۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی ۰ تا ۱۰۰ انواع کشنده فوتون + قیمت

image1 1 1000x667 1

مقدمه ای از «فوتون» شرکت ارائه دهنده کشنده فوتون

یکی از این برندهای چینی، برند فوتون است که از چند سال گذشته با چند مدل کشنده و با مشخصات فنی متنوع و کاربری‌های گوناگون، به بازار خودروهای سنگین ایران، وارد شد. در ادامه، قصد داریم تا با تاریخچه شرکت و برند چینی فوتون بیشتر آشنا شده، انواع کشنده‌های فوتون را معرفی کرده و سپس ویژگی‌ها، نقاط قوت و مشخصات فنی کشنده‌ فوتون را نیز مرور کنیم.

تاریخچه شرکت فوتون

کمپانی فوتون در سال ۱۹۶۶ در کشور پهناور چین تأسیس شد و به مرور زمان به یکی از فعال‌ترین کمپانی‌های خودروسازی تبدیل شد. این شرکت، به هولدینگ بزرگ BAIC تعلق دارد. فوتون کار خود را ابتدا با تولید ماشین‌آلات معدن و شهرسازی، اتوبوس و تراکتور شروع کرد. سرعت پیشرفت فوتون بسیار بالا بود و خیلی زود موفق شد تا در زمینه تولید و نوآوری، پیشرفت‌های خوبی داشته باشد.

به طوری‌که در اوایل سال ۲۰۱۸، به تولید یک میلیون دستگاه خودرو دست یافت. بنابراین، فوتون توانست در قاره آسیا به یکی از برندهای موفق و پیشرو تبدیل شود. اما در شرکت فوتون باز هم میل به پیشرفت و تکامل به چشم می‌خورد. شرکت فوتون در نظر داشت تا تولیدات خود را به دیگر کشورها صادر کند.

فوتون در این امر موفق شد و توانست به سودی برابر با ۴۵ درصد دست یافته و محصولات خود را به کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی صادر کند که می‌توان به کشورهایی مانند برزیل، کلمبیا، شیلی، اروگوئه و جاماییکا اشاره کرد. سیاست‌های شرکت فوتون از سال‌ها قبل تنظیم شده و یکی از این سیاست‌ها این است که این شرکت باید تا پایان سال ۲۰۲۱ به بیش از ۵۰ کشور جهان صادارات داشته باشد.

شرکت فوتون از چند سال قبل نیز به بازار خودروهای سنگین و سبک کشورمان راه پیدا کرد و باتوجه به خلأ محصولات و عدم‌تنوع در بخش خودروهای سنگین و البته فشار تحریم‌های بین‌المللی که باعث شده بود برندهای اروپایی کشورمان را ترک کنند، فوتون توانست محصولاتی مورد نظر خریداران ایرانی را در بخش خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین و به ویژه کشنده‌ها معرفی و عرضه نماید.

شایان توجه است که محصولات شرکت فوتون در ایران، توسط شرکت ایران خودرو دیزل تولید و عرضه می‌شود. در ادامه، به معرفی انواع کشنده‌ فوتون پرداخته و مشخصات فنی آن‌ها را نیز مرور خواهیم کرد.

کشنده فوتون

مشخصات فنی کشنده فوتون ۴۴۰

کشنده فوتون ۴۴۰، از جمله کشنده‌هایی محسوب می‌شود که در عین برخورداری از قدرت و استحکام بالا، از کارایی و چابکی خاصی نیز سود برده و مشخصات فنی مطلوبی هم دارد. البته در حالت کلی، قدرت بالا، یکی از معیارهای اصلی سنجش کارایی کشنده‌ها محسوب می‌شود. کشنده فوتون ۴۴۰، همان طور که از کد آن مشخص است، ۴۴۰ اسب بخار قدرت تولید کرده و حداکثر گشتاور آن نیز به ۲۰۶۰ نیوتن متر در ۱۲۰۰ دور در دقیقه بالغ می‌گردد.

چنین قدرت و گشتاوری از دل یک موتور ۶ سیلندر خطی به حجم ۱۰۸۰۰ سی‌سی بیرون می‌آید. قدرت تولید شده توسط گیربکس ۱۶ دنده همراه با ۲ دنده عقب به چرخ‌ها منتقل می‌شود. در ادامه ویژگی‌های فنی کشنده فوتون ۴۴۰ باید به ترمزهای آن اشاره کرد ترمز کشنده فوتون ۴۴۰ از نوع پنوماتیک دو مداره مستقل بوده و ترمز کمکی آن هم از نوع ژاکوب و  دو مرحله‌ای بوده و سامانه‌های ترمز ضدقفل (ABS) و ضدلغزش (ASR) آن را همراهی می‌کند.

مخزن سوخت کشنده فوتون ۴۴۰ حدود ۸۰۰ لیتر حجم داشته که از جنس آلومینیم است. ابعاد کشنده فوتون ۴۴۰ شامل طول، عرض، ارتفاع برابر است با ۳۸۹۰، ۲۴۹۰، ۶۰۹۰ میلی‌متر. ضمن اینکه این کشنده چینی از فاصله محوری با ۳۶۰۰ میلی‌متر برخوردار است. وزن خالص فوتون کشنده ۴۴۰ حدود ۸۱۵۰ کیلوگرم بوده و میزان بار مجاز روی محور جلو و عقب آن به ترتیب ۷۵۰۰و ۱۳۵۰۰ کیلوگرم است.

وزن ناخالص مجاز ۱۸۰۰۰ کیلوگرم و وزن ناخالص مجاز ترکیبی حدود ۴۲۰۰۰ کیلوگرم است. با توجه به ویژگی‌های کشنده فوتون ۴۴۰ که شرحش رفت، این کشنده می‌تواند تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت سرعت گرفته و از شیب‌های ۳۰ درصد بالا برود. دیگر تجهیزات کشنده فوتون ۴۴۰ عبارتند از: دو عدد تخت‌خواب، آیینه بغل برقی، شیشه بالا بر برقی، سان‌روف برقی،  کمربند ایمنی سه نقطه‌ای، کروز کنترل، بخاری در جا، گرم کن سوخت، بادگیر بغل و سقف اشاره کرد.

image3

مشخصات فنی فوتون H4 430

کشنده فوتون ۴۳۰، یکی‌دیگر از نمونه‌های عرضه شده در کشورمان است. این کشنده از مشخصات فنی مطلوبی سود می‌برد که می‌توان به پیشرانه آن اشاره کرد و همانطور که از کد آن مشخص است، ۴۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. حداکثر گشتاور این کشنده نیز به حدود ۲۲۰۰ نیوتن‌متر در ۱۳۰۰-۱۰۰۰ دور در دقیقه می‌رسد.

پیشرانه کشنده فوتون ۴۳۰، شش سیلندر بوده و ۱۱۸۰۰ سی‌سی حجم دارد. مخزن سوخت این مدل نیز ۸۰۰ لیتر است. گیربکس فوتون کشنده ۴۳۰، شامل ۱۶ دنده جلو و ۲ دنده عقب است. این مدل، از دیفرانسیلی با قفل عرضی سود برده و جعبه فرمان آن نیز از برند ZF است. سایر تجهیزات فوتون ۴۳۰ عبارتند از: کروز کنترل، اتاق با دو عدد تخت خواب، شیشه بالابر برقی، فیلتر جدا کننده رطوبت از سوخت، سان‌روف، دکمه خاموش و روشن موتور خودرو از روی کابین، رادیو پخش با قابلیت اتصالCD و USB  و قفل مرکزی.

موتورمدل : CUMMINS ISGe 4 430
قدرت موتور : ۴۳۰ اسب بخار در ۱۹۰۰ دور در دقیقه
گشتاور : ۲۲۰۰ نیوتن متر در ۱۳۰۰-۱۰۰۰ دور در دقیقه
حجم کل سیلندرها : ۱۱۸۰۰ سی سی
تعداد و آرایش سیلندرها : ۶ عدد خطی
استاندارد آلایندگی : EURO4 + DPF
سیستم سوخت رسانی : انژکتور ، تزریق مستقیم، دیزلی
نجپزات موتور : توربو شارژ و اینتر کولر، کامان ریل و سیستم SCR
گیربکس و کلاچمدل : ZF 1652230 TO مکانیکی
تعداد دنده ها : ۱۶ دنده جلو + ۱ دنده عقب
نوع عملکرد کلاچ : تک صفحه ای خشک، هیدروپنوماتیکی
محورها و فرمانمحور جلو : متحرک، تیری، صلب، مقطع آی شکل
محور های عقب : محرک از نوع Single Reduction
نسبت تبدبل محور عقب : ۴/۱۱۱
مدل و نوع فرمان : ZF8098، هیدرولیکی با قابلیت تنظیم
سیستم تعلیقجلو : فنر پارابولیک با کمک فنر هیدرولیک و میل موجگیر
عقب : فنر پارابولیک با کمک فنر هیدرولیک و میل موجگیر
چرخ هاسایز و جنس رینگ : ۲۲.۵*۹، فولادی
سایز تایر : ۳۱۵/۸۰ -R22.5
سیستم ترمزدو مداره پنوماتیکی، جلو و عقب کاسه ای، مجهز به ABS و ASR
ترمز دستی : تمام پنوماتیکی با عملکرد بر روی محورهای عقب
ترمز کمکی : ترمز موتوری
مخزن سوختظرفیت : ۸۰۰ لیتر
جنس : آلومینیومی
سیستم برقباتری : ۲عدد ۱۲ ولت، ۱۶۵ آمپر ساعت
دینام : ۲۸ ولت ۱۱۰ آمپر
استارت : ۲۴ ولت؛ ۷.۵ کیلو ولت
ابعاد خودرو (میلی متر)(ارتفاع با بادگیر ×عرض×طول)کلی:۳۸۹۰×۲۴۹۰×۶۰۹۰
فاصله محوری : ۳۶۰۰
‏ارتفاع بالای چرخ پنجم تا زمین(بدون بار) : ۱۳۱۷
اوزان (کیلوگرم)وزن ناخالص مجاز : ۱۸۰۰۰
وزن ناخالص مجاز ترکیبی : ۴۳۰۰۰
وزن خالص : ۸۱۳۰
بار مجاز روی محور جلو : ۷۰۰۰
بار مجاز روی محور های عقب : ۱۳۰۰۰
ویژگی های حرکتیحداکثر قطر دایره چرخش(متر) : ۱۶
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) : ۱۱۰
حداکثرتوانایی بالاروی از شیب (درصد) : ۳۰
اتاقنوع : سقف بلند، مج ۔ز به بالابر هیدرولیکی، برقی و دستی
سیستم تعلیق : جلو بادی، عقب بادی و کمک فنر

برای مشاهده قیمت فوتون کشنده ۴۲۰ کلیک کنید.

image4

مشخصات فنی فوتون ۴۶۰

فوتون کشنده ۴۶۰، یکی از قدرتمندترین کشنده‌های تولیدی این کمپانی محسوب می‌شود. اگر مشخصات فنی کشنده فوتون ۴۶۰ را مورد بررسی قرار دهیم، به مواردی مانند پیشرانه ۴۶۰ اسب بخاری باید اشاره شود که این پیشرانه از سری کامینز (Cummins) بوده که توسط بزرگترین شرکت تولید پیشرانه‌های دیزل در آمریکا، تولید می‌شود.

از دیگر ویژگی‌ها و نقاط قوت فوتون کشنده ۴۶۰، می‌توان به گشتاور ۲۳۰۰ نیوتن‌متری، گیربکس AMT ساخت ZF با ۱۲ دنده جلو و دو دنده عقب و استاندارد آلایندگی یورو ۴ اشاره کرد. البته باید به موارد دیگری مانند سامانه پایداری الکترونیکی (ESP) و سامانه هشدار انحراف از مسیر (LDWS) نیز اشاره کرد. اما سامانه ترمز، از جمله مشخصات فنی کشنده فوتون بوده که این مدل در این بخش کاملاً تکمیل و با دست پر به میدان آمده است.

مواردی مانند سامانه ترمز ضدقفل (ABS)، ترمز موتوری، توقف کامل و ایمنی را برای کشنده فوتون ۴۶۰ فراهم می‌کنند. کابین این کشنده از نوع بلند بوده که در کشورمان و در بین دیگر کشنده‌ها، بلندترین محسوب می‌شود. این کابین از سامانه بالابر برقی سود می‌برد. تکمیل کننده سامانه ترمز این کشنده، سامانه ترمز اضطراری هوشمند (AEBS) است. مخزن سوخت فوتون ۴۶۰ هم ۹۴۰ لیتر است.

موتورمدل : CUMMINS ISGe 4 460
قدرت موتور : ۴۶۰ اسب بخار در ۱۹۰۰ دور در دقیقه
گشتاور : ۲۳۰۰ نیوتن متر در ۱۰۰۰ دور در دقیقه
حجم کل سیلندرها : ۱۱۸۲۴ سی سی
تعداد و آرایش سیلندرها : ۶ عدد خطی
استاندارد آلایندگی : EURO4 + DPF
سیستم سوخت رسانی : انژکتور ، تزریق مستقیم، دیزلی
نجپزات موتور : توربو شارژ و اینتر کولر، کامان ریل و سیستم SCR
گیربکس و کلاچمدل : ZF 12AMT-12TX2421TD اتوماتیک
تعداد دنده ها : ۱۲ دنده جلو + ۲ دنده عقب
نوع عملکرد کلاچ : تک صفحه ای خشک، کششی MFZ 430
محورها و فرمانمحور جلو : متحرک، صلب
محور های عقب : محرک کاهنده تک مرحله ای
نسبت تبدبل محور عقب : ۲/۸۶۴
مدل و نوع فرمان : ZF8098، هیدرولیکی با قابلیت تنظیم
سیستم تعلیقجلو : فنر پارابولیک با کمک فنر هیدرولیک و میل موجگیر
عقب : ۴ بالنی با کمک فنر هیدرولیک و میل موجگیر
چرخ هاسایز و جنس رینگ : ۲۲.۵*۹، فولادی
سایز تایر : ۳۱۵/۸۰ -R22.5
سیستم ترمزدو مداره پنوماتیکی، جلو و عقب کاسه ای، مجهز به ABS و ASR و ASP و AEBS
ترمز دستی : تمام پنوماتیکی با عملکرد بر روی محورهای عقب
ترمز کمکی : ترمز موتوری، اینتردار گیربکس ۴ مرحله ای

مخزن سوخت
ظرفیت : ۹۴۰ لیتر (۵۵۰+۳۹۰)
جنس : آلومینیومی
سیستم برق
باتری : ۲عدد ۱۲ ولت، ۱۶۵ آمپر ساعت
دینام : ۲۸ ولت ۷۰ آمپر
استارت : ۲۴ ولت؛ ۷.۵ کیلو ولت
ابعاد خودرو (میلی متر)
(ارتفاع با بادگیر ×عرض×طول)کلی:۳۹۰۰×۲۴۹۰×۶۰۸۵
فاصله محوری : ۳۶۰۰
‏ارتفاع بالای چرخ پنجم تا زمین(بدون بار) : ۱۳۱۷

اوزان (کیلوگرم)
وزن ناخالص مجاز : ۱۸۰۰۰
وزن ناخالص مجاز ترکیبی : ۴۳۰۰۰
وزن خالص :۷۳۰۰
بار مجاز روی محور جلو : ۶۵۰۰
بار مجاز روی محور های عقب : ۱۳۰۰۰
ویژگی های حرکتی
حداکثر قطر دایره چرخش(متر) : ۱۶
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) : ۱۱۰
حداکثرتوانایی بالاروی از شیب (درصد) : ۲۹
اتاق
نوع : سقف بلند، مج ۔ز به بالابر هیدرولیکی، برقی و دستی
سیستم تعلیق : جلو بادی، عقب بادی و کمک فنر

برای مشاهده قیمت فوتون کشنده ۴۶۰ کلیک کنید.

image5

کشنده فوتون جدید با نام Auman

کمپانی ایران خودرو در اواخر سال ۱۳۹۹ تصمیم گرفت تا فوتون کشنده جدید با نام Auman را برای تولید در سال ۱۴۰۰ به بازار معرفی کند. مشخصات فنی کشنده فوتون Auman در حد مطلوب و رقابتی بوده و انتظار می‌رود که این محصول باتوجه به ویژگی‌های فنی مطلوبی که دارد، در گرفتن سهم از بازار موفق باشد. از جمله ویژگی‌های کشنده فوتون جدید Auman می‌توان به ۱۲ لیتری کامینز به قدرت ۴۶۰ اسب بخار اشاره کرد.

گیربکس کشنده Auman 12 دنده ساخت کمپانی ZF بوده که ۲ دنده عقب هم دارد. کشنده فوتون جدید Auman به ترمزهای دیسکی در هر دو محور، سامانه ترمز  ضدقفل (ABS)، سامانه کنترل پایداری و سامانه کنترل کشش مجهز شده است. گشتاور مطلوب ۲۳۰۰ نیوتن‌متری، تکمیل کننده ویژگی‌های مثبت این مدل خواهد بود. باتوجه به نقاط قوت فوتون Auman، انتظار می‌رود که این محصول سهم از بازار مناسبی بگیرد. ایران خودرو دیزل در نظر دارد تا برای سال ۱۴۰۰ این مدل را تولید و عرضه کند.

ممقایسه کشنده فوتون با امپاور

برای مقایسه کشنده امپاور با فوتون وارد شوید

مخرید یا فروش فوتون کشنده

همچنین جهت خرید فوتون کشنده و فروش کشنده فوتون میتوانید وارد وب سایت ما شوید.

خرید اقساطی کشنده فوتون H5

جهت خرید اقساطی و لیزینگ با مشاوران اتوبان در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *