۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کامیون اسکانیا P360 | مشخصات فنی مدل P360

original 2

کامیون اسکانیا P360 | مشخصات فنی مدل P360

کامیون‌های باری از جمله وسایل نقلیه‌ای هستند که در عین حجم کم و امکان عبور و مرور در معابر شهری، توانایی حمل بارهای سنگین را نیز دارند. این رده از کامیون‌ها را در هر جاده‌ای می‌توان راند و به‌راحتی می‌توان هم در داخل شهر و هم در شریان‌های بین شهری، از آن‌ها استفاده کرد. کمپانی‌ها و شرکت‌های بسیاری وجود دارند که چنین کامیون‌هایی را تولید و روانه بازار می‌کنند، اما در میان آن‌ها، شاید اسکانیا را بتوان به واسطه کیفیت و تجربه‌ای بی‌نظیری از رانندگی که در اختیار راننده می‌گذارد، از همه محبوب‌تر و مشهورتر دانست.

در این چند سال اخیر، کامیون‌های باری تولید شده توسط اسکانیا، طیف وسیعی را شامل می‌شوند و سری‌های متعددی به عنوان کامیون باری، به بازار عرضه شده است، اما سری P، یک سر و گردن از باقی بالاتر است. به‌طور مثال، مدل ۳۴۰ آن توانست لقب پرفروش‌ترین کامیون باری را از آن خود کند؛ البته ما مشخصات فنی اسکانیا P340 را پیشتر در طی مقاله‌ای جداگانه بررسی کرده بودیم. در مقاله امروز اما، قصد داریم تا کامیون اسکانیا ۳۶۰ را در کنار هم بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

بررسی مشخصات موتور کامیون اسکانیا P360

موتورهای ارائه شده در کامیون اسکانیا P360، بسیار قدرتمند است و همین عامل باعث شده تا این کامیون، انتخاب اول بسیاری از رانندگان خودروهای سنگین باشد. در مدل پایه، شاهد موتورهای ۸.۹ لیتری، با قدرت ۲۷۰ الی ۳۱۰ اسب بخار هستیم، اما بنا بر انتخاب کاربر، موتورهایی با حجم ۱۰.۶ لیتر و قدرتی بین ۳۴۰ تا ۳۸۰ اسب بخار، و با حجم ۱۱.۷ لیتر و قدرتی در حدود ۴۲۰ اسب بخار را نیز وجود دارد.

شاخص سوختی موتور اسکانیا ۳۶۰، در ابتدا یورو ۳ بود، اما در مدل‌های جدیدتر، به شاخص سوختی یورو ۴، ارتقا پیدا کرد. حتی در تولیدات سال ۲۰۰۹، این شاخص تا یورو ۵ نیز صعود کرد. از سال ۲۰۱۳ به بعد، با بهبود کیفیت، شاهد پشتیانی موتور از شاخص سوختی یورو ۶ هستیم و میزان آلایندگی موتور را تا بیشترین میزان ممکن، کاهش داده شد. اسکانیا P360 کامیون

بررسی سیستم انتقال قدرت در کامیون اسکانیا P360

کامیون باری اسکانیا ۳۶۰، در سه کلاس و با سه گیربکس متفاوت ارائه شده است؛ گیربکس GR801 که ۸ سرعته بوده، گیربکس GR900 که دارای کرال کنترل بوده و در صورت انتخاب راننده، با ریتاردر نیز عرضه می‌شود. در نهایت کلاس سوم نیز دارای گیربکس GRS890 بوده، ۱۴ سرعته است و دارای اسپلیتر و ریتاردر نیز است.

باید به این نکته توجه داشت که کامیون اسکانیا P360، برخلاف همتایانش، اگرچه از گیربکس اتوماتیک استفاده می‌کند؛ اما هنوز هم سه پداله بوده و سه کلاچ دارد. در طراحی‌های جدیدتر و به روزتر، کلاچ نیز حذف شده و تجربه‌ی رانندگی را برای راننده، آسان‌تر کرده است. اسکانیا P360 کامیون

بررسی کابین و طراحی داخلی کامیون اسکانیا P360

اسکانیا ۳۶۰، در چهار نوع عرضه شده است؛ اصولاً کل مدل‌های سری P، در چهار مدل عرضه شده‌اند و ویژگی‌های کابین در هر یک از این چهار نوع، متفاوت است. این چهار نوع کابین عبارتند از: کابین روزانه، روزانه بزرگ، کابین با جای خواب کوتاه، و با جای خواب بزرگ. به طور کلی در این مدل، به‌راحتی و آسایش راننده، توجه بسیاری شده است.

در مورد ظاهر خارجی و بیرون کابین نیز می‌توان گفت که با طراحی‌های جدیدتر، اسکانیا ۳۶۰، کاملاً با توجه به اصول ایرودینامیک طراحی شده است؛ به طوری که جریان هوا، نه تنها مانع از حرکت متناسب آن نمی‌شود، بلکه سرعت اتومبیل را افزایش داده و به کاهش مصرف سوخت نیز کمک شایانی می‌کند.

اسکانیا P360 کامیون

امنیت و ایمنی در کامیون کامیون اسکانیا P360

از مهم‌ترین موضوعاتی که در تولید کامیون اسکانیا P360 به آن اهمیت داده شده، امنیت و ایمنی اتومبیل است. از جمله جدیدترین سیستم‌های به‌کار رفته در این مدل، می‌توان یه سنسور سطح دقت و توجه راننده اشاره کرد که با اندازه‌گیری سطح هوشیاری او، در مواقع اضطراری شروع به کار می‌کند.

از جمله تکنولوژی‌های به کار رفته در این مدل، می‌توان موارد زیر را نیز نام برد:

  • سیستم کمک راننده، شامل کنترل بهینه شتاب ماشین، سیستم سبقت ایمن، سیستم رانندگی بر روی جاده‌های ناهموار
  • سیستم بررسی فشار تایرها
  • بهینه‌سازی مصرف سوخت
  • سیستم جلوگیری از تصادف
  • سیستم ترمز اضطراری که به کمک سنسورها و دوربین‌های پیشرفته، که به هنگام برخورد با موانع مختلف عمل می‌کند
  • سیستم هشدار انحراف از مسیر و….

بررسی فرمان‌پذیری در کامیون اسکانیا P360

موتور DC-13 با ۴۵۰ اسب بخار در اسکانیا ۳۶۰، باعث شده است تا این خودرو، بهترین قدرت و فرمان‌پذیری را داشته باشد و بتواند بارهای بسیار سنگین را نیز به‌راحتی و با کمترین زحمت، جابه‌جا کند. به لطف شاخص سوختی یورو ۶ آن هم می‌توان از بابت مصرف بهینه و کمترین میزان آلودگی، خیالی راحت داشت. این موتور که در جدیدترین مدل‌ها به کار گرفته شده است، امکان پیمودن سربالایی‌های کوتاه و بلند را به‌راحتی برای راننده، فراهم می‌آورد.

موتور، سیستم فرمان و گیربکس اسکانیا ۳۶۰، به گونه‌ای طراحی شده است که امکان حرکت را در هر نوع جاده‌ای، به‌راحتی برای راننده به ارمغان می‌آورد، چه در بزرگراه‌های طولانی رانندگی کنید چه در معابر تنگ و پرترافیک شهری، این مدل شما را ناامید نخواهد کرد.

جدول مشخصات فنی کامیون اسکانیا P360

شاخص سوختییورو ۴ و یورو ۶
PPCاسکانیا GR905
کابینSR19N، تک سرنشین
حداکثر تحمل بار در محور عقب۱۹ تن
حداکثر تحمل بار در محور جلو۷.۵ تن
حجم مخزن سوخت۳۰۰ لیتر
قدرت۳۱۰، ۳۶۰، ۴۲۰ اسب بخار
مدل موتوراسکانیا DC13
حجم۱۳ لیتر
تعداد سیلندر۶ عدد، خطی
گشتاور۱۷۵۰ نیوتون متر
تعداد دنده۸ دنده جلو، یک دنده کرال و یک دنده عقب
ژنراتورA 100
سیستم ترمزالکترونیکی
سیستم تعلیق (جلو و عقب)فنری و بادی
فاصله از مرکز۴۷۰۰ میلی متر
تایرهای جلوMichelin 315 / 80R22.5
تایرهای عقبMichelin 315 / 80R22.5
ظرفیت وزن ناخالص برای حمل بار۲۸ تن
وزن ناخالص مجاز برای حمل بار۲۶ تن
وزن خودرو۸.۵ تن
سایر امکاناتلاستیک زاپاس، آفتابگیر داخلی، مه شکن عقب، گرمکن سوخت، گلگیر در جلو و عقب، بخاری درجا، جعبه ابزار، قطع‌کن باطری، گرمکن آینه، سان روف، بوق دنده عقب، تهویه مطبوع، صندلی راننده اتوماتیک و…
کامیون اسکانیا P360

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: مشخصات فنی کامیون اسکانیا P340 باری | اتوبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *