۸ مهر ۱۴۰۳
کشنده آکروکس 560 (ACRUX 560)

معرفی کشنده آکروکس ۵۶۰ آرشام دیزل + قیمت

در اینجا خیلی سریع به بررسی کامل کشنده تازه نفس بازار یعنی آکروکس 560 (ACRUX 560) محصول آرشام دیزل، خودروساز جوان کشور پرداختیم. با مجله خودرو اتوبان همراه باشید.

خرداد ۱۴۰۳ بود که در نمایشگاه خودرو شیراز، شرکت آرشام دیزل به عنوان یکی از جوانترین تولید کنندگان خودرو های تجاری از اولین کشنده خود با نام آکروکس رونمایی کرد. این شرکت از توابع شرکت شایان دیزل (مالک برند تجاری دافران) هست و این احتمال وجود دارد که این کشنده با نام دافران آکروکس یا دافران ۵۶۰ هم در آینده به بازار بیاید.

گروه صنعتی آرشام که حدود یک و نیم سال قبل تاسیس شده است. این شرکت بصورت خصوصی و سرمایه شخصی بنیان گذاشته شده و قرار است به عنوان یک شرکت خصوصی به فعالیت خود ادامه دهد. از اهداف اعلامی این شرکت می توان به تولید روزافزون و تلاش برای نوسازی ناوگان فرسوده کشور و ایجاد اشتغال در کشور اشاره کرد.

سه شرکت تابعه هلدینگ آرشام به نام های آرشام خودرو ، آرشام موتور و فرهان پیشرو مسئولیت تولید خودرو های سبک و آرشام دیزل مسئولیت تولید خودرو های تجاری را دارا می باشد.

در ابتدا نام اولین کشنده آرشام دیزل با نام آکروکس (ACRUX) نشان دهنده تشابه اسمی آن با کشنده های سری آکتروس (ACTROS) محصول بنز می باشد که از قدیمی ترین و محبوب ترین سری خودرو های تجاری جهان می باشد.

پیشینه و اصالت آکروکس ۵۶۰ (ACRUX 560)

کشنده آکروکس ۵۶۰ در اصل کشنده ای چینی با نام جنلیون (Genlyon) با کابین ایویکو استرالیس می باشد. کشنده جنلیون توسط شرکت یک شرکت چینی با نام سایک-ایویکو هونگیان تولید میشود که ایویکو با آن همکاری می کند.

شرکت سایک-ایویکو هونگیان یک شرکت کامیون سازی چینی مستقر در شهر چونگ چینگ کشور چین است که خودرو های سنگین خود را مبتنی بر ایویکو می سازد و همکاری عمیقی با شرکت ایویکو دارد. این شرکت خود زیرمجموعه شرکت سایک (SAIC) می باشد که به عنوان سومین خودرو ساز بزرگ چین شناخته می شود. اکثر کشنده های تولیدی شرکت سایک-ایویکو تحت سری هونگیان (Hongyan) تولید و عرضه می گردد.

طراحی ظاهری کشنده آکروکس ۵۶۰ (ACRUX 560)

در اولین نگاه متوجه می شویم که تلاش بسیاری انجام شده تا یک کابین قدیمی، بروز و مدرن جلوه داده شود. با استفاده اغراق آمیز از خطوط کروم کاری شده و چراغ های بزرگ و یکپارچه جلو که با استایل و ظاهر بیرونی هماهنگی چندانی ندارد. رکاب سه پله که باعث میشود کف کابین پالونی داشته باشد. موردی که با وجود رقبای کف مسطح چندان مورد اقبال عمومی واقع نخواهد شد. از دور لوگو این کشنده شبیه به لوگو هیوندای می باشد و حتی خود فرمان نیز به فرمان هیوندای کم شباهت نیست. داشبرد نیز تا اندازه ای شبیه به داف است و جلوآمدگی داشبرد به سبک داف XF طراحی شده است.

صفحه نمایش دیجیتالی آکروکس ۵۶۰ حالت شناور روی داشبرد را دارد که بنظر میرسد این صفحه نمایش دیجیتال بعدا بر روی داشبرد الحاق شده تا بروز جلوه کند.

اتاق سقف بلند دارای دو تخت خواب، دارای تاییدیه استاندارد استحکام کابین از اتحادیه اروپا(ECE R29)، مجهز به بالابر اتاق برقی است. تعلیق عقب ۴ بالن و تعلیق جلو فنر تخت می باشد. همینطور اتاق این کشنده با ۴ بالن تجهیز شده است.

طول و عرض این کشنده به ترتیب ۶۳۶۰ میلی متر و ۲۵۵۰ میلی متر می باشد. فاصله محوری ۳۹۰۰ میلی متر و ارتفاع سقف از زمین ۳۹۶۰ میلی متر می باشد. وزن ناخالص آکروکس ۴۴ تن می باشد که مانند دیگر کشنده های چینی هم رده خود است.

مشخصات فنی آکروکس ۵۶۰ (ACRUX 560)

فصل تفاوت کشنده آکروکس ۵۶۰ نسبت به سایر رقبا از ابتدا با موتور آن مشخص می شود. موتور IVECO CURSOR 13 ساخت شرکت FPT Industrial که یک شرکت چندملیتی ایتالیایی زیر مجموعه ایویکو (IVECO) می باشد و در حال حاضر ساخت انواع موتورخودرو، موتور های دیزلی، انواع اکسل ها را برای شرکت ایویکو بر عهده دارد.

پیشرانه ۶ سیلندری ایویکو با حجم موتور حدود ۱۳ لیتری دارای استاندارد آلایندگی Euro V+EEV می باشد و توان تولید ۵۶۰ اسب بخار قدرت و حداکثر ۲۵۵۰ نیوتن متر گشتاور در دور موتور ۱۳۰۰ را دارد. موتور مجهز به توربو شارژ HOLSET/CUMMINS و اینترکولر، سیستم تزریق سوخت پرفشار COMMON RAIL محصول شرکت BOSCH، سیستم کنترل آلایندگی SCR، مجهز به ترمز موتور و خفه کن، مجهز به ECHO SWITCH.

گیربکس کشنده آکروکس

گیربکس هم مانند اکثر کشنده های چینی بازار ۱۲ دنده اتوماتیک ZF TraXon می باشد. همچنین کشنده آکروکس ۵۶۰ مجهز به ریتاردر هیدرولیکی گیربکس ۵ مرحله ای (اینتاردر) است.

محور جلو و عقب به ترتیب حداکثر ظرفیت ۷۵۰۰ کیلوگرم و ۱۳۰۰۰ کیلوگرم را دارد. هر دو محور و همچنین دیفرانسیل عقب(به همراه قفل دیفرانسیل) همگی ساخت شرکت ایویکو می باشند.

سیستم ترمز نیز مانند دیگر کشنده های چینی رقیب می باشد و به خوبی تجهیز شده است. ترمز کشنده آکروکس شامل:

  • دو مداره مستقل پنوماتیکی(سیستم باد SORL)
  • ترمز های جلو و عقب دیسکی
  • ترمز ضدقفل(ABS)
  • سیستم هوشمند ترمز اضطراری پیشرفته(AEBS) جهت جلوگیری از برخورد با موانع
  • سیستم هشدار برخورد از جلو(FCWS)
  • سیستم هشدار عبور بین خطوط یا همان رادار خط خوان(LDWS)
  • سیستم ترمز ضدلغزش(ASR)
  • سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)
  • پایداری و توانایی فرمان پذیری در حین ترمز (EBS)
  • ترمز تپه(HAS)
  • سیستم الکترونیکی ترمز(KNORR)
  • ۴ مخزن هوا به حجم ۱۲۰ لیتر

سیستم تعلیق کشنده آکروکس ۵۶۰ محصول آرشام دیزل در محور جلو از فنر شمش(پارابولیک) دولایه به همراه کمک فنر و در محور عقب از ۴ بالن به همراه میل موج گیر بهره می برد. همچنین مندل هفتی هشتی نیز مانند اکثر رقبای خود دارد.

سیستم فرمان محصول BOSCH و قاعدتا برقی هیدرولیک می باشد. چرخ ها تیوبلس R 22.5 315/80 و با رینگ یک تکه فولادی ۹.۰۰×۲۲.۵ عرضه می گردد.

از سیستم الکترونیکی هم بگوییم که باتری ۲۴ ولت – ۲×۲۲۰ آمپر ساعت و دینام ۲۸ ولت – ۱۵۰ آمپرساعت در نظر گرفته شده است.

مخزن سوخت از جنس آلومینیوم دارای سوئیچ یدک باک با ظرفیت ۱۲۰۰ لیتر(۸۰۰+۴۰۰) می باشد و مخزن اد بلو(Ad-blue) به همراه گرمکن الکتریکی و با ظرفیت ۴۵ لیتر ارائه می شود.

آکروکس ۵۶۰ دارای تاییدیه حمل کالای خطرناک یا همان ADR می باشد.

امکانات رفاهی آکروکس ۵۶۰ (ACRUX 560)

امکانات و تجهیزات رفاهی کشنده آکروکس ۵۶۰ عبارتند از:

  • دوربین ۳۶۰ درجه با قابلیت ثبت وقابع
  • سنسور نور و باران
  • سیستم کنترل فشار باد تایر(TPMS)
  • صندلی بادی راننده و شاگرد دارای گرم کن و سرد کن و تهویه
  • صفحه نمایش دیجیتالی ۱۰ اینچی
  • چراغ دیلایت
  • چراغ های مه شکن جلو و عقب
  • سوئیچ باتری داخل و بیرون کابین
  • بکسل بند عقب
  • تنظیم کننده برقی آینه ها به همراه گرمکن آینه ها
  • مبدل ۲۲۰v
  • یخچال ۳۰ لیتری
  • بخاری و کولر درجا به همراه ریموت کنترل
  • شارژر بی سیم تلفن همراه
  • جک ۳۲ تن
  • آپشن PTO

رقبا و قیمت آکروکس ۵۶۰ (ACRUX 560)

قیمت این کشنده تازه نفس در محدوده ی ۶۹۰۰ قرار میگیرد و به لحاظ قیمتی این کشنده را در محدوده ی کشنده دوو محصول کاسپین قرار میدهد. ظاهرا به نظر میرسد این قیمت حدود ۷ میلیاردی به علت نزدیکی برخی قطعات و کابین این کشنده به اویکو استرالیس یا اویکو ۶۸۲ خواهد بود.

تنها فصل تفاوت کشنده آکروکس ۵۶۰ وجود شرکت ایویکو در فرآیند ساخت این کشنده می باشد. موتور و دیفرانسیل و جفت محور ها که ساخت ایویکو می باشد باعث متمایز شدن آکروکس ۵۶۰ محصول آرشام دیزل از سایر رقبای خود مانند بایک ۵۶۰ محصول بهمن دیزل، کامل P9 محصول کامل دیزل و همچنین پیلسان C9 می شود. در گیربکس و اکثر امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی مانند رقبایش است.

نظر شما در مورد این کشنده تازه نفس از شرکت جوان آرشام دیزل چیست؟ همچنین می توانید دیگر مطالب مرتبط با رقبای این کشنده را در مجله خودرو اتوبان مطالعه کنید.

نوع موتورIVECO CURSOR 13 شش سیلندر
قدرت و گشتاور موتور۵۶۰ اسب بخار و ۲۵۵۰ نیوتن متر گشتاور
نوع گیربکسZF 12+4 اتوماتیک
ریتاردر هیدرولیکی گیربکس(اینتاردر)دارد- ۵ مرحله ای
ترمز ضدقفل (ABS)دارد
ترمز ضدلغزش (ASR)دارد
ترمز تپه (HAS)دارد
ترمز اضطراری هوشمند (AEBS)دارد
هشدار برخورد از جلو (FCWS)دارد
رادار خط خوان (LDWS)دارد
سیستم کنترل پایداری (ESC)دارد
تعلیق محور جلوفنر شمشی (پارابولیک)
تعلیق محور عقب۴ بالن
تعلیق اتاق۴ بالن
ظرفیت مخزن سوخت۱۲۰۰
تاییدیه حمل کالای خطرناک (ADR)دارد
کولر درجادارد
آپشن PTOدارد
خلاصه مشخصات فنی و ایمنی و رفاهی کشنده آکروکس ۵۶۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *