۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
شکموتو X5000

بررسی کشنده شک‌موتو X5000 محصول آرین‌دیزل

در این مطلب به معرفی و بررسی مشخصات فنی و ظاهری کشنده شاکمان X5000 یا همان شک موتو محصول آرین دیزل پرداخته ایم.

نمایشگاه خودروی اصفهان که از تاریخ سوم لغایت ششم آذرماه ۱۴۰۱ برگزار شد، شاهد رونمایی از قوی‌ترین کشنده‌ی چینی بازار ایران تحت عنوان کشنده شکموتو X5000 (شاک موتو یا شاکمان یا همان Shacman) بود. این کشنده توسط شرکت آرین‌دیزل رونمایی شد که در آن زمان اختلافاتی با شرکت ویرادیزل بر سر نامگذاری محصولات تولیدی برند شاکمان در ایران داشت. نتیجه‌ی نهایی این اختلافات، منجر به ارائه محصولات شاکمان توسط ویرادیزل تحت عنوان ویرا و توسط آرین‌دیزل تحت عنوان کشنده شکموتو (شاکموتو) شد.

البته این اولین بار نیست که یک شرکت تولیدکننده‌ی خودرو، محصولات خود را به چند تولیدکننده در ایران میسپارد. از جمله‌ی آن میتوان به شرکت فوتون چین و تولید محصولاتش در بهمن‌دیزل، ایران‌خودرو‌دیزل و سایپا‌دیزل اشاره کرد. در سنوات قبلی، شرکت ایران‌خودرو‌دیزل کشنده‌ی شاکمان دنیز را تولید کرده بود که به دلایل مختلف از اقبال مناسبی در بازار ایران بهره‌مند شد. در مقاله ی کامیون باری و کمپرسی شکموتو X5000 هم میتوانید با گونه ی کامیون ۱۰ چرخ جفت دیفرانسیل این اتاق آشنا شوید.

شاکموتو X5000
نمای بیرونی شاکموتو

طراحی بدنه و نمای ظاهری شکموتو X5000

نمای بیرونی کشنده شکموتو X5000 با وجود چراغهای لنزدار بزرگ و دی‌لایت، جذاب به نظر میرسد. لوگو و نوشتار طلایی رنگ Shacmoto شک موتو در پیشانی خودرو جلب توجه کننده‌ست. از این نظر مقداری نسبت به رقیب هم خانواده‌ی خود یعنی ویرا Y3 بروزتر به نظر میرسد.

طرح کلی اتاق مقداری به ولوو FM نیز شبیه است. مخصوصا در قسمت زوایای چراغها و جلوپنجره این شباهت بیشتر خود را نشان میدهد. ارتفاع چراغها هم طوریست که نور خوبی را به جاده میتاباند.

در قسمت پشتی اتاق هم (دیواره‌ی پشت کابین) دو پنجره‌ی شیشه‌ای باریک دیده میشوند. باید گفت این روزها دیگر کمتر کشنده‌ی روز و ایمنی وجود دارد که مجهز به همچین شیشه‌هایی در قسمت انتهایی کابین باشد.

نمونه‌ی اولیه وارد شده به ایران، دارای لوگوی S شکل و نوشتار نقره‌ای Shacman به‌روی جلوپنجره بود که بعدها با لوگو و نوشتار طلایی رنگ جایگزین شد.

طراحی داخل کابین و نمای داخلی کشنده شکموتو X5000

کابین کشنده شکموتو X5000
کابین شاکموتو

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، برگ برنده‌ی تمامی محصولات شاکمان در داخل کابین و طراحی داخلی آنهاست. این مورد درباره‌ی کشنده شکموتو X5000 نیز صادق هست. کیفیت طراحی و متریال داخلی این کشنده در مقابل مبلغ پرداختی و در قیاس با سایر رقبا، قابل توجه هست. این کیفیت بالای تریم داخلی منجر به حفظ کیفیت و اصطلاحا سر و صدا نیفتادن اتاق در درازمدت خواهد شد.

تریم داخلی اتاق این کشنده، از رنگها و بافتهای مختلفی تشکیل شده که به هرچه شیکتر دیده شدن آن کمک میکند. همانطور که در تصویر هم مشخص هست، پایین غربیلک فرمان شاکموتو X5000 به شکل D طراحی شده که ورود و خروج راحت‌تری برای راننده پدید می‌آورد. شیفتر تعویض دنده نیز به سبک و سیاق کشنده‌های اسکانیا بر روی اهرمی در سمت راست فرمان، قرار گرفته است.

‌همچون کشنده‌ی سی اند سی و ویرا Y3، کشنده‌ی شکموتو X5000 نیز دارای برآمدگی مابین صندلی شاگرد و راننده هست. این مورد باعث میشود تردد داخل اتاق و نیز حرکت به سمت تختها، برای راننده و سرنشین سخت گردد. و قاعدتا با توجه به کف فلت کشنده‌هایی مثل دیما، پیلسان، دافران و… برروی فروش درازمدت این محصولات اثر منفی خواهد داشت.

فرمان هیدرولیک، دو تخت استراحتگاه، صندلی راننده پنوماتیک، گرمکن صندلی راننده، تهویه اتوماتیک، مولتی‌مدیا ۱۲ اینچ به همراه دوربینهای دید ۳۶۰ درجه‌ای، کلیدهای کنترلی مولتی‌مدیا و کروز‌کنترل روی فرمان، آینه‌های برقی مجهز به گرمکن، بخاری و کولر درجا، سنسور نور، خروجی ۲۲۰ ولت و… از دیگر تجهیزات داخلی این کشنده هستند.

پیشرانه و تجهیزات فنی شکموتو X5000

موتور شکموتو X5000

این کشنده مجهز به موتور ۱۳ لیتری ۶ سیلندر توربودیزل ساخت Cummins با کد ISZ520 می‌باشد. این موتور قابلیت تولید ۵۲۰ اسب‌بخار در ۱۹۰۰ دوربردقیقه را دارد. گشتاور تولیدی نیز به میزان ۲۴۶۰ نیوتن‌متر است که در محدوده دورموتور ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ به دست می‌آید. بد نیست بدانید این همان موتور استفاده شده توسط سایپادیزل بروی محصول کشنده‌ی دانگ فنگ KX520 میباشد.

گیربکس استفاده شده در این کشنده تقریبا با تمام کشنده‌های چینی تولید داخل (که معمولا ZF مدل Traxon هست) متفاوت است. گیربکس مورد استفاده قرار گرفته در شکموتو، از برند FAST با کد F16JZ24 میباشد. این گیربکس از نوع تعویض اتوماتیک هوشمند و دارای ۱۶ دنده جلو و ۲ عقب است. این گیربکس دارای ریتاردر هیدرولیکی ۵ مرحله‌ای نیز میباشد.

ظرفیت مخزن سوخت آلومینیومی شکموتو مجموع ۱۰۰۰ لیتر هست (شامل دو باک ۳۰۰ و ۷۰۰ لیتری).  مخزن ادبلو با ظرفیت ۴۵ لیتر نیز در کنار مخزن سوخت قرار گرفته است. استاندارد آلایندگی موتور کامینز ۱۳ لیتری این کشنده یورو ۵+ EEV میباشد.

تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی شکموتو X5000

گیربکس شکموتو X5000

از تجهیزات ایمنی شکموتو X5000 میتوان به مواردی همچون ترمز دومداره‌ی پنوماتیکی، ترمز دیسکی محورهای عقب و جلو، ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز اضطراری AEBS، کنترل پایداری خودرو ESC، سیستم کنترل لغزش ASR، ترمز موتور JACOB، سیستم هشدار انحراف از مسیر LDWS (رادار خط‌خوان) و… اشاره کرد.

تعلیق شکموتو در محور جلو مبتنی بر فنر پارابولیک (تخت) و کمک‌فنر هیدرولیکی میباشد. در محور عقب اما (تعلیق دیفرانسیل) مبتنی بر ۴ بالُن + میل موجگیر میباشد. همینطور تعلیق اتاق این کشنده نیز مبتنی بر ۴ بالُن میباشد که سواری نرمی برای سرنشینان به ارمغان خواهد آورد.

کروز کنترل، تهویه مطبوع خودکار، بوقی شهری و جاده‌ای، شیشه بالابر و آینه جانبی برقی، بالابر اتاق برقی/دستی، کامپیوتر سفری هوشمند، سیستم نشانگر باد تایرها TPMS، تنظیم ارتفاع برقی چراغهای جلو و… از سایر تجهیزات این کشنده میباشند.

قیمت کشنده شکموتو X5000

در هنگام نگارش این مطلب، قیمت کارخانه‌ی این محصول حدود ۴.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان می‌باشد. در بازار قیمت این کشنده چیزی حدود ۵.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ الی ۵.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان میباشد. شما همواره میتوانید آخرین قیمت شاکموتو X5000 را از اینجا دریافت کنید.

همچنین برای خرید لیزینگی (اقساطی) شکموتو X5000 میتوانید درخواست دریافت تسهیلات خود را از اینجا ثبت کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

نظر خودتان را در مورد این کشنده و شرایط بازار، با ما در میان بگذارید.

شکموتو X5000

 

 

کشنده شکموتو X5000

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید


Instagram


Telegram


Linkedin

4 پینگ

  1. پینگ بک: کشنده هانوان P560 محصول کامل‌دیزل | مجله خودرو اتوبان

  2. پینگ بک: کامیون باری و کمپرسی شک‌موتو SHACMOTO X5000 | مجله اتوبان

  3. پینگ بک: پرفروش ترین کشنده های ایران در سال 1402 | اتوبان

  4. پینگ بک: ثبت نام کشنده کامل P9 از کامل دیزل آغاز شد! | پیش فروش در اردیبهشت 1403 | مجله خودروی سنگین | اتوبان

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *