراحی در استودیو تورین ایتالیا مطابق با آخرین استانداردهای اروپا! »

در نمای جانبی عجیبترین نکته برچسب آریادیزل هست که دقیقا در تورفتگی پایین دستگیره ی درب قرار گرفته. جایی که احتمالا کمترین عمر را برای این برچسب که به تولیدکننده ی محصول اشاره دارد، به همراه خواهد داشت!

طراحی داخل کابین و نمای داخلی کامیونت کاما

نمای داخلی کامیونت کاما

نمای داخلی نسبت به سایر رقبا در وضعیت مناسبی قرار گرفته است. طراحی داخلی KAMA یک سر و گردن از رقبایی مثل شیلر، فورس، الوند و حتی جک بالاتر به نظر میرسد. صفحه نمایش میانی به سبک خودروهای امروزی به صورت شناور (جدا از داشبرد) قرار گرفته است و کلیدهای مربوط به تنظیم تهویه مطبوع در زیر آن قرار گرفته است. طراحی صفحه ی آمپرها ساده اما کاراست و ترکیبی از آنالوگ و دیجیتال را در آن شاهد هستیم.

در دو سمت غربیلک فرمان نیز دو سری کلیدهای کروز کنترل در سمت چپ و فرمانگیر صوتی در سمت راست را شاهد هستیم.

در کل نمای داخلی را میتوان از نظر طراحی و کیفیت در حد کابین کامیونت شاکمان Y9 که در قبلا در مجله خودرو اتوبان بررسی کردیم دانست.

پیشرانه و تجهیزات فنی کامیونت KAMA

کامیونت کاما موتور کامینز

موتور سنتی و معروف کامینز (Cummins) مشابه تقریبا تمام گزینه های داخل بازار ایران در کامیونت کاما استفاده شده است. همانطور که احتمالا میدانید این موتور چهارسیلندر توربودیزل دارای حجم ۳.۸ لیتری می باشد. این موتور قادر به تولید حدود ۱۵۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ۵۰۰ نیوتن‌متر می باشد.

حجم مخزن سوخت آلومینیومی کامیونت کاما ۲۰۰ لیتر می باشد و نیز حجم مخزن ادبلو این محصول برابر با ۱۰ لیتر میباشد که این مورد یاری رسان تولیدکننده برای دریافت استاندارد آلایندگی یورو ۵ + EEV میباشد!!

گیربکس ۱+۶ دنده دستی ساخت کمپانی جک (JAC) با کد LC6T55 مشترک با کامیونت دیما و جک می باشد. کارایی این گیربکس در مجموع رضایت بخش هست.

از نظر فنی کامیونت کاما در تناژ مختلف باهم برابر هستند. فقط در گونه ی ۹.۲ تُن شاهد افزایش طول شاسی به میزان هستیم. و نیز تعداد فنر تختهای مورد استفاده در محور عقب نیز بیشتر از نمونه های سبک تر میباشد. فاصله ی بین دو محور گونه ی ۹.۲ تُن ۴۵۰۰ میلیمتر و نوع ۶ تُن ۳۸۰۰ میلیمتر میباشد.

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی کامیونت کاما

تجهیزات کامیونت کاما

ترمزهای کامیونت کاما بصورت ۴ مداره و پنوماتیک می باشد. در محور جلو شاهد استفاده از دیسک ترمز هستیم و در محور عقب اما ترمز کاسه ای توسط تولیدکننده به کار گرفته شده است. ترمز ضد قفل ABS/EBD نیز در این محصول طبق استانداردهای ۸۵ گانه، موجود هست همینطور کنترل پایداری ESC از دیگر تجهیزات کامیونت KAMA هست. از معدود تجهیزاتی که در بین سایر رقبای این کامیونت کمتر دیده میشود، میتوان به رادار حرکت بین خطوط LDWS و ترمز هوشمند اضطراری AEBS اشاره کرد.

کروز کنترل، سانروف دستی، چراغ روز (DRL)، مولتی مدیا اندرویدی با نمایشگر ۷ اینچی شناور، قفل مرکزی و ریموت، تهویه مطبوع دستی و… از دیگر تجهیزات کامیونت کاما هستند.

قیمت کامیونت KAMA

کامیونت کاما در ابتدا توسط کارخانه با قیمتهایی بین ۱.۵۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تا ۱.۵۹۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان برای مدلهای مختلف ۶ تن بدون خواب، ۶ تن خوابدار و ۹ تن خوابدار ثبت نام شد. قیمت بازار این کامیونت در نسخه ی ۶ تن در حال حاضر حدود ۱.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰ می باشد.

امروز نیز (۲۴ تیرماه ۱۴۰۲) بخشنامه ی فروش لیزینگ قیمت قطعی آریا دیزل برای کامیونت کاما ۶ تن با جای خواب منتشر شد. در این بخشنامه کامیونت ۶ تن کاما با دو کد KAIJEM6 (KMC10611A) به معرض فروش لیزینگی (اقساطی) گذاشته شده است. در این طرح در زمان ثبت نام مبلغ ۵۳۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان و ۳۰ روز بعد مبلغ ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان از سوی متقاضی پرداخت میشود. مابقی مبلغ در اقساط ۱۲ تا ۴۸ ماهه با توجه به درخواست مشتری دریافت میگردد.

زمان شروع ثبت نام کامیونت کاما ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ صبح خواهد بود و تا زمان تکمیل ظرفیت از طریق این سایت ادامه خواهد داشت. تحویل کامیونت کاما هم در طرح لیزینگی آریا دیزل ۹۰ روزه، تک رنگ سفید و مدل ۱۴۰۲ خواهد بود. قیمت قطعی بودن کامیونت کاما در این طرح از نکات برجسته ی آن هست. اطلاعات تکمیلی در جدول زیر قابل مشاهده هست:

نام کامیونت کاما اقساطی

فارغ از این میتوانید کامیونت کاما ۶ تن را با قیمت مناسب و بصورت تحویل فوری از اتوبان بصورت نقد یا اقساط تهیه کنید. فقط کافیست درخواست خود را بروی سایت ثبت کنید یا بروی شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۰۹۹۴۵ کلیک (تاچ!) کنید. همکاران پاسخگوی شما خواهند بود.

نظر شما در مورد این محصول چیست؟! در بازار فروش به موفقیتی دست پیدا خواهد کرد؟

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: آشنائی با کامیونت شاکمان Y9 محصول ویرا دیزل | اتوبان

10 دیدگاه

  1. مرتضی پاسخ

    درود بر شما مطلب خوبی بود. چرا هیچ موتور دیگه رو اینا نمیندازن؟ کاما از نظر شما خوبه برای پخش شهری؟

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      سلام. متشکرم.
      موتور معروفی هست این کامینز ۳.۸ لیتری. جواب هم بد پس نداده. اوردن موتور جدید نیاز به آموزش و خدمات پس از فروش و واردات قطعه مجزا داره. اینه که شرکتها کمتر به سمتش میرن.
      برای پخش شهری کامیونت ۶ تن کاما میتونه گزینه ی خوبی باشه. به لحاظ موتور گیربکس اوضاع مناسبی داره. امکانات و تجهیزاتش هم انصافا مطلوبه به این قیمتی که داره نسبت به رقبا البته میگم.

  2. مجیدخطیب نژاد پاسخ

    چینی هاباامکاناتی مشخص برروی ماشین های خودوالبته کیفیت های صفربرای ایرانی،،تمام ساخته هاشون یکسانند،،وکامل شناخته شده ،،اگرصداقتی برتولیدچینی است،، لطفاطرف ایرانی وچینی برندهایی با پشتوانه ی آمریکایی واروپایی وارد ایران کنند،،وتحریم هرگزبهانه ی درستی نیست دراین راه…

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      سلام آقا مجید. حرف درستی میزنید شما. باز حداقل خدمات پس از فروش وشرایط فروش مناسب برقرار بشه راننده تو جاده لنگ قطعه نمونه خوبه. این تعداد تنوع برند آدم رو نگران میکنه. هرچند آریا دیزل تو خدمات امتحان پس داده ست.

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      سلام. بله ۹۰ درصد یکی هستند از لحاظ فنی. بیشتر کیفیت مونتاژ و ساخت اتاق و متریال مورد استفاده و همینطور خدمات پس از فروش شرکت تولیدکننده هست که اینهارو از هم تفکیک میکنه.

  3. احمد پاسخ

    سپاس از بابت تهیه این مطالب بسیار مفید ,,, تنها منبع مستند و واقعی در مورد هر محصول اینچنینی , میزان رضایت خریداران هست که اون هم در طی یک بازه حداقل ۵ ساله بدست میآد .
    الان خیلی زوده که بخواهیم در موررد این محصول نظری بدهیم .
    این ماشین باید بره داخل جاده و پایانه ها و سالهای سال در زمستان و تابستان امتحان پس بده ,, ضمن اینکه پس از این مدت , اصلا معلوم نیست که آریا دیزل باقی بمونه یا مثل هیوندا دیزل کلا جمع کنه و تعطیل بشه .
    پس روی هیچ چیز در این کشور , حساب ویژه باز نکنید .

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      احمد عزیز مرسی از کامنت تون و نظر دقیق تون. حق با شماست. کاما پر آپشن هست ولی وضعیت نامعلوم داره از نظر دوام و کارایی.

  4. بابک سفری پاسخ

    سلام وخسته نباشید بنظر بنده نظر دوستان عالی بود الان حرف اخر خدمات پس از فروش میزنه.اموزش حین فروش نحوه نگهداری .وتعمیر کاران جاده .که اصلان از ماشین های برقی روز دنیا سر در نمیارن و سیفون رو هر چی برنده میکشند و الا انصافا ماشین ها خوبند ولی.حرف اخر اگه یه تکنسین ان لاین باشه که راننده تعمیر کارو راهنمایی کنه خیلیعالی میشه.

    1. مازیار خاموشی (نویسنده) پاسخ

      ممنون از آقا بابک عزیز. کارشناسان ما در چت آنلاین یا به صورت تلفنی در خدمت شما هستند. ممنون از کامنت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *