۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
زوتی DL5 T300

مشخصات زوتی DL5 یا T300 محصول پارس‌خودرو

این روزها تولید زوتی DL5 در ایران توسط پارس‌خودرو خبرساز شده است. برند زوتی (Zotye) از خودروسازان به نسبت کم سابقه و درجه دوم چین محسوب میشود که حتی در سال ۲۰۲۱ اعلام ورشکستگی هم کرد!! سابقه حضور زوتی در ایران با مدل Z300 یا به روایت سایپا «آریو» در ایران برمیگردد. خودرویی که علی‌رغم قطع تولید و پشتیبانی نامناسب سایپا از نظر خدمات و قطعات، وارد سیکل حمل‌و‌نقل عمومی و خاص تاکسی هم شد!

اما این روزها خبر از همکاری مجدد پارس‌خودرو به عنوان یکی از زیر‌مجموعه‌های سایپا با زوتی میشود. این همکاری قرار هست در فاز اول به واردات مدل DL5 یا به عبارتی T300 بینجامد. سپس تولید داخل زوتی DL5 با درصد داخلی سازی قابل توجه آغاز خواهد شد.

طراحی و کابین زوتی DL5

زوتی T300 DL5

با توجه به سال طراحی اولیه ی این محصول (۲۰۱۶) قاعدتا زوتی DL5 در مقابل رقبای جدیدتر خود حرفی برای گفتن ندارد. هرچند سعی شده هماهنگی کلی اتاق به شکلی ساده و محافظه‌کارانه رعایت گردد. نمای جلویی این خودرو ترکیبی از المان‌های طراحی نسل گذشته‌ی توسان و SWM و حتی تا اندازه ای لیفان X60 را یادآور میشود. در نمای جانبی هم خبری از طرح رادیکال و خارق العاده ای نیست و بیشتر شبیه طراحی های ژاپنی سالهای گذشته همچون میتسوبیشی ASX و نیسان جوک میباشد.

در فضای داخلی کابین زوتی DL5 هم ترکیبی کاملا معمولی و بدور از زرق و برق، شکل گرفته از پلاستیک و چرم مصنوعی را شاهد هستیم. در این طراحی خبری از صفحه های نمایشگر عریض نیست.

مشخصات فنی و امکانات زوتی DL5

برند زوتی یا Zotye ساخت چین
مدلDL5 یا T300
تایپ بدنهکراس اوور کوچک
طراحیسال ۲۰۱۶
حجم موتور۱۴۹۸ سی سی
سیلندر۴
سوپاپ۱۶
تنفس موتورتوربوشارژر
حداکثر قدرت۱۴۴ اسب بخار
حداکثر گشتاور۲۱۵ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰۸.۷ ثانیه
حداکثر سرعت۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکسCVT نسل سوم
محور محرکدیفرانسیل جلو
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبتویست بیم (نیمه مستقل)
طول، عرض و ارتفاع۴۴۰۵ میلی متر * ۱۸۳۰ میلی متر * ۱۶۶۵ میلی متر
فاصله بین دو محور۲۶۱۰ میلی متر
وزن۱۴۲۰ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت۴۸ لیتر
مصرف سوخت۷.۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی
رینگ و لاستیک۲۱۵/۵۵R17
امکانات ایمنیایربگ راننده و شاگرد – سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری – ترمز ABS و EBD
امکانات رفاهیکروز کنترل – تهویه الکترونیکی دستی – کیلس – استارت دکمه ای – آینه الکتروکرومیک – دوربین و سنسور پارک عقب – ترمز پارک برقی – فرمان برقی – آینه های تاشو برقی
جدول مشخصات زوتی T300

رقبای زوتی DL5 پارس خودرو

side dl5

در مورد رقبای این خودرو با توجه به استیج قیمتی و امکاناتش، میتوان خودروهایی همچون ام وی ام X22 Pro را در یک سطح پایینتر و ام وی ام X55 را در یک سطح بالاتر از آن دید. همینطور خودروی چانگان CS35 جدید هم از رقبای آن میتواند به حساب آید که توسط سایپا در حال عرضه است. جک S3 و هایما S5 هم میتوانند به لحاظ قیمتی و کلاس بدنه به این خودرو نزدیک باشند.

در مجموع با توجه به رقبای پر تعداد و قدیمی تر در بازار و نیز مشخصات معمولی و امکانات متوسط این کراس اوور، به نظر میرسد تنها راه موفقیت و فروش مناسب زوتی DL5 در بازار عرضه با قیمت رقابتی و خدمات با کیفیت پارس‌خودرو خواهد بود. در غیر این صورت شکست دیگری برای زوتی و طرف ایرانی ثبت خواهد شد!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *