۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
پرفروش ترین کشنده سال 1402 آمار فروش کشنده

پرفروش ترین کشنده های ایران در سال ۱۴۰۲

با مجله خودروی اتوبان همراه باشید تا با 10 کشنده پرفروش بازار ایران آشنا شویم!

در این مقاله قصد داریم به معرفی پرفروش ترین کشنده های تولیدی ایران در سال ۱۴۰۲ بپردازیم. در این مطلب آمار تولید کشنده عمدتا چینی ساخت ایران را مرور خواهیم کرد. به دلیل وجود تحریمها دیگر در این لیست فروش خبری از مرسدس بنز آکتروس، ولوو FH، اسکانیا R، اویکو استرالیس، رنو T و… تولیدی نیست.

کل تولیدات ماشین سنگین ایران در سال ۱۴۰۲ شامل انواع کامیونت، کامیون و کشنده بوده است که در مجموع عدد ۳۶۰۸۳ دستگاه را نشان میدهد که نسبت به سال قبلی (۱۴۰۱) که عدد ۳۴۱۳۶ بود، حدود ۵ درصد افزایش نشان میدهد.

در فهرست پر فروش ترین کشنده سال ۱۴۰۲، نسبت به سال گذشته تغییرات رتبه ای جالبی را شاهد هستیم. بزرگترین ارتقای رتبه ی تولید مربوط به کشنده دایون ۴۳۰ بعنوان یکی از ارزان قیمت ترین کشنده های بازار بوده است. در این مقاله رتبه بندی از ۱۰ تا ۱ قرار گرفته است. با مجله خودروی اتوبان همراه باشید تا با همه ی آنها آشنا شویم.

۱۰- فاو ۴۶۰

پر فروش ترین کشنده های تولید ایران فاو
نمای بیرونی فاو ۴۶۰ تک محور

در سال ۱۴۰۲ شرکت سیبا موتور که زیر مجموعه بهمن دیزل هم محسوب می شود، با تولید تعداد ۶۰۰ دستگاه کشنده فاو ۴۶۰، به رتبه دهم پر فروش ترین کشنده های داخلی رسید. کشنده های فاو در بازار به جان سختی معروفند و مشتریان پر و پا قرص خود را دارند. این کشنده نمونه ی ارتقا یافته ی همان فاو ۴۲۰ معروف هستند که در نمای جلو، تجهیزات (ترمز اضطراری، رادار خط خوان و…) ، طراحی داخلی و نیز قسمت پیشرانه، دچار بروز آوری شده است.

۹- شکموتو X5000

کشنده شکموتو X5000 رتبه نهم پرفروش ترین کشنده
کشنده شکموتو X5000 رتبه نهم پرفروش ترین کشنده

داستان تولید کشنده های شاکمان در ایران مبحثی طولانیست. از دنیز ۴۳۰ ایران خودرو دیزل سالهای دور و ویرا Y3 ۴۹۰ ویرا دیزل گرفته تا شکموتو X5000 محصول آرین دیزل! حالا آرین دیزل با تولید ۶۰۳ دستگاه کشنده X5000، به رتبه نهم جدول پرفروش ترین کشنده ها دست یافته است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، یک رتبه ارتقا را تجربه کرده است.

۸- دانگ فنگ KX 480

کشنده دانگ فنگ kx پر فروش ترین کشنده هشتم
کشنده دانگ فنگ کا ایکس محصول سایپا دیزل

رتبه هشتم آمار تولید کشنده های ۱۴۰۲ میرسد به ایران کاوه ی سابق! سایپا دیزل با از سرگیری تولید کشنده های دانگ فنگ، توانست ۶۷۴ دستگاه کشنده دانگ فنگ کا ایکس به رتبه هشتم این لیست رسید. همچنین کشنده دانگ فنگ حدود ۵ درصد سهم بازار ۱۴۰۲ را از آن سایپا دیزل کرده است. هرچند برای شرکت قدیمی و بزرگی همچون سایپا دیزل، این میزان تولید و این جایگاه در لیست پرفروش ترین کشنده ها، نمیتواند دستاورد بزرگی باشد! به نظر میرسد برای سال ۱۴۰۳ این شرکت نیاز به معرفی، عرضه و فروش محصولی جدید و منطبق بر خواست بازار خواهد داشت.

۷- دافران H7 480

Dafran otoban1.jpg
کشنده دافران رتبه هفتم پرفروش ترین کشنده

شرکت شایان دیزل در سال ۱۴۰۲، ۸۶۵ کشنده دافران ۴۸۰ H7 روانه بازار کرد و توانست با در اختیار گرفتن ۶.۳ درصد از بازار تولیدات کشنده های کشور، رتبه هفتم پرفروش ترین کشنده های ایران را بدست آورد. شایان دیزل در سالی که گذشت نمونه های مختلفی از محصولات را همچون کامیونت برقی L2EV دافران به بازار عرضه کرد و سبد محصولات خود را متنوع کرد. به نظر میرسد فروش مناسبتری در سال ۱۴۰۳ در انتظار این شرکت باشد.

۶- پیلسان C7H 480

pilsan 480 otoban
کشنده پیلسان ۴۸۰ اتوماتیک رده ی ششم لیست!

مجتمع صنعتی پیلسان که از شرکت های زیر مجموعه گروه صنعتی ماموت می باشد، سال گذشته توانست با تولید ۹۱۲ دستگاه کشنده پیلسان ۴۸۰ و با کسب ۶.۶ درصد سهم بازار ایران، به رتبه ششم پر فروش ترین کشنده های سال برسد. پیلسان در سال ۱۴۰۳ قصد ارائه ی محصول کشنده پیلسان C9 540 را نیز به بازار دارد که نمونه ی ارتقا یافته ی C7H به حساب می آید . شنیده ها حاکی از جدا شدن خدمات پس از فروش پیلسان از گروه صنعتی ماموت در آینده نزدیک دارد. باید دید در آینده این اتفاق چه تاثیری در سهم بازار این شرکت خواهد داشت.

۵- فوتون H5 460

شرکت ایرانخودرو دیزل با تولید ۱۲۴۸ دستگاه فوتون ۴۶۰ اتوماتیک و در اختیار گرفتن ۹.۱ درصد از سهم بازار، توانست به رتبه پنجم لیست پرفروش ترین کشنده ها دست یابد. فوتون ۴۶۰ نسخه قوی تر و متفاوت تر از فوتون ۴۳۰ می باشد که دارای سطح تجهیزات و کیفیت ساخت بهتری نیز هست. این کشنده همزاد امپاور ۵۰۰ اسبی بهمن دیزل است که یک رتبه بهتر از فوتون H5 به دست آورده!

۴- امپاور BD 500

کشنده امپاور رتبه چهارم پرفروش ترین کشنده
کشنده امپاور رتبه چهارم پرفروش ترین کشنده

گروه بهمن دیزل نیز با تولید ۱۳۶۳ دستگاه کشنده امپاور BD 500 مانند سال ۱۴۰۱ باز هم در رتبه چهارم پرفروش ترین کشنده های سال ۱۴۰۲ در ایران قرار گیرد. این کشنده سهم ۹.۹ درصد را در بازار ۱۴۰۲ دارد. امپاور با توجه به حجم تبلیغات گسترده ی بهمن دیزل و نیز فراهم بودن شرایط فروش، در سالهای اخیر به فروش خوبی در بازار دست یافته است. قیمت گذاری این کشنده هم نسبت به رقبا، از وضعیت مناسبی بهره مند بوده است.

۳- دیما HT 490

کشنده دیما رتبه سوم پرفروش ترین کشنده
کشنده دیما رتبه سوم پرفروش ترین کشنده

گروه مایان از شرکت های زیر مجموعه ماموت، در سال ۱۴۰۲ توانست با تولید ۱۴۲۳ دستگاه کشنده محبوب و زیبای دیما HT490، که ۱۰.۴ درصد از آمار تولیدات سال گذشته را شامل می شود به جایگاه سوم پرفروش ترین کشنده های سال ۱۴۰۲ بدل شود. بد نیست بدانید در سال ۱۴۰۱ این رقم ۱۵۶۳ دستگاه بوده که مایان و دیما را حائز رتبه ی دوم فروش کرده بود. دیما در سال ۱۴۰۲ شاهد بروز رسانی هایی هم در زمینه تجهیزات ایمنی، رفاهی و نیز فنی بوده است. ولی همچنان اصلی ترین دلیل خرید این کشنده از سوی رانندگان، زیبایی ش هست.

۲- دایون N8E 430

کشنده دایون رتبه دوم پرفروش ترین کشنده
کشنده دایون رتبه دوم پرفروش ترین کشنده

شرکت آریا اورست ماشین یا همان کرمان دیزل با تولید ۲۰۳۳ دستگاه کشنده دایون ۴۳۰ نیوفیس توانست با کسب ۱۴.۹ درصد بازار ایران در سال گذشته به جایگاه دوم پرفروش ترین کشنده در سال ۱۴۰۲ دست یابد. این کشنده علی رغم برخی مشکلات تحویل، ارزانترین کشنده دنده اتوماتیک بازار ایران نیز به حساب می آید. و به همین دلیل توانسته با فاصله ی زیاد نسبت به دیما، جایگاه دوم را از آن خود کند. هرچند مشکلاتی همچون فاصله محوری کم، مشکلات مونتاژی و نیز تحویل نامنظم و پر نوسان، از دلایل نارضایتی مالکان آن میتواند باشد!

۱- فوتون H4 430 پرفروش ترین کشنده ایران

کشنده فوتون H4 430
فوتون H4 430 محصول ایران خودرو دیزل پرفروش ترین کشنده بازار ایران

خب… میرسیم به رتبه ی اول پر فروش ترین کشنده ی ساخت داخل! همانند سال گذشته شرکت ایرانخودرو دیزل با مونتاژ و فروش ۲۴۰۰ دستگاه فوتون ۴۳۰ دنده دستی در صدر آمار فروش سنگین وزنهای ایران قرار گرفته است. این تعداد تولید سهم بازار ۱۷.۶ درصدی را برای ایران خودرو دیزل به ارمغان آورده است.

فوتون ۴۳۰ هرچند از داشتن برخی تجهیزات و امکانات رفاهی محروم هست، اما به لحاظ شبکه گسترده خدمات پس از فروش و عدم پیچیدگی های فنی، بعنوان یک ماشین مقرون به صرفه در بین راننده محبوب است. بد نیست اشاره کنیم اگر مشکلات عدم تولید کشنده دایون به دلیل نبود قطعات در ماههای آبان، آذر و دی نبود، در سال ۱۴۰۲ کشنده دایون رتبه ۱ بازار را از آن خود میکرد.

جدول آمار تولید انواع خودروها در سال ۱۴۰۲

منبع: وزارت صمت

جدول آمار تولید پرفروش ترین کشنده سال ۱۴۰۲

اگر بخواهید ریز رتبه و تیراژ تولید پر فروش ترین کشنده های ساخت داخل در سال ۱۴۰۲ را بدانید، این جدول تفکیکی آمار تولید کشنده به شما کمک خواهد کرد:

رتبهنام تولید کنندهنام محصولتیراژ تولید
۱ایرانخودرو دیزلفوتون H4 430۲۴۰۰
۲آریا اورست ماشین(کرمان دیزل)دایون N8 New Face۲۰۳۳
۳مایاندیما HT490۱۴۲۳
۴بهمن دیزلامپاور BD500۱۳۶۳
۵ایرانخودرو دیزلفوتون H5 460۱۲۴۸
۶پیلسانC7H 480 پیلسان۹۱۲
۷شایان دیزل صنعت پارسدافران H7۸۶۵
۸سایپا دیزلدانگ فنگ KX 480۶۷۴
۹آرین پارس موتورشکموتو -X5000 شاکمان۶۰۳
۱۰سیبا موتورفاو تک ۴۶۰۶۰۰
۱۱ایرانخودرو دیزلآتامان ۴۳۰۳۱۲
۱۲آریا دیزل موتورC&C۲۸۰
۱۳سیبا موتورفاو جفت ۴۲۰۱۸۰
۱۴سیبا موتورفاو تک ۴۲۰۱۸۰
۱۵پیلسانپیلسان C7H 440 دستی۱۴۴
۱۶كاسپین خودرو فرهنگدوو پریما ۴۴ تن۵۱
۱۷ویراویرا Y3 شاکمان۵۰
۱۸رخش خودرو دیزلکاماز ۵۴۹۰AT۴۱
۱۹شایان دیزل صنعت پارسدافران H7 فیس جدید۳۰
۲۰سروش دیزل مبناتک محوره۲۴
۲۱رخش خودرو دیزلC 321-4A19-90۳
منبع: وزارت صمت

و اما کلام آخر…

شرکت ایران خودرو دیزل به طور کلی با تولید ۳۹۶۰ دستگاه کشنده فوتون ۴۳۰، کشنده فوتون ۴۶۰ و کشنده آتامان علاوه بر رتبه اول پرفروش ترین کشنده سال گذشته بلکه به رتبه اول پر فروش ترین شرکت خودروساز سال گذشته تبدیل شد. ایران خودرو دیزل در سال گذشته حدود ۲۶.۷ درصد از سهم بازار را در اختیار داشت. البته این شرکت حتی با وجود تولید کشنده آتامان (که در واقع نوعی فوتون H4 تغییر یافته میباشد)، سهم زیادی از بازار سال ۱۴۰۱ خود را از دست داده است.

همانطور که می دانید صرفا تیراژ تولید یک محصول نشان دهنده برتری آن نسبت به سایر رقبا نیست. فاکتور های متعدد دیگری از جمله کیفیت ساخت، استهلاک در درازمدت، خدمات پس از فروش و … هم دخیل هستند. اما در سالهای اخیر دو فاکتور قیمت پایینتر و طراحی زیباتر معمولا پر فروش ترین کامیون کشنده های بازار را تشکیل داده اند.

از نظر شما بهترین کشنده ی تولید داخل کدام هست؟ تجربه ی کار با کدام کشنده داخلی (یا بهتر است بگوییم چینی!) را داشته اید.

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: فهرست پرفروش ترین کشنده های ایران در سال 1402 - آذین بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *